Halsstreken moeilijk in contact blijven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Halsstreken moeilijk in contact blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:14

Eehh, Tong uitsteken

Als ik op de volte wil gaan halsstreken, raak ik altijd automatisch mijn contact kwijt..
hij heeft daar al zo'n moeite mee, en telkens staat er op papier meer halstreken & beter contact houden!!
Maar het lukt me gewoon niet! Als ik probeer contact te zoeken dan gaat ie metteen met zijn hoofd omhoog, ik weet hoe ik hem rustig moet laten dalen met mijn teugel, maar zodra ik het probeer raak ik of het contact kwijt en gaat ie heel langzaam lopen of hij strekt bijna niet wil ik nog contact houden..
ik hoop dat julie kunnen helpen Ach gut

kuskus vanmij! Bloos

rockie

Re: Halsstreken moeilijk in contact blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:24

het antwoord is oefenen en oefenen.

je kunt het halsstrekken gedurende de hele trainingles doen.

houd steeds het contact op je teugels.
speel zachtjes met je binnenteugel en blijf steeds gelijktijdig zachtjes drijven.
wanneer hij wilt zakken, ga je in het begin even met je handen mee naar voren. zodra je voellt dat hij weer omhoog wilt komen geeft je weer een ophouding met je binnenhand te samen met een beetje binnenbeen.

verwacht niet dat hij meteen met zijn neus aan de grond loopt. maar ben blij als hij een beetje zakt en ga met je handen mee in plaats van je teugels langer te laten.

DIT OMDAT : als je je teugels langer laat wordt het moeilijker om meteen in te grijpen als hij weer omhoog wilt komen.

wanneer je hem zo op zo tot op een bepaald punt kunt laten zakken en laten blijven lopen.
doe je de handelingen opnieuw tot een beetje dieper. weer een tijdje tevreden zijn met dit punt en er weer op oefenen dat hij hier blijft lopen. dus weer naar beneden rijden. steeds zachte aanleuning houden. wil hij omhoog komen probeer hem voor te zijn door tijdig opnieuw een ophouding te geven met het been.

en zo blijf je verder werken. vanaf het moment dat je hem gemakkelijk kunt laten zakken en hem kunt laten lopen ga je de teugels wel lager laten, maar opletten dat je hem steeds in aanleuning houd ( altijd zachte spanning op te teugels houden).

oefen het zakken tijdens alle figure. ( volte, bij van hand veranderen, rijden van S, rechtrijden, ....)

hoop je hiermee te helpen.

bij mijn pony heb ik het ook zo gedaan, zij loopt nu het liefst het hele uur met haar neus in het zand.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:33

Als ze geen contact houden zit het probleem er vaak in dat ze niet goed van achteren naar voren gaan, dus te weinig voorwaarts zijn voor het been. Oefenen doe je dat door hem van achteren naar voren in je handen te rijden en dan de teugels langer te maken, wel contact blijven houden! Merk je dat je geen contact meer hebt, geef je nog teveel. Blijf dit oefenen, probeer er ook voor te zorgen dat de ontspanning erin zit. Als ze nog niet ontspannen zijn, lukt het ook niet.

En verder wil ik je er nog even opwijzen dat halsstrekken niet betekend losgooien van voren. Dat is een fout die door veel ruiters gemaakt wordt, dan krijg je ook dat er geen contact meer is en dat is geen halsstrekken.
Dus blijven oefenen met elke keer weer uitschuiven en weer oppakken.
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:53

Als ik dit lees is je paard helemaal niet nageeflijk, hij mag dus nooit het bit vast pakken en zeggen héhééh ik trek er even aan.
Das iets dat eigenlijk als basis gezien zou moeten worden doe niks , maar dan ook niks met je paard voor het nageeflijk is .
En nageeflijkheid mag je nooit verwarren met aan de teugel lopen want dit heeft er helemaal niks mee te maken.
ik stuur je nog een pb