Wat het beste te doen bij paarden die een tijd niet bereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Wat het beste te doen bij paarden die een tijd niet bereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:13

Alloha,

Ik heb een situatie:

Ik heb sinds krap een maand een bijrij pony. Nu duurde het een tijd voor ik eindelijk voor de eerste keer kon rijden (eigenares kon telkens niet/was ziek) Opzich niet erg, want ik heb het paardje (ijslander) zo goed leren kennen door een aantal keer per week (zo'n 3x in de week) met hem te wandelen.

Nu bleek het dus dat deze ijslander een maandje of 4 niet meer was bereden. (kan ook iets langer zijn geweest). Donderdag zou ik voor het eerst rijden, en heb toen gevraagd om dit in de bak te doen.
Eigenaresse ging eerst even, en paardje was toen al erg druk. Even voordoen hoe tolten gaat, en dan kon ik.
Opzich is hij in de bak niet zo netjes, en een beetje onder het mom van dat hij niet van bakrijden houd, maar meer van buitenritten.

Anyway, we hebben toen allebei zo'n 10 min gereden, met af en toe een wat wegbokkend/gallopeerend paardje. (we gaven het weer de schuld). Maar we waren er al af voor hij er erg in had, en ik dacht: hij moet weer even wennen.

Nu is dat ook zo, maar vandaag was het een iets andere situatie!!

Voor je van de paardenwei (met schuilstal) naar de straat komt, moet je door een koeienwei. (deze is ook afgesloten met een hek, je kunt dus niet op straat komen zonder het hek open te maken).
Ik was dus van plan een rustig wandelingetje richting het bos te maken, waarbij we vooral zouden stappen, en het om de ontspanning ging.
Ik dacht: laat ik dan maar vast hier (koeienwei) opstappen, want mocht er iets zijn, dan staan we tenminste niet naast de weg.

Op het moment dat ik mijn 2de voet in de beugel had, draaide hij zich om, en sprintte naar het hek terug (ik was zo'n 10 meter van de inloopstal vandaan). Ik hem om laten draaien, en hij bokken, in alle mogelijke gangen alle mogelijke kanten op!
Hij had er duidelijk geen zin in! maar ik wist dat ik het hier niet bij moest laten! want dan zou ik me gewonnen geven, en nooit meer iets bij hem gedaan krijgen.
Ik ben zo goed en zo kwaad als het ging richting buitenhek gedraafd/gegalloppeerd/getolt wat hij ook deed! Om hem even uit te laten razen.
We waren zo'n 10 meter van het buitenhek verwijderd, op dat moment draait hij zich om, en schiet in rengalop weer richting inloopstal!!

Toen was ik het zat! ik ben eraf gesprongen, en heb hem aan de hand meegenomen naar de bak.
Jammer dan maar even dat hij dat niet zo leuk vind! Ik moest even laten zien wie er de baas was hier.

Ik heb Nokk gelijk laten 'werken'. Alles in stap. Rustig aan de teugel, voltes, halve voltes, thempowisselingen in stap. halthouden, van hand veranderen.
Dit heb ik ruim een kwartier met hem gedaan voor hij wat rustiger werd, en hij kreeg er plezier in!
Toen hebben we heel netjes een stukje getolt! Na een stukje uitstappen wilde ik kijken of draf nog wat ging worden, maar na een halve baan schoot hij dan weg in galop. Hup.. weer overnieuw, voltetjes aan de teugel, en weer netjes.

Ik ben daarna afgestapt en ik heb naast hem terug gelopen naar de wei.

Hij was gelijk weer poeslief!
Ik heb hem nog even lekker gekroeld en beloond voor ik weg ging.

Was dit een goede oplossing/reactie?

A.s. vrijdag gaan we aan de slag met haar andere paard. een Haflinger.
Die een een jaar niet meer onder het zadel geweest, scheen al erg koppig te zijn, en loopt in de wei al over je heen! (bij mijn nu niet meer! ik ben flink boos op hem geweest! is hij nou helemaal! Knipoog )

De eigenaresse durft niet zo goed, dus we gaan samen.
Hebben jullie tips?

