Armando 6e keer erop!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Armando 6e keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 02:02

Even voor de duidelijk heid. Armando is 3.5 jaar en sinds 2 á 3 weken bij mij.
Hij was nog helemaal groen. Hoofdstel en zadel kende hij al wel heel goed en zo nu en dan hebben er al wel wat kinderen opgezeten en op rond gestapt. (Helemaal groen is dus niet helemaal waar Clown )

Na een tijdje longeerles ben ik erop gaan zitten.
Dit was de 6e keer dat ik erop zat.

Armando Longeren

Hij pakt alles heel goed op en kijkt nog nergens vanop.
In het begin was hij heel voorzichtig toen ik erop zat. Heel langzaam stappen maar dit gaat ook steeds vlotter en zelfs draven gaat al goed.

Ik rijd met touwtjes om hem laag en rond te krijgen. Zelf probeer ik nog zo min mogelijk aan zijn mond te zitten omdat hij nog wel "schokken". Dus continue verbinding met zijn mond is nog wat moeilijk bij hem.
Het ziet er beetje raar uit maar in de draf heb ik het zadel voor vast. De teugel hangt dan los. De volgende les gaan we daar mee aan de slag.

Mijn beugels zitten veel te kort omdat dit zadel van een ander paard is en in die beugelriemen zitten niet meer gaatjes.. Clown

Mijn eigen commentaar:
- Hakken iets meer uitdrinken
- Vooruit kijken
- Ellebogen meer in me zij houden

Er is maar 1 stapfoto gemaakt en de rest draf foto's. Allemaal van rechtsom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hou je zeker niet in met commentaar! En verdere tips zijn ook welkom!

anneliesdj

Re: Armando 6e keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:10

Nou dan krijg je hier meteen commentaar; ik zou óf de touwtjes gebruiken, óf erop zitten maar niet tegelijk. Aan de ene kant omdat het gevaarlijk is als jij erop zit en hij gaat in de stress dan klap je achterover, anderzijds maak je het hem onnodig moeilijk. Hij moet nog leren zijn balans te vinden en de touwtjes maken hem dat heel moeilijk, ik zie op de foto's ook vrij veel spanning.

Ik zou gewoon om en om longeren en rijden. Pak gerust de teugels op kijk hoe hij daarop reageert, hij kan beter leren nageven op jouw handen dan op een 'dood' touwtje.

Daarnaast zou ik ook liever een halster gebruiken om de longeerlijn aan vast te maken zodat je hem niet stoort in zijn mond.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:13

Vind je dat niet eng met die touwtjes? Als ie wel een keer raar gaat doen lig je zo met het hele spul om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:21

mag ik vragen of jij wel hulp krijg ? Dit is absolut niet de manier om een pony laag en rond te krijgen ... Bovendien ligt je zadel ook niet goed hij ligt voor te strak en achter te los (zie je topic over longeren) ... Als je een paard gaat beleren ga je toch een paard leren een mens te accepteren op zijn rug on hem te leren aanleuning te accepteren om vanuit zijn eigen tempo en op eigen balans over 4 benen te lopen ik heb het idee dat hier maar iets gedaan word (niet in kwade zin maar niet beter weten)... Haal aub die touwtjes ervan af en pak je teugels beet ... Probeer lichter te gaan zitten door een klein beetje in de verlichte zit te gaan zitten laat de pony dat rustig kennis maken met "de hand , teugel of aanleuning " en aub zoek iemand anders als je instructie zegt dat je die touwtjes om moet doen .... Ik bedoel die niet on je aan je vallen maar on duidelijk te maken dat die negatief uit zal gaan pakken als je op deze manier je pony wil beleren .... Nogmaal ik bedoel het goed voor je pony succes verder

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:33

ik snap er echt helemaal niks van.........ten eerste de longeerlijn achter de oren langs............dan dus een slecht passend zadel voor jou en voor het paard om te beleren..........en dan ook nog touwtjes om hem laag en rond te krijgen...... 6e keer erop maar wel al een zweepje?

