Heel moeilijk te rijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Heel moeilijk te rijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:41

Hallo,

Ik rijdt sinds een poosje een dravertje bij.

Dit paard heeft vroeger op de renbaan gelopen (van die galoprace's)
Paard wilde alleen maar HARD, en het probleem is dat de eigenaar haar niet kan houden wegens fysieke redenen.

De eigenaar vroeg mij het paard een beetje te corrigeren zodat zei haar makkelijker kan rijden.
Opzich heb ik hier best wat ervaring mee dus zo gezegt maar niet zo gedaan Clown

In het begin was het alleen maar hard, harder, hardst en nog harder..
Dat heb ik er nu redelijk uit. De draf is redelijk, en de galop is zowaar netjes en beheerst, maar moet ze goed bij me houden. Na de galop is het trouwens drama en de rust ver te zoeken. Ik noem het ook bewust rust want echte ontspanning kan ik het niet noemen.

Ik heb haar een tijdje met een martingaal gereden omdat ze heel erg met haar hoofd gooide.
Nu komt het probleem, ik wil dit paard netjes nagefelijk rijden maar op 1 of andere manier wil ze niet zakken. Ze is super aan het been, een rem is heel ver te zoeken..

Aan de longe is lekker ontspannen (ook na de galop) en nagelijk, vw-nw doet ze aan de longe ook niet.
Maar zodra ik erop ga zitten loopt ze wel rustig maar komt niet vanzelf naar de hand toe.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ze haar bouw niet echt lekker mee heeft, ze heeft een ietwat doorgezakte rug en is overbouwd.

Hoe kan ik dit paard nu het beste rijden? IK wil ze dus absoluut niet naar beneden trekken, en rijd ze van achter naar voor maar ik krijg er voor dus niks voor terug..Ja of een hoofd in de lucht of heel veel spanning en kracht.

Ik heb heel wat paarden gereden en gecorrigeerd maar deze zet me echt even met me handen in het haar.

Ik heb eraan zitten denken om een tijdje een slofje om te doen maar weet niet of dit de juiste manier is in deze situatie. Ik Kan overigens wel overgweg met een slof.

Ik sta graag open voor nieuwe trainingsmethode's dan die op dit moment gebruik, vandaar dat ik het hier plaats.

Dus de gouden tip is welkom.!

baloo

Re: Heel moeilijk te rijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:45

Probeer hem is een keer in de bijzet te longeren en ik vind best dat je er een keer een slof aan kunt hangen. Als je er maar niet altijd mee gaat rijden
Succes ermee Knipoog

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:48

Het probleem met een draver is dat ze druk om de mond asocieren met hard!
Dat is denk ook het probleem waar je nu weer tegen aan loopt.

Ik bgrijp uit je verhaal dat je eigenlijk nog steeds een beetje aan het tegen houden bent.

ik zou het eerst eens proberen aan de longe met een elastiek. Niet te strak, maar gewoon zodat ze er aan kan wennen en dan, als dat goed gaat er en keer onder de man/vrouw ook wat aan te hangen. Zoals idd een slofteugeltje waar goed mee omgegaan wordt...

Succes! Lastig probleem dit!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 15:29

Ja aan de longe heb ik ze aan de bijzet op dit moment en dan loopt ze lekker. Ontspannen en nagefelijk. Maar het probleem is dus dat ze op d'r mond gereden is en dus niet op je zit reageert. Als je gaat doorzitten is de spanning ook weer gelijk terug. Ze is dus echt niet te stoppen zonder aan de rem te trekken zeg maar. (denk niet dat ik alleen maar trek maar soms kan ik echt niet anders dan even flink op de rem trappen.

[EDIT] Had vorige keer onderling gestart op onze stal om toch te laten zien dat ze heel erg veranderd is. Stond bij commentaar bij de jury; Als je dit paard in ontspanning rijdt, rij je de sterren van de hemel. Heel leuk natuurlijk en dat is ook het uiteindelijke doel maar HOE?

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:39

Misschien moet je van iemnad les gaan nemen Knipoog

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:46

hoi,

heb je nou een draver of een exrenpaard? Een draver heeft niet in galoprennen gelopen, maar een volbloed wel.

Je zou eens kunnen kijken op www.dravers.nl daar staan heel veel bruikbare tips op. Mocht je een volbloed hebben dan zou je eens op mijn site kunnen kijken: www.volbloeds.nl.

