3-jr. Future (Saros van het Gestelhof), net zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

3-jr. Future (Saros van het Gestelhof), net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 09:47

Regels zijn regels he! Mijn ITP topic is gesloten om dat ik ook al stand-/hoofd-/weifoto's had neergezet deze week, dus vandaar dan maar op HAW.
Ik vrees alleen dat er hier nog heel weinig echt rijtechnisch commentaar te geven is, omdat het paard nog zo groen is hahaha!

Enfin, meet mijn nieuwe aanwinst: Future.
Future is een driejarige merrie van Saros van het Gestelhof uit een Denvermerrie. Ze is niet in mijn eigendom, maar mij ter beschikking gesteld door de eigenaren omdat mijn eigen paard nog minstens tot half mei aan het stappen is en ik dus graag een tweede toppertje erbij wou.
Voor het verhaal zie: [VVDD] Vandaag is ze aangekomen! en voor foto's van de merrie los: [ITP] Future ITP

Niveau: Nog ver van het B af. Het paard is op een klein half jaar tijd een keer of tien verspreid onder het zadel geweest. Toen ik haar voor het eerst kwam rijden, had de eigenaar haar de dag ervoor van de wei gevist waar ze een maand of twee, drie alweer niks stond te doen en een keer gereden. Je kon er toen met je been aankomen en er zat een grof stuur op maar ze moest nog met losse teugel gereden worden. Daarna is ze naar mij verhuisd en heb ik haar eerst drie dagen aan de longe gehad, met losse bijzets om te wennen aan contact met de mond. Toen ik haar daarna ging rijden mocht ik al wat overgangen met haar rijden. De keer daarna begon ze zelf naar de hand te zoeken en kwam er een fijnere aanleuning. Daarop volgend ben ik aan het werk gegaan om haar voor een been opzij te kunnen krijgen zodat ik mijn voltes kon rijden en enigszins controle had als er ineens weer een bakkabouter zat, want Future vindt de binnenbak nog steeds vooral heel spannend. Deze foto's zijn van de zesde keer dat ik haar reed.

Punten waar we mee bezig zijn, ehm... Clown
Future is een ontzettend braaf en werkwillig, maar soms vrij rillerig paard wat nog volop in ontwikkeling is en veel tijd nodig gaat hebben om blijf te weten met haar eigen lichaam. Stappen vindt ze erg moeilijk, draf is wat makkelijker, maar rechtsom is de balans nog heel moeilijk voor haar. Ze komt de 20 meter volte net door. Ze is nog erg wisselvallig in tempo, dus voor mij is de uitdaging groot om haar te kunnen blijven volgen met mijn zit en mijn hand probeer ik dan ook stil en laag vooraan het zadel te hebben zodat ze zelf kan zorgen dat ik haar niet stoor in de mond als ze ineens versnelt of een gekke kronkel maakt. Het gegeven dat ze nu haar bovenhalsspier gaat gebruiken, ook al is de neus nog achter de loodlijn, en dat de aanleuning in draf mooi stil is vind ik erg positief. Zoals jullie zien op de foto's pak ik veel binnenhoefslag en andere lijnen om geen bakwandklever te krijgen en haar meer op eigen benen te krijgen.

In de toekomst meer dressuurmatig moeten mijn beugels ten eerste twee gaten langer Knipoog Verder meer ontspanning, bovenlichaam rechterop en in constantere positie. Meer hoek in mijn elleboog zodat ik meer veer heb en mijn handen meer dragen. Voor me kijken. De merrie moet meer naar de loodlijn lopen, beter aan het been komen, sterker, rechter en meer in balans worden. Maar goed, wat verwacht je van zo'n jonkie. Knipoog

Ik ben toch supertrots op wat dit toch echt nog hele groene paard allemaal voor me probeert te doen, dus hier is: Future@work!

