Klassieke rijkunst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulaney

Klassieke rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 16:35

Hallo,

Afgelopen vrijdag is Ulaney door de Osteopaat/fysio behandeld.( http://www.equinehealthcare.org )
Mijn gevoel was dat hij z'n achterhand niet volledig gebruikte, en ruimer/beter kon bewegen.
Dat klopte gezien z'n achterhand helemaal vast zat (bij bekken). Hierdoor was de
spierobouw in z'n rug en kont ook niet optimaal. Nu moeten we 8 weken "revalideren"
Eerste 2 dagen was 6 x 10 minuten stappen, dit hebben we braaf gedaan. Daarna was onze opdracht
om elke dag schouderbinnenwaards op klassieke rijkunst te rijden. ( zo leert hij waar hij z'n benen goed kan neer zetten)
Alleen het probleem is dat meneer niet eerst even mag draven ofzo, dus ontzettend druk is en daarom niet
de aansporingmet het zweepje (gewoon tasten natuurlijk) op z'n achterbeen niet accepteerd.
Ik heb er een dvd bijgekregen en daar ook de instructies van opgevolgd natuurlijk. Dit houd dus in, bijzetteugels, losjes zodat
hij gewoon zn eigen weg kan zoeken, de stelling moet zo danig goed zijn dat de binnenteugel er losjes bijhangt.

Afin, het komt er op neer dat het scharen en openen moeilijk gaat en dat hij het gewoon moeilijk vind
om schouderbinnenwaards aan de hand te lopen Haha! Hebben jullie tips of adviezen hoe ik dit beter kan
doen zonder dat hij na 2/3 passen weer snel achteruit loopt of naar voren springt omdat hij het niet snapt?
Of wat ik natuurlijk fout doe of beter kan doen!

Ik hoop van wel Haha!

Foxy1980

Re: Klassieke rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:44

Hey Leonore!

Hoe gaat het?! En met je knappe Ulaney?

Ik reageer even omdat ik dezelfde opdracht heb gekregen nadat mijn paard is behandeld door een ostheopaat. Dat achter overstappen schijnt heel belangrijk te zijn om het bekken los te maken en te houden.
Ik begrijp uit je post dat je het aan de hand moet doen?
Eigenlijk is het heel simpel. Je gaat op de volte en binnenhoefslag naast je paard lopen en vraagt zijn hoofd voorzichtig naar binnen, mag best met een flinke buiging. Zijn logische reactie is dan zijn achterhand naar buiten gooien en voila, daar stapt ie al over. Meestal draaien ze zich in het begin vrij snel om en gaan dan stil staan omdat ze het principe niet snappen dat ze moeten blijven stappen.
Dit kun je dan verder uit gaan bouwen. Die van mij begint al door te krijgen dat ie moet blijven stappen, alleen draaien we nog op een hele kleine volte, maar geduld is een schone zaak! Haha!

Overigens vind ik het vreemd dat je niet mag draven. Die van mij heeft ook een behoorlijke optater gehad, maar ik moest juist na 2 dagen gecontroleerd stappen hem aan de longe lekker loswerken voor een bepaalde periode.

royalsherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:05

Mijn paardje rijd en werk ik ook via de Academische rijkunst maar we gebruiken nooit en dan ook nooit binnen de AR een bijzet of wat dan. Hoe je op een goede manier je paard schoudervoor te laten lopen begin je als volgt, knabbels in je zak zweepje in je hand kaptoom teugel over de schoft aan de buiten kant door laten hangen en je vraagt een klein beetje stelling aan de binne zijde. In de AR werken we met reflexen er zit op het schouder blad van je paard een plek dat als je die aan raakt dat je paard zijn binne achter been goed onder de massa zet. Je paard word nerveus en onrustig om dat hij het heel graag wil doen maar jij moet de tijd nemen om dat punt op zijn schouder te zoeken. Nooit het hoofd naar binnen nemen met veel buiging hier mee krijg je een valse buiging en heb je kans dat je paard zijn binnen been naar buiten plaatst ipv het onder de massa te zetten. Zo dra je het punt hebt gevonden ( dit is bij elkaar paard anders) zal je zien dat je paard met stelling lossig aan je hand loopt en geef je hem een knabbel. dit is je begin je paard moet nu het reflexpunt met de beweging gaan herkennen en de link leggen dat die twee dingen samen horen. Dit is je eerste stap op je ladder en kan je het eventueel ook op de andere hand proberen of het lukt.
veel suc6 en vragen mag je me een PB sturen
grtjs RoyalSherry

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 07:33

Hoi, ons paard is gister behandeld door dezelfde osteopaat! Wij zijn nu 2 dagen aan het stappen en gaan dan beginnen met de grondoefening, maar wij mogen na de eerste 2 dagen wel gewoon wandelen/fietsen met hem en hij mag gewoon los in de bak om ze energie eruit te gooien!
Maar de grote vraag, heeft het geholpen bij je paard. zie je resultaat?
Vond het heel bijzonder hem aan het werk te zien en hoop dat het zeker gaat helpen!