Bedankt voor het lezen!

aeolusnr1

Re: Wat het beste te doen bij paarden die een tijd niet bereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:10

Dit is hier heel mooi beschreven, en je doet het blijkbaar heel goed. Je zet hem aan het werk als hij het minder goed doet en geeft hem rust wanneer het goed is.
Je hebt blijkbaar ook genoeg lef je paard af en toe eens terug op zijn plaats te zetten en das ook wat je paard nu net zoekt, doe zo verder.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:19

IJslanders zijn slimme paardjes en ik vind dat je heel goed hebt gehandeld. Gewoon lekker aan het werk zetten. Is helemaal niks mis mee! Denk dat hij gewoon even uit wilde proberen waar jouw grenzen liggen met rijden. Want "erop" ervaren veel paarden toch ook weer anders dan "ernaast".

Verder zou ik ook gewoon lekker doorgaan met wandelen/grondwerken enz. Dit verbetert jullie band alleen maar en dat werkt onder het zadel ook weer positief.

Veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:22

Ga eerst even een paar keer in een bak rijden ipv gelijk de weg op te gaan met een paard welke je niet kent en lange tijd niet gereden is. Dan houd je het voor het verkeer ook wat veiliger.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:24

Het klinkt alsof je het goed hebt opgelost. Een paard onder zadel leren kennen kost best wat tijd, op een geven moment zul jij hem te slim afzijn Knipoog

Ik zou als voorbereiding op het rijden onder zadel lekker gaan longeren. Los, om conditie op te bouwen en met bijzet (bijv. pessoa) om hem wat actiever te maken en zijn spieren los te maken.

Verwacht vooral niet teveel van de dieren als ze zolang hebben stilgestaan Knipoog Veel rust, geduld, afwisseling en regelmatig (nog niet te lang) aan het werk zetten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:30

Patriciavt schreef:
Verwacht vooral niet teveel van de dieren als ze zolang hebben stilgestaan Knipoog Veel rust, geduld, afwisseling en regelmatig (nog niet te lang) aan het werk zetten Lachen

Een goed gereden paard welke goed is weggezet pak je rijtechnisch simpel op na een jaar niets doen. Je hoeft alleen bezig te zijn met wat conditie werk. Maar de rijderij zijn ze niet vergeten.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:41

probeer hem steeds een stapje voor te zijn en hou t leuk, stop als het goed gaat. zo blijf de pony er plezier inhouden.
bouw het rustig op 3/4 keer in de week en dat steeds ietsjes langer en iets meer vragen.
probeer doelen te stellen en deze eventueel bij te schaven als je aan het rijden bent.

succes ermee!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:51

Bedankt allemaal! Haha!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:04

Pipo schreef:
Een goed gereden paard welke goed is weggezet pak je rijtechnisch simpel op na een jaar niets doen. Je hoeft alleen bezig te zijn met wat conditie werk. Maar de rijderij zijn ze niet vergeten.

Dat klopt, maar zij kent de paarden onder het zadel niet en heeft ze ook niet gereden.
Bovendien geeft ze aan dat de eigenaresse zegt dat t draken zijn...
Dus ik zou niet teveel verwachten en rustig beginnen Lachen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:46

Patriciavt schreef:
Pipo schreef:

Dat klopt, maar zij kent de paarden onder het zadel niet en heeft ze ook niet gereden.
Bovendien geeft ze aan dat de eigenaresse zegt dat t draken zijn...
Dus ik zou niet teveel verwachten en rustig beginnen Lachen

Precies! Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:56

Je kunt er grif vanuit gaan dat hij dit voorheen ook al gedaan heeft. Of je het eruit krijgt hangt af van je doorzettingsvermogen en hoe lang hij dit al heeft kunnen doen met succes. Ik denk dat je aanpak een goede is geweest.