Fjord Jordy @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

Fjord Jordy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:56

Jordy en ik hebben vandaag voor het eerst sinds ik hem heb (3,5 weken) les gehad. Hij was erg actief en uiteindelijk heel wendbaar en soepel, dus ik ben heel tevreden Lachen hij geeft nog niet altijd na onder mij, maar daar werken we aan. Ook mijn houding is nogal belabberd.
Eigen commentaar:
- meer rechtop zitten en schouders niet laten hangen
- hakken meer uitdrukken
- handen hoger en binnenhand niet over de manenkam neigen te leggen
- benen mogen precies nog wat langer...
commentaar mag, maar graag onderbouwt Ja

Afbeelding
zwart, wat een kleur bij een fjord Kwijl~

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Cirkel verkleinen, vandaar zoveel stelling

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mellanii

Re: Fjord Jordy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:27

Je trekt hem letterlijk door de bocht.. Tong uitsteken
Probeer echt rustig te zijn met je binnenhand!
hierdoor woren ze ook wat ontspannender en nageeflijk van.
Verder een hele mooi fjord!
Mag je trots op zijn!

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:43

Hee wat leuk om jordy te zien!

Zoals je zelf al zegt heb je de neiging je binnenhand over de manenkam te brengen.
Niet doen!
Haha dat wist je zelf natuurlijk ook al maar daar help je hem echt niet mee.
Probeer hem naar je buitenteugel toe te rijden en om je binnenbeen te buigen, dan komt die zachte binnenkant vanzelf.

Nu zie je op de foto's idd dat hij nog niet na wilt geven, dat is natuurlijk niet erg maar probeer dan wel zacht te zijn met je binnenhand.
Het is voor hem namelijk alleen vervelend als je daar aan zit wanneer hij nog niet op je buitenteugel nageeflijk wilt komen.

Verder bij het verkleinen van de volte zie je dat hij erg over de buitenschouder weg loopt.
Als hij nageeflijker is en goed op je buitenteugel wilt nageven is het belangrijk dat je juist je buitenhand echt tegen zijn hals plaatst om zijn schouder mee te nemen, en je buitenbeen wat naar achteren legt om hem zo de volte op te duwen zeg maar.
Eigenlijk een pasje opzij, de volte op.
Op die manier geef je hem eerder een duwtje in de goede richting dan dat je hem de goede richting op trekt (met je binnenhand/te weinig buitenhand)
Nu is dat natuurlijk nog erg lastig uit te voeren omdat hij nog niet nageeflijk is!

Ik denk dat je vooral op moet letten dat je met je buitenteugel nageeflijkheid vraagt, ookal leidt dat nog niet meteen tot de juiste stelling.
Als je dat voor elkaar hebt is stelling vragen een eitje (met de juiste begeleiding natuurlijk Knipoog ) en worden oefeningen zoals
het verkleinen en vergroten van voltes erg makkelijk.

Hij ziet er wel super uit zeg, wat een set,, chique!
Hij heeft vast nog nooit zo'n schoensel aan gehad!

edit:
ik vind overigens wel dat je netjes rijd hoor,
hahahaha ik zie nu dat ik eigenlijk alleen negatieve punten heb genoemd maar positieve zijn er natuurlijk ook;
- je zit er imo best ontspannen op en bent niet te lomp in je hulpen, netjes!
- jullie zijn pas net een stel dus een heeeeleboel is nieuw en toch ziet het er al lekker uit!
- je bent lekker aan het lessen dus dat stukje lenigheid,soepelheid komt vanzelf, ga zo door en blijf foto's plaatsen Clown

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:36

Hee daar ishet schatje!!

Inderdaad. Wat iris al zei. Probeer hem op je buiten teugel te rijden. Binnen teugel een beetje van de hals. Hij is er wat lastig mee, maar kan het wel.
Komt allemaal goed met de begeleiding.
Ga zo door vooral met het plaatsen van foto's!! hahaa

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:48

probeer goed op beide teugels te blijven rijden..
en je hakken wat meer naar beneden probeer ze niet op t trekken.
erg knappe fjord die je onder je kont heb

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 23:52

zo Zoë_Iris dat is een hoop uitleg! Haha! maar dat heb ik juist graag, je legt je punt goed uit. Bedankt voor je tips! Dat is inderdaad een punt waar de lesgeefster me dikwijls op moet wijzen (en ik mezelf vaak op betrap), dat is die buitenteugel een beetje verwaarlozen en teveel op mijn binnenteugel ipv meer met mijn benen e.d. Het is voor mij nog wat moeilijk om weer mijn draai te vinden en alles tegelijk te doen, maar zoals jullie zeggen met begeleiding komt dat wel terug Lachen en bedankt ook voor de complimentjes Lachen
en Heidi dat komt zeker goed haha Haha! (ik heb nog een paar tutfoto's van na het rijden voor je als je wilt hihi) edit: even vergeten daar staan een paar van op fw Haha!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:56

Even een off-topic, je hebt wel teveel foto's dacht ik Knipoog

p.s. geweldige fjord! Wat een lekker koppie!
Je mag wel af en toe je tenen naar binnenh draaien, verder vind ik dat je een erg mooie houding hebt! Ga zo door Haha!!

