Pony met korte rug....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magika

Pony met korte rug....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:54

Hallo allemaal,
Ik heb het volgende probleem; ik heb een haflingerruin (9 jaar) met een hele korte rug. Het lijkt bijna onmogelijk om een passend zadel hierop te vinden! Ze rusten allemaal op zijn lendenwervels. Zelf een zadelmaker durft bijna geen zadel aan te meten! Een kinderzadel zou prima passen, maarja daar pas ik niet in! En bij een klein zadel wordt de druk weer slechter verdeeld waardoor hij last op andere plekken van zijn rug zou kunnen krijgen. Ik ben benieuwd of meer mensen met dit probleem kampen en of jullie advies hebben? Voor de kar is helaas geen optie. Het klinkt misschien gek maar mijn pony is geestelijk ook zeer onstabiel. Vertrouwd helemaal geen mensen. Mij vertrouwd hij naar een aantal jaren wel. Ik kan er wel op rijden maar hij is vaak heel schigtig en angtig.. Er zijn ook een aantal mensen bij geweest (petra vlasblom, dierenarts) en die denken dat er ooit iets mis is gegaan in de omgang met mensen.
Hebben jullie advies?

Charlottte

Re: Pony met korte rug....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:02

ik heb er zelf niet zoveel vestand van maar zou een boomloos zadel dan niets zijn?

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 14:09

Ik heb eigenlijk ook niet zoveel verstand van boomloze zadels, maar het gaat meer om de lengte van het zadel..Een 16 inch zou bijv. passen, maar dat zijn kinderzadels...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:19

Ja, als volgens de zadelmaker er geen groter zadel op past, dan zou je de pony niet kunnen rijden als jij niet in dat zadel past.

Het verhaal dat hij geestelijk onstabiel is, heeft imo weinig met dit te maken? Of wat wil je er mee zeggen of vragen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:25

Tja, klink mss hard, maar als er niet groter op past dan 16 inch en jij daar dus niet in past, houdt het m.i. gewoon op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:27

Misschien een Cherokee maat je 1 , die zijn vrij kort , maar weet niet of jij daar met je billen in past;-)
Weet niet waar je woont, maar ik heb een testzadel maatje 1 om te testen.
Voor meer info kun ej me ook een pb sturen.

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:54

superwoman schreef:
Ja, als volgens de zadelmaker er geen groter zadel op past, dan zou je de pony niet kunnen rijden als jij niet in dat zadel past.

Het verhaal dat hij geestelijk onstabiel is, heeft imo weinig met dit te maken? Of wat wil je er mee zeggen of vragen?

Ik had dit erbij gezegd omdat veel mensen mij al het advies gegeven hebben om hem voor de kar te zetten...Maar dat is helaas dus geen optie...Ook is hij vaak heel gespannen wat natuurlijk niet ten goede komt voor zijn rug...Ik ga nog het een en ander uitzoeken.. Woensdag komt de osteopaat (is tevens dierenarts) voor een second opinion. Ik ga met haar bespreken wat zij voor mogelijkheden ziet. Heel erg bedankt voor jullie reacties.. Ken Cherokee zadels niet maar ga zeker uitzoeken of dat misschien een optie is...