Ik & Cartoucha (mn nieuwe half pension paardje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Ik & Cartoucha (mn nieuwe half pension paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:42

Sinds deze maand heb ik nieuw bijrijdpaard, die ik 2x per week rij (als ik wil mag ik 3x per week, maar ben nu net van baan aan het veranderen, dus even druk druk druk). Heb haar nu denk ik een stuk of 6 keer gereden. Ze schijnt ooit Z te hebben gelopen, maar ik moet zeggen dat ik daar weinig tot niets van kan merken... Ze kent wel wat "trucjes", zoals wijken en overspringen in galop, dat vind ze dan ook errug leuk om te doen! Er word ook niet zo heel veel dressuur meer mee gereden, behalve nu dus weer door mij en de andere bijrijder heeft 1x in de 2 weken les (iets wat ik ook zeker ga doen!). Het is een 17 jarige merrie en een ontzettend race monster. Tot nu lukt het me nog niet echt om haar totaal ontspannen te rijden. Ze grijpt alles aan (van een windvlaagje, het korter maken van je teugels, tot een geluidje) om weer te gaan racen en ben hard aan het werk om haar in een rustig tempo te laten lopen. Moet zeggen dat ik er mijn handen aan vol heb, ze valt heel erg naar binnen en de bak is op sommige stukken erg mul, waardoor ze elke keer weer haar evenwicht moet zoeken. Ook zit ik niet lekker op het zadel, het is een WOW zadel, gevuld met lucht en op een of andere manier zit ik er niet stabiel op, dus dat zijn wat puntjes die nog eens extra tegenwerken, vooral omdat ik al de neiging heb om naar voren te zitten en dat zadel maakt het er niet beter op. Maar ik probeer er hard aan te werken!

Gister heb ik mijn vriend wat foto's laten maken, zodat ik zelf ook eens kan zien hoe ze nou loopt. Na een half uur te hebben gewerkt, staat ze meestal te zweten als een gek en heb ik vaak wel het idee dat ze redelijk begint te ontspannen, maar nu blijkt dat ze, op het moment dat ik denk dat ze ontspant, ze inderdaad wel lager komt met haar hoofd, maar dat ze haar gewicht ook op haar voorhand gooit. Ik probeer haar van tevoren wat tegen te houden en bij te drijven zodat ze van achter er wat meer onder komt, maar dat resulteert dan weer in een race partij door het mulle zand.

Mijn opbouw van rijden ziet er zo uit:
Losrijden en dat gebeurt dan in vlot tempo zodat ze haar energie een beetje kwijt kan, maar het mag geen oncontroleerbaar racen zijn.
Daarna pak ik haar wat terug in tempo en ga ik verder met wendingen rijden (voltes verkleinen en vergroten)
Ook vraag ik veel stelling naar binnen en naar buiten en wijk ik af en toe een pasje, om haar alert te houden, het is namelijk wel een paard dat graag verrast wil worden door oefeningen en tempo wisselingen. Door de stelling en het af en toe wijken, laat ze wel meer los.
Als we met iets bezig zijn en ze begint weer te racen, pak ik haar meestal terug naar een lagere gang, maar ga wel verder met de oefening waar ik mee bezig was. Als de rust dan weer terug is, zet ik haar weer in draf of galop en doen we dezelfde oefening nog een keer. Ik moet wel oppassen met tempo wisselingen van arbeidsdraf naar middendraf, want dan gaat de race knop weer om. Meestal doe ik dat dus pas later, op het moment dat ze al wat energie kwijt is en beter terug gepakt kan worden.
Als ze niet meer zo loopt te sterrenkijken en een poosje in een net tempo heeft gelopen, geef ik haar lange teugel en stap ik haar uit, of draaf ik haar soms nog een stukje uit met lange teugel.
Veel verder komen we op dit moment niet, aangezien ik eerst wil dat ze in een net tempo loopt, voordat ik met andere dingen aan het werk ga.

