Gister heb ik mijn vriend wat foto's laten maken, zodat ik zelf ook eens kan zien hoe ze nou loopt. Na een half uur te hebben gewerkt, staat ze meestal te zweten als een gek en heb ik vaak wel het idee dat ze redelijk begint te ontspannen, maar nu blijkt dat ze, op het moment dat ik denk dat ze ontspant, ze inderdaad wel lager komt met haar hoofd, maar dat ze haar gewicht ook op haar voorhand gooit. Ik probeer haar van tevoren wat tegen te houden en bij te drijven zodat ze van achter er wat meer onder komt, maar dat resulteert dan weer in een race partij door het mulle zand.
Mijn opbouw van rijden ziet er zo uit:
Losrijden en dat gebeurt dan in vlot tempo zodat ze haar energie een beetje kwijt kan, maar het mag geen oncontroleerbaar racen zijn.
Daarna pak ik haar wat terug in tempo en ga ik verder met wendingen rijden (voltes verkleinen en vergroten)
Ook vraag ik veel stelling naar binnen en naar buiten en wijk ik af en toe een pasje, om haar alert te houden, het is namelijk wel een paard dat graag verrast wil worden door oefeningen en tempo wisselingen. Door de stelling en het af en toe wijken, laat ze wel meer los.
Als we met iets bezig zijn en ze begint weer te racen, pak ik haar meestal terug naar een lagere gang, maar ga wel verder met de oefening waar ik mee bezig was. Als de rust dan weer terug is, zet ik haar weer in draf of galop en doen we dezelfde oefening nog een keer. Ik moet wel oppassen met tempo wisselingen van arbeidsdraf naar middendraf, want dan gaat de race knop weer om. Meestal doe ik dat dus pas later, op het moment dat ze al wat energie kwijt is en beter terug gepakt kan worden.
Als ze niet meer zo loopt te sterrenkijken en een poosje in een net tempo heeft gelopen, geef ik haar lange teugel en stap ik haar uit, of draaf ik haar soms nog een stukje uit met lange teugel.
Veel verder komen we op dit moment niet, aangezien ik eerst wil dat ze in een net tempo loopt, voordat ik met andere dingen aan het werk ga.
Aandachtspuntjes voor mijzelf:
Niet teveel met mn bovenlichaam voorover zitten (moeilijk, maar ben onder behandeling bij fysio)
Mn handen niet vastzetten (en teugels korter) op het moment dat ze zich sterk maakt en gaat racen
Mn kapstokken
Beugels langer maken, maar het is zo verdomde lastig om dan lekker te blijven zitten op dat zadel

Losrijden

Wendingen rijden

Stelling naar binnen vragen (aargh, wat zit ik toch naar voren)

Ik denk dat ze daar net overspringt van linker naar rechter galop

Zoals mn vriend zegt: het is net een giraffe!

Zo loopt ze meestal als we eindigen, niet meer zo sterrenkijkend, maar zeker nog niet zoals ik het graag zou zien.

Hier nog even een foto van hoe ver ze wegzakt in de bak
Ik zou zeggen, kom maar op met de tips en commentaren. Wel graag opbouwende kritiek waar ik wat aan heb!
En niet zomaar nutteloos afkraken, maar dat spreekt denk ik wel voor zich.
wat ik eruit begrijp.. dus met t losrijden laat je der maar hard gaan want is ze der energie kwijt? en rest van het rijden doet ze het nog