Paard sluit zich op concour af.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Paard sluit zich op concour af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:54

Sinds een paard maand heb ik een lastig probleem.
Mijn paard sluit zich op concour af en laat mijn hulpen niet meer doorkomen.
Hij laat zich gewoon weg niet rijden, thuis gaat het rijden wel goed.
Het begint s'morgens al met vlechten, hij staat niet meer stil op de wasplaats en moet wel 3 tot 4 keer mesten waarbij veel vocht bij komt.
Hij heeft dit nooit gehad en was altijd de rust zichzelf.

Wie kent dit probleem en wat heb je eraan gedaan?

lailapri

Re: Paard sluit zich op concour af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:21

Misschien kun je iets met bach?

En zoeken naar de oorzaak dan kun je daarna voor een oplossing gaan zoeken. Misschien niveau te hoog, misschien pijn, misschien verlatingsangst, misschien ben jij verandert? Zo zijn er nog veel meer dingen...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:15

Ben je zelf ook erg gespannen? Misschien dat je onbewust je spanning overbrengt naar je paard?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 18:30

lailapri schreef:
Misschien kun je iets met bach?

En zoeken naar de oorzaak dan kun je daarna voor een oplossing gaan zoeken. Misschien niveau te hoog, misschien pijn, misschien verlatingsangst, misschien ben jij verandert? Zo zijn er nog veel meer dingen...

Het niveau ligt zeker niet te hoog M1 thuis rijdt hij dit niveau ook.
Pijn kan het ook niet zijn, want dan zal hij daar thuis ook last van hebben, verlatingsangst lijkt me heel sterk.
Of ik verandert ben? Naar mijn mening niet.

Alet74 schreef:
Ben je zelf ook erg gespannen? Misschien dat je onbewust je spanning overbrengt naar je paard?

Ik ben s'morgens als ik mijn paard moet vlechten inderdaad gespannen, omdat ik voor mijn gevoel nog zoveel moet doen.
Maar als ik eerlijk ben heb ik dat altijd al gehad, het is dus niet iets van de laatste tijd.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:38

Hoi,
misschien een keer naar concours terwijl je niet meedoet met de wedstrijd. Gewoon lekker losrijden en weer gaan.
Het voelt vast onzinnig, maar misschien bereik je er iets mee..
Geldt het voor buiten en binnenconcours?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 18:52

Sancerre schreef:
Hoi,
misschien een keer naar concours terwijl je niet meedoet met de wedstrijd. Gewoon lekker losrijden en weer gaan.
Het voelt vast onzinnig, maar misschien bereik je er iets mee..
Geldt het voor buiten en binnenconcours?

Ja daar zat ik zelf ookal aan te denken.
Ik had ookal gedacht mijn vriend een keer B te laten starten.
Buiten of binnen maakt geen verschil.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:17

Is het veranderd naar mate je hoger kwam of een op andere dag (dug ging b en l goed en m niet meer?) Het wordt hoe hoger hoe serieuzer, en misschien is de sfeer onderling ook anders dan.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:10

Heb je hem onlangs eens lekker vakantie gegeven zo nee doe dat eens , daarna als je weer wilt oppakken ga je lekker uit rijden ipv wedstrijd ga eenss een dagje met je pard naar het strand of een lekker rustig gebied. Gewoon eens heel iets anders. Daarna idd beginnen weer naar de westrijden te gaan . Zonder te vlechten en dan lekker eens op het losrijterrein lekker rijden meer lange teugel dan vragen om meer oprichting. Dan stap je af, zadel eraf en dan loop je eens richting ring en efffe kijken (indoor seizoen gaat idd wat moeilijk worden) en dan weer lekker de trailer op en weer naar huis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:22

Is er een keer iets gebeurd op concours wat hij eng/vervelend vond? Er is duidelijk iets wat hem heel veel spanning geeft gezien zijn gedrag. Mischien idd eens een westrijdpauze en daarna heel rustig oppakken door HC te starten, of alleen los te rijden en weer te gaan. Of misschien zelfs nog een stap eerder, vlechten in, poetsen ed en dan iets gaan doen wat hij heel leuk vindt.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:42

ik sluit mijn gedachte aan bij susanH,
is er niets gebeurd op een wedstrijd?
als je nu je paard gewoon de avond ervoor invlecht?
of dat je het eens door een ander laat doen?
ik heb een paard staan die liep Z dressuur,
en die wilde niet meer eten...
mensen dachten dat ze pijn had,
maar bleek dat het paard depressief was!
ik heb haar een half jaar op de wei gegooid,
en tataahhh!! ze is weer helemaal top!
ze is weer lekker boos naar de buurman,
en vreet als een wilde!
succes!

xxxxsan

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 09:54

lailapri schreef:
Is het veranderd naar mate je hoger kwam of een op andere dag (dug ging b en l goed en m niet meer?) Het wordt hoe hoger hoe serieuzer, en misschien is de sfeer onderling ook anders dan.

