Door buitenbeen rechts, binnenbeen links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Door buitenbeen rechts, binnenbeen links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:50

Oke, ik zit dus met een klein probleempje. Op de linkerhand reageert ze niet genoeg op mijn binnenbeen en op de rechterhand valt ze door mijn buitenbeen en zwenkt van achter uit voor mijn binnenbeen (buigt er niet netjes omheen, logisch ook). Ik heb het idee dat ik mijn hulpen te overdreven moet geven. Volte vergroten en verkleinen gaat op zich wel al loopt ze dan niet helemaal lekker onder mij (vooral rechtsom). Het valt mij wel op dat ze dit meer doet nu ik haar ietsje hoger instel en ze meer onder mij moet lopen. Iemand enig idee hoe ik dit rijtechnisch op zou kunnen lossen?

Alicia2u

Re: Door buitenbeen rechts, binnenbeen links

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:14

Wat zegt je instructeur ervan?

Klinkt mij in de oren als een paard wat nog niet voldoende rechtgericht gaat en dus nog niet klaar is voor de oprichting. Probeer in het voorwaarts-neerwaarts te werken aan de lengtebuiging. Plaats je gewicht wat overdreven naar het binnenzitbeenknobbel om de hulp wat sterker door te laten komen. Het doel is hierbij niet 'buigen' maar het doen is 'reactie', een reactie, maakt niet uit welke. Geen reactie is altijd fout.
Werk op de makkelijke hand eens met contra-stelling en buiging. Rij schoudervoor en travers in stap (nog steeds vw-nw). Wissel de buiging steeds af, zodat je paard niet teveel spanning opbouwd.

Je instructeur kan je helpen met specifiekere oefeningen voor dit geval. Want zo is niet in te schatten hoe ernstig dit geval is en op welke plaatsen in het lijf de problemen zitten en hoe ze ontstaan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:38

De eerste genoemde punten gaan erg goed, ik heb vrij lang vw-nw gereden om een goede basis te hebben. Nu zijn we, volgens instructrise klaar om haar iets hoger op te pakken, langzaam maar zeker. Contrastelling en buiging gaat ook goed. Travers heb ik eigenlijk nooit geprobeert, wel wat schoudervoor en wijken voor druk; vw-nw gaat dit allemaal goed.

Uiteraard heb ik een aantal tips al gehad maar meerdere mensen weten ook meer en tips zijn altijd welkom.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:42

Als de lengtebuiging voorwaarts-neerwaarts wel in orde is, zou ik gewoon kleine stukjes wat meer oppakken en vooral niet te veel oprichten in één keer: eerst op boeghoogte bevestigen, daarna een paar cm verder oprichten, maar kleine beetjes tegelijk. Anders loop je de kans dat je je paard serieus overvraagd en dat komt niet ten goede aan de spieren.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:53

Daar ben ik inderdaad mee bezig, kleine stukjes tot ze wat meer bevestigd zijn. Nu loop ik dus echter tegen dat probleem op welke ik eerder nog niet echt had. Volgens mij heeft ze wat moeite met zelfhouding of balans maar vind het dus lastig om te bedenken hoe ik dit dus met meer verschillende oefeningen zou kunnen verbeteren. Ik rijd haar altijd eerst lang en laag, vervolgens pak ik haar iets op en gewoon vw-nw. Daarna ga ik pas ietsje oprichten. Is het misschien verstandig om haar met die oefeningen die ze moeilijker vind juist weer wat meer te laten zakken? Of werkt dit juist averechts?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:15

Nee, dat is prima. ik denk dat je vooral echt hele korte stukjes moet doen, 3-7 passen. In de moeilijkere oefeningen inderdaad even de ontspanning opzoeken en wat laten zakken. Ook binnen een oefening (wijken, schoudervoor, volte, tempowisseling etc) kun je je paard van houding laten wisselen.
Dus in plaats van 'lang, dan vw-nw en dan oprichten, probeer niet zo vasthoudig te zijn en richt je paard een paar passen op, om daarna weer naar vw-nw te gaan en dat een aantal keer herhalen.
Zeker in combinatie met tempowisselingen zul je merken dat dit net push-ups zijn voor je paard. Doe dus ook weer niet te veel, aners overbelast je je paard en zoek steeds die ontspanning weer op.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 11:03

Thanx!