Sterke tuiger, Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna1991

Sterke tuiger, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:57

Hai!!

Ik heb een nogal sterke tuiger, en ik heb nu een dubbel gebroken watertrens.
En hij begint aardig een loopje met me te nemen. vooral met het springen/ buitenrijden en galopperen.
Ik heb de slof en martingaal ook al geprobeert, maar hij trekt er gewoon door heen.

Heeft daarom iemand sugesties wat ik zou kunnen doen?
Misschien een scherper bit?
Ik zat te denken om een Waterford trens of een Stang met losse ringen te kopen. Zal ik hier goed aan doen?

Waterford trens (art.no.: 20237)
Door de schakels wordt voorkomen dat het paard het bit vastpakt. RVS. Pittige inwerking.

Stang RVS losse ringen (art.no.: 20261)
RVS 14mm met losse ringen, hierdoor iets scherpere inwerking.

orion_

Re: Sterke tuiger, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:01

Misschien meer controle verkrijgen door meer bezig te zijn met de dressuur?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:03

les nemen en vooral niet meteen een scherper bit erin hangen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:08

Inderdaad, eerst niet meer naar buiten en je paard goed africhten; neem les, rijd veel overgangen, stel hem aan de hulpen. Jij rijdt nu niet op hem, hij rijdt met jou.............. Clown
Scherpe(re) bitten helpen maar tijdelijk, zeker als hij ook al door een slof trekt! Neem hem ook eens aan de longe en leer hem konsekwent wie de baas is; nu is hij dat.
Elk paard is veel sterker dan de ruiter, je moet niet met 700 kg. paard gaan vechten, maar met 1 pond paardehersenen gaan werken.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:20

True, ik had ook een tijdje les, maar schoot ik niet veel mee op. hij blijft sterk, ookal loopt ie netjes aan de teugel. ik heb als nog 20 kilo in mn handen Clown en als ik maar iets ontspan, steekt ie zn neus vooruit, zodat ik helemaal nix meer kan Clown
Hij loopt tevens ook voor de kar. met een stang in zn mond. en daar doet ie het super mee. dan issie mooi los. Dus hij blijft onder het zadel gewoon moeilijk denk ik.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:21

dit heeft niets met het bit te maken, paard neemt gewoon een loopje met je, les nemen is de enige optie, dit is gewoon gebrek aan rijvaardigheid

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:27

sjorsie schreef:
dit heeft niets met het bit te maken, paard neemt gewoon een loopje met je, les nemen is de enige optie, dit is gewoon gebrek aan rijvaardigheid

Zou kunnen,
Der heeft ook een tijdje iemand anders op gereden, ze zit op m-nivo en zij kan der al helemaal nix mee Clown
maar ik ga zoizo nog zeker weten lessen hoor Knipoog hopen dat ik daar iets mee opschiet, gewoon een qwestie van geduld hebben denk ik Bloos

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:30

M-nivo zegt niet alles hoor, het zegt alleen dat die ruiter met een ander paard op M-niveau heeft gereden, niet met elk paard heb je een klik qua rijden en na 1 keer kan je er ook nog erg weinig over zeggen.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:31

sjorsie schreef:
M-nivo zegt niet alles hoor, het zegt alleen dat die ruiter met een ander paard op M-niveau heeft gereden, niet met elk paard heb je een klik qua rijden en na 1 keer kan je er ook nog erg weinig over zeggen.

ze heeft er een 2 maand op gereden Clown

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:32

tja, idd is les natuurlijk goede optie. Maar als het paard echt gevaarlijk word en zo dominant is onder het zadel. Dan zou ik toch gaan kiezen voor een iets scherper bit. Maar heb ergens its gehoord van een peham ofzo? Dan heb je 2 teugels, en als hij vervelend/sterk wordt dan pak je de 2e teugel. Maar dit moet je zeker met begeleiding doen. Hij loopt ook voor de kar dus hij zal het wel al 'kennen' een scherper bit. Raar dat hij door de slof heen loopt!

Esje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:34

Ik heb ook een tuiger ( er is een tuigerrijders topic, zie mijn onderschrift)
En hij was ook echt heel erg sterk en het is idd een rijtechnisch probleem hoor.....ik spreek uit ervaring.
Les nemen van iemand die veel ervaring heeft is de enige oplossing in mijn opzicht.
Veel succes!!

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:37

essie_blue schreef:
tja, idd is les natuurlijk goede optie. Maar als het paard echt gevaarlijk word en zo dominant is onder het zadel. Dan zou ik toch gaan kiezen voor een iets scherper bit. Maar heb ergens its gehoord van een peham ofzo? Dan heb je 2 teugels, en als hij vervelend/sterk wordt dan pak je de 2e teugel. Maar dit moet je zeker met begeleiding doen. Hij loopt ook voor de kar dus hij zal het wel al 'kennen' een scherper bit. Raar dat hij door de slof heen loopt!

Ghehe, ja ik heb ook al vaak mn vingers tot bloedens toe open gehaald Clown
hij steekt gewoon zn hoofd de lucht in zodat ik last van mn handen krijg.. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:40

Ik kan maar een ding zeggen en dat is loslaten en zitten, zitten en nog eens zitten. Valt niet mee met een tuiger maar het is te doen!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:41

LIS schreef:
sjorsie schreef:

ze heeft er een 2 maand op gereden Clown

net was het nog 1 maand, echt meid les nemen, scherpere bitten werken alleen tijdelijk, dan moet je er steeds scherpere in gaan hangen, ze wennen overal aan, als de ruiterhand niet zacht is helpt geen enkel bit

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:58

PP > RT-P

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:58

net was het nog 1 maand, echt meid les nemen, scherpere bitten werken alleen tijdelijk, dan moet je er steeds scherpere in gaan hangen, ze wennen overal aan, als de ruiterhand niet zacht is helpt geen enkel bit[/quote]

Ja ik vergiste me, ze heeft er 2 maand opgereden omdat ik mn bovenbeen gebroken had Clown
Maar bedankt voor je reacties, ik ga zeker weten les nemen, want zo door hobbelen schiet ook niet veel op. hij word er niet beter van en ik ook niet Bloos

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:54

hoi lis,

hangt er helemaal vanaf wat je tuiger voor jouw heeft gedaan!
normaal gesproken zou ik hem dus gewoon op een lekker dik bit,
gewoon enkel gebroken laten lopen,
en hem inderdaad meer dressuurmatig trainen,
lukt het je niet onder het zadel,
dan kan je het proberen aan de elastieken aan de bijzet,
let wel dat je elastieken gebruikt en geen touwtjes!
hij moet het natuurlijk wel fijn blijven vinden om te werken,
en het moet geen straf worden!
want dan kan je met een heetgebakerde tuiger nog al eens van de koude kermis thuiskomen!

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:59

Juist geen elastieken San, daar gaan ze zo lekker aan hangen, met een touwtje en dan systeem Lammert Haanstra voorkom je dat.
Verder is een dik enkelgebroken bit geen aanrader, doordat TS al zegt dat dit paard zich erg sterk maakt, loopt ze de kans dat ze met veel teugeldruk rijdt, wat dus betekent dat de punt van het bit in het gehemelte drukt met als resultaat dat dat hoofd de lucht in gaat. Een dik bit is ook lang niet altijd ideaal, vaak is wat dunner zelfs prettiger voor het paard.
Verder is een Pessoa een prima longeerhulpmiddel, indien voorhanden.