Herkenbaar probleem.
Bij ons achter in de bak is een grote roldeur. Hierachter staan nog wat stallen en een tractor.
Vorig jaar was er niets aan de hand. In de zomer heeft de deur enkele weken open gestaan ivm met de warmte en toen begon het gedonder.
De eerste aantal keren heb ik haar gerust gesteld en laten kijken. Het werd steeds erger. Erlangs gaan lopen maar ze was in staat om vol over mij heen te racen.
Ik besloot om haar aan te pakken, dan maar op de ruwe manier als de lieve manier niet werkte.
Ook geen succes. Met instructie erbij. Ik erop, zij ernaast en tegen houden maar dat werd gewoon gevaarlijk voor mijn instructrice.
Ik loste het op door de volte steeds iets groter te maken aan die kant en na een minuut of 10/15 was het grotendeels over. Soms schrok ze uit het niets weer ineens en standaard was het tijdens het uitstappen aan lange teugel tóch weer eng.
Ik werd er ook vreslijk gestoord van. Gewoon trainen was er binnen niet meer bij, het werd bijna focussen op het lopen dáár en dat maakte het enkel erger.
Ik merkte dat als mijn instructrice kwam en met haar aan het kletsen was dat Pride niet op de deur lette. Zolang ik met iets anders bezig was, was het meestal goed.
Toch kreeg ik dat alleen minder voor elkaar en heb ik een maandje terug een stukje touw gekocht wat ik van de zadelringetjes, door de bitringen, over het hoofd vast knoopte. Net iets minder strak dan mijn teugels zijn zodat ze er niet tegenaan ging lopen. En dit werkte fantastisch. Ik nam me voor niet anders te gaan zitten of doen rond die plek en zodra ze er tóch uit kwam met haar kop (waarna ze haar schouder weg draaide en ik het vergeten kon) krege ze meetn die druk achter de oren. Die natuurlijk veel beter getimed was dan mijn teugeldruk en dus ook geen druk gaf vooraf, zodat er toch al spanning ontstond.
Ik heb hier de eerste keer 20 min mee gereden, 2e keer 15 min, 3e keer 10 min, toen nog een keer of 3 enkel met instappen en nu al een keer of 6 zonder en het gaat súper!
Soms, als ze iets hoort, dan wil ze nog wel eens wegspringen maar dat vind ik minder erg. Dan ís er iets en laat ze zich daarna er ook weer opnieuw langs rijden.
Heb wel steeds mijn touwtje in mijn zak gehad voor als ze weer gaat emmeren maar tot nu toe gaat het perfect!
Overigens vond mijn instructie (zz licht) het een prima optie omdat druk achter de oren de beste druk is.
Of je er iets mee kan weet ik niet maar dan weet je iig dat jou paard niet de enige is met een fobie voor niet bewegende/altijd dezelfde dingen
. Succes