Schimmel @ Work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Schimmel @ Work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:08

Ik rij sinds vorige week op een klein handelsstalletje in Wenum Wiesel. Ik heb het hier erg naar mijn zin en heb de gelegenheid veel goede paarden te rijden.
Waaronder deze merrie. Ze is 23 jaar en heeft vroeger ZZ springen en M dressuur gelopen. Ze heeft daarna in een manege gestaan waar ze duidelijk niet op haar plek stond.
Het is een pittige tante die weet van wanten. Ze trekt me ontzettend snel mee naar voren en zet hem dan op een lopen. Ik neem haar dan rustig terug op een volte en dan komt ze heel gemakkelijk terug. Ze wilt alles zelf bepalen, de snelheid, de richting, de oefening. Dit heeft ze natuurlijk allemaal kunnen doen op de manege, maar niet meer bij mij. Het is een goudeerlijke merrie en een top karakter.

Dit was de 2e keer dat k haar reed, daarom heb ik héél rustig aan gedaan en haar gewoon uitgenodigd om naar benee te komen.

Afbeelding
Lekker instappen
Afbeelding
Idem
Afbeelding
Ze doet haar mond open, maar voor de goede kijker hou ik mijn teugels los.. Gewoon aan het kauwen op het bit.
Afbeelding
Ietswat bergopwaarts
Afbeelding
Van draf-stap maar ze begint al te komen
Afbeelding
Val iets voorruit, maar ze heeft nog zo'n zwakke achterhand dat ik mezelf écht omhoog brengen.
Afbeelding
Wanneer zij mijn hand opzoekt, geeft ik haar ruimte om haar nek uit te schuiven en geef ik extra been. Ik begin haar nu steeds meer door te krijgen... Knipoog
Afbeelding
Hier loopt ze onder me vandoor en weer zo'n zwakke achterhand. Ik ben hier mee bezig door veel wisselingen te maken in haar tempo enz. maar het gaat allemaal moeizaam en langzaam.
Afbeelding
Kijk hier wordt ik al weer wa tblijer van. Mevrouw begint mijn hand te volgen en wil wel wat nageven. Gek genoeg doet ze dit vooral in draf en galop en in stap is ze nog wat moeilijk, maar ik geef haar de tijd Knipoog
Afbeelding
Ze begint er zowaar lol in te krijgen Knipoog

Dat was het mensen, let wel, dit is een oud paardje met véél pit. Is de laatste tijd niet/niet goed gereden waardoor ze heel stijf is. Ze wil niet buigen, daar ben ik dan ook erg mee bezig. Helaas is ze voor de verkoop en kan ik haar niet verder trainen. Ik ga volgende week mijn instructrice erheen slepen om even een lesje met haar te nemen zodat ik weet waar ik aan kan werken.

Ik hoor graag commentaar, vooral over hoe ik haarachterhand meer kan activeren en haar buigbaarder te maken. Ik longeer haar 1 a 2 keer per week met pessoa (gewoon draf stap enz.) om te kijken hoe ze daar op reageert( geen enkel paard daar wordt gelongeerd, dus dat was wel schrikken voor hun Tong uitsteken ).
Alvast bedankt!!

anneliesdj

Re: Schimmel @ Work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:26

Lijkt me een fijn leerpaard als ik het zo zie.
Wel mag je je bit een stukje lager hangen want die zit echt te hoog, daarnaast je beugels minimaal 2 gaatjes langer, daardoor kun je beter voorin je zadel zitten en je been terugleggen waardoor je rechterop komt te zitten.
Probeer ook iets meer contact te houden met haar mond, een doorhangende teugel bereik je niets mee, pak hem gewoon losjes op en rijd haar iets actiever, ik gok dat ze dan vanzelf zakt met haar hoofd.
Verder valt er denk ik niet zoveel te zeggen, je bent duidelijk aan het uitproberen, ben benieuwd hoe het er over een paar weken uitziet, ik zie nu op de laatste foto's al een stuk verbetering tov de eerste foto's.

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:08

leuk paardje! Knipoog
ik heb daar zelf ook gereden Clown
nog veel plezier met haar Knipoog

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:09

Ooow wat vind ik dat verschrikkelijk dat ik dat niet heb gemerkt! Ik heb hem vandaag direct 2 langer gedaan. Ja mijn beugels mogen inderdaad langer, maar ik vind heta ltijd fijn als ik een paard voor het eerst rij mijn beugels iets korter te doen, zodat ik wat meer h ouvast heb. Ik heb d'r af en toe d'r ook wel wat bij gepakt, maar ben gewoon eerst gaan kijken wat ze al kan en wat nog niet. Kijken of ze uberhaupt mijn hand wel wil volgen.. Vandaag ging het erg lekker. Het is echt een hittepit en echt oncontroleerbaar maar dat gaat met de dag beter. Ze moet gewoon een stuk soepeler worden!

