Spieren kweken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Spieren kweken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:41

Hoi hoi,

Ik weet niet of het hier goed staat hoor, maar kon even niets anders vinden.
Ik ben vandaag wezen kijken bij een stalling waar ze nog wat verzorgsters zochten. Een van de paardjes waar ze nog een verzorgster voor zorgen was een superlieve D-pony, echt een schat van een beestje, maar kan nog weinig, hij is pas 4 (denken ze.)

Jack heeft door de jaren heen niet veel beweging gehad, dat kun je ook echt duidelijk zien. Er zitten echt zo weinig spieren aan. Ik ga de komende tijd dus een poosje proeflopen daar. En als het (door gaat/) goed is daarna flink aan de slag met hem. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hij is namelijk nog niet doorgereden. Hij heeft wel een keer of 2 een zadeltje opgehad maar meer ook niet. De eigenaresse heeft dan ook nog geen zadel.

Het lijkt me sowieso geen strak plan om direct te beginnen met inrijden als de pony nieteens normaal voetjes kan geven. Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

Fem_daf

Re: Spieren kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:17

Ik denk dat je sowieso wel begeleiding krijgt daar op stal, zij willen namelijk ook dat het beestje goed wordt doorgereden.

Zolang er nog geen zadel is kan je beginnen met vertrouwen winnen. Poetsen, wandelen en evt grondwerk. Ook kan je wel longeren. Veel geduld hebben, rustig blijven en ook rustig aan doen met rijden.
Met wandelen, grondwerk en af en toe rustig longeren bouw je ook al spieren op. Zodra je dit eenmaal afwisseld met rijden zul je verbaasd zijn hoe snel de spieren eraan komen. Geef het beestje iig de tijd om aan jou te wennen en aan de nieuwe situatie, je hoeft er niet meteen de eerste week op. En hou er rekening mee dat hij zeker een keer spierpijn zal hebben! Als je één dag veel hebt gedaan, de volgende dag iets minder en lekker z'n spieren laten rekken en strekken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:37

Ik hoop wel dat je goede hulp krijgt van de mensen waar de pony staat. Ik zou zeker de eerste keren lekker gaan borstelen en de pony even lekker los laten lopen in de bak. Zo kunnen jullie eerst wat vertrouwd raken met elkaar. Daarna zou ik beginnen met de pony 1 a 2 keer in de week te longeren en een keer te gaan wandelen met de pony. Zo kun je de conditie vast gaan opbouwen tot er een zadel is en tot de pony wat sterker is.

yvon84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:42

muscle-built (als k zo goed schrijf Haha!) van pavo bijvoeren,
heb ik goede ervaringen mee !!!

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:02

Ik denk dat je het beste bij het begin moet beginnen. Ga hem eerst lekker poetsen en leer hem kennen zodat jij vertrouwen in hem krijgt maar, hij ook in jou! Daarna kun je natuurlijk rustig aan de gang gaan. Je kunt stukjes met hem gaan wandelen en daarna zou je misschien langzaam kunnen beginnen met longeren. Als dat lukt doe je hem een zadel op en zo kun je steeds verder gaan. En dan ga je vanzelf met hem aan zijn conditie en spieren werken! Succes dermee!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 12:52

Uiteraaaard.. Vertrouwen en een band opbouwen zijn natuurlijk de belangrijkste dingen Haha! Daar ben ik nu sowieso al mee bezig.

Ik krijg inderdaad hulp van een instructrice bij het inrijden. Dus het inrijden zelf komt helemaal goed.

Het ziet er alleen zo aandoenlijk uit. Hij lijkt mager te zijn, maar de buik zit er wel! Hij heeft dunne beentjes, een dunne nek en zijn 'achterwerk' is verre weg van rond. Is dat 'normaal' bij een 4-jarige?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:59

Is hij 4 of misschien toch jonger? Als hij nog behoorlijk in de groei is, vergt dat erg veel van zijn energie en kan hij er ook redelijk als een scharminkel uitzien. Vraag dat eerst goed na, misschien is hij qua groei nog helemaal niet toe aan een training of om bereden te worden.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:46

Ik heb t even nagevraagd en ze hebben hem daar sinds 2005. Dus ik ga er wel van uit dat hij 4, of op zijn minst 3,5 is.

eureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:53

rustig beginnen met vertrouwen opbouwen en de basis aanleren voor je gaat beginnen met inrijden niks beter als goed voorbereid werk! succes alvast en veel plezier!!