one rein stop aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusjuhh

one rein stop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 23:33

Hoihoi,

Ben bezig met het beleren van een paard. (3,5 arabische hengst)
Nu wil ik hem graag de one rein stop aanleren, maar ben niet bekend met het aanleren van western oefeningen.
Hoe kan ik dit het beste aanleren?

Groetjes,

Lara_Silver

Re: one rein stop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:36

Kijk maar eens op deze site, hier staat hij uitgelegd; als het goed is zelfs met afbeeldingen.
http://paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm En dan links onder 'rijden en trainen' vind je de One rein stop.
Hopelijk heb je er wat aan! Lachen

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 00:00

super dank je!!!!!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:22

Illusjuhh schreef:
Nu wil ik hem graag de one rein stop aanleren, maar ben niet bekend met het aanleren van western oefeningen.

Huh? Is dat een westernoefening dan? Volgens mij niet...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:27

One rein stop is een soort van noodrem, dat hoef je je paard toch niet aan te leren??

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:16

Neem les zo ik zeggen, niet zelf gaan lopen prutsen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:18

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:51

MSQuincyTE schreef:
Neem les zo ik zeggen, niet zelf gaan lopen prutsen

Als je zou weten wat een ors is zou je ook weten dat je bij het aanleren van deze oefening praktisch niks fout kunt doen.

@XoNo: dit zie je fout, het is namelijk geen noodrem die vanuit de kracht van de ruiter komt. Het is een kunstmatig reflex dat je je paard wel zeker moet aanleren. Namelijk het reflex dat, als de ruiter zijn hand een aantal keren snel over de teugel richting de mond laat glijden (met of zonder bit maakt niet uit) dat hij zijn hoofd naar zijn schouder buigt. Dit is niet te verwarren met een kunstje of commando. Het is echt een kunstmatig reflex, een paard in paniek luisterd niet meer naar hulpen van de ruiter, maar zijn reflexen zijn altijd actief, waaronder (mits goed aangeleerd) ook deze.

@storrum: dit klopt, het is een noodrem die je in alle disciplinen van pas kan komen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:02

Had er nog nooit van gehoord! Weet ik dat ook weer! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:55

Op zich zal de one-rein-stop best werken, maar als je hem toepast bij een paard wat al flink op snelheid is loop je wel de kans dat je met paard en al onderuit gaat omdat hij door de reflex zijn balans niet meer kan houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:40

Als ik het goed heb begrepen is de theorie dat het stoppen voordat het paard zijn hoofd draait ook onderdeel vande reflex en zou je dan dus niet moeten vallen. Maar heb nog nergens een stukje gelezen van iemand die het ook echt heeft uitgeprobeerd (en heb aardig wat topics over de ORS opgezocht en gelezen..). Moet zeggen dat ik wat dat betreft ook mijn twijfels heb maar als de keuze is tussen snelweg en omvallen ga ik toch liever voor vallen denk ik..

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:05

Lara_Silver schreef:
@XoNo: dit zie je fout,

Nee hoor Xono ziet het helemaal goed.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:11

Rob_H schreef:
Lara_Silver schreef:
@XoNo: dit zie je fout,

Nee hoor Xono ziet het helemaal goed.

Zeker niet, je moet het namelijk wel zeker aanleren. Knipoog Het is een kunstmatig reflex, het is er niet van nature bij een paard. Zij denkt dat het het omtrekken van een paard is, maar dat is het dus verreweg niet. Knipoog Nee idd omtrekken hoef je helemaal niet aan te leren, is gevaarlijk en ontspringt uit de kracht van de ruiter. De ors is wat anders. Die ga ik hier niet nog een keer uitleggen dat moet je maar even mijn vorige berichten lezen. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:29

Ik vraag me af waar een paard de voorkeur aangeeft in een noodsituatie; een aangeleerde reflex of zijn natuurlijke reflex??
Ik denk het laatste.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:59

DubbelDun schreef:
Ik vraag me af waar een paard de voorkeur aangeeft in een noodsituatie; een aangeleerde reflex of zijn natuurlijke reflex??
Ik denk het laatste.

