het blijft een enge hoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

het blijft een enge hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 16:55

ik word nu echt een klein beetje gek,

zinds een half jaar (jah echt zeker 6 maanden) staan er tegels (tegels uit de tuin bijv die overgebleven zijn na een plaatsing van een nieuwe schuur) naast de bak. die zijn zo eng! als ik op de linkerhand rij is het een probleem. rechter hand kijkt hij er niet eens na.

ze staan bij de hoek tussen C en M, als ik bij A al uit de hoek kom, voel ik al spanning, gaat zn nek erop en is het racen. 10x gaat hij er gewoon langs de 11ex is het flink mis. van de week laatste 5 min van mijn les (lees 55 min ging het super! geen kick op de tegels gegeven) ws het weer raak, wilde er niet heen, stil staan, protest. vandaag precies hetzelfde.

vorige week een longeer cirkel uitgezet in die hoek en longeren, geen probleem. hij gaf er niks om. maar met rijden....

iemand tips om dit op te lossen? word er echt gek van, het is echt dat ze er al een half jaar staan en ik rij gemid. 4/5 keer per weer. de tegels kunnen niet verhuisd worden.....(geen optie dus)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: het blijft een enge hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:28

Hoe reageer jij als je de spanning voelt van je paard? Zelf moet je er zo min mogelijk (geen dus) aandacht aan schenken. Ik heb ook een paard wat 10 keer ergens langs loopt en de 11de keer schrikt ze. Als ze gaat lopen spoken om iets, ga ik voltes rijden. eerst er ver van af, dan heel langzaam steeds dichterbij. Met rijden doet ze dan alsof het eng is, maar ga ik op dezelfde plek longeren, dan kijkt ze er niet naar. Ik reageer maar niet meer op haar getrut, gaat toch niet over. Niet op reageren en gewoon lekker rijden. Paard moet zich niet zo aanstellen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:33

Mijn paard had daar ook een handje van. Als ik hem aan het lopen kon houden zette ik meestal een schouder binnenwaarts in, lekker aan het werk en met je hoofd bij mij. Na een paar keer liep ie er dan weer langs. Tuurlijk, soms had ik ook momenten dat ik niet eens in de buurt kwam, dan ging ik idd voltes rijden en steeds dichter bij en op die voltes goed bezighouden, tempowisselingen, stukje schoudervoor ed. Ik denk dat het gewoon uitproberen blijft. Probeer je paard voor te zijn als je die spanning op voelt komen, reageer er niet op door zelf te spannen maar eis de aandacht op, hou m bezig met jou en geef m niet het idee er iets te winnen valt met spoken.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:15

Ik zou wat de andere twee al vermelden ook doen. Proberen het te negeren en een oefening inzetten. Als de spanning erg is er niet meteen opaf, maar via bijv een volte het weer opzoeken. Eerst weer zorgen dat de ontspanning en is en de aandacht bij jouw en het zo weer opbouwen. Gelukkig ben je niet de enige, ik heb er zelf dus ook een en doe het op deze manier. Vaak helpt het al heel veel als jij je er niet aan gaat ergeren of door aanspant.

Succes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:48

Als je zo in je topic al aangeeft dat je er gek van wordt, weet ik vrijwel zeker dat je dat tijdens het rijden ook overbrengt op je paardje. Zodra die hoek naderd zal jouw gevoel veranderen en weet het paardje dat er iets is.

Ik heb mijn paardje nu bijna 3 jaar en hij is al bijna 3 jaar bang van hoeken waar deuren in zitten.
Maar wat heb ik eraan om gek te worden..................................helemaal niks.
Ik breng op dat moment alleen maar spanning over en daarom zal hij de hoeken nooit gaan vertrouwen.

Echter ben ik het anders aan gaan pakken sinds een maand of twee (Nieuwe instructrice).
Op hem inpraten in de enge hoeken, laten merken dat het goed is.
En nee, daarmee bevestig ik in dit geval zijn angst niet, maar stel hem gerust.
En het werkt super. Er is nog wel spanning in de hoek, maar hij vliegt niet meer van de hoefslag af.
Hij blijft rustigeren en ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat hij over enkele weken probleemloos langs de hoeken met deuren gaat.