Ik denk dat je beter van vooraf aan kunt beginnen: veel longeren en grondwerk doen. Het idee geven dat hard niet hoeft. Verder heb ik met mijn exrenpaard in het begin van de training alleen maar gestapt: de spieren zijn heel anders dan van een rijpaard dus het paard kan eigenlijk helemaal nog niet nageven! Je moet het nageven niet afdwingen en zeker niet met bijzet en slof, dan zet je de rug vast. Een beetje volbloed zal er dwars tegenin gaan en zich op het bit vastzetten of achteruit vliegen of steigeren. Nageven zal ie in geen geval omdat ie niet snapt wat ie met dat bit moet doen.

Het is een lange weg, maar ik denk dat als je de rust neemt om helemaal opnieuw te beginnen en de draf en galop pas erbij te pakken als dit paardje onder je blijft in de stap en daarin op je benen en zit begint te reageren, je veel makkelijker uiteindelijk de nageeflijkheid erin krijgt. Maar nageeflijkheid moet volgens mij niet het uitgangspunt worden, eerder het uiteindelijke doel van oefeningen, grondwerk en longeerwerk.

Mijn paard longeer ik altijd alleen op halster en kaptoom en die loopt nu telkens met zijn hoofd over de grond omdat ie zo lekker los is in de rug.

In de galop durft ie aan de longe nog steeds niet (na anderhalf jaar!) zijn hoofd voorwaarts/neerwaarts te strekken.

Heb geduld! En succes.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 16:08

@baloo, les heb ik maar mijn instructriese heeft dezelfde manier van trainen als ik en ik heb nu juist het idee dat dit bij dit paard niet helemaal gaat werken, vandaar dat ik vraag om andere ervaringen.

@quadripes, het is dan denk ik een volbloed. Ze is inmiddels al bijna 10 jaar van de baan af. En al tijd die tijd recreatief gereden op haar manier.

Aan de longe met bijzet, zet ze haar rug echt niet vast en ontspant ook vanzelf (bijzet hangt los) dus daar ligt het ook niet aan. Ze is aan de longe in galop juist het best ontspannen en durft in galop ook verder te zakken.

Maar wat bedoel je met :

Maar nageeflijkheid moet volgens mij niet het uitgangspunt worden, eerder het uiteindelijke doel van oefeningen, grondwerk en longeerwerk.

De oefeningen die ze doet doet ze goed, alleen met haar hoofd in de lucht. Ze kan alles maar niet in nagefelijkheid. En Ik wil dus niet weer haar onderhals gaan kweken met een wegedrukte rug want daar bereik ik niks mee en ben ik terug bij af.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:14

mijn paard liep ook het liefst met zijn hoofd omhoog en had een enorme onderhals. In principe zouden de oefeningen als je ze goed rijdt, de nageeflijkheid moeten opleveren niet de oefeningen rijden om de oefeningen en dan daarin nog proberen te laten nageven > dan rijd je de oefeningen niet goed.

Dus ik denk dat je daaraan beter kunt werken. Nageeflijkheid komt van uit de achterhand en niet vanuit de voorkant, vandaar dat ook een bijzet en dergelijke helemaal geen zin hebben. De bijzet kan wel loshangen maar komt dat bijvoorbeeld omdat ze haar hoofd achter de teugel houdt en zo het contact verbreekt? Dan geeft ze dus uiteindelijk nog niet na omdat het contact weg is of ze kan niet nageven omdat er helemaal geen contact is en dan kun je dus beter de bijzet eraf halen volgens mij, maar goed da's mijn persoonlijke mening.

Het voert allemaal te ver om hier even neer te zetten, maar je kunt mijn hele trainingsverslag vanaf het begin tot nu lezen op volbloeds.nl en dan Reflex en ik. Dan zul je misschien gaan zien wat ik bedoel!
PB me anders als je nog vragen hebt!

groetjes

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 16:19

ik zal je verslag gaan lezen en kijken of ik er iets uit kan halen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:09

ik heb je verslag gelezen. Je hebt het goed voor mekaar op een nette manier!! Alleen die van mij gaat dus echt niet vw-nw. En dat is ook iets wat ik me afvraag, kunnen paarden die een iets doorgezakte rug hebben dit wel?

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:49

Hallo,

Ik heb nu zelf ook sinds 3 weken een draver. Hij heeft 2 jaar op de koers gelopen en nu mag hij onder het zadel. Ongeveer een half jaar geleden hebben we er voor het eerst een zadel opgelegd. en uiteraard ging hij in het begin keihard draven, maar dat is al heel snel een stuk minder geworden.

ik rij met een western boomloos zadel en met een bitloos hoofdstel. aangezien dravers erg gevoelig zijn en de druk niet gewend zijn, vind ik dit echt een geweldige combi.

juist met een lange teugel werken en zo min mogelijk been geven werkt rustgevend op mijn draver. anders raakt hij gefrustreerd als hij wel wil, maar niet weet wat hij precies moet doen en laat staan hoe. hij moet eerst op eigen benen leren te lopen.

tijdens de lessen (western) die ik heb gevolgd (niet met mn draver maar met andere paarden) heb ik het effect van een losse teugel geleerd. het lijkt wat eng en moeilijk in het begin, maar bij heel veel paarden helpt het. (dat is iig mijn ervaring)
hoe minder druk, hoe meer ontspanning.

ik ben benieuwd naar hoe het rijden verder gaat bij je!
ik ben nu ook nog veel aan het leren.. moet immers mn draver zowat alles nog leren..