De B en de L verliepen goed.
Maar als ik er over nadenk ging het de laatste periode in de L2 wel wat minder, maar dat kwam meer door dat ik erg veel spanning had om het goed te moeten doen.
Maar in de M heb ik die spanning in mijzelf niet meer.

oOoKellyoOo schreef:
Heb je hem onlangs eens lekker vakantie gegeven zo nee doe dat eens , daarna als je weer wilt oppakken ga je lekker uit rijden ipv wedstrijd ga eenss een dagje met je pard naar het strand of een lekker rustig gebied. Gewoon eens heel iets anders. Daarna idd beginnen weer naar de westrijden te gaan . Zonder te vlechten en dan lekker eens op het losrijterrein lekker rijden meer lange teugel dan vragen om meer oprichting. Dan stap je af, zadel eraf en dan loop je eens richting ring en efffe kijken (indoor seizoen gaat idd wat moeilijk worden) en dan weer lekker de trailer op en weer naar huis.

Voordat ik M ben gaan starten heeft hij een lange wedstrijd pauze gehad.
Maar ben het wel met je eens, dat ik hem wel iets meer afwisseling kan/ mag geven.

SusanH schreef:
Is er een keer iets gebeurd op concours wat hij eng/vervelend vond? Er is duidelijk iets wat hem heel veel spanning geeft gezien zijn gedrag. Mischien idd eens een westrijdpauze en daarna heel rustig oppakken door HC te starten, of alleen los te rijden en weer te gaan. Of misschien zelfs nog een stap eerder, vlechten in, poetsen ed en dan iets gaan doen wat hij heel leuk vindt.

Nee na mijn mening is er op concour niet iets vervelend gebeurd.
Ik vermoed dat de spanning komt, door wat ik van hem vraag op concour, al is dit gelijk aan wat ik thuis ook van hem vraag.
Ja ik zal het eens kunnen gaan vlechten en dan een buitenrit gaan maken.
HC starten is ook een optie, welke klasse moet je dan starten of zijn daar geen regels voor?

san72 schreef:
ik sluit mijn gedachte aan bij susanH,
is er niets gebeurd op een wedstrijd?
als je nu je paard gewoon de avond ervoor invlecht?
of dat je het eens door een ander laat doen?
ik heb een paard staan die liep Z dressuur,
en die wilde niet meer eten...
mensen dachten dat ze pijn had,
maar bleek dat het paard depressief was!
ik heb haar een half jaar op de wei gegooid,
en tataahhh!! ze is weer helemaal top!
ze is weer lekker boos naar de buurman,
en vreet als een wilde!
succes!

xxxxsan

Ja aan de ene kant heb ik ook wel soms het idee dat hij niet lekker in zijn vel zit door elke dag te trainen of 5x per week.
Misschien moet ik mijn vriend eens lief aankijken, hij laat het paard tijdens het rijden meer in zijn waarde.
Ik wil elke dag graag verbeteren wat gisteren niet goed of goed genoeg ging Bloos

Misschien is een combi van beide (vriend en ik) een oplossing Verward

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:00

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:07

ik denk niet dat het eraan ligt dat je steeds beter wil
en meer vraagt of het beter vraagt
zo train je dan thuis ook neem ik aan?
dan zou hij thuis ook dit gedrag moeten vertonen

misschien is er naar zijn idee iets engs gebeurd wat jou nie eens is op gevallen of heel onschuldig leek ?
of jij hebt nu misschien meer spanningen voor de concours
omdat je steeds hoger komt en zelf dus ook steeds beter moet opletten
en proberen goed de proef te rijden met misschien winstpunten?

hoelang rij je al wedstrijden met hem rijd
sommige paarden hebben dit gelijk al bij het begin
maar jij rijd al tijdje wedstrijden met hem neem ik aan Bloos
weet niet of paarden ineens last van faalangst kunnen krijgen Vork

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:17

Nobel01 schreef:
[RT-P] Paard blokkeerd alleen in de wedstrijd

ik heb precies hetzelfde.Je bent dus niet de enige Haha!