Dank je wel.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:16

capraibex70 schreef:
Geef dat dier haar verdiende pensioen.... 23 jaar en dan weer in vorm -proberen te- brengen, vind ik too much.

Hier sluit ik mij bij aan;)
En een paardje van die leeftijd voor de verkoop????

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:21

In vorm brengen vind ik zelf ook een beetje onzin, maar waarom kun je niet meer rijden op een 23 jarig paard? Als het paard er nog lol in heeft en zijn best doet?
Ik rij zelf een 24 jarige ijslander alleen dan nog buitenritjes maar het een en ander dressuurmatig afentoe doet hem nog best goed hoor.
Veel succes nog even samen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:22

paard is voor de verkoop....je rijdt hem met een zeer vriendelijke hand....of het "zin"heeft hier tijd in te steken weet ik niet....het paard word straks verkocht....en waarschijnlijk heb je meer tijd nodig om dit paard correct te laten lopen dan dat je krijgt ,jammergenoeg.

ja,dit soort paarden van deze leeftijd....er zijn er genoeg...ze eindigen bij een verwende tiener,bij de slacht of op een manege.....
aangezien bijna niemand zijn paard houd tot zijn dood hou je dit soort paarden....ik vind het niets...
maar daar kan ts niets aan doen!!!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:01

Klopt, in vorm krijgen bedoel ik natuurlijk niet op top niveau wat zij eerder heeft gereden, maar ik vind dat als zij plezier in het rijden heeft, ze best wel 'ns een half uurtje mag. Als het niet meer kan, dat is een ander verhaal.

Ik vind het ook 'erg jammer dat ze voor de verkoop wordt gebruikt. Het is een dame met ontzettend veel pit en gedraagd zich als een 7 jarige. Als ik het tijd, geld enz. er voor had, had ik haar graag genomen. De eigenaar doet er ook best laconiek over. Wanneer er iemand komt die een leuk prijsje ervoor wilt betalen, is ze weg. Tja, en waar dan? Dat is de vraag..

[edit] Nu ik het doorlees, heb ik nergen de term in vorm brengen gebruikt. Ik begrijp dat jullie dat uit mijn verhaal onttrekken, maar zoals hierboven aangegeven is, wil ik haar gewoon nog de uurtjes buiten de stal gunnen. Ze staat nu nl. 24/7 in de box.. Helaas. Ik probeer met haar gewoon zoveel mogelijk te doen, af en toe rijden, longeren, wandelen, poetsen, vrijheidsdressuur.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:38

Ik vind dat je super vriendelijk bent in je rijden, en dat je zeker
veel plezier kunt beleven aan deze dame op leeftijd Knipoog
Daar kun je echt nog veel mee doen hoor.
Het ziet er goed uit!

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:19

hee nikki!
ziet er leuk uit! ik had je bijna niet herkend.
hopelijk komt ze terecht bij een leuke recreatie ruiter.. een pittig paard zal niet snel toegeven dat haar lichaam eigelijk niet meer kan, het niveau wat ze heeft gelopen is niet niks!
wees voorzichtig met 'r maar dat komt wel goed bij jou Lachen

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:11

Ja ik hoop ook echt dat ze op een goed plekje komt! Want dat verdient ze echt heel hard.
Ons trainingsschema is ongeveer zoiets: 15 minuten stappen, enkele rondjes draf (max. 5 per keer) daar tussen paar minuten stappen en een enkel rondje galop en daarna 15 minuten uitstappen.

Dank jullie wel voor de reacties.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:46

Meen je dat nou echt,dat dat dier de hele dag in de box staat als ij niet met haar aan de gang gaat?
Ik neem jou niets kwalijk,maar wel zeker degene die zo met dit (of welk ander paardje dan ook)paardje omgaat.
Echt schandalig.