Aandachtspuntjes voor mijzelf:
Niet teveel met mn bovenlichaam voorover zitten (moeilijk, maar ben onder behandeling bij fysio)
Mn handen niet vastzetten (en teugels korter) op het moment dat ze zich sterk maakt en gaat racen
Mn kapstokken
Beugels langer maken, maar het is zo verdomde lastig om dan lekker te blijven zitten op dat zadel

Afbeelding
Losrijden

Afbeelding
Wendingen rijden

Afbeelding
Stelling naar binnen vragen (aargh, wat zit ik toch naar voren)

Afbeelding

Afbeelding
Ik denk dat ze daar net overspringt van linker naar rechter galop

Afbeelding
Zoals mn vriend zegt: het is net een giraffe!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo loopt ze meestal als we eindigen, niet meer zo sterrenkijkend, maar zeker nog niet zoals ik het graag zou zien.

Afbeelding
Hier nog even een foto van hoe ver ze wegzakt in de bak

Ik zou zeggen, kom maar op met de tips en commentaren. Wel graag opbouwende kritiek waar ik wat aan heb!
En niet zomaar nutteloos afkraken, maar dat spreekt denk ik wel voor zich.

PercyLeen

Re: Ik & Cartoucha (mn nieuwe half pension paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:49

Over de bak heb ik ernstig mijn twijfels! Ik zou mijn eigen paard er niet in rijden..

Probeer veel overgangen te rijden en te schakelen..het paard wordt erg lang! Laat de truukjes als een galopwissel en wijken nog maar achterwege, zorg eerst maar dat het paard recht loopt en dat ie netjes zijn achterhand onder de massa brengt..want dit is geen basis voor een galopwissel/wijken/schoudervoor!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:53

Ik weet het, maar ze word er veel meer ontspannen van als ik af en toe een pasje wijk. Dan begint ze los te laten, ik wijk hooguit 8 pasjes, dus het is niet zo dat k daar de hele tijd mee bezig ben. En wat betreft de galop, dat doet ze dus automatisch als ik van hand verander in galop. Maar voortaan zal ik haar gewoon terug pakken en overnieuw in galop zetten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:56

Je wilt dus een contra galop rijden? Gezien je van hand veranderd in de galop? Ik zou persoonlijk eerst zorgen dat de basis goed is en dan beginnen met dat soort dingen! Vertrek een stukje in de galop en neem hem dan weer netjes terug..dat soort dingen! En als ie los word van wijken, zet hem dan eens op een volte en sluit en open deze volte, dan moet ie ook wijken voor druk!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:01

Nee, dat van hand veranderen doe ik omdat ik haar ook gewoon op de andere hand wil galoperen. Maar dan zal ik haar voortaan eerst terug pakken, dan van hand veranderen en dan op de andere hand weer overnieuw aanspringen. Het openen en sluiten van de volte doe ik idd al (staat geloof ik ook in de text).

Maar die bak is echt bagger... alleen, wat doe je eraan!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:23

Leuke combi, ach je hebt haar nog maar net, dus moet je even wennen..
over je stukje van hoe je rijdt heb ik wel wat commentaar...
ze wil graag hard hard hard en nog is hard Lachen wat ik eruit begrijp.. dus met t losrijden laat je der maar hard gaan want is ze der energie kwijt? en rest van het rijden doet ze het nog Knipoog
jij moet bepalend zijn over het tempo.. wil ze zo graag hard? ga dan maar in een shetlanderdrafje draven, tot ze hier op je wil wachten..(dus niet dat gedram enzo) zodra ze wacht, kan je er weer tegenaan gaan rijden..
en hier moet je dan gewoon consequent in zijn...
wel een heel leuk diertje Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 18:14

Het is zeker een leuk beestje en als het goed is moet er dus heel wat uit te halen zijn, maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren Knipoog Eerst maar eens lekker aan die ontspanning werken en zorgen dat het niet meer zo'n giraffe is!

Ik zal haar inderdaad weer vanaf heb begin van het rijden in gaan houden, maar dat gaat wel drammen worden, haha. Ze is heel alert op je been en ze grijpt dan elke beweging van je been aan om in galop aan te springen. Naja, goede oefening voor mij om mijn benen nog stiller te houden Haha!

Als er nog meer mensen zijn met tips over het bij elkaar rijden van een sterk, racend paard, dan hoor ik het graag! Heb wel vaker op erg vlotte paarden gereden, maar die gaven zich op een gegeven moment wel over aan de ontspanning. Zij loopt zich helemaal in het zweet en wil dan nog niet lekker ontspannen... Behalve dan bij het uitstappen/draven met lange teugel, haha.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:35

Ik volg dit even, heb namelijk precies hetzelfde met mijn bijrijdpaard!

