dikke onderhals hoe het beste eraf trainen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

dikke onderhals hoe het beste eraf trainen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:16

Heej,

Mijn verzorgpony heeft een behoorlijk dikke onderhals die er natuurlijk niet hoort. Hoe kan ik die odnerhals er het beste af trainen??

Lang en laag laten lopen??? of juist bovenin??? of gewoon normaal???

Tips gevraagd!!!!

aeolusnr1

Re: dikke onderhals hoe het beste eraf trainen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:25

Je moet er dan wel bijvertellen over welke pony het dan gaat hé, er zijn echt wel heel wat rassen die dit verschijnsel van nature vertonen en dit kun je er dus ook niet af trainen dan.
En hoe rij je ???? Engels- dressuur of ........ en welk niveau.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:18

Ik heb een keer een paard gereden met een onderhals ongelooflijk dat was net een autoband Verdrietig
Die ben ik laag en rond gaan rijden en na een hele tijd werd het vanzelf minder.
Maar mijn advies neem les want diep en rond rijden doe je niet door je paard in elkaar te trekken zoals sommige mensen denken Ach gut
En neem er de tijd voor want hoelang heeft hij erover gedaan om hem eraan te krijgen?
En ras? Tja daar kan ik niet zoveel mee.
Alle rassen kunnen een onderhals hebben. Bloos

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:47

Ik heb zelf een 5jarige kwpner nu hier staan van de opa van mijn vriend. Had eerst ook een gigantische onderhals..IK probeer die "weg" te trainen door voorwaards neerwaards te rijden, dit probeer ik zowel tijdens het rijden te trainen, als tijdens het longeren..Longeren doe ik zelf met een elastiekje, omdat die van mij het nog erg moeilijk vind om dingen te accepteren. (Ik ben nu een kleine maand bezig, en merk nu al dat die onderhals stukken minder is geworden! Ook met het rijden laat ze sneller los en kan ik haar bijna met haar neus over de grond laten lopen Lachen )

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:49

Meestal krijgen ze dat doordat ze teveel met hun hoofd in de lucht lopen, mijn ervaring iig. en gespannen hopen. Als het enigzins kan lang en laag en vooral ONTSPANNEN laten lopen.. Niks forceren. Succes.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:05

Voorwaarts neerwaarts rijden. Eerst een tijdje alleen maar longeren desnoods en dan lekker lang en laag zodat ze goed over de rug gaan. Ik zag laatst een mooie longeerhulp hiervoor zie deze link:

http://www.huppa.nl/sytske/Joomla/index ... &Itemid=54

Je kunt ook je bijzetteugel aan een bit tussenstukje vast maken en dan tussen de voorbenen aan de singel. Paarden die zo'n hals hebben lopen waarschijnlijk niet vanzelf over de rug, dus dan is een hulpteugel met longeren wel fijn om het ze te leren.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:11

Info:

hij is 7 jaar New Forest D pony en een ruin.

We rijden dressuur en springen. dressuur ongeveer L niveau en springen ongeveer B (80cm.)

Ik heb 1x per week les en ik trek hem zeker niet in elkaar arm beest!!!!!!!!! ik rijd hem altijd lekker naar beneden richting halsstrekken zodat hij z'n rug goedgebruikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:12

is dit hetzelfde dier als in je andere topic met de gevoelige rug???

een fysio kost maar 50 euro, misschien de kosten delen met de eigenaar van het dier?
als het een gevoelige rug heeft en een onderhals heeft dan gebruikt het paard de rug niet goed.

verstandig om dan nogmaals het zadel na te laten kijken ( heel vaak komt het toch daarvan hoor)
door een erkend zadelmaker en niet iemand die zegt van ik heb er verstand van Knipoog

verdere tips staan al in dit topic

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:20

Nadat je inderdaad het zadel gecheckt hebt, kun je gaan kijken naar de manier van lopen. Loopt je pony erg graag in zijn eigen houding zoals bijv: neus eruit, kop in de lucht, rug hol..de enige manier is je pony laag rond en voorwaarts neerwaarts te rijden.
Elk paard heeft zijn eigen manier van lopen, om hem los te maken, moet je eigenlijk het tegenovergestelde vragen. Succes!

anita84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:16

als het gewoon aan de manier van lopen ligt raad ik aan voorwaarts neerwaarts te rijden.
je paard moet zijn rug ontspannen en meer de spieren aan de bovenkant van zijn hals in gaan spannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:18

morelia schreef:
Voorwaarts neerwaarts rijden. Eerst een tijdje alleen maar longeren desnoods en dan lekker lang en laag zodat ze goed over de rug gaan. Ik zag laatst een mooie longeerhulp hiervoor zie deze link:

http://www.huppa.nl/sytske/Joomla/index ... &Itemid=54

Je kunt ook je bijzetteugel aan een bit tussenstukje vast maken en dan tussen de voorbenen aan de singel. Paarden die zo'n hals hebben lopen waarschijnlijk niet vanzelf over de rug, dus dan is een hulpteugel met longeren wel fijn om het ze te leren.

Nee geen tussenstukje gebruiken. Dan werkt de functie niet meer. Ik longeer al enkele jaren zo (gezien bij een springruiter op internationaal concours). Je kunt het ook heel simpel met een slofteugel doen, als het maar iets is wat niet snijd. Doordat de lijn onder het been door zit komt daar automatisch druk op te staan wanneer hij stapt. Als je een hulpstukje gebruikt wordt dit effect veel minder.

Het werkt idd om de rug sterk te krijgen en de spieren op de goede plaats te kweken!

Dan zou ik dat wel 1 a 2 keer peer werk doen.

Succes!