Paard houd hoofd te laag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lithium

Paard houd hoofd te laag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:46

hey bokkertjes Lachen

Mijn vriendin heeft ongeveer 2 maand geleden een paardje overgekocht van een goede kennis.

Gabbana is een 6jarige BWP merrie en werdt dressuur gereden.
Mijn vriendin had haar een week op proef, opzich Gabbana is een doodbraaf beesje, Ze steigert en bokt (normaal gezien) niet. Ze loopt mooi en ellegant, ze is goed gespierd... echt een prachtpaard, dus heeft mijn vriendin haar gekocht.
Zowel ik als mijn vriendin kunnen met haar rijden.
Nu het enige probleem is, Gabbana loopt wel mooi aan de teugel en krult haar nek, maar ze laat haar hoofd te laag hangen.
Volgens Niisj (die ik er op school al over gesproken had) moesten we Gabbana actiever voorwaarts rijden (ofzoiets), dat hebben we geprobeert en de eerste minuten loopt ze dan met haar hoofd hoe het moet, maar naar gelang de tijd gaat haar hoofdje weer wat meer naar beneden, dus zitten we weer met dat probleem.

Kan iemand ons helpen en nog meer tips geven wat we kunnen doen?
Zijn er bepaalde hulpteugels of dergelijks?

Alvast bedank
xXx

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard houd hoofd te laag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:50

Absoluut niet direct naar de hulpteugels grijpen, dat is helemaal de oplossing niet.

Niisj had helemaal gelijk. Ja
Je moet je paard voorwaarts houden. Ze moet actief lopen, niet sloffen. Rijd veel overgangen, geef een tik als ze niet goed reageert.
Als je paard voorwaarts is, dan kun je voorzichtig beginnen met wat vragen, of ze wat zakken wil, wat wil nageven.

Maar wat ze het beste kan doen, is les nemen!
Dat is absoluut onmisbaar.
Er is vast wel iemand in de buurt die bijvoorbeeld privélessen op locatie geeft, ik weet zeker dat je vriendin daar veel aan heeft. Ja

Sucses ermee!

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:59

thnx Lachen
Maar probleem is we houden haar actief en als ze begint te sloffen bene bijgeven enzo, maar na een tijdje laat ze haar hoofd weer zakken, ze rijdt nagevelijk, maar veel te laag.

Zowel mijn vriendin als ik krijgen privé les van men zus en van nog een paar andere mensen en zun zegge ook, Gabbana is heel actief maar houd haar hoofd te laag.

Maarjah we zullen ze nog actiever proberen rijden (dan wordt het nog een racepaardje Haha!).

xXx

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:02

Lithium schreef:
thnx Lachen
Maar probleem is we houden haar actief en als ze begint te sloffen bene bijgeven enzo, maar na een tijdje laat ze haar hoofd weer zakken, ze rijdt nagevelijk, maar veel te laag.

Zowel mijn vriendin als ik krijgen privé les van men zus en van nog een paar andere mensen en zun zegge ook, Gabbana is heel actief maar houd haar hoofd te laag.

Maarjah we zullen ze nog actiever proberen rijden (dan wordt het nog een racepaardje Haha!).

xXx

Actief gaat niet om hard, maar om hoe snel het paardje op je been reageert, en of ze niet zomaar loopt te sloffen.
Als je van halt naar draf gaat, moet ze in 3 tellen gewoon vertrokken zijn, en direct in het juiste tempo.

En als je de teugels op maat neemt kan ze haar hoofd toch niet laag houden? Probeert ze toch te gaan hangen, been geven! Desnoods een kleine ophouding.

Mag ik vragen wat voor ervaring je zus heeft, heeft ze orun of iets dergelijks gedaan, niet dat een diploma alles is maar je snapt wat ik bedoel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:03

Veel schakelen en overgangen rijden, niet in één (actief) tempo rijden, maar vooral veel wisselen van tempo. Ook zijgangen rijden kan een boel helpen.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:10

Miss_Malfoy schreef:
Lithium schreef:
thnx Lachen

xXx

Actief gaat niet om hard, maar om hoe snel het paardje op je been reageert, en of ze niet zomaar loopt te sloffen.
Als je van halt naar draf gaat, moet ze in 3 tellen gewoon vertrokken zijn, en direct in het juiste tempo.

En als je de teugels op maat neemt kan ze haar hoofd toch niet laag houden? Probeert ze toch te gaan hangen, been geven! Desnoods een kleine ophouding.