Wat stapfoto's. Zoals gezegd vindt ze stappen echt heel erg moeilijk onder de ruiter. In het begin moest ik om problemen te voorkomen zelfs al gelijk aandraven. Nu kan ze op het einde zelfs al stukjes naar het halsstrekken stappen dus er zit verbetering in. Op alledrie de foto's moet ze natuurlijk veel langer gaan worden in de bovenlijn en op eigen benen naar de hand toestappen ipv in de diepte steun te pakken. Maar dat is imo echt nog een probleem dat ze nauwelijks balans heeft, ik denk wel dat dat goed gaat komen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Draven, wat ze wat makkelijker vindt dan stappen. De aanleuning is daar al vrij mooi stil en constant, maar omdat ze onze binnenbak erg spannend vindt, wil ze zich graag wat opdrukken. Zeker op die eerste foto, waar ze net afdraaft op plekjes in de bodem die donkerder zijn van het sproeien Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding
Afbeelding

Enge bakkabouters graven bij ons dus in de grond en Future schiet ineens naar links, terwijl ik probeer te volgen en haar weer terug naar de hoefslag probeer te zetten:
Afbeelding

En dit soort momenten zijn er ook nog veel, geen idee wat ze dan probeert te doen, maar het zit beroerd:
Afbeelding

Javayo

Re: 3-jr. Future (Saros van het Gestelhof), net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:53

riv, op de laatste foto, kronkelt ze met heel haar lijf of alleen een kronkel met haar hoofd/hals?

het ziet er goed uit hoor voor zo'n jong ding, toont erg groot, al scheelt het dat jij maar klein bent Knipoog.

Je bent goed bezig, ga zo door! je gaat er een fijn dier voor krijgen in de ring, zeker omdat je haar genoeg tijd gaat geven lekker te uit te groeien. Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:53

Ik vindt dit geen mooi beeld scheppen van hetgeen dat je aan het doen bent, de laatste foto laat duidelijk zien dat je teveel in de mond bezig bent, met drukken, tegenhouden of trekken. De enige foto waar ik iets van ontspanning kan vinden is foto 4, voor de rest loopt het paard te diep en is ontspanning al nergens te vinden....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:59

foto 4 de enige qua ontspanning? waar zie je dat dan aan? ik ben erg benieuwd. ik gok dat je dat suggereert omdat ze daar op de loodlijn loopt?

heel veel jonge paarden zijn nog ontzettend zoekend en gaan dan te diep lopen, tuurlijk is dat niet waar je heen wil rijden, maar in dit stadium is dat toch geen probleem? ik vind die eerste foto's ook geen gespannen beeld geven hoor, ze wordt niet te diep 'getrokken' door de amazone. als je na gaat dat ze er voor de 15e x op zit vind ik het best een fijn beeld geven.
Laatst bijgewerkt door Javayo op 11-11-08 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:00

Javayo schreef:
riv, op de laatste foto, kronkelt ze met heel haar lijf of alleen een kronkel met haar hoofd/hals?

Ze kronkelt daar met haar hoofd en hals. Dat doet ze veel in stap, zet ook regelmatig haar neus tussen haar knieen. Ook aan de volledig losse teugel trouwens. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:04

Binckydenice schreef:
Ik vindt dit geen mooi beeld scheppen van hetgeen dat je aan het doen bent, de laatste foto laat duidelijk zien dat je teveel in de mond bezig bent, met drukken, tegenhouden of trekken. De enige foto waar ik iets van ontspanning kan vinden is foto 4, voor de rest loopt het paard te diep en is ontspanning al nergens te vinden....

Dat mag, maar graag suggesties voor het rijden dan Lachen
Ik zet gewoon zoals gezegd, mijn hand gewoon vooraan aan het zadel en het is aan haar wat ze daarmee doet. En zoals dat met jonge paarden gaat is ze het ene moment een giraffe, het andere moment een duikboot en zitten er incidentele momentjes tussen waarop ze ineens een correcte aanleuning heeft. En die momentjes gaan steeds meer worden naar mate ze sterker wordt en meer in balans komt.
Dat kronkelen en slaan met haar hoofd doet ze ook aan de volledig losse teugel trouwens, dus dat is geen graadmeter. Zulke foto's plaats ik voor de komische noot en om te laten zien dat je met jonge paarden gewoon altijd rare momenten hebt, dat die schijnwereld van HAW met paarden die altijd strak in de aanleuning lopen niet de ware is Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:30

Javayo schreef:
foto 4 de enige qua ontspanning? waar zie je dat dan aan? ik ben erg benieuwd. ik gok dat je dat suggereert omdat ze daar op de loodlijn loopt?

heel veel jonge paarden zijn nog ontzettend zoekend en gaan dan te diep lopen, tuurlijk is dat niet waar je heen wil rijden, maar in dit stadium is dat toch geen probleem? ik vind die eerste foto's ook geen gespannen beeld geven hoor, ze wordt niet te diep 'getrokken' door de amazone. als je na gaat dat ze er voor de 15e x op zit vind ik het best een fijn beeld geven.