Groetjes! Bianca

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:05

Longeren met pessoa, veel oefenen met stemhulpen aan de longe en pas als die bevestigd zijn er weer op gaan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:55

BiancaSLC schreef:
Hallo,

Ik heb nu zelf ook sinds 3 weken een draver. Hij heeft 2 jaar op de koers gelopen en nu mag hij onder het zadel. Ongeveer een half jaar geleden hebben we er voor het eerst een zadel opgelegd. en uiteraard ging hij in het begin keihard draven, maar dat is al heel snel een stuk minder geworden.

ik rij met een western boomloos zadel en met een bitloos hoofdstel. aangezien dravers erg gevoelig zijn en de druk niet gewend zijn, vind ik dit echt een geweldige combi.

juist met een lange teugel werken en zo min mogelijk been geven werkt rustgevend op mijn draver. anders raakt hij gefrustreerd als hij wel wil, maar niet weet wat hij precies moet doen en laat staan hoe. hij moet eerst op eigen benen leren te lopen.

tijdens de lessen (western) die ik heb gevolgd (niet met mn draver maar met andere paarden) heb ik het effect van een losse teugel geleerd. het lijkt wat eng en moeilijk in het begin, maar bij heel veel paarden helpt het. (dat is iig mijn ervaring)

ik ben nu ook nog veel aan het leren.. moet immers mn draver zowat alles nog leren..

Groetjes! Bianca

Haha jij mag er wel even op hoor met een lange teugel. Geloof me dat gaat echt niet goed komen. Het is juist na de galop dat ze zo rennerig is en blijft. Ze is dan helemaal in war lijkt het wel.

Ik vind het belangrijkst dat ze over de rug loopt maar dat wil(-of kan) ze echt niet.

Daarom was mijn vraag of een slofje kwaad kon, want die manieren die hier gegeven worden werken niet bij dit paard.

Ik heb heel wat dravers ingereden die net van de baan kwamen maar die waren toch heel wat makkelijker dan deze.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:42

Ladygiroc schreef:
BiancaSLC schreef:
Hallo,

Groetjes! Bianca

Haha jij mag er wel even op hoor met een lange teugel. Geloof me dat gaat echt niet goed komen. Het is juist na de galop dat ze zo rennerig is en blijft. Ze is dan helemaal in war lijkt het wel.

Ik vind het belangrijkst dat ze over de rug loopt maar dat wil(-of kan) ze echt niet.

Daarom was mijn vraag of een slofje kwaad kon, want die manieren die hier gegeven worden werken niet bij dit paard.

Ik heb heel wat dravers ingereden die net van de baan kwamen maar die waren toch heel wat makkelijker dan deze.

haha nou, succes ermee dan!! als ik de tijd had, zou ik het voor de gein wel geprobeerd hebben Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:17

Nou weet je wat het is.. De eigenaresse rijdt haar ok nog 1 keer in de week maar ze rijdt zonder contact. (dus niet echt een lange teugel) En ze gaat dan in volle vaart de baan door.

Ik denk dat ik toch, met misschien heel veel gezeik van bokt, er een slofje om ga hangen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:32

Ik zou net als eerder gezegd is ook eerst werken in stap, om zo haar spieren op te bouwen.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat je toch niet iets gaat aannemen, dus hang er maar een slof aan en voila ze loopt in de krul (ironisch bedoeld).

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 17:15

Coby schreef:
Ik zou net als eerder gezegd is ook eerst werken in stap, om zo haar spieren op te bouwen.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat je toch niet iets gaat aannemen, dus hang er maar een slof aan en voila ze loopt in de krul (ironisch bedoeld).

Waarom zou ik niks aannemen? Als ik niet voor iets anders open sta open ik dit topic niet.
Ik vind best dat ik mag zeggen dat ik de slof niet gebruikt om ze in de krul te trekken want daar heb je helemaal geen slof voor nodig. In de krul trekken kan ook zonder slof.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:39

Ladygiroc schreef:
@baloo, les heb ik maar mijn instructriese heeft dezelfde manier van trainen als ik en ik heb nu juist het idee dat dit bij dit paard niet helemaal gaat werken, vandaar dat ik vraag om andere ervaringen.

