Hoe krijg ik mijn paard ook naar rechts soepel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

axeltje

Hoe krijg ik mijn paard ook naar rechts soepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:36

Een paar weken terug heb ik Gert van Dijk bij mijn paard gehad. Ze bleek erg vast te zitten in haar rug (het kwartje viel meteen, vandaar de problemen). Nu loopt ze erg lekker, ik merk dat de galop echt verbeterd is.

Maar waar ik nu tegen aan loop. Ze loopt linksom veel makkelijker dan rechtsom. Op recht stukken heeft ze haar neusje vaak iets naar links. En als ik haar op de rechtervolte zet, is ze pist-off. Schijnbaar is het nog gevoelig.
Wie weet er makkelijke oefeningen om haar ook naar recht soepel te krijgen?
Een volte maakt haar namelijk erg boos, dus ik wil proberen haar met andere oefeningen soepel te krijgen.

In stal doen we al aan wortelhappen, maar ik wil graag meer oefeningen.
En zelf vind ik links ook makkelijker als rechts, dus het zou fijn zijn als we allebei soepel worden Knipoog

x_liesje_x

Re: Hoe krijg ik mijn paard ook naar rechts soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:39

ik zet even stipje, heb hetzelfde probleem

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:14

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:10

hey !!! Haha! maar je hebt toch les??? iig rechtrichtende buigings arbeid aan de hand, schouderbinnenwaards ,schouderbuiten, travers ,volte openen sluiten etc, rechtrichten dus! Haha! Knipoog dus precies wat midgie zegt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:10

Uriah schreef:
hey !!! Haha! maar je hebt toch les??? iig rechtrichtende buigings arbeid aan de hand, schouderbinnenwaards ,schouderbuiten, travers ,volte openen sluiten etc, rechtrichten dus! Haha! Knipoog dus precies wat midgie zegt.

Valt me op dat heel veel instructrices niets aan het rechtrichten doen en er zelfs niet over vertellen het waarom van de stelling en buiging.

Het wortelhappen in stal kan ook nadelig werken, dus bij stilstand inbuigen kan ook helemaal tegen werken.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 14:25

Mijn instucteur roept wel dat ik haar recht moet houden, maar hoe? Ik wil niet te veel onnodig aan de teugels trekken.
Dus ik probeer het wel met been en hand, maar ik wil het wel goed doen.
Ik ga even op de site kijken. En anders kom ik wel bij jou lessen, Thessa Knipoog

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:32

axeltje schreef:
Mijn instucteur roept wel dat ik haar recht moet houden, maar hoe? Ik wil niet te veel onnodig aan de teugels trekken.
Ik ga even op de site kijken. En anders kom ik wel bij jou lessen, Thessa Knipoog

hihi!!! ik moet zelf ook nog veel leren ,maar ik weet nu teminste waarom en hoe het moet door mn instructrice! idd instructrices kunnen heel goed zeggen doe dit doe dat,maar zeggen niet hoe en waarom!

kijk maar eens op paardenbegrijpen en dan bij het stappenplan van rechtrichten.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:33

dat staat onder het kopje rechtrichten

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:36

Op beide teugels even veel druk. Veel ruiters rijden ongemerkt met 1 hand iets meer naar hun toe.
Heb ik ook, ik heb mijn rechterhand meer naar mijn toe en daar ben ik ook sterker mee. Nu ik daar op let en met gelijke druk rijd, loopt mijn paard niet meer "scheef" en zijn al heel wat problemen opgelost!
Nu sluipt mijn handprobleempje er weer langzaam in en ben dus weer hard aan het werk om dit weer normaal te krijgen.. Is erg moeilijk. Mijn paard houd namelijk ook rechts vast omdat ik haar op rechts ook meer beetpak.

Dus; eerst gelijke druk in je handen, de rest komt later Lachen Ze zal vanzelf soepeler worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:22

axeltje schreef:

Rechthouden tussen de teugels is geen rechtrichten, pas als een paard rechtgericht is kun je recht recht lopen.
Elk paard zal in zijn natuurlijke balans gaan lopen, maar dat is niet de juiste balans om ons op een juiste manier te dragen.
Dus je moet zijn natuurlijk balans omgaan zetten in een balans zodat hij het ruiter gewicht goed kan dragen, daar ga je hem voor rechtrichten, als jou instructrice niet kan vertellen hoe je precies recht richt en ook de rede waarom rechtrichten er niet bij kan vertellen, zou ik een andere zoeken, het recht richten word gelukkig steeds meer gedaan , maar heel veel mensen weten niet wat recht , voorwaarts en tempo is, omdat er in de meeste lessen geen aandacht aan besteedt word en dat is wel eens jammer.
Maar kijk de site van paardenbegrijpen maar eens door, misschien word je er wijzer van Knipoog

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:49

het lichaam van je paard moet recht zijn ,je kunt je teugels wel gelijk hebben maar dat wil nog niet zeggen dat het lichaam van je paard ook recht is! mijn paard kijkt altijd iets naar rechts en belast dan de linker schouder meer ,op een rechte lijn hoef ik nu dankzij alle oefeningen alleen nog wat linker been te geven op de singel en rechts opvangen en mn paard is weer ECHT recht! van daar uit gaat hij dan ook voorwaarts EN neerwaarts!

in axeltjes geval zal ze meer druk op rechts voelen en zal ze doormiddel van haar rechterbeen en opvangen op links haar paard al een stuk rechter krijgen zonder te hoeven trekken of veel teugel hulpen.