Hoe is de jouwe met longeren? En op een andere ondergrond?

Als meneer gaat racen probeer ik eerst de controle te krijgen, meestal door hem op de volte te zetten. Als ik dit niet doe, doet hij net alsof ik er niet ben en fladdert de hele bak door. Zodra ik dan weer de controle heb, geef ik hem de ruimte om een stuk te racen. Wil hij zijn energie kwijt, vind ik dat prima, maar dan gebeurt het wel op mijn commando en zo lang of zo kort als ik dat wil. Op deze manier probeer ik hem te leren dat hij best af en toe een stukje hard mag, maar dat dat op mijn commando gebeurt.

Verder probeer ik veel af te wisselen. Zo springt hij wel eens vrij en onder de man, doen we wel eens een beetje vrijheidsdressuur (wel even overleggen natuurlijk) en gaat hij af en toe aan de longe.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:41

Aardige combi! Ik zie echter nog wel wat puntjes ter verbetering Lachen Allereerst ligt naar mijn idee het zadel niet lekker; volgens mij kan dat best een stukje naar achteren (begin zweetblad loopt volgens mij dan pas gelijk met de schouder, zodat de schouder vrij is).

Je houding vind ik redelijk, aan je houding werken is lastig op een paard wat niet los laat. Ik zie verre van een ontspannen paard, daar zou ik eerst aan gaan werken voordat je gaat wijken en wissels springen (dat zal allemaal toch niet zo heel netjes en goed gaan omdat je paard verre van los is, de basis klopt nog niet).

Probeer als ze boven het tempo loopt, en zwaar in je hand wordt (van het achterbeen afloopt dus) de achterhand te actieveren (bij te tikken bijvoorbeeld met de zweep) en dit van voren op te vangen en het tempo onder controle te houden. Op deze manier, samen met veel overgangen zal het loslaten van zelf beter gaan.

Loslaten in het lijf is niet iets wat binnen een week lukt, hier werk je jaren aan, in combinatie met gericht longeren, rijden etc.

Succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:48

die bak niet meer lostrekken wij hebben ook van dat zand liggen en heb de bak niet meer laten lostrekken vanaf de zomer
nu hebben we een mooie bak waar je geen meters in weg zakt

verder ziet het er niet slecht uit Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:38

Ik zal het eens in de groep gooien... Ik kom daar net op stal, dus ik moet niet gelijk de bijdehand uit gaan hangen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die moeite heeft met de bak. Het is gewoon heel irritant omdat sommige stukken redelijk stevig zijn en dan opeens, uit het niets zit er een ontzettend mulle kuil, waar je totaal in wegzakt, je voelt je paard dan echt grip zoeken, heel irritant!

En tnxx voor het compliment Onley Haha! (het word ooit wel wat, haha)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:50

joyce2 schreef:
Ik zal het eens in de groep gooien... Ik kom daar net op stal, dus ik moet niet gelijk de bijdehand uit gaan hangen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die moeite heeft met de bak.

even met een krijtje op de deur van de zadelkamer de vraag zetten of a.u.b. de bak gesleept kan worden. dan wordt dat ook gedaan. daarna ligt hij er weer super bij. je kan het ook even aan de eigenaar van het paard vragen want die sleept de bak meestal. Knipoog ook kan je de andere bijrijder van cartouche vragen om tips. hij kent haar langer als vandaag en je misschien tips geven. ze kan namelijk super lopen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:05

Aaah, kijk, ga ik dat eens vragen! Haha! Maar ben ik dan de enige op stal die de bak te zwaar vind op sommige stukken?

Hij heeft idd les met haar, heb al een keer gekeken hoe hij haar rijd en ik wil binnenkort even bij de les kijken die hij krijgt. Daar zal ik ongetwijfeld wat van opsteken! Als de manier van lesgeven mij bevalt, wil ik overleggen of zij me ook les kan gaan geven, omdat ze het paard al kent.

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:04

leuk paardje Haha!
omdat het HAW, paard meer bij elkaar gaan verzamelen. meer overgangen rijden omdat die erg lang is.
en je vind je paard wel mooi hea Knipoog je kijkt zoveel naar hem.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:30

I know, over het naar beneden kijken, dat komt doordat mn bovenrug krom is. Maar word aan gewerkt! tnxx.