Ook heb ik niet gezegd dat je niet meer kunt rijden op een ouder paard,verre van juist.
Alleen vraag ik me af of het wel nodig is om een beestje als zij wat al moeilijk buigt,dit er nu nog uit proberen te halen.
Ik weet hoe moeilijk dit kan zijn voor een paard en wat voor inspanningen het kan kosten,heb het zelf ook met mijn paard die meer dan helft van de leeftijd van deze dame is;)

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:59

Ja ik begrijp wat je bedoelt, maar moet je dan maar met een oud paard gaan hobbelen? Ik heb liever een paard dat correct gereden wordt (niet geforceerd, maar correct!) dan een paard waar maar wat mee gedaan wordt.

Ja, ze stond in het begin wel eens buiten, maar nu niet meer, want ze springt over de omheining heen is wat mij is vertelt..

Alle andere paarden (op een veulen na) staan wel 24/7 buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:18

N_fotografie schreef:
Ooow wat vind ik dat verschrikkelijk dat ik dat niet heb gemerkt! Ik heb hem vandaag direct 2 langer gedaan. Ja mijn beugels mogen inderdaad langer, maar ik vind heta ltijd fijn als ik een paard voor het eerst rij mijn beugels iets korter te doen, zodat ik wat meer h ouvast heb. Ik heb d'r af en toe d'r ook wel wat bij gepakt, maar ben gewoon eerst gaan kijken wat ze al kan en wat nog niet. Kijken of ze uberhaupt mijn hand wel wil volgen.. Vandaag ging het erg lekker. Het is echt een hittepit en echt oncontroleerbaar maar dat gaat met de dag beter. Ze moet gewoon een stuk soepeler worden!

Zonder contact kan ze je hand niet eens volgen Knipoog

Vind het een beetje onzinnig dat er gezegd wordt dat een ouder paard niet meer 'in vorm' gebracht mag worden. Als het dier het lichamelijk aan kan is er niets op tegen, daarbij is er van 'in vorm brengen' niet eens sprake want gewoon recreatief rijden is wel wat anders dan weer terug op het oude niveau.

Danielle_1 schreef:
Ook heb ik niet gezegd dat je niet meer kunt rijden op een ouder paard,verre van juist.
Alleen vraag ik me af of het wel nodig is om een beestje als zij wat al moeilijk buigt,dit er nu nog uit proberen te halen.
Ik weet hoe moeilijk dit kan zijn voor een paard en wat voor inspanningen het kan kosten,heb het zelf ook met mijn paard die meer dan helft van de leeftijd van deze dame is;)

Vind dit een domme redenatie, waarom een jonger paard wel laten buigen en bij een oud en stram paard niet proberen? Het soepel maken kost het paard misschien wat moeite maar als je het goed doet zal hij zich alleen maar fijner gaan voelen als hij minder stram en stijf wordt, het wordt dus voor het paard zelf ook alleen maar beter en als je ze maanden later lekker fit door de wei/bak ziet rennen voel je je toch ook veel beter?

N_fotografie schreef:
Ja ik begrijp wat je bedoelt, maar moet je dan maar met een oud paard gaan hobbelen? Ik heb liever een paard dat correct gereden wordt (niet geforceerd, maar correct!) dan een paard waar maar wat mee gedaan wordt.

Ja, ze stond in het begin wel eens buiten, maar nu niet meer, want ze springt over de omheining heen is wat mij is vertelt..

Alle andere paarden (op een veulen na) staan wel 24/7 buiten.

Gewoon rijden zoals je nu doet, je forceert niets en laat het paard zelf aangeven wat er nog wel en niet kan, op die manier kan het nooit mis gaan.
Als ze zelfs nog over de omheining springt kan ze ook echt nog wel een half uurtje lopen, en als ze soepeler wordt, fit blijft en er plezier van heeft kun je misschien ook nog weleens een sprongetje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:23

ik vind dat je erg netjes en vriendelijk rijd, enige commentaar is beugels langer maar die had je zelf al door haha

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:24

Wat goed, heerlijk juist! Mijn inmiddels overleden paard is 34 jaar geworden, en deed af en toe nog een bosritje mee, dan zag je hem genieten..!!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:25

Precies!

Ik verwacht niets van haar, alleen dat ze de lol weer in het rijden terug kan vinden. Het enige wat ze nu nog doet is wegrennen voor enig contact. Daarom geef ik haar zoveel mogelijk ruimte, ookal loopt ze weg, geef ik haar die ruimt want ze komt wel weer terug. Af en toe als het goed voelt pak ik haar op om te kijken of ze mijn hand wil volgen, doet ze dit, mooi! Doet ze dit niet, dan krijgt ze weer wat lucht.

