Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 11:03

Ik heb gisteren samen met mijn zus buitengereden, en dat ging hartstikke goed!
Maar omdat mijn zus niet altijd tijd om mee te gaan, dacht ik om eens een keer alleen te gaan samen met mijn moeder.
Maar het verzorgpaard waar ik op rij, wil vaak in de buurt van mijn zus haar verzorgpaard blijven. Ik heb wel al een paar keer les gehad met andere paarden zonder dat andere paard erbij, en dat ging hartstikke goed. Maar hoe zou ik het in de bossen moeten doen? Ik dacht om hem aan het touw vast te maken, en als het goed gaat los te gaan.
Ik zou graag wat tips willen hoe jullie dat zouden doen/hebben gedaan.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:05

Leg het even beter uit, kan je moeder wel rijden of heeft ze geen ervaring?
En wilt de paarden nou wel of niet bij elkaar blijven?

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:07

ik denk dat je gewoon zonder dat andere paard moet gaan,, neem iemand mee dus je moeder idd,, en kijk hoe et gaat blijf niet te lang weg ga eerst 20 min,, en daarna steeds wat langer,, ik ken het probleem ik heb et ook wel gehad,, ga dan ook nooit alleen in et begin,, maar bouw het gewoon rustig op,, tis net zoals het spenen van het veulen,,

dit is wat ik gedaan heb en het werkte wel,, succes..!!

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:57

Ik zou het gewoon proberen zonder dat andere paard idd. Wat je al zegt, je moeder kan dan aan halstertouw eerst je paard gewoon vasthouden.
Maar kan je moeder zelf rijden? want dan kan die ook op een paard een keer mee?!

Succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:27

Je hebt het een beetje raar opgeschreven maar ik neem aan dat je moeder met je mee gaat en je paard dan aan het halster touw vast heeft. Ik zou dit zeker de eerste keer doen. Is goed voor jezelf vertrouwen en kun je eerst even veilig kijken hoe het gaat. Ik zou niet gelijk heel ver weg gaan en het een aantal kee oefenen en steeds een beetje verder weg gaan.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:07

Nou ik ben naar de bossen geweest, en mijn moeder had hem vast. Het ging opzich wel goed, maar probeede zich soms wel opeens om te draaien om terug te gaan. De volgende keer ga ik wel weer met mijn zus mee.

Bedankt voor jullie reacties!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:37

Goedzo! Blijven proberen, dan komt het allemaal wel Lachen

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:45

Procent schreef:
Nou ik ben naar de bossen geweest, en mijn moeder had hem vast. Het ging opzich wel goed, maar probeede zich soms wel opeens om te draaien om terug te gaan. De volgende keer ga ik wel weer met mijn zus mee.

Bedankt voor jullie reacties!

goed dat je gegaan bent en dan omdraaien hoort ter een beetje bij. toch erg spannend als paard zijnde om in je eentje tegaan! als je dit nu regelmatig blijft doen op deze manier dan gaat t helemaal goedkomen. hij moet er vertrouwen in krijgen

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:30

Rustig opbouwen en dan gaat het vast wel goed ! In ieder geval ben je goed bezig!

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:39

gewoon alles rustig aan doen dan komt het allemaal goed.. je bent al aardig op de goede weg Pling

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:27

Heb ik ook gehad, toen Mette mijn verzorgpony nog was. Ik kon alleen met haar naar buiten als haar weidemaatje mee was. Ik heb eerst 5 min. langs de weg gestapt en het rondje steeds groter gemaakt. Na een paar weken kon ik al een uur met haar naar buiten in m'n eentje! In het begin ging het ook niet echt spetterend, de hele tijd wou ze omdraaien, keihard hinniken en ze schrok overal van. Nu kan ik gewoon met haar naar buiten zonder dat ze ook nog maar ergens van schrikt! Lachen

xloesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:03

hoi

ik zou iemand voor de zekerheid mee nemen als je de buitenrit gaat maken en als die dan zo graag bij dat andere paard wil zijn dan zit er geen andere keuze op om alleen buitenritten te rijden met je zus erbij

ps dat zou ik doen heah

groetz loes Knipoog

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:51

xloesjex schreef:
hoi

ik zou iemand voor de zekerheid mee nemen als je de buitenrit gaat maken en als die dan zo graag bij dat andere paard wil zijn dan zit er geen andere keuze op om alleen buitenritten te rijden met je zus erbij

ps dat zou ik doen heah

groetz loes Knipoog

Dat zou ik dus juist níét doen! Zo geef je dat paard alleen maar zijn zin. De volgende stap zou zijn dat tie de bak niet meer wil gaan zonder dat andere paard. Ik denk dat tie het echt moet leren om alleen te zijn! Gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:31

ik leer heel vaak paarden op om buitenritten te maken..
Wat heel belangrijk is als je met 2 buiten gaat rijden dat je niet altijd als laatste gaat lopen.. laat je paard ook eens op kop lopen als leider van jullie 2... zo leert je paard al voor een stuk 'zelfstandiger' zijn en niet continu in de kont van een ander paard te lopen...
Lukt dit goed als je met 2 bent... kan je ook eens tijdens jullie wandelingen stilaan wat afstand gaan nemen.. neem een stuk andere pad, of op een stuk land het ene paard laten wachten op het voorstuk, en ga zelf eens tot het einde van dat land en keer dan rustig terug naar het paard dat staat te wachten...
Lukt dit allemaal goed, dan kan je de stap gaan zetten om alleen te gaan wandelen...
Ben je zelf niet zeker dan kan je idd iemand mee vragen als begeleiding te voet of fiets... zorg er dan voor dat die persoon in je buurt is maar dan op die manier dat je paard niet afhankelijk word van de persoon die mee is...(want een paard kan idd ook gaan "plakken" aan die begeleider!)..
Daarna kan je beetje bij beetje kleine wandelingen alleen gaan doen..bv 1ste keer tot einde baan en terug, 2de keer blokje om... enz..

veel oefenen en geduld hebben...en vooral als je paard zich gaat ontspannen niet vergeten te belonen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:40

je moeder met de fiets mee, paarden volgen heel vaak de fiets maar vraag me niet waarom. wij gaan veel met paarden die zadelmak zijn gemaakt gelijk de 2e dag t veld of bos in en 1 iemand met de fiets voor.
als je de kans hebt gelijk aandraven en aan het werk houden dan zal t heus wel mee vallen.
succes