verbinding maken....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

verbinding maken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:11

Tja toch maar een keer een topic geopend om eens van gedachten te wisselen met de mensen hier op bokt. Ben benieuwd of er nog nieuwe ideeen of tips komen Lachen

Het gaat om mijn merrie, 8 jaar, BB. Ze is nog al een pittige dame met rijden. Ze heeft moeite met verbinding maken en lengte buiging. Nu heeft ze de laatste tijd iets nieuws: ze gaat rennen, vooral in galop. Ik probeer dan niet te trekken met mijn teugels want dan krult ze zich helemaal op en loopt met alle gemak van de wereld verder met haar kin op d'r borst. Nagelbijten / Gniffelen
Ze raakt dus behoorlijk gepikeerd als ik teveel met mijn handen doe. Prima daar kan ik goed mee leven Lachen
Ik laat haar dus "los" voor, dat wil zeggen niet te grote druk, ruimte, maar wel verbinding.

Maar dan moet ik me dus enorm concentreren op het feit dat ik goed rustig en diep ga zitten, ontspannen blijf en mezelf lang maak om haar rustig te maken. Ik let dan extreem goed op mijn ademhaling, haal diep adem en adem diep weer uit. dat werkt op zich wel heel goed, BB reageert daar goed op.
Zodra dat lukt en ze het doorheeft dan gaat het rijden een stuk beter... alleen ik vind dit zooooo moeilijk. Het lukt op zich wel, maar BB probeert zich op allerlei manieren er uit te drukken. Dus gaat wat scheef lopen, wordt boos, gaat staan te springen, rennen of juist erg terug komen in tempo, heel diep en laag lopen... ga zo maar door! Heel leuk dus... Zij zijn groot en ik is klein!

Mijn spanning neemt ze enorm over, ze is erg op mij gericht... Ik rij veel overgangen en longeer haar regelmatig ook met pessoa om zo haar achterhand te activeren en erbij te krijgen.
Nu zijn we weer na blessure leed aan het opbouwen en merk ik dat het wel beter gaat. Maar dat het nog er moeilijk is. Dus ik ben benieuwd naar tips of adviezen, of misschien wel ervaringen die mij hoop kunnen geven Clown Bloos

Sigrid

Re: verbinding maken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:18

Misschien een goed idee om eens wat oefeningen met rechtrichten te gaan proberen. Op www.paardenbegrijpen.nl vind je echt álle info die je nodig hebt.

En hoe rij je bijvoorbeeld los? Begin gewoon eens met een lange teugel overgangen rijden op zit. Beetje schakelen in draf, korte zijde verzamelen en lange zijde strekken. Maak een overgang naar stap en rijd lekker veel 8-tjes en kleine voltes aan een lang teugeltje. Probeer gewoon zoveel mogelijk stelling en buiging te vragen met je zit en been.
Als dit allemaal lekker gaat teugels langzaam op maat nemen (steeds een beetje erbij snoepen) en zachtjes contact proberen te maken. Steeds als ze gek gaat doen een stapje terug en houd haar ook gewoon lekker bezig. Blijf figuren rijden enz.

Veel succes!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:19

Hmm moeilijk Suus, ik zou zo snel niet een tip kunnen geven behalve inderdaad veel overgangen. Dat rennen in galop herken ik nu dus ook heel erg aan Carlos sinds hij thuis is uit de aqautrainer dus ik hou je topic in de gaten of iemand daar tips over heeft.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:22

Rechtrichten ben ik heel erg mee bezig inderaad, samen met mijn instructrice. Ik vind het rechtrichten van je paard en controle één van de belangrijskte dingen van de basis eigenlijk. Ja

Ik heb nu net twee dagen haar goed over de rug gereden, laag en lang. Voorheen krulde ze dan ook heel erg op, maar nu blijft ze mooi mijn hand opzoeken en met haar neusje eruit ipv in elkaar kruipen.
De overgangen rijdt ik inderdaad op mijn zit, dat werkt het beste bij haar. en inderdaad overgangen in draf maar ook terug naar stap of halt houden. Dat gaat allemaal prima. Maar het gewoon 1 basistempo en dan op lengte blijven in de hals is lastig. Of haar meer (richting) opgericht vragen ook....

Het lastige is dat ik best wel onzeker ben en mijn merrie ook, maar daarbij allebei ook erg fanatiek en ijverig... soort zoekt soort zeggen we maar Clown

Misschien moet ik een cursus geduld hebben doen... Nagelbijten / Gniffelen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:25

Nou dan ben je zeker op de goede weg! Vaak is het toch ook een flinke portie geduld, maar uiteindelijk is het het allemaal wel waard. Ik ben ruim een jaartje bezig met mijn bijrijdpaard en als je ziet hoe het eerst ging, en hoe het nu gaat...dan is er zeker grote vooruitgang. Alleen merk je dat zelf gewoon niet zo snel.