Ik heb het alleen over het hand-teugel gedeelte, hier (denk ik) geen druk te zien... (lastig te zien met de donkere foto)
Voor alle andere foto's zie ik naar mijn mening te veel druk....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:00

Ik heb het geluk gehad dit live te mogen aanschouwen en tevens heb ik ook de foto's gemaakt. Het paard zet zich in een voor haar makkelijke houding neer, en af en toe kropt ze zich wat op. Daardoor lijkt het misschien alsof er een strenge hand is, maar dat is absoluut niet het geval. Het paard was hier ook absoluut niet voorwaarts, en dat is iets waar nog hard aan gewerkt moet worden. Later werd het paard wel voorwaarts, alleen daar zijn geen foto's van gemaakt. Dit paard is nog ontzettend slap, mede omdat het zo enorm groot is, en heeft wat meer tijd nodig. Veel longeren en rijden maakt het paard vanzelf sterker, en dan zal ze de bochten ook makkelijker halen. Het mooiste voor dit paard zouden ritjes over lange bospaden zijn, maar helaas was dat geen optie vanwege de exposiviteit. Misschien is anders een renbaan wel een optie. In Geel zit dacht ik zo'n baan.

Verder ben je heel goed bezig met haar. Fijn in de hand, rustig opbouwen, en je behandelt haar ook met respect. Bovendien weet je de beperkingen die het paard nu heeft en houd je daar ook rekening mee.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:06

Wow, die ziet er goed uit onder het zadel!
Het is nog echt een puppy, en ik zie in de foto's idd terug dat ze nog niet voorwaarts is/denkt. Maar ik denk dat je daar zelf wel genoeg bewust van bent! Lekker aan gaan werken, en dan komt het uitschuiven en de lucht van voren vanzelf wel.
Doet ze dat kronkelen ook bij het (bijgezet) longeren? Heel apart!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 11:16

Aan de longe doet ze dat ook ja, zelfs zonder enige bijzetting, zelf dacht ik (maar dat had ik ook al met Neonlight besproken) dat ze misschien aan het wisselen was ofzo en zo reageert op het bitje?
Het voorwaarts is idd nog een probleem. Ze is bang om balans te verliezen en ipv dat ze het zoals veel jonge paarden voorwaarts opzoekt (wat voor haar ook makkelijker zou zijn) zoekt ze het juist in de handrem. Na ongeveer de eerste vijftien a twintig minuten is dat minder en begint ze te lopen, maar ik rij zo'n jonkie nog niet graag een uur, dus dan ben ik ook alweer ver klaar met rijden voor die dag.
Neonlight nog bedankt voor de tip van die renbaan. Ik zal eens kijken of ik daar wat van kan vinden, want ook voor haar galop (ze kan nu de korte zijde bijna niet aan) zou het fijn zijn als ze eens gewoon rechtuit kon. We hebben wel een grote buitenbaan, maar die ligt heel erg zwaar en daar zit geen omheining om, dus dat vind ik voor zo'n jonkie ook niet ideaal.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:25

Dat ziet er al veel belovend uit urielle!!
leuk hoor!
ga je B of L1 starten straks?
Zitten we straks weer bij elkaar in de ring met onze 3 jarige.. ! Knipoog

Verder zie je vaak dat een paard dat zo onrustig is met het hoofd, (te diep e.d. ) vaak niet goed voor het been zijn..
Misschien kan je er eerst aan gaan werken dat hij voorwaarts op je been is, weg is weg, recht is recht.. en daarna pas verder werken aan de hoofd hals houding?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:12

Ik heb het even opgezocht, het is bij manege Langeriethof in Geel-ten-Aard.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:33