ik zou stoppen... eerst eens een goed zadel aanschaffen (en nou niet hij groeit nog etc koop dan een verstelbaar zadel) met laag en rond hoef je nog niet bezig tezijn eerst gewoon maar eens rijden knoppen erop zetten en dan pas eens gaan denken aan aanleuning hij is nu misschien braaf maar wat als ie maf doet en zn benen in de touwtjes komen? sorry maar ik vind dit echt onverantwoord en anders ben ik maar gek maar dit is volgens mij niet de manier om dit aan te pakken...............Ik heb mijn eigen pony ook ingereden en touwtjes? ik geloof dat ik m daar mee longeerde toen ie 6 of 7 was verder niks....dus ik snap die keuze niet helemaal als je bang bent dat ie gaat rennen en zn kop omhoog gooit neem dan een martingaal ofzo.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:36

Hoe heb je er voor het eerst op gezeten? En hoe heb je hem laten wennen aan het zadel en hoofdstel?

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 02:37

Nou dat is snel die reacties!

Ik ben blij met alle reacties!
Ik krijg inderdaad wel hulp. Van iemand die een hele hoop verstand heeft van paarden (jonge en oude, makkelijk en moeilijke)
Van hem moest ik inderaad met touwtjes gaan rijden. Heb hier op bokt veel informatie uit gehaald en het met hem erover gehad. Hij had gezegt dat ik het beste touwtjes eraan moest doen (niet te strak, zitten ze ook niet) en voorlopig van de teugels af moest blijven.
Hij loopt inderdaad nog niet op zijn eigen benen.
Heb de andere 5 keren dat ik erop zat wel zonder touwtjes gedaan. Hier zou ik dus gewoon mee door moeten gaan.

En wat het zadel betreft, ik ben hard opzoek naar een nieuw zadel. Heb er wel 1 op stal liggen die perfect zit maar die is van een andere pony die op dat moment ook in gebruik was. Dus had een ander gebruikt.

Mijn instructeur heeft bij al zijn jonge paarden zo de longeer lijn gedaan. Als ik hem door het bit door de onderkant naar de andere kant doe dan kan de gesp in zijn vel prikken. Zo had ik het eerst wel zitten, maar hij zei dat ik het beter zo moest doen.

@ anneliesdj : Boven aan het topic staat dat er al vaak wat kinderen op hebben gezeten. (beetje stevig meisje van 12 en haar zusje) Zadel en hoofdstel was hij al goed gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:42

Ik ben geen voorstander van onder het zadel aan de longe, verder is het meeste al gezegd. Ook als een groentje onder de man aan de longe loopt kun je zelf lelijke ongelukken krijgen. Verder is het meeste wel gezegd tot nu toe... leuk dier trouwens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:45

Maar ik vroeg me af hoe jij er voor het eerst op hebt gezeten Knipoog

Is hij al teugelwijs? Ik zou hem eerst goed leren jouw gewicht te dragen, teugelwijs maken en dan kun je eens verder gaan denken. Maar voor hij zijn balans goed heeft gevonden gaat er zeker wel een maand overheen, ga gewoon lekker zelf rondstappen, draven en tzt galop eens proberen. Maak hem teugelwijs en wss komt de nageeflijkheid dan vanzelf. Je moet er geen touwtjes aan knopen nog voor hij weet wat teugels zijn, daar krijg je een paard met een dode mond van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:48

Ik zie bij een van de stamomenten dat het zadel klappert aan de achterkant...

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 02:51

Ik wist dat hij het allemaal gewend was als iemand erop stapt en erop zat. Maar ben er zelf rustig op gaan zitten. Alleen zitten en meer niet. En belonen natuurlijk. Maar dit kende hij al.
De keer erop hebben we klein stukje gestapt, gewoon met iemand erlangs, dit kende hij ook al. Het geen wat hij nog niet kende was als de gene die erlangs liep iets verder weg ging lopen. Hier heb ik hem met de teugels en benen mee geholpen rustig aan, en dit ging goed.
Maar echt teugelwijs is hij inderdaad nog niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 03:09

Dan zou ik dat toch echt eerst gaan doen, 2 keer in de week rijden en 2 keer longeren, de rest vrij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 06:14

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:10

WoodySan schreef:
Mijn instructeur heeft bij al zijn jonge paarden zo de longeer lijn gedaan. Als ik hem door het bit door de onderkant naar de andere kant doe dan kan de gesp in zijn vel prikken. Zo had ik het eerst wel zitten, maar hij zei dat ik het beter zo moest doen.

