Té soepel in de hals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Té soepel in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 17:56

Mijn paardje heeft onzettend veel moeite om recht in de hals te blijven, dat blijkt uit alles. Ze is echt heel soepel wat ik als een groot voordeel zie, maar met alle oefeningen buigt ze in haar hals. Dus ook met achterwaarts. Mijn instructrice heeft er ook even opgezeten en zei dat dat ook het geval was. (ja ik krijg les dus aub geen reacties van, wat dacht je van les nemen etc.) Ik vroeg me af of er meer mensen waren met dit probleem en hoe jullie dit hebben opgelost. Meer mensen weten altijd meer..

Keukenkast

Re: Té soepel in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:44

Gebruikt ze die soepelheid om onder de oefeningen uit te komen?
Wat zegt je instructrice (behalve dat ze zegt dat het inderdaad zo is).
Hoe is de hals verder? Arm bespierd, normaal bepsierd, zwaar bespierd? En hoe is de kaakverbinding?
Ik zou contrastellingen rijden, veel hoofd/halshouding wisselen en goed op twee teugels rijden..
Als ze bv. wegbuigt in haar hals, moet je blijven rijden en op de contrateugel iets meer druk en aanvullen met je andere been..
Snap je? :p

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:13

Fotootje??
Als ik je goed begrijp zou ik zeggen dat je de achterhand er iets meer, of met meer impuls onder zou moeten rijden

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:07

MariekeA schreef:
Fotootje??
Als ik je goed begrijp zou ik zeggen dat je de achterhand er iets meer, of met meer impuls onder zou moeten rijden

Ik heb op dit moment geen foto, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat je gelijk hebt met je punt. Als ik haar om laat gaan voor het been gaat ze ook alleen op de voorhand om, en met afwenden valt ze vaak over de schouder. Ik probeer haar voor te zijn en op te vangen, maar dat is makkelijker gezegd als gedaan.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:12

Eyck schreef:
Gebruikt ze die soepelheid om onder de oefeningen uit te komen?
Wat zegt je instructrice (behalve dat ze zegt dat het inderdaad zo is).
Hoe is de hals verder? Arm bespierd, normaal bepsierd, zwaar bespierd? En hoe is de kaakverbinding?
Ik zou contrastellingen rijden, veel hoofd/halshouding wisselen en goed op twee teugels rijden..
Als ze bv. wegbuigt in haar hals, moet je blijven rijden en op de contrateugel iets meer druk en aanvullen met je andere been..
Snap je? :p

Ze hals is normaal bespierd en ze is pas iets meer als een jaar onder het zadel waarvan ze een half jaar heeft stil gestaan. Volgens mij weet ze niet zo goed wat ze met de oefeningen aan moet en gebruikt ze het daarom als uitweg. Mijn instructrice zei ook het zelfde met over de contrateugel en met het andere been aanvullen. Alleen als ik bijvoorbeeld achterwaarts wil dan buigt ze gelijk in haar hals waardoor ik naar links of naar rechts ga, zoals bij een auto eigenlijk. Dit gebeurd ook als ze om moet voor het been, ze buigt weg en valt over haar binnen schouder.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:30

de hals fungeert als evenwicht. Ze vind het blijkbaar moeilijk om haar evenwicht te bewaren met het achterwaarts. Goed rechtrichten en van achter naar voren rijden.

Mijne heeft ook een slechte hals die ze makkelijk inbuigt om zo over de schouder weg te lopen. Elke dag aandacht voor rechtrichten, haar van de schouder af sturen en écht van achter naar voren rijden om zo een goede verbinding te krijgen heeft al enorm geholpen,

het kost nou eenmaal tijd, ik ben er ook nog lang niet Knipoog succes Haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:38

Ik zou de oefeningen vooral niet te moeilijk maken voor dr, en met heel zachte hand rijden. Ik krijg als ik je verhaal zo lees namelijk het idee dat ze druk (en de oefening) wil vermijden. Ze is nog niet zo lang onder het zadel, dus kan het ook best zijn dat ze nog niet kan wat er wordt gevraagd..? Wat is haar leeftijd trouwens?

Groetjes

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:43

laura1986 schreef:
Ik zou de oefeningen vooral niet te moeilijk maken voor dr, en met heel zachte hand rijden. Ik krijg als ik je verhaal zo lees namelijk het idee dat ze druk (en de oefening) wil vermijden. Ze is nog niet zo lang onder het zadel, dus kan het ook best zijn dat ze nog niet kan wat er wordt gevraagd..? Wat is haar leeftijd trouwens?

Groetjes

Alleen bij afwenden probeert ze er soms al onderuit te komen en dat is een typische basis oefening. Ze zit nu ook in de pubertijd dus daar kan ik ook mee te maken hebben. Ze is nu 5 jaar.

Nadin_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:46

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:51

Bedoel je dat ze haar nek te veel opkrult? Dat ze te veel nageeft?
Mijn paard deed dat laatst ook met achterwaarts gaan toen hij last van zijn rug had. Pas als hij maximaal had nagegeven ging hij achterwaarts. Nu is hij behandeld en gaat nu weer achterwaarts zonder eerst extreem na te geven.

edit: Hij verzette zich ook bij het afwenden, met name naar rechts. Mijn paard is 6 en bij hem was het zeker geen puberteit.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:58

LindyH schreef:
Bedoel je dat ze haar nek te veel opkrult? Dat ze te veel nageeft?
Mijn paard deed dat laatst ook met achterwaarts gaan toen hij last van zijn rug had. Pas als hij maximaal had nagegeven ging hij achterwaarts. Nu is hij behandeld en gaat nu weer achterwaarts zonder eerst extreem na te geven.

edit: Hij verzette zich ook bij het afwenden, met name naar rechts. Mijn paard is 6 en bij hem was het zeker geen puberteit.

Het probleem is niet dat ze zich te veel op krult, ze buigt naar links of rechts

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:33

Afwenden is een scherpe wending, waarbij ze weg van de steun van de bakrand moet. Je zou het altijd met AC oefeningen kunnen doen, dat kan echt nooit kwaad. www.paardenbegrijpen.nl