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:00

@ Amy dankjewel! en je hebt idd gelijk, heb ik alleens niet op gelet! Natuurlijk geen edit-knop meer Frusty

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:05

Zou zonde zijn als dit topic gesloten zou worden he haha. Nu moet je een paar foto's schrappen van dat lekkere dier:o haha

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:19

mooie fjord heb je onder je kont
in vind dat je er erg mee bezig bent om hem nageefelijk te krijgen met je ietwat strenge binnen hand

relax met die handen en laat lekker los
ook heb ik het idee dat die iets over zijn tempo loopt en gejaagt word (kan moment opname zijn)

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:58

Wat een mooie knappe fjord heb je zeg!!
Let wel op dat meneer niet te zwaar word, ik vind hem persoonlijk nogal aan de zware kant. Maar volgens mij gaat dat snel veranderen want jullie zijn echt een super leuk duo. Helemaal in zo'n korte tijd al zo netjes rijden, petje af hoor !

Zoals al eerder gezegt is door voorgaande bokkers rij naar je buitenteugel toe. Binnenteugel van de hals buitenteugel netjes der bij en dan met je binnenbeen naar de buitenkant rijden. Als hij over zijn buitenschouder wegloopt begrens je dat door je buitenteugel en buitenbeen.
En om hem lekker nagevelijk te rijden . .. veel (schijn)overgangen (zodat hij goed op je zit en benen loopt) en veel figuren rijden met veel stelling zoals slangenvoltes, achtjes en door S van handveranderen.

Maar dat zijn puntjes waar je gewoon lekker mee aan de gang moet gaan en met de juiste begeleiding komt dat helemaal goed. Ik vind je wel een erg nette houding hebben alleen je hakken wat meer uitdrukken en niet optrekken Knipoog

Jullie komen der wel succes !!!

p.s. Ben je van plan hem in de wedstrijden te starten???

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:30

Probeer je onderbeen niet te ver naar voren te steken, verder is er al genoeg opbouwende kritiek aan je gegeven Knipoog.

Ik denk dat wanneer je lekker doorgaat met lessen, goed gaat werken aan je verbeterpunten, dat deze fjord supermooi gaat lopen. Ik vind dat hij lekker ruim loopt en ondanks dat hij wat te dik is, je goed kan zien dat hij meer in zijn mars heeft.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:12

Bedankt voor de nuttige tips iedereen!
@ Onley nee het is waar wat je zegt, hij ging eerder met mij wat aan de loop Tong uitsteken Tempo controleren is voor ons nog een aandachtspunt
@ Askor_Djarne Misschien doen we dat wel, maar dat is nog toekomstmuziek Lachen zelf kan hij het hoor, hij heeft bij een van zijn vorige eigenaresses tot L2 gelopen, best goed vind ik!
En hij is inderdaad te dik haha. Maar hij is al ietwat vermagerd (ik geloof door snachts binnen te staan en door veel korter gras)ook gaan we trachten met veel balkjes te draven daar wat aan te werken Ja
@ Maykie hij loopt idd erg ruim, véél ruimer als mijn vorige (luxere!) fjord. Als hij echt gaat verruimen loopt hij heel mooi. Maar dat zijn idd allemaal punten waar we samen aan moeten oefenen Lachen

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:00

Hee leuk om jou en knappe Jordy aan het werk te zien!

De meeste punten zijn al genoemd, denk inderdaad aan je binnenhand en hakken uitdrukken.
Goed dat je les neemt, vind jullie echt een leuke combinatie.
Probeer met lichtrijden ook er op te letten dat je op het goede been rijd, laatste foto rijd je op het verkeerde been licht.