Ik denk het persoonlijk ook, mijn pony kent de ors ook niet, ik heb daarnaast ook nog nooit verhalen gehoord van een paard waarop men een ors heeft toegepast. Ik heb er een tijd geleden van gehoord en me er een beetje in verdiept, vandaar eigelijk dat ik er genoeg over kan vertellen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:31

Ik vermoed dat het 1 van de dingen is die men erg interessant vindt en voor de zekerheid oefent, maar op het moment supreme niet durft.. Tja

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:52

Ik zit toch al paar dagen in de paarden, maar dit fenomeen is mij compleet onbekend Nagelbijten / Gniffelen
Je bent dus niet de enige Anika Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:23

troi schreef:
Ik vermoed dat het 1 van de dingen is die men erg interessant vindt en voor de zekerheid oefent, maar op het moment supreme niet durft.. Tja

Idd, zit dat reflex er niet correct in (bv het paard stopt niet vantevoren maar buigt direct het hoofd) dan lig je op je bek met paard en al, liever niet.. Nagelbijten / Gniffelen Nu moet ik zeggen dat mijn pony als hij wegstuift ook weer heel snel weer onder controle is, gewoon op mijn reflex en dat is meteen de teugel helemaal aannemen en hem blokkeren van voren. Ben daarom ook blij dat hij dan niet van angst verder rent, slecht reflex dus. (druk in de mond maakt het namelijk vaak erger)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:03

XoNo schreef:
One rein stop is een soort van noodrem, dat hoef je je paard toch niet aan te leren??

Echt wel! Het is juist heel belangrijk om dit te oefenen (en dus aan te leren) bij je paard onder noemale omstandigheden, zodat je in een echt noodgeval deze stop goed kunt toepassen. Het is absoluut geen kwestie van flink de kop omtrekken in geval van nood, wat veel mensen denken!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:18

het lijkt een beetje op de stop die ik toepaste bij mijn 3/4 arabiertje als ze er weer eens tussen uit peerde in het bos

ik vergelijk het altijd met een stop van een lange afstandschaatser
die springt om en plant zijn schaatsen(noren) gehoekt in het ijs en staat direct stil

dat deed ik dus ook
op het moment dat het paard in het zweefmoment zat van de galop trok ik haar om met mijn teugel en dreef ik haar met mijn (buiten) been om
zo landde ze in één keer dwars op het pad en stond ze gelijk stil
de hals moest in mijn geval juist niet inbuigen, de kunst was het paard zo recht mogelijk te houden en alleen maar 90° om te zetten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:03

Ik heb het ook mijn merrie geleerd, niet dat ze het nou nodig heeft maar ach better save then sorry he Knipoog het is op zich vrij eenvoudig aangeleerd.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:54

Als je het paard leert na te geven op het bumpen van een de benen dan is dit ook een kunstmatige reflex, als ik bump is promt zijn aandacht terug bij mij (da's toch de bedoeling Haha! ) en hoef ik bijna niets te doen met m'n teugels.

Dat verkies ik dan toch boven het hoofd naar bij toe halen (ik zeg opzettelijk niet trekken). Hoeveel mensen zouden er in een vlucht van je paard het hoofd opzij durven doen?? Ik denk dat op dat moment niet veel helpt bij de meeste paarden. Een soepel paard zou dan alsnog in staat te zijn een eind te rennen hoor (zeker in paniek), waar eindig je dan?
Ik zou dan eerder trachten zacht te bumpen (opgelet: da's niet hetzelfde dan benen geven hé) om hem af te leiden van het gevaar en hopen dat hij stopt vooraleer ik aan de drukke baan ben Knipoog .

Trouwens als wat jij je paard leert zouden kunstmatige reflexen moeten worden voor hem. Dan zou je paard op een simpele whoa moeten stoppen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:57

spatter schreef:
het lijkt een beetje op de stop die ik toepaste bij mijn 3/4 arabiertje als ze er weer eens tussen uit peerde in het bos

die springt om en plant zijn schaatsen(noren) gehoekt in het ijs en staat direct stil

dat deed ik dus ook
op het moment dat het paard in het zweefmoment zat van de galop trok ik haar om met mijn teugel en dreef ik haar met mijn (buiten) been om
de hals moest in mijn geval juist niet inbuigen, de kunst was het paard zo recht mogelijk te houden en alleen maar 90° om te zetten

Dat lijkt niet op de ors. Knipoog Dat is gewoon omtrekken, iets wat je ors juist niet is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:18

nou, niet gewoon omtrekken, het is wel degelijk een goed uitgeteld kunstje

maar oké geen ors dus, maakt ook niet uit, het werkte in iedergeval en je hoeft het een paard niet eerst aan te leren

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:28

spatter schreef:

dat deed ik dus ook

Wat ik zo snel heb gelezen op site over ors is het hierboven beschreven wel degelijk een ors. Er wordt alleen gesproken over de teugel maar in de omschrijving op verschillende site staat ook dat je de achterhand van je paard moet "loskoppenlen" van het voorwaartse gaan. En dit wordt volgens de sites niet alleen maar bij een nood stop gebruikt maar ook in andere situaties. bv http://www.leeziegler.com/doubling.html