Iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:48

Ik heb een verzorgpony. Ze is behoorlijk voorwaarts en sterk.
Als ik wil dat ze langzaam gaat lopen luisterd ze niet. Ze voelt het niet, haar mond is van baksteen.
Met dressuur heb ik ook problemen met haar. Ik probeer altijd stelling te vragen maar dan gaat ze van de hoefslag af. Dan druk ik haar een klein beetje aan met mijn binnen been en dan gaat ze kei hard.
Soms neemt ze gewoon het tempo van mij over. Er zit dan geen rem meer op. En met springen zit er soms geen stuur meer op. Dan trekt ze ineens haar hoofd de andere kant op en neemt ze het bit over.
Heeft iemand tips om haar meer onder controle te krijgen?
Het lijkt nu alsof het een hele stomme pony is maar dat is niet zo hoor! Ze kan heel goed springen en het is leuk om met haar buitenritjes te maken ookal vind ze bijna alles eng!

Charmotte

Re: Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:49

Misschien kun je les nemen?

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:51

Dat heb ik ook! Ik heb duoles met nog een ander meisje. Dan gaat het wel beter maar als ik dan zelf ga rijden denk ik wel aan wat de instructrice gezegt heeft maar het lijkt niet te werken.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:57

oww oke! Veel figuren rijden zal misschien helpen

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:06

Ik heb ook een paard gereden die van de hoefslag afging als ik stelling vroeg. Wat je dan kunt doen is haar met je teugels tegenhouden terwijl jij met je binnenbeen drijft. Dat hielp bij mij altijd heel goed. Ze pakt dus het bit vast? Je kan dan zo'n bit proberen met van die rolletjes waardoor ze het niet meer vast kan pakken.

Succes ermee!

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:15

Probeer 't is bitloos. Bij mijn paard werkt dat fantastisch!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:23

Duidelijk en consequent zijn
- kneepjes met 2 onderbenen (alsof je een hand fijnplet die tussen je laars en het paard zit) is overgang naar de volgende gang (van stap naar draf)
- je bovenbenen aanklemmen (alsof je een hand fijnplet die tussen je bovenbeen en het zadel zit) en lang maken is een overgang langzamer (van draf naar stap)
- een paar passen doorzitten en je buitenonderbeen achter de singel is naar galop

- als je de bovenstaande punten goed kan, dan ga je oefenen met je bekken kantelen (schouders op de zelfde plek): achterover is harder in dezelfde gang, voorover is zachter in dezelfde gang.

Vanaf nu regel je het tempo met je benen, maak veeeeel overgangen en veel figuren (vooral voltes en achten), consequent zijn, ze mag alleen doen wat jij met je duidelijke hulp aangeeft. Ik denk niet dat jij al toe bent aan stelling.