@quadripes, het is dan denk ik een volbloed. Ze is inmiddels al bijna 10 jaar van de baan af. En al tijd die tijd recreatief gereden op haar manier.

Aan de longe met bijzet, zet ze haar rug echt niet vast en ontspant ook vanzelf (bijzet hangt los) dus daar ligt het ook niet aan. Ze is aan de longe in galop juist het best ontspannen en durft in galop ook verder te zakken.

Maar wat bedoel je met :

Maar nageeflijkheid moet volgens mij niet het uitgangspunt worden, eerder het uiteindelijke doel van oefeningen, grondwerk en longeerwerk.

De oefeningen die ze doet doet ze goed, alleen met haar hoofd in de lucht. Ze kan alles maar niet in nagefelijkheid. En Ik wil dus niet weer haar onderhals gaan kweken met een wegedrukte rug want daar bereik ik niks mee en ben ik terug bij af.

Een andere instructriese/instructeur nemen die wel een andere manier van rijden heeft en die wel goed bij het paardje en jou past
En af en toen een slof er aanhangen zou ook een optie zijn Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:08

@baloo, heb het er net even over gehad met mijn instructriese. Zou zelf nooit een ander willen hoor haha. Maar ze vond ook dat een slofje het paard net even op weg kan helpen.

Ze moet toch echt eerst het vw-nw gaan leren. En mijn ervaring is dat de slof daarbij kan helpen. Een slof heb ik niet nodig om haar bovenin voor elkaar te krijgen. Als het vw-nw goed is kan je vanzelf naar boven gaan werken.

dat is ook hoe iedereen hier het een beetje bedoeld. Dat is ook waar ik het volledig mee eens ben! Maar was benieuwd of het ook zonder slof kon, want wacht tot dit paard vanzelf gaan zakken heeft in dit geval echt geen zin. Dus dan maar een beetje helpen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:18

Ladygiroc schreef:
ik heb je verslag gelezen. Je hebt het goed voor mekaar op een nette manier!! Alleen die van mij gaat dus echt niet vw-nw. En dat is ook iets wat ik me afvraag, kunnen paarden die een iets doorgezakte rug hebben dit wel?

Zoals je al aangeeft heeft het paard geen moeite wanneer er niemand op zit. Lijkt mijn dat haar slappe en doorgezakte rug het probleem veroorzaakt.
Het zadel kan verkeerd liggen maar het gewicht van de ruiter kan pijn veroorzaken. Lijkt me dat je eerst eens door een goede fysio naar de rug moet laten kijken, voordat je allerlei hulpteugels of andere trainingsmethodes gaat toepassen. En zeker geen slof aanhangen, dit kan het probleem in de rug alleen maar verergeren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 22:40

Ook aan de longe gaat ze niet vw-nw. Het zadel ligt zowieso goed. En ik denk dat als ik mijn fysio zou bellen dat ze me eerst de spieren wat sterker laat worden. Iets wat ik dus ook wil maar even niet weet hoe.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:43

probeer eens te longeren met een gogue; werkt heel ontspannend.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 22:44

beantsje, heb daar geen ervaring mee..Wat doe zo'n ding?

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:56

ik zou niet snel een hulpteugel gebruiken hooguit een martigaal.
ik zou veel overgangen rijden van stap naar draf en terug en stap naar halthouden en weer stappen en als dat goed gaat van draf naar halthouden en weer aandraven.
Zodat hij goed op jou gericht raakt ik zou dan even wachten met galop totdat die overgangen helemaal goed gaan.
hopelijk heb je er wat aan succes!

o ja en nageven komt vanzelf daar zou ik nu nog niet aan denken pas wanneer hij goed luistert en netjes overgangen kan maken en je kan hem goed sturen komt het vanzelf.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 23:05

tamaartjeee schreef:
ik zou niet snel een hulpteugel gebruiken hooguit een martigaal.
ik zou veel overgangen rijden van stap naar draf en terug en stap naar halthouden en weer stappen en als dat goed gaat van draf naar halthouden en weer aandraven.
Zodat hij goed op jou gericht raakt ik zou dan even wachten met galop totdat die overgangen helemaal goed gaan.
hopelijk heb je er wat aan succes!

o ja en nageven komt vanzelf daar zou ik nu nog niet aan denken pas wanneer hij goed luistert en netjes overgangen kan maken en je kan hem goed sturen komt het vanzelf.

Overgangen is voor paarden die niet aan je been zijn ed. Dat werkt bij dit soort hete paarden dus averechts.
Misschien moet het hele topic even lezen. Dit paard gaat niet vanzelf zakken. Ze wordt al een paar jaar met losse teugel gereden met als resultaat onderhals. Dus sorry maar heb niet veel aan je antwoord.