Is een longeerbitstukje geen uitkomst? Ik ben op dit moment ook een pony aan het inrijden en vind dit erg handig..
dan zit je ook niet met verwisselen van de longeerlijn als je de andere kant op wil stappen. Je zou dan ook een keer
zelf kunnen proberen van hand te veranderen zodat je pony een beetje went aan de teugels en aan sturen. Degene die
longeert moet natuurlijk wel opletten dat de longeerlijn niet te lang word dan.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:20

Ik longeer ook altijd met de lijn achter de oren langs. Ideaal, geen getrek aan het bit en geen ringen die na elkaar knijpt.

Ik zou voor het inrijden echter wel de touwtjes eraf halen. Je kunt je paardje er heel goed mee longeren, maar niet mee inrijden.

Het dier moet wennen aan jouw gewicht en moet zoeken naar zijn evenwicht. Je kunt het vergelijken met wanneer jij iemand op je rug krijgt. Je kunt wel lopen, maar als je jouw in een bepaalde houding gaan dwingen dan wordt het een andere verhaal. Ik zou lekker de touwtjes eraf halen op het moment dat je erop gaat zitten zodat het paard zijn evenwicht kan vinden en de juiste spieren op kan bouwen. Als jij zorgt dat je hem van achteren blijft motiveren (dus zijn achterhand actief houd) dan zal de voorkant vanzelf komen.

Succes!

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:27

Haal alsjeblieft die touwtjes eraf!!!! Je paard moet nu gewoon zijn evenwicht zoeken en waarom moet ie nu in godsnaam laag en rond lopen??? Daar heeft hij gewoon nog de kracht niet voor.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:51

Heleen: Ik sluit me bij jou aan. Het is al niet ideaal om aan de longe erop te rijden, en dan ook nog eens in een zware bak met touwtjes en pas voor de 6e keer? Dit lijkt me echt niet verstandig en ik zou me afvragen of die deskundige die jou helpt wel zo deskundig is.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:03

Nou hij zit al een hele hoop jaren in het paarden vak. Hij heeft ook een paar jongen paarden en geeft al jaren les.

Maar bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker de touwtjes eraf halen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:08

even over longeerlijn, dit is niet zo vreemd hoor. Doen meer mensen, op deze manier voelt het paard druk achter zijn oren ipv direct in zijn mond. De rest is al gezegd en sluit ik me bij aan!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:14

Mjay schreef:
ik snap er echt helemaal niks van.........ten eerste de longeerlijn achter de oren langs............dan dus een slecht passend zadel voor jou en voor het paard om te beleren..........en dan ook nog touwtjes om hem laag en rond te krijgen...... 6e keer erop maar wel al een zweepje?

ik zou stoppen... eerst eens een goed zadel aanschaffen (en nou niet hij groeit nog etc koop dan een verstelbaar zadel) met laag en rond hoef je nog niet bezig tezijn eerst gewoon maar eens rijden knoppen erop zetten en dan pas eens gaan denken aan aanleuning hij is nu misschien braaf maar wat als ie maf doet en zn benen in de touwtjes komen? sorry maar ik vind dit echt onverantwoord en anders ben ik maar gek maar dit is volgens mij niet de manier om dit aan te pakken...............Ik heb mijn eigen pony ook ingereden en touwtjes? ik geloof dat ik m daar mee longeerde toen ie 6 of 7 was verder niks....dus ik snap die keuze niet helemaal als je bang bent dat ie gaat rennen en zn kop omhoog gooit neem dan een martingaal ofzo.....

Wat is er mis met de longeerlijn zo? Doe ik ook altijd Ja. Wat is er mis met een zweepje? Ook helemaal niks.