Leg mij maar uit dan, waar er spanning is bij dit paard, of bij Urielle trouwens, want ik zie het niet.
Wat ik hier zie, is voor zo'n jong paard dus heerlijk weinig stress.
Spanning vanwege de incidentele bakkabouters en hoekenhorken heb je altijd wel eens, maar Urielle lost het prima op, als je kijkt naar foto 6. Ze laat het paard gewoon even kijken, ietwat lengte gegeven en rustig terug aan het drijven naar de hoefslag. Zelfs bij d'r kronkel (wat zijn ze lenig hè? Clown ) zie ik geen overdreven stress of spanning, geen oogwit, of dichtgeknepen staart bij het paard, geen terugwerkende hand, of rare beenhoudingen bij de ruiter. In mijn ogen; prima bezig.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:04

ziet er al heel goed uit hoor, en ik zie juist geen druk , ze is nog heel erg zoekende wat logisch is en dat laat jij haar gewoon lekker uitzoeken, van een constante aanleuning is dan ook nog geen sprake, (dat kan ook niet) zo gaan ze weer te diep dan weer voor de loodlijn, dat geeft niks, zo'n paard heeft de tijd nodig,

je pakt het heel goed aan, we gaan jullie zeker terug zien in de ring

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:59

@Mexxuna: Ik weet het nog niet. Vooralsnog zijn er nog geen plannen om haar de eerste tijd te starten, daar is ze echt nog niet aan toe. Te zijnertijd kijk ik wel of ik haar mee pak in het B of in het L1 of bijvoorbeeld enkele wedstrijd B rij voor de ervaring en dan versneld promoveer. We zullen elkaar ergens wel een keer treffen Ja , is het niet met deze dame dan is het met Wrangler, want eer die weer in orde is, is het eind 2009 of begin 2010 dus misschien ben jij dan al wel weer L2 met je jonge paard?
Qua overgangen staat ze eigenlijk vrij goed aan mijn been. Soms is ze iets later in reactie omdat ze dan echt aan het denken is waar haar achterbenen gebleven zijn, maar over het algemeen reageert ze vlot. Alleen durft ze in het begin nog niet goed voluit te draven ivm haar balans. Ik wil er dan zelf ook niet al teveel druk opzetten om haar wel aan het lopen te krijgen, omdat ik zelf denk dat ze dan alleen maar gespannen en uit elkaar gevallen gaat lopen jagen. Aanleuning vind ik eigenlijk niet eens zo belangrijk, mits ik controle heb en er contact is. Dat dit nu nog achter de teugel is, heb ik echt geen probleem mee, dat lost zich wel op als we wat verder zijn. In het begin liep ze aan een losse teugel vrij stuurloos met haar nek er verticaal op, ondertussen ook nog met haar hoofd te slaan, en dat vond ik dan wel iets minder. Clown

Anne Marie dank je wel! Zelf zie ik op sommige foto's wel wat spanning in mijn eigen schouders, omdat ik ontzettend probeer om mijn hand stil te houden, maar het paard voelt qua rijden ook niet gespannen aan, is wel wat bodemschuw af en toe, maar dat mag. Ze is nog zo jong tussen haar flappertjes!
Maar als Binckydenice die spanning wel ziet, dan sta ik daar voor open en heb ik graag suggesties hoe ik het momenteel binnen de beperkte mogelijkheden van dit groene paard kan verbeteren natuurlijk Lachen

@Asfact, dank je wel! Ik wil haar ook zeker gaan starten in de toekomst maar ze krijgt alle tijd. Ze is erg groot, slap en jong in lichaam en geest. Dat wil ik natuurlijk niet kapot maken door haar te overvragen. Maar ik denk nog steeds dat jullie over een jaar echt een ander paard zien lopen, heb er alle vertrouwen in *LOL* En als zij pas in 2010 gestart kan worden is dat ook prima voor mij, liever te lang wachten dan te vroeg beginnen met haar.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:06

Urielle schreef:
Javayo schreef:

Ze kronkelt daar met haar hoofd en hals. Dat doet ze veel in stap, zet ook regelmatig haar neus tussen haar knieen. Ook aan de volledig losse teugel trouwens. Lachen

hEY, DAT deed die van mij ook. Heel vervelend zelfs in galop heeeeel hard schudden! En kronkelen. (jaha dan lig je er bijna af!). Het komt bij mij A omdat ze een vette/schilferige manenkam heeft (die van jouw ook??). Die was ik veel met betadine en ik smeer hydrocortiderm.

