Changement naar rechts in tweeën

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piroska

Changement naar rechts in tweeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:50

Ik ben nu al een poosje met de changementen bezig, maar er zit niet veel verbetering in, vooral die naar rechts is nog niet voldoende.
Die naar links was vrij snel goed, deze is ook al "proef-klaar", maar die naar rechts (dus van de linker- naar de rechter galop) springt hij in tweeën. Gelukkig springt hij eerst van achteren en dan van voren (dat is minder ernstig dan andersom Knipoog ).

Romeo heeft het een paar weken geleden heel goed gedaan, toen sprong hij hem echt voor een voldoende. Maar toen raakten we in een dip (toen sprong hij de wissel überhaupt niet meer), nu is die dip weer redelijk over en springt hij hem weer "gewoon" in tweeën.

Hebben jullie wat tips voor mij die wellicht zouden kunnen werken? Ik vind dit namelijk al vrij lang duren, en het in tweeën springen moet geen gewoonte worden!

Wie weet zit hier de gouden tip voor mij bij! Alvast bedankt!

liess1

Re: Changement naar rechts in tweeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:35

Dat komt denk ik omdat je paard niet helemaal recht gesteld is. Als hij maar een klein beetje scheef is en dan in 1x een wissel springt wil hij wel eens met zijn achterbenen zijn voorbenen raken in de wissel en dat doen ze natuurlijk maar 1 keer auw..Je moet de kwaliteit van de galop VOOR de wissel beter hebben,dus beter "de berg op gesprongen"en goed rechtgericht en dan komt het wel goed.En opletten dat je op je "been"wisselt en niet met je hand want dan worden ze vaak ook wat scheef. Suc6

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:44

ik heb ook goede ervaringen om de diagonaal op te rijden in je linkergalop en dan met je nieuwe buitenbeen travers te vargen in de galop. je pakt iets rechterstelling en je duwt echt door met je nieuwe buitenbeen naar travers. dit paar keer doen, en belonen als hij hem goed doet...

hoop dat het helpt...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:12

ecco schreef:
ik heb ook goede ervaringen om de diagonaal op te rijden in je linkergalop en dan met je nieuwe buitenbeen travers te vargen in de galop. je pakt iets rechterstelling en je duwt echt door met je nieuwe buitenbeen naar travers. dit paar keer doen, en belonen als hij hem goed doet...

hoop dat het helpt...

En bedoel je dan dat hij vanuit die travers alsnog een wissel springt of stel je hem dan eerst weer recht?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:05

Het probleem is niet dat ie geen wissel springt, maar dat ie hem eerst achter en dan voor springt....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:10

Als je een spiegel hebt, rijdt hem dan eens recht op de spiegel af. Je kan dan heel goed zien of je hem echt recht onder je hebt. Goed op het achterbeen houden en iets terugrijden. Net voor je je changement springt iets meer sprong, hulp geven en dan hoop ik dat hij goed is. Bij een van mij moet ik hem terughouden en niet iets meer impuls rijden net voor de sprong, dan gaat hij geheid ook in 2-en. Wat ook helpt bij hem is vanuit de hoek wijken voor het buitenbeen en dan de hulp voor een chnagement geven.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:27

Achter eerst is niet zo erg als voor eerst!

Ik zou m ietsje pietsje schoudervoor rechts zetten, zodat zijn rechterachterbeen lekker veel gewicht moet opnemen. En dan tijdens de wissel je oude buitenbeen er nog even iets langer aanhouden, alsof je met dat been nog in de linkergalop wil blijven. Denk er ook om dat je soepel bent in je rechterhand, zodat hij daar geen 'rem' voelt om voor ook in 1 keer te wisselen.
Succes ermee, komt vast wel goed.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:46

CarolineP schreef:
Het probleem is niet dat ie geen wissel springt, maar dat ie hem eerst achter en dan voor springt....

Doet paard wat ik nu rij ook wel eens. Springt hij één pas later voor door of blijft hij een aantal galopsprongen overkruist doorgaan? Bij die van mij helpt het om hem eerst schoudervoor te zetten en dan pas te wisselen. Als ik mijn nieuwe binnenhand ook maar iets of wat teveel begrens dan springt hij voor soms een pas later pas door; dus zorg er echt voor dat je nieuwe binnenhand op tijd lucht geeft.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:41

Hij springt voor 1 pas later, dus niet overkruist. Je moet ook goed kijken om het te zien. Hij doet het heel "sneaky".
Als ik het goed lees, geef jij hetzelfde advies als Odie.
En dat schoudervoor snap ik ook wel, want dan zet je hem op de buitenschouder.
Morgen gelijk proberen.

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:13

ik bedoel dat je inderdaad die traver doordrukt en vandaar uit je wissel. dus niet eerst rechtzetten..werkt echt. heb hier paard geahd die deed hetzelfde als deze...

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:48

Zou ik doen als ie m achter na springt ipv voor. Bij dit paard moet juist het nieuwe binnenvoorbeen alle ruimte krijgen om door te komen en niet het nieuwe binnenachterbeen. Met travers krijgt het nieuwe binnen a.b. de meeste ruimte en die komt bij dit paard al een sprong te snel door.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:57

Ik zou, als ik simpel beredeneer, ook gaan voor de schouderbinnenwaarts. Als je kiest voor travers dan moet je wel echt op je hoede zijn dat je paard totaal niet terug komt in ritme/impuls. Sowieso helpt het om net voor de wissel wat meer naar voren toe te springen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:21

Ja idd, ietsje toerijden wil ook nog wel eens helpen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:31

Wat leuk dat er zoveel meedenken!
Vandaag hebben we de schoudervoor/binnenteugel "los" variant geprobeerd, maar dat was nog geen succes. We hebben niet erg aangedrongen, omdat ze dit weekend wedstrijd heeft ( Piroska is Lisa, mijn dochter) Morgen heeft ze les en dan proberen we het weer uit!
We hebben al eerder de binnenteugel ontspannen variant uit geprobeerd en vreemd genoeg snapte hij er toen helemaal niks meer van.
En dat terwijl de andere wissel vlekkeloos gaat....Eigenlijk vanaf het begin al.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:32

ik heb het probleem dat die van mij voor wel links doet maar achter niet. drama. Rechts gaat goed.

Zorg dat je de juiste stelling houdt en genoeg sprong in de galop. Let ook op dat hij niet terugkomt in tempo

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:10

Als ze achter niet doorspringen zijn ze vaak gewoonweg niet voldoende op het achterbeen...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:51

Zorg ervoor dat je paard echt nageeft op de rechterteugel in de linkergalop. Verder moet je ervoor zorgen dat je paard met zijn rechterschouder vrij wordt gemaakt en dus iets meer de linkerschouder tegen de linkerteugel aan durft te leunen (omstellen). Dan inderdaad bij het omspringen zorgen dat je met je rechterteugel goed meegaat. Pling