Verder denk ik dat jullie echt nog ver gaan komen in de toekomst!
Leuk dat je zo fanatiek aan het rijden bent.
springen en balkjes lopen zal zeker helpen, bij het afvallen, en is ook leuk voor de afwisseling.
Ik hoop dat je in de toekomst nog meer foto,s plaats van jou met knappe Jordy, jullie zijn echt een super team!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:09

Heey, is dit niet de Jordy die gestolen is geweest?? Lachen

Goed, mijn "commentaar":

- Denk om je houding, je duwt je tenen nogal uit omdat je beugels te lang zijn.
- Probeer de fjord wat meer te verzamelen, op de foto lijkt het alsof hij heel erg rennerig is, daardoor heb je dat hij op de voorhand gaat duiken
- Het kan een momentopname zijn, maar op een aantal foto's lijk je scheef te zitten. ( daar is je buitenschouder veel hoger dan je binnenschouder )

Verder vind ik het een leuke fjord, tips om hem evt.af te laten vallen:
- Zorg voor veel hooi en het liefst geen tot heel weinig krachtvoer.
- Zorg voor gedoseerde inspanning om op te bouwen ( dus eerst 20 minuten, na paar dagen 25 minuten en zo meer ) Zo is mijn fjord in het begin zeker een kilo of 100 kwijtgeraakt zonder dat hij er ziek van werd.

Ik vind jullie een leuke combinatie, gewoon lekker gaan lessen en dan komt het helemaal goed Haha!

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:00

@ Ieris ja nu zie ik het ook, wat een rookiemistake Bloos Ja gelukkig is hij zo een plezier om mee te rijden, ik heb er steeds weer zin in Pling
@ Tallie_Ho ja dat is hem, hij was toen van Ieris!
Denk je dat mijn beugels toch te lang zijn? want anders heb ik gauw nogal opgetrokken knieën.
En 100 kg, petje af hoor! Jordy krijgt nu veel hooi en geen krachtvoer, alleen 500 grams muesli op de gram afgewogen. (En worteltjes, maar een beetje mag hij wel dat hij dat vocht binnen heeft)
Trainingsschema is wel handig, bedoel je dan 20 minuten echt actief en dan nog een beetje rustig aan? Of echt gewoon 20 minuten actief rijden en uitstappen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:36

Instappen, 20 minuten rijden, beste zou intervaltraining zijn, dus stappen, 3 minuten draf, 5 minuten stap, weer 3 minuten draf, 5 minuten stap en zo verder Haha! en dat zo meer uitbouwen Lachen

Probeer eens 1 gaatje korter te rijden, zo liggen je benen stiller en zit je hem minder in de weg met je benen Lachen

( mijn fjordmans is uiteindelijk zelfs 200 kg afgevallen, maar de eerste 100 kilo vlogen eraf in 3 maanden tijd Knipoog )

Oh ja, en worteltjes mogen wel, maar niet kilo's tegelijk, daar zitten namelijk ook suikers in Lachen Ze zijn minder erg dan appeltjes, dat wel..

En wat betreft je muesli, zorg dat je muesli zonder haver en zonder melasse geeft. Melasse is namelijk een pure suiker Knipoog Als tip kan ik daarvoor Nature's best van Pavo aanraden Haha!

En nogmaals: Ik vind het een knappe fjord, ik vind zijn kolletje erg schattig Knipoog

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:13

oh een beetje zoals start to run dan? Haha! Goeie tip, ga ik eens proberen! Nee hij krijgt niet zoveel worteltjes, minder dan tien per dag. Het is niet als voeding bedoeld, gewoon zoals ik zei een beetje voor het vocht. En die Nature's Best geeft een vriendin van me ook , daar is zij ook héél tevreden van! Zitten bijna geen suikers en eiwitten in hé. Ik ga het ook overstappen, ik zit nu nog aan de cavalor maar ik had me daar serieus aan mispakt... zitten namelijk veel suikers in Boos! bedankt voor je tips hoor! Als het werkt, stuur ik je wel een pm haha Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:14

Als je nog meer tips nodig hebt of vragen hebt, dan staat de pm box open, altijd leuk om een ander met een fjordenbaal te helpen Haha!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:21

Ik zou je aanraden om chaps of laarzen aan te doen, want het lijkt of je een hele onstabiele beenligging hebt. Met chaps of laarzen heb je meer grip en blijven je benen stiller liggen, waardoor je houding onafhankelijker wordt en daardoor je prdje ook weer beter gaat lopen.
succes

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:11

@ Tallie_Ho leuk hoor, dankjewel! Haha!

@ Willemieke ok Lachen ik wist niet dat chaps echt verschil maakten, daarom heb ik ze deze keer maar uitgelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:38

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je mag maximaal 15 foto's plaatsen op Bokt in een fototopic. Daarnaast ontbreekt nog je niveau in de beginpost.