Hoe meer afdruk en veer in beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Hoe meer afdruk en veer in beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 17:19

Hallo,

Mijn merrie is nu 1,5 jaar onder het zadel en doet het erg goed. Ze blijkt talent te hebben voor dressuur en heeft drie goede gangen. De laatste tijd merk ik dat ze steeds meer power krijgt en sterker wordt in haar achterhand. Wanneer Wonique los loopt in de paddock of wei en ze begint in de rondte te draven, dan loopt ze met zeer veel veer en afdruk, maar dit doet ze alleen dan en niet wanneer ze onder het zadel loopt. Onder het zadel kan ze wel mooi gesloten lopen, ontspannen en over de rug met een mooie stille aanleuning. Is het mogelijk om veer en afdruk te trainen of is dit iets wat zich vanzelf aanbiedt wanneer mijn paardje daar sterk genoeg voor is? Als het te trainen is, wat zijn daar goede oefeningen voor? Ik rijd altijd al veel (schijn)overgangen om haar achterhand sterk te maken en haar goed onder te laten treden. Af en toe lopen we balkjes en met zijgangen beginnen we nu net een beetje (wijken en schouderbinnenwaarts). Ik ben benieuwd naar reacties.

Groetjes,
Saskia

Chiva

Re: Hoe meer afdruk en veer in beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:25

Schakelen, (Schijn) overgangen rijden, en vooral voor licht in de aanleuning houden. Niet met teveel druk gaan rijden, dat is een grote fout die je kunt maken. Door van achter de motor te activeren, en voor de lichtheid te behouden, krijg je vanzelf de losgelatenheid en schwung. Echt veel schakelen, dus om de 5-6 passen, daar worden ze fijn actief van aan het been en krijg je ze fijn aan de hulpen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 22:20

Chiva, wat jij beschrijft doe ik allemaal, en vooral aan een lichte maar constante aanleuning schenk ik erg veel aandacht. Daardoor is mijn paardje altijd licht en fijn en door inderdaad veel (schijn)overgangen te rijden heb ik haar scherp aan het been en actief. Toch heeft ze niet de schwung en veer die je soms bij paarden ziet. Nou weet ik wel dat een paard dit ook van nature moet hebben, maar vroeg me dus af of dit ook te ontwikkelen is als ze zo wel uit vrije beweging kan lopen maar (nog) niet onder het zadel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:35

Anderhalf jaar onder het zadel is niet zo veel. Geef het wat tijd, ik denk dat je goed op weg bent. Inderdaad veel schakelen en ook de zijgangen kunnen het zweefmoment in de draf erg verbeteren. Pas wel op dat je niet teveel vraagt: overbelasting kan al je vooruitgang binnen no-time weer teniet doen. Blijf dus gewoon lekker zo doorgaan, je zegt zelf dat je al verbetering merkt. Geef het wat tijd.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:40

Inderdaad trainen en veel geduld hebben..
De ruiters van de jonge paarden die jij denk ik voor ogen hebt, trainen dit vaak te snel (stond onlangs nog in de P&S Knipoog ). Dus bij een paard wat van zichzelf al lekker loopt gewoon lekker blijven trainen en naarmate het niveau vordert komt dit denk ik wel goed Knipoog

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 11:13

Bedankt voor jullie reacties. Geduld heb ik in grote mate met mijn paardje, ik doe alles rustig aan en overvraag haar nooit. Ik train rustig door en wacht gewoon af totdat ze sterk genoeg is en het vanzelf aanbiedt. En als dat niet gebeurt, is dat ook goed. Ik ben nu al dik tevreden met haar actieve gangen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:35

dat wilde ik ook zeggen, zijgangen op rechte lijnen en zijgangen op de volte