Een aantal probleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Een aantal probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:35

1. Mijn leasepaardje zit in het begin nogal 'vast'. Als ik heb ingestapt (ik stap nogal lang in Bloos ) en ik pak voor het eerst een drafje mee, dan gaat ze altijd met een 'lange hals' lopen. Nu probeer ik dat op te lossen door mn ellebogen meer aan mijn lichaam te houden en dan de teugels een slag korter. Maar dan gaat ze weer met een 'kamelen' hoofd lopen.

Ik rijd haar actief, als ik rijd ga ik haast nooit doelloos rondhobbelen (heel zelden). En dan probeer ik haar ook goed aan mijn been te laten lopen, rijd veel stelling in, neem een pasje wijken mee, maak tempowisselingen, rijd veel slangenvoltes met veel/weinig bogen. Dat ze ook echt haar koppie erbij houd. Ik rijd ook onverwachte dingen, zoals een kleine volte.

Wat kan ik hier tegen doen?

2. Weet iemand nog figuren om te rijden? Ik rijd vaak hetzelfde: Gebroken lijntjes, afwenden, door S van hand veranderen, voltes. (ik heb het NIET over stelling etc, daar gaat het hier niet om. Simpel om de figuren!)

3. Dan heb ik nog een persoonlijk probleem. Als ik alleen in de bak rijd, of met een vriendin en ik ga springen. Dan gaat het heel goed. Kan ik mijn eigen hoogte bepalen. Ik had eerder een springfobie maar ga nu met gemak over stijltje 4. Ik spring liever stijltjes. Ze gaat er ook heel rustig op af want ze weet, als ze als een gek overheen gaat; dan gaan we ''babyhindernissen'' doen en daarna dressuren. (tjonge, wat een afgerichte pony Clown). Maar in les gaat ze er keihard als een gek over. Bij vrijrijden vind ik het totaal niet echt als ze zo hard gaat maar in de les wel, heel raar. En dan neemt ze me daar toch een reuzensprong. Maar soms dan gaat ze er keihard op af en dan ineens weigert ze. Ik vind het dan helemaal niet meer leuk en geef haar dan vaak een tik dat ze dat niet mag doen. Dan rijd ik weer aan en dan doet ze het wel. Dus de conclusie (gebrabbel hierboven xD) is dat ik met vrijrijden wel durf te springen en in de les niet, terwijl we daar hoger springen. Iedereen zegt wel dat ik met springen in de les gespannen erop zit en met vrijrijden niet maar dat probeer ik niet meer te doen maar het lukt niet Boos! Iemand dit ook ?? TIPS??

xxxdonja

Re: Een aantal probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:21

2. Ik kan je wel wat aantal leuke figuurtjes vertellen hoor. Haha!
Links en rechts omkeert, halve voltes, twee kleine gebroken lijntjes achter elkaar, C afwenden en dan van G naar B rijden, voltes sluiten en weer openen, A afwenden en dan bij X naar M rijden en een gebroken lijntje met een volte erin. Haha!
Genoeg figuren hihi? Haha! Haha!
De andere problemen laat ik aan andere bokkers over.

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:32

Hahah volgens mij heb je daar wel genoeg aan..Haha!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:27

pintogirl schreef:
1. Mijn leasepaardje zit in het begin nogal 'vast'. Als ik heb ingestapt (ik stap nogal lang in Bloos ) en ik pak voor het eerst een drafje mee, dan gaat ze altijd met een 'lange hals' lopen.

Soms moet de rug van het paard in het begin wat loskomen, en voor sommige paarden is stappen dan niet genoeg. Je moet je voorstellen dat je niet alleen spieren op moet warmen maar ook kraakbeen, dit gebeurd door doorbloeding. Je kunt misschien je paard longeren voor het rijden, gewoon beetje laten draven om de bloedsomloop op gang te brengen en daardoor de lichaams temperatuur/ doorbloeding wat de verhogen. Of na het losstappen even draven met een lange teugel, wel contact en misschien halsstrekken.
Ik heb nl ook een paard dat na het eerste aandraven niet door de hals wil blijven, na een paar rondjes draf en halsstrekken lukt het wel. Soms zitten paarden in galop beter in hun "vel" en je kunt ook best beginnen met een klein handgalopje, is een kwestie van proberen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:59

Denk ook dat je het losrijden met beleid en geduld moet doen. Eerst lekker stappen aan een lange contactteugel, stukje draf aan contactteugel, eventueel een galopje, weer op alleen contactteugel, overgangen rijden enz. En pas als je paard lekker los is oppakken en met je training beginnen.

Wat heel goed is voor het losrijden zijn slangevoltes, met zoveel mogelijk bogen. (in een 20 x 40 meterbak bijvoorbeeld 8 bogen, wel na elke boog "rechtstellen" al doe je dat met 8 bogen op een diagonaal. Ik maak een wending alsof ik een slangevolte met 4 bogen maak en stel recht op een diagonaal, zodat ik toch goed uitkom), vermijd kleine voltes en te krappe wendingen in het begin, grote voltes, 8-jes, slangevoltes en pas later, als je paard wat is opgewarmd kan je gebroken lijnen, eventueel dubbele gebroken lijnen en kleine(re) voltes erbij pakken, en eventueel een paar pasjes wijken of zo. Nogmaals, pas als je paard helemaal los en soepel is oppakken en met je training beginnen.

Goed uitstappen is ook heel belangrijk, speciaal voor paarden die wat stijfjes zijn. Neem lekker de tijd, ga eventueel na het rijden nog een stuk wandelen met een uitrijdeken of grote handdoek om en smijt hem niet meteen in zijn box. Bij een stijf paard vind ik 20 minuten uitstappen, onder zadel of aan de hand, niet abnormaal. Bovendien verdient het zichzelf terug, vaak is je paard dan bij het rijden sneller los.