Afwenden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qache01

Afwenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 09:19

Ik rij nu ongeveer een kleine twee maanden op een manege en sinds een week of 3 rij ik in een groep mee.
Op zich gaat dat vrij goed, maar met het afwenden heb ik steeds problemen, of het paard weigerd en probeert recht door te lopen of valt terug in stap.
Dit probleem heb ik niet bij één paard, maar bij alle paarden die ik tot nu toe in een groep bereden heb.
Het enige commentaar dat ik hierop krijg is dat ik het paard even iets meer aan moet pakken zodat hij/zij weet wie de baas is, maar voor mijn gevoel ben ik op die momente al erg hard voor het paard, moet het nog harder?
Wat doe ik verkeerd of wat moet ik doen om op een wat vriendelijke manier een paard af te laten wenden ?

Nadine_S

Re: Afwenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:20

Been blijven geven.
Buitenbeen iets naar achteren, binnenteugel iets van de hals, binnenbeen blijft aandrijven.
Gaat ie niet? Tikje erbij!
Niet met je laten sollen hoor!

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:34

Dat je paard terugvalt in stap is iets wat naarmate je langer rijd steeds minder wordt. Waarschijnlijk "vallen" ze nu nog een beetje de bocht door.
Belangrijker is het dat een paard naar je luistert en dus afwend als jij dat wilt. En al duurt het twintig meter voordat hij het doet, niet opgeven. Als je een paar keer een paard hebt aangepakt zul je merken dat het vanzelf makkelijker gaat en dat ze beter naar je luisteren.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:33

Broccoli schreef:
Been blijven geven.
Buitenbeen iets naar achteren, binnenteugel iets van de hals, binnenbeen blijft aandrijven.
Gaat ie niet? Tikje erbij!

Been blijven geven doe ik ook, alleen is mij (nog) niet geleerd dat ik het buitenbeen naar achteren moet leggen en met het binnenbeen moet aandrijven, ik drijf dus met beide benen aan, misschien zit daar dus ook het probleem.
Ik ga het volgende week eens uitproberen, kijken hoe dat gaat.
Citaat:
Niet met je laten sollen hoor!

O maar dat doe ik ook niet hoor Knipoog maar ik moet ze echt zo hard aanpakken dat ik er zelf gewoon geen prettig gevoel bij heb en het rijden zelf ook minder plezierig word.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:42

_iza_ schreef:
Dat je paard terugvalt in stap is iets wat naarmate je langer rijd steeds minder wordt. Waarschijnlijk "vallen" ze nu nog een beetje de bocht door.
Belangrijker is het dat een paard naar je luistert en dus afwend als jij dat wilt. En al duurt het twintig meter voordat hij het doet, niet opgeven. Als je een paar keer een paard hebt aangepakt zul je merken dat het vanzelf makkelijker gaat en dat ze beter naar je luisteren.

Als ik kijk naar de rest van de groep, die zijn op een enkeling na bijna net zo lang aan het rijden als ik, maar daar zie ik niet dat ze problemen hebben met het afwenden, vandaar dat ik denk dat "ik" iets niet goed doe, niet duidelijk genoeg ben naar het paard toe of zo.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:50

Loop je hulpen eens na, zit daar iets fout? Noem ze hier eens op.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:56

Qache01 schreef:
_iza_ schreef:

Als ik kijk naar de rest van de groep, die zijn op een enkeling na bijna net zo lang aan het rijden als ik, maar daar zie ik niet dat ze problemen hebben met het afwenden, vandaar dat ik denk dat "ik" iets niet goed doe, niet duidelijk genoeg ben naar het paard toe of zo.

Vergelijken met anderen heeft weinig zin. Iedereen heeft zo zijn sterke en minder sterke punten. Waarschijnlijk hebben anderen moeite met dingen die jij weer goed kunt.
Dat je paard terugvalt, komt waarschijnlijk niet direct omdat je iets fout doet, maar omdat je het nog niet goed genoeg doet. Als je goed blijft drijven, zorgt dat het paard op de achterhand loopt en niet tegen je binnenbeen hangt, gaat het vanzelf goed. Maar ja, dat kan best lastig zijn in het begin.
Voor wat betreft het "aanpakken" van een paard, ik kan natuurlijk niet beoordelen of je dat duidelijk genoeg doet of niet. Maar uit eigen ervaring weet ik dat ik zelf ook vaak dacht dat ik duidelijk was, maar was ik vaak nog te lief. Je kunt beter één keer duidelijk zijn, dan tien keer net niet duidelijk genoeg

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:02

Maar als je tegenstrijdige hulpen of verkeerde hulpen geeft waardoor jouw paard niet reageert en je straft hem daarvoor af, ben je verkeerd bezig. Daarom mijn vraag: wat doe jje precies om af te wenden.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:05

Kaka schreef:
Loop je hulpen eens na, zit daar iets fout? Noem ze hier eens op.