Maar met gek worden lossen we niks op. Vreet mezelf er alleen maar door op en je maakt je paard er (onbewust) ook helemaal gek door.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:19

Niet laten kijken, juist zijn hoofd ervanaf draaien en je binnenbeen erbij houden. Hij hoeft niet te kijken, hij heeft zelf imers al aangegeven dat hij het helemaal niet eng vind, hij gebruikt het dus een beetje tegen je.
Dus, als je aankomt rijden, al ruim voordat je er bent stelling naar binnen vragen, flink je binnenbeen erbij, en goed aan je buitenteugel houden zodat hij op de hoefslag blijft.
Het niet laten kijken werkt vaak het beste, meestal geven ze het wel na 2 of 3 keer erlangs rijden op.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:39

gewoon negeren, is de beste manier!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:32

negeren je paard zoekt gewoon iets en jij reageert schijnbaar altijd erop in die hoek
voor hem een lol om nog een x weg te springen
lekker negeren binnen been eraan buitenteugel erbij wil die dan nog kijken even binnenteugel erbij en buiging vragen

altijd de aandacht op jouw eisen en niet op je omgeving

Faithfull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:25

Meer schriktraining doen, en als hij zich aanstelt even doordrijven, want jij bent de baas! Geen grapjes voordat jij het zegt. Knipoog Laat je eigen gevoel niet in de war raken met je paard zijn gevoel, anders wordt hij bang door jouw.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:29

het is jouw spanning Lachen Lachen wat jij moet doen is als je richting de hoek gaat heel geconcentreerd denken hoe mooi je die hoek door gaat, ZIE hem lopen in je hooft Lachen een paar passen vooruit denken en daar heel geconcentreerd op zijn. Lachen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:54

Ik denk idd ook dat het aan je spanning kan liggen. Ik heb het zelf ook gehad. En juist als je er teveel aan denkt nam mn paard een loopje met me. Dus doe net of er niets aan de hand is.

Eerst rustig in stap. Ieder stapje in de goede richting moet je belonen. Zorg dat je paard je vertrouwt. Loop eerst samen die hoek in en beloon haar.
En straf haar niet af als ze er niet heen wil, want dan gaat dat de oorzaak worden! (die fout heb ik zelf ook gemaakt, niet dat ze niet durfde, maar omdat ze in 1 hoek niet aan wilde springen. Pas na rustig aan doen gaat dat beter)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:42

Herkenbaar probleem.
Bij ons achter in de bak is een grote roldeur. Hierachter staan nog wat stallen en een tractor.
Vorig jaar was er niets aan de hand. In de zomer heeft de deur enkele weken open gestaan ivm met de warmte en toen begon het gedonder.
De eerste aantal keren heb ik haar gerust gesteld en laten kijken. Het werd steeds erger. Erlangs gaan lopen maar ze was in staat om vol over mij heen te racen.
Ik besloot om haar aan te pakken, dan maar op de ruwe manier als de lieve manier niet werkte.
Ook geen succes. Met instructie erbij. Ik erop, zij ernaast en tegen houden maar dat werd gewoon gevaarlijk voor mijn instructrice.

Ik loste het op door de volte steeds iets groter te maken aan die kant en na een minuut of 10/15 was het grotendeels over. Soms schrok ze uit het niets weer ineens en standaard was het tijdens het uitstappen aan lange teugel tóch weer eng.

Ik werd er ook vreslijk gestoord van. Gewoon trainen was er binnen niet meer bij, het werd bijna focussen op het lopen dáár en dat maakte het enkel erger.
Ik merkte dat als mijn instructrice kwam en met haar aan het kletsen was dat Pride niet op de deur lette. Zolang ik met iets anders bezig was, was het meestal goed.
Toch kreeg ik dat alleen minder voor elkaar en heb ik een maandje terug een stukje touw gekocht wat ik van de zadelringetjes, door de bitringen, over het hoofd vast knoopte. Net iets minder strak dan mijn teugels zijn zodat ze er niet tegenaan ging lopen. En dit werkte fantastisch. Ik nam me voor niet anders te gaan zitten of doen rond die plek en zodra ze er tóch uit kwam met haar kop (waarna ze haar schouder weg draaide en ik het vergeten kon) krege ze meetn die druk achter de oren. Die natuurlijk veel beter getimed was dan mijn teugeldruk en dus ook geen druk gaf vooraf, zodat er toch al spanning ontstond.
Ik heb hier de eerste keer 20 min mee gereden, 2e keer 15 min, 3e keer 10 min, toen nog een keer of 3 enkel met instappen en nu al een keer of 6 zonder en het gaat súper!
Soms, als ze iets hoort, dan wil ze nog wel eens wegspringen maar dat vind ik minder erg. Dan ís er iets en laat ze zich daarna er ook weer opnieuw langs rijden.
Heb wel steeds mijn touwtje in mijn zak gehad voor als ze weer gaat emmeren maar tot nu toe gaat het perfect!

Overigens vond mijn instructie (zz licht) het een prima optie omdat druk achter de oren de beste druk is.