Mag ik vragen wat voor ervaring je zus heeft, heeft ze orun of iets dergelijks gedaan, niet dat een diploma alles is maar je snapt wat ik bedoel.

Mijn zus doe vooral western en dressuur (dacht dat ze ooit me een paard Sint. George niveau reed, paar jaartjes terug)
Probleem is bij Gabbana moet je je teugel al wat losser laten omdat zij vrij gevoelig in de mond is (en misschien neem ik dit dan al wat te letterlijk..) okay ik ga toch maar eens opnieuw proberen gewoon teugels op maat te nemen en dan actiever te rijden Haha!

xXx

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:13

Gevoelig in de mond betekend gewoon dat je niet hard mag rukken, mag zowiezo niet. Probeer wendingen op je zit te rijden, en niet gewoon aan één teugel trekken, maar je handen bewegen waar je heen wilt.

Vraag aan je zus om dingen die je niet goed snapt, uit te leggen!
Dan weet je ook waarom je iets doet, en kun je zelf dingen toe gaan passen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:15

Lithium schreef:
Volgens Niisj (die ik er op school al over gesproken had) moesten we Gabbana actiever voorwaarts rijden (ofzoiets), dat hebben we geprobeert en de eerste minuten loopt ze dan met haar hoofd hoe het moet, maar naar gelang de tijd gaat haar hoofdje weer wat meer naar beneden, dus zitten we weer met dat probleem.

Tegen de tijd dat haar hoofd weer naar beneden gaat is haar tempo zeker ook al gezakt of niet?
Gewoon voorwaarts blijven rijden, als je het heel even doet, blijft de houding ook maar heel even goed zitten Lachen
Bij mij heeft dit wel goed gewerkt iig.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:17

het hoofdje omhoog kost ontzettend veel kracht als het paard dit niet gewend is. lekker veel schakelen, goed van achter naar voren rijden en steeds kleine stukjes oppakken. gaat dit goed, dan is de beloning weer naar laag.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:19

Miss_Malfoy schreef:
Gevoelig in de mond betekend gewoon dat je niet hard mag rukken, mag zowiezo niet. Probeer wendingen op je zit te rijden, en niet gewoon aan één teugel trekken, maar je handen bewegen waar je heen wilt.

Vraag aan je zus om dingen die je niet goed snapt, uit te leggen!
Dan weet je ook waarom je iets doet, en kun je zelf dingen toe gaan passen.

Eigelijk hou ik mijn hande wel stil maar omdat ze altijd zeide van, Gabbii is een brave maar je mag niet in de mond trekken liet ik zelf die teugel al vrij lang, ik had anders bang dat ze me eraf zou bokken.
Kun je ook goed met je zit werken als je er in draf niet goed op kunt blijve doorzitten? want dat is ook mijn probleem met haar een beetje (schaam, schaam) ze is nogal hardt in draf.

Dus teugels op maat en nog ietsjes actiever.. Bedankt ^^ Haha!

@ TES: nee, ze houd dan nog steeds hetzelfde tempo aan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:24

Sturen met je zit is vaak al een kwestie van kijken in de richting waar je heen wilt.
Eventueel met je rechterbeen duwen als je naar links wilt, en andersom, en dat zou voldoende moeten zijn. Lachen
Als ze braaf is gaat ze vast niet bokken wanneer jij gewoon normaal contact met de mond hebt. Knipoog
Dat je nog niet goed kunt doorzitten ligt waarschijnlijk aan het feit dat zij nog niet nagevelijk en over de rug loopt. Maar voor het sturen met de zit is dat niet erg hoor. Lachen
Maar dat nageven komt allemaal vanzelf wel hoor, dat heeft veel tijd nodig.

Incredible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:29

Voorwaarts en keertje aan het bit trekken..gemeen maar dat hij weet van dit moet niet.
Je kunt zn hoofd onmogelijk omhoog houden want dan gaat hij hangen.
Dat is wel vervelend om af te leren. Proberen hem van achter bij te drijven en opwaarts te rijden.
Zodat hij als het ware omhoog stijgt en zijn hoofd aanpast.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:34

Voorwaarts en aan het bit trekken? Verward Dat zijn dus tegenstrijdige hulpen. Knipoog

Niet harder gaan rijden, maar proberen paard meer op het achterbeen te krijgen dmv tempowisselingen. Als het goed is wordt hij vanzelf lichter in de hand.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:14

Lithium schreef:
Zowel mijn vriendin als ik krijgen privé les van men zus en van nog een paar andere mensen en zun zegge ook