Op het moment dat ik af wil wenden haal ik de binnenteugel even een stukje van de hals totdat het paard weer op een rechte lijn zit zeg maar en blijf met beide benen aandrijven.
Dit is wat mij tot nu toe geleerd is.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:10

Jij wend dus of op je binnenteugel.
Ga eens na waar je je gewicht plaatst in de wending.
In principe is het zo dat een wending gemaakt wordt door je gewicht op de binnenzitbeenknobbel te plaatsen en de buitenteugel tegen de hals te plaatsen. Maar ik weet dat dat niet overal op deze manier aangeleerd wordt. Afwenden op de binnenteugel is tot daar aan toe (hoewel dat voor problemen zorgt als je moeilijkere oefeningen wilt gaan doen), maar als jij als je af wilt wenden je gewicht de tegengestelde richting op blijft plaatsen, kan het paard bijna niet van de hoefslag af.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:15

_iza_ schreef:
Dat je paard terugvalt, komt waarschijnlijk niet direct omdat je iets fout doet, maar omdat je het nog niet goed genoeg doet. Als je goed blijft drijven, zorgt dat het paard op de achterhand loopt en niet tegen je binnenbeen hangt, gaat het vanzelf goed. Maar ja, dat kan best lastig zijn in het begin.

Wow, dit is dus nog even abracadabra voor mij he, hoe weet/voel ik of een paard op de achterhand loopt en niet tegen mijn been hangt ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:22

De hulpen voor de wending:

VOORBEREIDING
- Paard goed aan je hulpen stellen, dus even hem 'wakker, alert' maken, eventueel klein kneepje in de buitenteugel om aan te geven dat er iets komt
- Paard licht naar binnen stellen door de binneteugel te openen: je hand evenwijdig aan de andere naar binnen, NIET naar achter of naar beneden!!!!!! Eventueel een klein beetje omhoog. Behoud hierbij de hoek in elleboog en zorg ervoor dat je je buitenteugel er goed bij hebt!!! Wenden kun je zonder binnenteugel, het is de buitenteugel die telt. Je binnenbeen gebruik je op dit moment om de stelling in de hals naar binnen door te zetten naar een buiging naar binnen doorheen het hele lichaam.

EENS HET PAARD DE CORRECTE STELLING HEEFT
en dus neigt naar het moment van de buiging, buitenbeen laten begrenzen (dus iets naar achter), goed kijken naar je gaat en paard van de hoefslag laten gaan.

Maar om het simpel te stellen moet het lukken met:
- kijken naar waar je wilt
- Buitenteugel erbij
- binnenbeen geven!

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:29

Kaka schreef:
Jij wend dus of op je binnenteugel.

yep, zo is het mij geleerd
Citaat:
Ga eens na waar je je gewicht plaatst in de wending.

Heb hier eigenlijk niet zo opgelet, maar volgens mij verplaats ik mijn gewicht niet Bloos zou ik volgende week eens op moeten letten.
Citaat:
In principe is het zo dat een wending gemaakt wordt door je gewicht op de binnenzitbeenknobbel te plaatsen en de buitenteugel tegen de hals te plaatsen. Maar ik weet dat dat niet overal op deze manier aangeleerd wordt. Afwenden op de binnenteugel is tot daar aan toe (hoewel dat voor problemen zorgt als je moeilijkere oefeningen wilt gaan doen), maar als jij als je af wilt wenden je gewicht de tegengestelde richting op blijft plaatsen, kan het paard bijna niet van de hoefslag af.

Heb je helemaal gelijk in, waarschijnlijk zit ik op deze manier het paard zelf tegen te werken, zal het volgende week goed in de gaten houden, en wat betreft die teugels, als je de buitenteugel tegen de hals legt, haal je dan wel de binnenteugel een stukje van de hals af of blijft deze gewoon op z'n plek ?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:51

Binnenteugel wijst de weg. Deze is dus iets van de hals af.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:26

Oké, bedankt allemaal voor de tips, tekst en uitleg, ik ga er de volgende les zeker mee aan de slag Knipoog

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:51

ben het eens met de bovenste reacties

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:18

Staan goed tips bij ik hoop dat het werkt volgende week. Laat je het nog even weten hoe het ging?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:39

Succes! Veel oefenen, het komt wel goed Lachen

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:08

Succes, je leert het wel Haha! .

Naomi__Youri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:05

been blijven geven misschien wat extra in de wending zelf, en idd laten zien wie de baas is.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 08:10

monsera schreef:
Staan goed tips bij ik hoop dat het werkt volgende week. Laat je het nog even weten hoe het ging?

Túúrlijk, maandag horen jullie hoe het is gegaan Knipoog

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:08

Nou luitjes, allemaal heel erg bedankt voor jullie tips, het ging gisteren echt súper OK dan!
Het is wel zo dat ik gisteren een paard had waar ik nog nooit eerder op gereden had, dus weet niet hoe het zonder jullie tips was gegaan, maar ik heb gisteren in iedergeval een heerlijke les gehad.
Paard wende netjes zonder tegen te stribbelen af, viel wel af en toe een beetje terug maar dat was dan weer mijn eigen fout, denk ik aan het een en vergeet dan het ander Bloos
Volgende week weer op een paard waar ik steeds problemen me had, kijken of het dan net zo goed gaat als gisteren. Knipoog