Dat jij je paard pas longeert met touwtjes als hij 6 of 7 is wil natuurlijk niet zeggen dat dat de juiste manier is! Paarden die ik ken konden al voor het rijden, longeren met touwtjes. Waarom? Om die aanleuning te accepteren en om je te helpen bij de eerste keren erop. Erg? Welnee! Neemt niet weg dat ik het ook niet slim vindt erop te stappen met touwtjes

@ts, het valt imo allemaal wel mee hoor! Ander zadel, paard lekker voorwaarts rijden en dan komt het echt wel goed hoor Ja Ik vind jullie een leuke combi!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:17

Er is al veel gezegt over verschillende dingen waar ik het ook over eens ben.
Ga vooral er niet op als je geen passend zadel hebt en ook nog eens met veel te korte beugels moet rijden, dit is niet goed voor jouw balans en je stoort daarbij het paard wat al moeite ermee heeft.

Verder zou ik zo snel mogelijk los of in ieder geval rechtuit gaan lopen.
Rondjes lopen is voor een jong paard erg moeilijk laat staan met iemand erop, ze worden er ook erg snel scheef van.

Hij is verder ook heel gespannen in zijn houding, de touwtjes versterken dit gedrag alleen maar omdat ze hem dwingen in een houding die hij misschien niet prettig vindt.(al zitten ze niet strak)
Nagevelijk lopen is niet dwingen in een houding maar een paard wat de hand opzoekt Knipoog

Veel plezier met hem verder Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:42

anneliesdj schreef:
Nou dan krijg je hier meteen commentaar; ik zou óf de touwtjes gebruiken, óf erop zitten maar niet tegelijk. Aan de ene kant omdat het gevaarlijk is als jij erop zit en hij gaat in de stress dan klap je achterover, anderzijds maak je het hem onnodig moeilijk. Hij moet nog leren zijn balans te vinden en de touwtjes maken hem dat heel moeilijk, ik zie op de foto's ook vrij veel spanning.

Ik zou gewoon om en om longeren en rijden. Pak gerust de teugels op kijk hoe hij daarop reageert, hij kan beter leren nageven op jouw handen dan op een 'dood' touwtje.

Daarnaast zou ik ook liever een halster gebruiken om de longeerlijn aan vast te maken zodat je hem niet stoort in zijn mond.

Ik ben het met Annelies eens Lachen Je hebt duidelijk de beste bedoelingen met je paardje maar ik vraag me eerlijk gezegd af of je de juiste hulp hebt.

Wat betreft het zadel, dit ligt duidelijk niet goed. Het is ontzettend belangrijk dat je een goed passend zadel hebt. Het is misschien een beetje bot maar je verpest hem echt door met een slecht passend zadel te rijden. Als je nog geen goed zadel voor hem hebt zou ik nog even wachten met er op gaan.

Ik vind het wel een leuk paardje, en je houding is netjes. Heel veel plezier met hem!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:40

anneliesdj schreef:

hellemaal mee eens !
voor de rest doet hij het supper zeg ! maar als ik jou was haalde ik snel de touwtjes eraf , het kan zo raar gaan met touwtjes als ze in paniek raken ....

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:32

ik ben juist een voorstander van rijden aan de longeerlijn ...
Maar inderdaad geen touwtjes erop wat je kan doen als je nog geen teugels wil gebruiken ...knoop een touw om zijn hals om je daar eventueel af en toe naar te grijpen als ie wild mocht doen.

succes met de tips.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:46

Touwtjes eraf, dan kan het paardje zelf zijn balans gaan zoeken.
Verder ook de longeerlijn eraf, als hij gaat gaat hij toch, maar dan zit dat ding niet in de weg..
Gewoon wel in de longeercirkel blijven, omdat hij dan nog wel opgesloten is.
Zelf teugels in de hand, maar wel stil houden, niet eraan willen friemelen, paard moet jouw hand op gaan zoeken door ontspanning..

Overigens zie ik een dier wat het nog niet snapt, maar waar absoluut geen spanning in zit..
Hou dit zo en maak er gebruik van..