Of je er iets mee kan weet ik niet maar dan weet je iig dat jou paard niet de enige is met een fobie voor niet bewegende/altijd dezelfde dingen Knipoog. Succes

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:51

het zou kunnen omdat hij het pas aan het einde doet dat hij gewoon moe is en het meer als uitvlucht doet..
ik heb er ook zo een.. Die vind sowieso al veel eng maar dat merk je gewoon..
als hij iets echt eng vind dan is het dit al aan het begin..
soms vind hij ook ineens iets eng aan het einde van mijn les..
dan is hij het gewoon zat en wil hij zo snel mogelijk stoppen
ga op de lange zijde alvast schouder voor rijden en in de hoek zo door sturen
binnenbeen erbij en net doen alsof er niets aan de hand is en of het gewoon een oefening is..
ze reageren op jou spanning.. ik kan het weten
heb het zelf ook gehad..
wij hebben een hok met trekkers en stro enz is ook heeeeeeeeeel erg eng Clown
maar bij die van mij werkt dit echt super

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:56

mijn paard heeft het ook in 1 hoek in de binnenbak daar staat een kruiwagen waar je de poep in moet doen. de eerste paar keren gaat ze dr langs.. maar drna vergeet het maar ze vertikt het. k zet dr stil voor de plek en laat haar dr naar kijken. dan drijf ik met me benen zodat ze dr dichter bij komt beloon haar en loop weer verder. het volgende rondje vind ze nog eng. maar ze schiet er niet meer van weg. en meestal komt het ook door jezelf. als je zelf gespannen bent van ojee ze gaat zo schrikken. dan gaat ze ook schrikken.. je moet je verstand op nul zetten en gwn doorblijven gaan met je ding. mij instructriese zegt altijd. al danst ze de samba jij blijft je ding doen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:15

waarscheinlijk test je paard je gewoon steeds uit..en iedere keer als het hem/haar lukt is het leuk om de volgende keer weer te doen..
als je paardje het zo een uur wel doet en dan ineens niet lijkt het op uittesten..
mischien proberen iets consuquenter te wezen?

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:13

Kan je de tegels misschien veplaatsen, als je ze uit het zicht zet is er geen probleem meer. of ge lekker wandelen door de bak, laat je paard even kijken en ruiken, neem er goed de tijd voor ( heb je misschien al gedaan in dat half jaar Tong uitsteken ) Als je gaat wandelen ook snoepjes mee nemen zodat je je paard kan belonen als het paard het goed doet. Misschien is dat een optie Knipoog

Verder weet ik het ook niet, veel succes!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:10

Tegels verplaatsen no way. Het heeft echt niets meer met angst te maken na zo lang bij iets stilstaands. Kwestie van uit proberen/eronder uit willen komen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:16

ik zou gewoon in draf die kan op rijden, fink binnenstelling aannemen, met je binnenbeen hem goed die hoek/plek in duwen. ondertussen inde bak flink aan t werk zetten en weer op die zelfde manier die hoek in, is t goed ondertussen ff belonen en weer wat anders gaan doen, daarna weer eens doe hoek op zoeken en zo afwisselen.
denk dat t best wel een aardig dingetje van aanstellen is hoor, als ik dat zo lees
succes

edit: en als je die spanning voelt komen, niet jezelf spannen, even keerje over de hals strijken, ff praten hoo en ondertussen wel goed aan het werk houden.
ik zou er verder wel niet naast gaan lopen want dat heeft weinig zin.
werkt t allemaal niet dan schop hem gewoon eens die hoek door en zet hem ervoor en dan ff belonen.
ooit is het welletjes he, laat je niet gek maken haha

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:25

Waarschijnlijk reageer jij ook deels op de tegels. Elk mens heeft (net als paarden) zijn moeilijke en zijn makkelijke kant. Jij rijdt waarschlijnlijk rechtsom makkelijker, waardoor je er dan geen last van hebt. Linksom ziet je paard een uitweg.

Probeer in stap te beginnen, druk je binnenbeen goed op de singel en hou iets binnenstelling of schoudervoor. Begin een heel stuk van de hoefslag af en wijk steeds (elk rondje) een stukje verder naar die hoek. Dat doe je ook in draf en galop.

Als dit niet werkt, halthouden op het moment dat ze weg wil rennen. Dan laat je haar nageven en rij je vervolgens een kleine volte bij de tegels. Na die volte hou je weer halt bij het object (of ze nou wil rennen of niet, gewoon doen). Dit hou je steeds vol, totdat ze het opgeeft, of desnoods gewoon totdat je stopt met rijden. Vereist wel veel geduld.