Ga zo even bij jou topic kijken.

wenny schreef:
ik denk niet dat het eraan ligt dat je steeds beter wil
en meer vraagt of het beter vraagt
zo train je dan thuis ook neem ik aan?
dan zou hij thuis ook dit gedrag moeten vertonen

misschien is er naar zijn idee iets engs gebeurd wat jou nie eens is op gevallen of heel onschuldig leek ?
of jij hebt nu misschien meer spanningen voor de concours
omdat je steeds hoger komt en zelf dus ook steeds beter moet opletten
en proberen goed de proef te rijden met misschien winstpunten?

hoelang rij je al wedstrijden met hem rijd
sommige paarden hebben dit gelijk al bij het begin
maar jij rijd al tijdje wedstrijden met hem neem ik aan Bloos
weet niet of paarden ineens last van faalangst kunnen krijgen Vork

Nee ik vraag op concour hetzelfde als thuis.
Het enigste verschil is dat ik thuis een zweep zodat ik hem soms kan helpen.
Er is op concour wel iets gebeurd, hij heeft nl op de kop in de trailer gelegen, maar dat is al wel zeker 1,5 jaar geleden.
Het is voor mij de eerste keer dat ik M rij en voor mijn gevoel ga ik de ring in met het idee ik mag fouten maken, omdat dit de eerste keer is.

Ik heb dit paard nu 3,5 jaar.
Rij al 2,5 jaar concour met hem.
Ik moet zeggen dat hij in de B in het begin ook moeite had, maar dat kwam meer door het feit dat hij het ineens alleen moest doen.
Ik bedoel inrijden met paarden erbij en dan ineens alleen in een baan.
Het lijkt inderdaad verdacht veel op faalangst.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:50

Ha Susan!

Volgens mij levert vlechten bij veel paarden spanning op hoor. De schimmel van mij staat ook altijd te drentelen terwijl mijn merrie juist heel stil staat maar dat is haar manier om er mee om te gaan. Zo hoor ik veel van dat soort verhalen om mee heen. Ze weten dat er wat staat te gebeuren en dat er toch een stukje normale spanning bij komt. Daar zou ik me denk ik niet te druk om maken. Of toch meer tijd nemen om te vlechten zodat je zelf geen spanning over brengt.

Leo, onze schimmel is ook niet de snelste op concours, of hij zich echt afsluit weet ik niet maar ik weet wel dat ik anders rijd, toch wat knijperiger dan anders omdat ik het goed wil doen waardoor de hulpen niet meer zo goed overkomen. Weet je zeker dat je daar toch ook niet (onbewust) last van hebt?

Ik heb het wel eens laten gaan en lekker ontspannen gereden en dan komt er weer te staan dat het wat flitsender mag, dat is ook het overall commentaar bij mij. Het mag meer, actiever, flitsender, nou voor mijn gevoel rijd ik me het rambam en zweet meer dan hij. Maar daar zit 'm dan weer dat probleem, te knijperig. En je hebt natuurlijk ook een heel groot paard je kan zeggen wat je wil maar volgens mij flitst het toch wat minder dan bij de kleinere vlotte paarden.

Wat je er aan moet doen..heb je privé-les? Misschien dat je instructrice eens kan komen kijken en zeggen wat zij ervan vindt? Keer HC rijden met zweep? Ik denk dat het vanzelf wel komt zo denk ik er bij mij ook over. En wat een oude instructrice een keer zei, je moet thuis rijden voor een 9 of een 10 dan blijft er op wedstrijd een 7 of 8 over.

Binnenkort start ik mijn merrie ook weer. Ik begin met haar in de M1 ben benieuwd wat ze van haar vinden, dat is juist een heel vlot, wat kleiner paard.

Tot morgen!!!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:52

Oh ja, nog vergeten te zeggen; ik ben ook door de B en L heen gevlogen echt niet normaal. Nagenoeg nooit commentaar op actiever, flitsender gehad en nu dus opeens wel in het M1.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:04

Ja balen is het allemaal.
Het is ook niet zo zeer dat hij de proef niet doorloopt en dat de rem erop zit.
Maar ze missen in de proef het impuls, waarschijnlijk bedoelen ze daarmee dat hij niet voldoende gaat zitten (heb ik me dan weer laten vertellen)
Hij draaft wel van de grond en geeft ook wel dat fijne zwefende gevoel tijdens de proef, maar het is zoals jij al zegt niet flitsend genoeg.