Ook gebruikt ze het als afleidingsmanouvre want als ze wat moeilijks moet doen en ze zich moet concentreren is het opeens over! Een tip hier voorr: wanneer ze dit doet onmiddelijk voorwaarts IETS gaan doen. Leuk paardje verder. Straks als het lukt wat langer in het lijf rijden. KOmt vast goed Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:18

Tja, eigenlijk geef je zelf alle punten al aan waar nog aan moet worden gewerkt. Het vw nw, lengtebuiging en sterker maken van de rug en achterhand. Ik zie ( als ik het goed zie hoor!) een best wel slappe rug. Ik ben dan ook heel benieuwd als je dit paard over, zeg een jaar, terug ziet. Ik denk dat je dan een kanjer van een knol onder je kont hebt. Ik vind het in elk geval een ERUG leuk paard!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:33

@Bolzak23: toen ze kwam had ze nog wel ribbels van volgens mij zomereczeem, nu zijn de ribbels zelf al weg, nog wel wat schilfertjes. Schuren doet ze niet meer. Daar zou het idd wel weg kunnen komen, dat het allemaal wat jeukerig is daar. Krabbelen vindt ze iig nog steeds heerlijk!

@Aerdenhout, dat heb je goed gezien Ja Haar rug is vrij lang en daarmee ook wat zwak nu hij nog onbespierd is. Ik denk idd ook dat er over een jaar een heel ander paard staat, ik hou jullie op de hoogte!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:59

-jonge paard, die recht moet worden (loopt vanuit de heup duidelijk naar rechts gesteld !)
-moet voor langer en achter sterker worden
-zwabberbenen zoals ze dat noemen, nog slechte balans
-rechtrichten en bergopwaarts en neusje niet achter de loodlijn
-veel tempo-overgangen en voltewerk met als hoofddoel rechtrichten !
-kan een heel leuk paard worden en is heel braaf nadat hij zo scheef loopt/trekt !
-bij blijvende onrust (hals,schudden) zou ik de rug laten controleren !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 09:00

Dank je wel Broadway! Is idd allemaal waar, ze is volgens mij alleen wel juist linksgebogen. Heb gisteren nog gereden en toen liep ze met neus en kont naar het schot als ze rechtsom liep Knipoog Op de foto's zie ik ook de linkervoorvoet verder naar binnen dan de linkerachtervoet en daar rijden we steeds linksom Lachen

rokzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:21

leuk paardje
ik vind zelf wel dat je er goed past, en die kleine dingetjes met je schouders en het paard dat zijn hoofd kronkelt komen altijd voor
dat komt vanzelf goed
groetjes

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:25

als ze zo raar met haar hals en hoofd kronkelt wil ze dan niet gewoon je teugel pakken? Tong uitsteken ik rij nu ook een 3 jarig paard en die doet dat ook best vaak Tong uitsteken is niet erg prettig maar trekt wel bij *LOL*

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:04

Hé Riv, leuk paard hoor. Ik kom haar echt nog bewonderen hoor!
Meeste tips zijn al gegeven maar wellicht een idee om haar een centimetertje meer teugel te geven, misschien dat ze dan wat rustiger wordt met hoofdschudden? Je zou ook eens de tanden na kunnen laten kijken maar het lijkt mij vooral nog een "ik ben een jong paard en ik snap het nog niet allemaal" probleempje.
Succes verder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:52

Ha Karijn! Gezellig, zeker doen! Zal wel januari worden denk ik Clown Aan de losse teugel (dus met uitstappen enzo) doet ze dat ook en ook aan de longe. Het is niet echt hoofdschudden hoor, het is ineens een gekke kronkel zoals op de foto staat.

@Meklabo, fijn om te horen dat ik niet het enige gekke paard heb Tong uitsteken Succes met jouw jonkie!

@Rokzy, bedankt!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:34

Ik zie toch echt dat jouw paard zijn gewicht op de rechterachterbeen drukt en zijn linkerbeen naar binnen kantelt zodra hij voor dieper gaat, dat zie je op de laatste kronkelfoto het duidelijkst....hij draagt op dat moment niet l.a maar drukt hem verkeerd uit, kan slapheid zijn waar bij de training goed op gelet moet worden of zoals ik al eerder zei....rug laten controleren !

Wordt het zadel niet scheefgedrukt als hij dieper gaat , dus bij het gekronkel ?
Is vaak een logisch gevolg, wat vanuit de heup begint .

Laat hem eerst nog wat hoger lopen tot hij achter beter in balans is en vooral het linkerachterbeen wat vaker aantikken en rechts vaker ontlastend......