Nu zit er nog geen springen in. Ik wacht eerst tot ze de basis goed onder de knie heeft en pas wanneer ik en zij zekerheid hebben hierover gaan we het proberen. Of misschien helemaal niet. Het is een oude dame die haar rust heeft verdiend en niet iemand nodig heeft om haar te pushen Knipoog

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:33

Ik vind het zo jammer dat mensen denken dat paarden op leeftijd rust moeten hebben. Nou in mijn ogen RUST --> ROEST!

Gewoon lekker aan het werk met deze dame en dan komen ze vanzelf weer wat in de bespiering. Zoals zij er nu uitziet kan ze nog jaren mee. Er zijn genoeg mensen die op zoek zijn naar een leuk recreatiepaard en daar is zij heel geschikt voor. Alleen is het lastig met haar leeftijd. Veel mensen durven die stap niet te nemen omdat ze bang zijn om snel weer afscheid te moeten nemen... Ik hoop echter dat deze een leuk baasje gaat krijgen.

Wat betreft het 24/7 op stal staan. Tja dat is niet ideaal, maar soms kan het niet anders. Ik lees dat ze hier wel weide hebben, maar dat ze niet in haar stuk land blijft... Wat is dan beter. Het risico lopen op een blessure of het 24/7 op stal staan en proberen zo veel mogelijk uit stal halen. Het is een utopie om te denken dat alle paarden dagelijks naar buiten komen.

Meid ga lekker door met rijden en geniet van haar zolang ze er staat!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:07

Egnie; je hebt helemaal gelijk, rust roest en dat gezegde is er niet voor niets.
Kijk maar naar al die GP paarden, topfit tot nu 17/18e, gaan met pensioen en ineens heel hard achteruit in gezondheid, hoe vaak hoor je niet dat zo'n paard heel plotseling overlijd op 20/22 jarige leeftijd.
Bij mensen is het net zo; als je actief blijft tot op hoge leeftijd blijf je geestelijk ook helder en wordt je meestal ouder. Op een stoel achter de begonia's gaan zitten wordt je iig niet beter van.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:25

Ik vind je beugels echt té kort. Maar leuk paardje;)

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:58

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:52

Beugels kort of niet, wat jij het fijnst vind moet jij doen..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:27

Volgens mij ligt het zadel ook niet helemaal lekker, en is deze een paar inch te klein voor jou billen... Zodra je zit komt er (naar mijn mening) te veel druk op de achterkant van het zadel, deze duwt in de rug. Ik zou als ik jouw was je beugels een paar gaatjes langer doen en gaan kijken naar een ander zadel die jullie beide moet passen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:40

Heb je de mogelijkheid om eerst eens dagelijks een flinke staprit te gaan maken?

Het dier straalt nu moeheid, ouderdom en depressiviteit uit.
Ik zie geen enkele foto waarbij paard plezier heeft in het werk.

Ook is dr conditie zowel qua spieren als qua gezondheid , bar slecht, eerst wat meer vlees op die smalle rug.
En om dr sterker te maken, eerst eens een aantal weken lekker elke dag een eind rechtuit stappen, zodat ze op een rustige manier weer op krachten komt.
Wat vitamines en goed krachtvoer kunnen geen kwaad...

Een ouder dier kun je niet op conditie brengen door in de bak rondjes te gaan sjokken, ze zal ten eerste ook weer een beetje plezier moeten krijgen in het rijden.
Geef dat dier lekker de frisse lucht en ga lekker dagelijks buitenritjes maken, lekker vaak borstelen en vertroetelen, in de hoop dat ze psychisch en dus ook lichamelijk wat opknapt.

Zorg ook voor een goed passend hoofdstel, nu zit deze niet goed .
En let erop dat je op het goede been lichtrijd Clown

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:07

Wat een schoonheid! Haha! Lekker mooi wit.. Hou van schimmeltjes! Pling

Commentaar voor de ruiter, Waarom zit je zo kort? Ging jij ook een
parcourtje springen? Ik ben zelf ook een springding, maar als ik ze dressuurmatig
rij, dan komen mijn beugels niet zó kort.. Lachen Daarnaast.. Niet naar beneden kijken..
Ja, ze is mooi.. Haha! En let even op je tenen en handen. Handen iets rechterop
en je tenen iets meer naar binnen draaien.

Vind jullie een leuke combinatie, en ik kijk uit naar nog meer fotos! Haha!