Alleen afgelopen weekend in Almelo Boos!
Ik heb de proef helemaal niet afgemaakt, ik wist niet wat me overkwam ik kon niets meer met hem.
Tja dan ben ik klein en heb ik ook geen hulpmiddel in mijn hand die ik thuis wel heb in dit soort situatie's

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:16

Ik denk ook dat ze bedoelen dat hij sneller aan de hulpen moet staan. Niet dat hij niet aan de hulpen is maar niet vlot genoeg? Met laten zitten zouden ze toch dan eerder van de grond en bergopwaarts zeggen? Lijkt mij?

Ik heb vorige week voor het eerst privé-les gehad en moet zeggen dat me wel dingen duidelijker zijn geworden. Blijvend veranderen is een tweede.

Misschien wou je het in Almelo toch even weer net een tandje meer doen dan anders? En dat dat net iets teveel was?

Ja, je lijkt ook best klein op je grote peerd Haha! Maar hij is ook niet alleen groot maar ook aardig stevig gebouwd. Maakt het er niet makkelijker op denk ik

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:37

Ja het is inderdaad een best brok wat ik onder de kont heb.
Maar goed hoe krijg ik hem dan vlotter aan de hulpen in de proef?
Misschien als je kunt moet je morgen eens kijken als ik moet rijden.
Ja je hebt wel gelijk wbt Almelo de 2de proef ik heb wel wat meer van hem verlangd.
Dat hij de proef iets harder doorloopt, dus harder moet werken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:03

Je kan ook invlechten en alle andere voorbereidingen voor naar het concours gaan doen alsof. Je gaat daarna niet weg maar op de normale plek rijden waar je altijd rijdt en het goed gaat.

Kijk dan voor 2-3 x hoe je paard reageert.

Je weet dan of jij de stoorzender bent of dat het paard anticipeert. Dan kan je er op de goede manier wat aan doen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:07

he susan, ik dacht eerst dat het je sir was. Mijn sir sluit zich ook wat af op onbekend terrein, dan is ze slecht voorwaarts, net of ze moe is wat ze niet is maar het is dan allemaal wat veel voor die van mij.
Zondag ga ik weer op pad en ervaring leert denk ik zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:23

Ik ken dit probleem. Het bleek een soort faalangst. Tot de M had ik weining problemen maar het begon met de galop-stap overgangen. Als ze hengstig was bleek ze daar achteraf moeite mee te hebben vanuit de rug. Echter wil ze altijd alles goed doen waardoor ze zichzelf pijn deed en daardoor steeds drukker werd. Ik heb ook 1x moeten stoppen omdat ik enkel nog kon stuiteren. Ik ben toen eerst gewoon wat vaker naar vreemd terrein gegaan zonder wedstrijd en zonder moeilijke oefeningen.
Ik ging niet meer starten als er een hengstigheid aan kwam en als ik toch te laat merkte dat ze hengstig was reed ik met een langere teugel en vroeg expres minder verzameling zodat ze wat uitelkaar viel in de overgangen. Als ze dit deed zonder zichzelf te overvragen bleef ze dus rustig en beloonde ik dat ook (moet er stom uitgezien hebben vanaf de kant, je paard stort uit de galop en je beloond haar daarvoor). Ik bij consequent bij elke vorm van spanning langs de schoft gaan wrijven en gaan praten en het heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen. Ik kon uiteindelijk hele fijne proeven rijden en ze raakte niet meer in paniek als ze een dagje wat moeite had omdat ze begreep dat ik daar niet boos om werd. Omdat het een ijverig dier is ben ik nooit bang geweest dat ze dat tegen me zou gaan gebruiken en dat bleek ook zo. Ik longeerde trouwens ook altijd thuis nog even na het vlechten, dat hielp ook.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:20

ik heb dit probleem ook en rij B en mijn paard heeft het thuis regelmatig vandaag op wedstrijd geweest (onze 2e) om te kijken of het daar beter ging en in de losrijbak ging het redelijk maar de wedstrijdbak was een groot drama. Hij sluit zich gewoon totaal af voor de hulpen