Juist veel buigen naar rechts ,eerst met name in stap in een juiste lengte buiging met een goed ondertredend rechter achterbeen ,zonder op of over de schouder te vallen en minimale teugelhulpen. haar paard moet goed gaan reageren op het rechterbeen dat met verloop van tijd ze haar rechterbeen nog maar hoeft aan te leggen en haar paard zal in een juiste houding naar rechts wenden,of op de rechte lijn recht blijven. en dat is nog maar het begin.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:16

Mijn paard had ook erg veel moeite met rechtsom. 4 Weken geleden was het echt een ramp. Maar met veel geduld, lessen loopt ze nu recht op de rechterhand en de stelling begint ook te komen. Bij mij hebben figuren rijden erg veel geholpen. Dus bijv. door middel van een achtje eerst linksom, dan rechtsom. Niks geforceerd en zodra ze ook maar een stuk goed deed, gelijk weer op haar makkelijke kant, als beloning. Succes!

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:22

Ik merk inderdaad dat ik zelf links sterker ben dan rechts, en ook harder ben ik die hand. Gelukkig laat mijn paard dat wel goed merken en daar let mijn instructeur ook goed op.
Ik heb 1 keer in de week les bij de rijvereninging.

Mijn stappenplan: de site doornemen en proberen toe te passen.
En op zoek naar een instructeur voor privelessen die mij en mijn paard kan rechtrichten Knipoog

vandaag kreeg ik trouwens lekker stelling rechts en liet haar daarna als beloning inderdaad rechtuit lopen. Ging al beter maar we zijn er nog niet!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:00

[quote="axeltje"]Ik merk inderdaad dat ik zelf links sterker ben dan rechts, en ook harder ben ik die hand. Gelukkig laat mijn paard dat wel goed merken en daar let mijn instructeur ook goed op.
Ik heb 1 keer in de week les bij de rijvereninging.

Nou dan komt het toch goed!! je huidige instructeur is vast wel kundig genoeg om je te leren rechtrichten ,maar soms moet je ze er gewoon om vragen!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:42

rechts vastpakken is links niet los.. denk daar maar eens over na, dan kun je de rest waarschijnlijk zelf invullen...

NicoleRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:13

Als ze op rechts vastpakken, moet je vooral veel voltes, gebroken lijnen en slangevoltes gaan rijden. Daardoor wordt je paard soepeler. Ik heb dit zelf ook gehad met de pony, alleen pakte die vast aan de linkerkant.

Over dat rechtrichten: Je hebt een paard pas echt recht, als je hem tussen 2 benen recht over de AC lijn kunt laten lopen, met weinig druk op de teugels. Ik vind sowieso dat je niet veel met de teugels moet doen, maar meer met been, heel veel ruiters doen dat niet, waardoor veel paarden op de voorhand lopen en hun rug niet gebruiken. Dat is meestal zonde van de paarden, omdat het heel moeilijk is om dat weer goed te krijgen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:51

Je moet veel afwisselen dus ookal is hij/zij moeilijk op rechts, ook naar links rijden. Probeer links wat minder in te buigen en rechts wat meer overdreven. Misschien op de hoefslag inbuigen naar binnen of binnenhoefslag rijden en proberen te wijken. Het gaat dan niet om dat je paard perfect moet wijken maar dat hij op je been reageert en om je been heen buigt. Mijn paard kijkt op de hoefslag ook wat naar buiten en dan met zijn kont naar binnen. Buiten teugel erbij zodat hij zijn kont ook recht houd.

Succes Knipoog

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:34

Mijn bijrijdpony zit ook enorm vast op rechts. Hij doet er alles aan om niet in te buigen, en wil ik dat hij dat wel doet, dan rend hij ervoor weg en gaat scheef lopen, met zijn hoofd de verkeerde kant op. Als ik ga halthouden en ik vraag hem linkerstelling aan te nemen, dan doet hij dat, probeer ik dat rechts, dan gaat hij heel hard aan de teugels trekken, pakt het bit vast en gaat lopen. Ik longeer hem nu losjes bijgezet, steeds even kort en ook met rijden veel figuren en als het ook maar een beetje goed gaat stop ik daarmee en beloon ik hem, het ljikt nu wel iets beter te gaan.. Lachen