Actief lopen heeft helemaal niet te maken met harder gaan. Het heeft geen zin om het paard heel snel te laten lopen het is heel logisch dat dan na verloop van tijd {een paar rondjes} het paard het hoofd weer laat zakken. Je moet het paard goed bezig houden en ik zou zelf veel overgangen en schijnovergangen rijden. Ook korte stukjes nemen niet te lang doorgaan. Als je je paard terug rijdt of voorwaarts rijd dan zijn 3 a 4 pasjes wel genoeg. je moet natuurlijk wel blijven voelen wat er onder je gebeurd en wel een duidelijke reactie krijgen als je dit nog niet hebt dan natuurlijk even door vragen. En dat kun je overal doen op je volte als je een lange volte rijde en als je van hand veranderd. lekker het paard bezig houden.

Verder lees ik dat jullie met z'n tweeën het paard rijden en daarbij ook nog van verschillende mensen les krijgen dit kan best wel verwarrend zijn voor jezelf en je paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:20

Lithium schreef:
thnx Lachen

xXx

Mag ik vragen wat voor ervaring je zus heeft, heeft ze orun of iets dergelijks gedaan, niet dat een diploma alles is maar je snapt wat ik bedoel.[/quote]

Mijn zus doe vooral western en dressuur (dacht dat ze ooit me een paard Sint. George niveau reed, paar jaartjes terug)
Probleem is bij Gabbana moet je je teugel al wat losser laten omdat zij vrij gevoelig in de mond is (en misschien neem ik dit dan al wat te letterlijk..) okay ik ga toch maar eens opnieuw proberen gewoon teugels op maat te nemen en dan actiever te rijden Haha!

xXx[/quote]

Rijd je zus nu western, of is ze prix st George?? Het is me nogal een verschil zeg!
Ik denk dat je even moet gaan zoeken naar een andere instructeur/trice.
Dus iemand die goed kan uitleggen hoe je een paard wat meer naar de oprichting toe moet rijden. Maar vw nw ( ik neem aan dat dat is wat het paard nu doet) is wel de basis van de verdere dressuur.

CSIjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:01

Beetje laat

Ik ken idd het probleem dat bij vele ruiters en paarden voorkomt.
Idd de truc is het paard zijn achterhand actief houden. In feite is paardrijden een logische handeling die veel te maken heeft met balans. Je moet het paard van achter naar voor rijden (dit omdat de achterspieren meer ontwikkelt zijn). Goede oefeningen om dit onder de knie te krijgen is midden galop/draf op lange zijdes rijden en dan in de wending het paard opnemen via een halve ophouding (met een goede druk van het binnen been, zodat het paard de vrijheid krijgt om zich om dat been te plooien).
Als je dat goed doet moet je paard bij het opnemen met de voorhand van de grond komen. Deze techniek is heel belangerijk bij springruiters maar is evenzeer de basis voor het dressuurmatig rijden.
Daarna kan je hetzelfde doen op een circkel. Langzamerhand zal je merken dat het paard vanzelf actiever komt en dat het dankzij deze oefeningen meer van de grond zal komen met de voorhand wat de balans en gangen van het paard ten voordele zal komen Haha!

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:10

aerdenhout1 schreef:
Rijd je zus nu western, of is ze prix st George?? Het is me nogal een verschil zeg!
Ik denk dat je even moet gaan zoeken naar een andere instructeur/trice.
Dus iemand die goed kan uitleggen hoe je een paard wat meer naar de oprichting toe moet rijden. Maar vw nw ( ik neem aan dat dat is wat het paard nu doet) is wel de basis van de verdere dressuur.

Die rijdt zowel western als dressuur,
in de western style doe ze voral Western Pleasure dacht ik, dat doet ze ook het liefste, maar die kan eve goed dressuur op vrij hoog niveau, ze heeft al een paard tot Sint George Prix opgeleidt, maar het paard werdt te oud en kreeg last van peesontstekingen dus moest ze met dat paard stoppen, nu heeft ze een paint/mustang/quarter hengst van 16 die ze nog voor western pleasure gebruikt en een arabische hengst voor de dressuur (daar zit ze nu ongeveer op M niveau mee, paardje zelf is 6)

De andere mense waar we les van krijgen zitten ook in de dressuur (dacht dat er iemand Sint George reed, de ander op Z2 niveau.) en op zich die geven op de zelfde manier les ongeveer, dus het kan er niet aan liggen dat het verwarrend is voor onze merrie.

thnx allemaal voor jullie reacties eh Knipoog Lachen