Komt dat rennerige niet doordat ze gewoon een beetje fris is? Anders zou je haar ook even lekker (bijgezet) kunnen longeren voor het rijden. Heeft ook een ander voordeel, spieren zijn alvast lekker warm en soepel voordat je erop gaat zitten. Werkt bij ons altijd heel goed in ieder geval.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:28

Nee helaas heeft dat niet zoveel te maken met fris zijn... BB blijft lopen en hard ook als het aan haar ligt...
ook al heeft ze net een aantal weken stil gestaan, daar is niet vele van te merken.

BB wordt alleen maar heter tijdens het rijden... en soms gaat ze het randje over van echt enorm pissed zijn! Bloos! Nagelbijten / Gniffelen

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:28

CielitoLindo schreef:
Hmm moeilijk Suus, ik zou zo snel niet een tip kunnen geven behalve inderdaad veel overgangen. Dat rennen in galop herken ik nu dus ook heel erg aan Carlos sinds hij thuis is uit de aqautrainer dus ik hou je topic in de gaten of iemand daar tips over heeft.

Lastig he Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:37

Ik denk dat je moet beginnen de insteek te gebruiken dat jij het moeilijk vind om verbinding in je paard te rijden en niet dat zij het moeilijk vind. Op verbinding lopen is voor een paard veel fijner en prettiger voor het lijf, dus als jij het goed doet dan zal ze dat met alle plezier aanpakken. Dus scheef lopen enz dat is verzet richting jou en je moet je afvragen wat je op dat moment verkeerd doet. Kan een heel miniem iets zijn.

Verder zit verbinding voornamelijk in het aan het been zijn. ZEg niet gelijk: Ja maar dat is ie hoor! Als ik been geef is ie voorwaarts. Maar ik doel op het echte aan het been zijn, dus met je been druk op de teugel kunnen rijden, dan krijg je verbinding. Een paard moet op het been verbinding nemen en voorwaarts gaan, niet harder. Nu weet ik wel dat theoretisch gezien iedereen dat weet. Onder het zadel is dit zo verschrikkelijk moeilijk! Maar dit is iets waar je instructrice je echt mee moet helpen.

Als je verbinding hebt kan je ook pas echt gaan rechtrichten. En dan pas zal goede lengtebuiging lukken.

Succes!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:41

Het is zeker iets wat bij mij ligt. Maar ook zeker iets wat BB moeilijk vind, ze geeft zich heel moeilijk aan mij over en blijft dan erg vechten. dit doet ze ook als mijn instructice haar rijdt. Echter is zij veel handiger dan dat ik ben, vooral sneller in het loslaten Lachen

Maar ik heb echt veel nog te leren hoor, absoluut. Zoek het ook bij mij, daar ligt het niet aan. Het is inderdaad heel erg moeilijk Verdrietig

Probleem is ook dat ik me niet zeker genoeg voel om haar te rijden... door mijn onzekerheid gaat er veel mis Verdrietig Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:43

Paarden zijn gewoontedieren Suus. Als ze 6 jaar lang op een bepaalde wijze lopen dan snappen ze niet dat ze anders moeten lopen. Als instructeur kom je er dan niet in een half uurtje doorheen, of erg moeilijk.

Dus je moet de gewoonte gaan doorbreken. Is moeilijk hoor Haha!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:45

Zeker moeilijk... Het is heel lang goed gegaan, maar heb nu gewoon te weinig les. Dat kan ik gewoon niet zo goed....

Maar ik kan er zoooooo verdrietig van worden omdat ik me dan zo schuldig voel en het goede oude gevoel niet terug krijg. Ik snap dan niet zo goed waar het mis is gegaan. (en dat is dus net het grote punt) Nagelbijten / Gniffelen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:39

Als ik je beginpost lees, zie ik niet in 1 specifiek probleem, maar een kluwen van onduidelijkheden. Volgens de titel is het deel-probleem dat ze niet aan wil haken en verderop vertel je dat je haar maar los laat van voren. Op dat moment is er dus ook geen verband meer in jouw hulpen en is het niet zo gek dat zij daar geen wijs meer uit wordt. Heel erg vereenvoudigd is een paard een springveer die je bij elkaar brengt en zo kun je het ook tijdens het rijden zien, probeer de veer horizontaal te houden en de voor en achterkant dichter bij elkaar te brengen zonder te trekken. Maar als je aan de achterkant aanzet, zul je aan de voorkant zelf nageeflijk en ontvankelijk moeten zijn.
Succes ermee!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:24

Nou jullie hebben me vast veel inspiratie gegeven want ik heb heerlij kgereden net! Haha!

Heb haar laag en rond gereden, ze bleef mooi mijn hand opzoeken en ze was heel ontspannen. Kon goed op mijn zit terug rijden en voorwaarts op mijn been. Had geen spoortje om of zweep, gewoon lekker simpel... Het ging super!!

Ze was heel ontspannen en los, aan het eind knabbelde ontspannen op haar bitje Lachen