Onrustige aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:41

Hallo Allemaal,

Sinds februari 2008 heb ik [***], een 9-jarige merrie die M2 liep. We zijn in de M2 gestart en inmiddels starten we Z1. Ze is heel soepel in haar hals, zowel het laag/rond rijden als het oprichten doet ze gemakkelijk. Alleen krijg ik haar maar niet stil in de aanleuning tijdens het schakelen en de oefeningen. Ik heb heel lang geprobeerd alleen maar naar voren te schakelen, weer terug etc. Maar ze blijft steeds met haar hoofd bewegen, hoe los ze ook is. Ik kan haar ook niet met wat meer druk rijden, dan raakt ze in paniek en gaat ze staken. Ook heb ik geprobeerd, op advies van een andere ruiter, net zo lang in hetzelfde tempo te blijven rijden (bijv. vanuit middendraf) tot ze weer nageeft. Dat lukt wel, alleen krijg ik het niet voor elkaar om het steeds sneller te doen (i.p.v. ze iedere keer uit elkaar valt). Wie heeft een goede tip voor mij? Ik heb het idee dat ik steeds op hetzelfde punt blijf hangen..

Anoniem

Re: Onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:52

Ik denk niet dat dit hier via bokt echt makkelijk te beoordelen is, ik snap eerlijk gezegd niet eens wat je nou precies bedoelt..

Je zegt dat ze beweegt met dr hoofd, maar komt ze daarbij ook los van je bit? Of pakt ze juist vast? Want aanleuning is imo iets anders dan bewegen met het hoofd..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:27

Een andere intructeur nemen zou mischien ook kunnen helpen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:30

goede tandheelkundige denk aan daan staller of doris van der aue. Ik herken dit namelijk wel een beetje.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:00

Mosh misschien moet je weer iets vaker met een trensje rijden en zo eerst het probleem oplossen. Ik zou ook eerst naar voren rijden en goed naar de hand toerijden en even weinig wedstrijd oefeningen rijden en wat meer trainings oefeningen.( ik zeg natuurlijk niet dat je dat niet doet, maar misschien is het een idee )
Van de zomer heb ik je een paar keer gezien, toen had ze het toch niet?
Ben je al een paar keer gestart? en hoe gaat het?

bevalt het je bij baas op stal?
nog even hé dan hebben jullie ze ook lekker aan huis.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:25

Ik zou denk ik juist heel korte stukjes rijden en dan proberen steeds een pasje langer voorwaarts te gaan of terug te rijden.

Verder kan het misschien helemaal geen kwaad om eens een les te gaan rijden bij iemand anders. Je hoeft niet gelijk over te stappen maar een ander heeft er misschien net even een andere kijk op en dan valt het kwartje wel bij je paard.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:43

Ik herken dit probleem....bij ons is het vooral de overgang stap-draf die problemen oplevert. Op dit moment oefen ik die overgang heel veel. Terug naar stap, paar passen stappen en dan weer aandraven. En daarbinnen toch veel schakelen. Verder helpt het bij mij ook om mn handen doodstil te houden. Soms gaat het goed, soms minder..
Ik lees mee, ben benieuwd naar de tips!!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:02

@ Ullaatje: Het was eerst even wennen bij Baas, maar nu bevalt het eigenlijk wel!
Heb inmiddels een aantal keer gestart, ook een winstpunt gereden, maar het gaat niet zo heel lekker. De stang en trens hangt ook alweer een tijd in de kast. Eerst maar eens aan de basis werken!

De rest allemaal bedankt voor de tips! Ik ben een paar dagen heel geduldig bezig gegaan met het schakelen. Ben er ook achter gekomen dat ik graag eens van iemand anders les wil hebben en daarom gaan we maandag bij iemand anders lessen!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:26

Bij wie ga je het proberen?
Mag ook via een pb tje hoor.