Knappe merrie Tiara (v. Jazz) @ dressuurwork!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Knappe merrie Tiara (v. Jazz) @ dressuurwork!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:29

Hoi allemaal!

Sinds 3 weken rijd ik een hele leuke merrie: Tiara. Ze is 8 jaar oud en heeft eigenlijk nog niets gepresteerd qua rijden. Ze heeft hiervoor 4 veulens gehad en er werd vooral mee in het bos gereden. De basis zit erin, maar voor de rest is ze nooit doorgereden.
Ik heb zelf een paard gehad waar ik M2 mee reed, maar die is helaas een paar maanden geleden overleden. Omdat het toch wel weer begon te kriebelen en de eigenaar vroeg of ik Tiara wilde rijden, heb ik ingestemd Lachen En daar ben ik echt heel blij om!

Omdat ik haar pas drie weken rijd, is ons niveau dus B, haha. Dit is ongeveer de 10e keer dat ik erop zit.

Onze probleempjes:
- Galop vind ze erg moeilijk. Ze maakt er een veel groter probleem van dan het eigenlijk is. Met aanspringen bokt ze een beetje en gilt ze af en toe, maar dit gaat al stukken beter Knipoog
- Ik laat haar te hard gaan. Als ze meer op haar eigen tempo loopt, loopt ze veel lekkerder in balans en hier moeten we dus ook op letten.
- Ik houd mijn rug te vast.
- Ze heeft nog moeite met rechtuit lopen, slingert nogal. Maar dit gaat vast allemaal beter naarmate we meer oefenen Knipoog

Ik vind dat ze nu echt al top loopt! Zeker als je bedenkt dat ze eigenlijk al die jaren niet veel gedaan heeft en ik er nu pas voor een van de eerste keren opzit. Ik moet nog erg wennen dat Tiara uit zichzelf loopt. Cookie was altijd een paard dat je vooruit moet duwen, wat ik nu dus ook bij Tiara doe. Dat moet ik afleren Knipoog

Meet Tiara:
Afbeelding

Ik heb 2 filmpjes. We hebben hier les van Bram Jaarsveld.

Filmpje 1: Dit is vooral een stuk draven en een beetje wijken (wat ze hier voor het eerst van haar leven doet!!). Hier loopt ze al meer op haar eigen tempo en loopt ze lekkerder door haar lijf.
http://www.youtube.com/watch?v=KRrOt1wl6Yo

Filmpje 2: Dit is de galop. Je ziet dat ze moeite heeft met aanspringen en door blijven galloperen.
http://www.youtube.com/watch?v=NzjcLHrGRSo
Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien zo Knipoog

Edit: even niet op commentaar letten op de video hahaha Haha!
Tips zijn welkom!
Groetjes Tessa
Laatst bijgewerkt door Careano op 06-11-08 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

shamyrah

Re: Knappe merrie Tiara (v. Jazz) @ dressuurwork!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:44

Nou wat mag je trots op haar zijn zeg. Ze loopt super voor een paard wat je nog maar zo kort rijd. Ik vind het een mooi ontspannend beeld geven, en in de b zou je echt zo doorheen gaan, daar ban ik van overtuigt. Dusse dat nivo mag je wat opschroeven. In de galop is ze nog niet helemaal voor elkaar, maar daar durf ik niets over te zeggen als je nog maar zo kort op haar rijd. Veel succes met deze leuke merrie.

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:49

Ik vind het een leuk paard Ja
Probeer je onderbenen stiller te houden.
In het eerste filmpje de eerste keer wijken, daarbij loopt hij wat onder je uit. Maar de tweede keer gaat het al beter Lachen
(Je instructeur lijkt me aardig maar toch streng. Dat zie je niet vaak Knipoog )

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:56

Irene11 wat je zegt klopt inderdaad met het wijken! Moeten we nog even goed oefenen Haha! Onderbenen zijn probleempje, omdat ik nog erg moet wennen dat ik Tiara niet bij elke pas hoef te vertellen dat ze moet lopen haha. Maar ik zal er eens wat meer op gaan letten indd!

Instructeur ben ik ook heel erg blij mee! Hij kan het echt goed haha!

Bedankt voor de leuke reacties!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:02

Leuk paard en het geeft inderdaad een mooi beeld. Voor jou ook een erg leerzaam paard kwa houding. Ze laat alles zien wat jij verkeerd doet. Zodra jij je handen iets onrustig hebt, wiebelt ze haar hoofd lekker mee. En hoe beter jij je overgang naar galop voorbereid, hoe beter zij de overgang maakt. En wat je zelf al zegt; dat je niet iedere pas hoeft te drijven. Zou toch wat zijn als je dat wel iedere pas moet doen?! Heel leerzaam paard dus!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:00

Moderatoropmerking:
Berichten verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen. Als je er iets goed uit vindt zien, vertel er dan ook bij wat je er goed aan vind en waarom.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:58

Hee wat grappig, mijn merrie heet ook Tiara (nou ja zo noemen we haar) en is ook van Jazz, maar ze lijken totaal niet op elkaar Lachen

Omdat het moet: probeer je onderbenen stiller te houden. Zeker omdat het een "jong" dier betreft zou ik het proberen direct aan te leren dat 1x been lopen is. Anders zit je over een paar jaar in de sportschool je beenspieren te trainen Knipoog