bokken tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

bokken tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:39

Vandaag heb ik op mijn Friese merrie gereden van 4 jaar. Ze is nu bijna 5 maanden onder het zadel. De laatste tijd ben ik de galop wat meer aan het trainen. Zo ook vandaag.... Ze vindt de rechtergalop erg moeilijk en daarom rijd ik haar vaak richting de middendraf om haar van daaruit te laten aanspringen. Ze springt ook vaak verkeerd aan op de rechterhand. Vandaag had ik de galop ook geoefend. Maar nu begon ze elke keer een beste bok af te geven wanneer ik haar de hulp gaf. Ze wou niet aangalopperen. Of ze gaf eerst een bok af en daarna sprong ze aan in de galop. Op een gegeven moment werd het zelfs zo erg dat ze tijdens de draf stil ging staan en begon te trappen/ bokken. Ik heb toen even niet meer de galop meegepakt, maar alleen gewerkt aan de ontspanning. Daar was niks mis mee. Ze liep goed door haar lijf en was lekker los. Toen wilde ik een paar passen verruimen. Maar wanneer ik been gaf, begon ze weer te staken en ging ze weer trappen/ bokken. Uiteindelijk toch verruimt zonder te trappen/ bokken en daarna goed beloond. Ik heb toen nog de galop geprobeerd. Ze sprong vervolgens twee keer goed aan. Wel gaf ze nog een keer een trap (draaide kont naar binnen deed kop de lucht in en gaf een trap).

Wat kan dit zijn geweest? Aan het zadel kan het niet liggen, want het zadel is nieuw, helemaal op maat gemaakt. de tandarts is een paar maanden geleden ook geweest.

996981

Re: bokken tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:39

mischien heeft ze last van de rug ?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:43

Ik zou inderdaad haar rug eens (laten) onderzoeken.Klinkt alsof ze ergens last van heeft...niet meer verder gaan voordat dit goed is nagekeken Knipoog

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:45

dat zou kunnen, maar tijdens stap en draf loopt ze heel ontspannen en loopt ze heerlijk over de rug. Het begon gewoon toen ik wou aanspringen in de galop. Ik weet dat ze het heel moeilijk vindt. Misschien doet ze het om het zo te uiten. Maar ik vind het wel raar dat ze ook begon te trappen toen ik wilde verruimen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:48

Maak je er niet te druk om, denk dat ze het gewoon moeilijk vind en daardoor de bok geeft, heb dat momenteel ook met de mijne.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:48

Ik denk dat ze gewoon nog wat moeite heeft met haar evenwicht te vinden. Jonge paarden, en zeker rassen die sowieso al wat moeite hebben met galop, zullen zeker in het begin wat bang zijn om te moeten galopperen. Naarmate je het meer gaat trainen en de bespiering en het evenwicht beter wordt, zal ook de galop makkelijker worden.
Je moet zorgen dat ze weet dat het bokken niet mag, en ook geen zin heeft. Dus na een bok laat je dat even weten; "Nee!" en/of een tikje. Dan neem je haar terug in draf, en springt weer meteen opnieuw aan. Zo lang totdat het goed gaat, dan beloon je en neemt haar na een half rondje weer terug in draf. Dan zal ze snel door hebben dat bokken gewoon geen zin heeft, en zal de volgende keer gewoon zonder bokken aanspringen Lachen
Zorg dus wel dat je goed naar haar luistert. Als ze aangeeft dat ze het moeilijk vindt dan moet je niet te lang door galopperen, rustig opbouwen, of beter nog; eerst veel aan de longe oefenen zonder ruiter, en als het mogelijk is op een lang, recht stuk op buitenrit. Dan is het voor haar veel makkelijker om dr evenwicht te houden, en krijgt ze ook meer zelfvertrouwen en gaat de galop zelfs leuk vinden Lachen Zorg dus ook dat je altijd veel beloont, met de stem en/of met iets lekkers. Dat werkt altijd wel Haha!

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:36

oke bedankt voor de reacties! Het lijkt mij idd gewoon ook een manier om er onderuit te komen/ aangeven dat ze het moeilijk vindt. ze loopt voor de rest namelijk lekker los door haar lijf. Als ze last van haar rug zou hebben, zou ze in de draf en stap denk ik ook niet goed over haar rug heen lopen.
Zodra ik begon met verruimen ging ze in protest: op de rem en een trap tegen mijn been in geven of bokken. Ik neem namelijk altijd iets een aanloopje richting de galop om het voor haar wat makkelijker te maken. Dat weet ze dus en omdat ik wou verruimen (zonder vervolgens aan te springen in de galop) dacht zij meteen dat ze vervolgens in de galop moest aanspringen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:11

het kan wel hoor Knipoog
mijn pony heeft ook last van zijn rug gehad maar kon wel gewoon lekker stappen en drafen.
maar met galop moest hij zegmaar meer in zijn rug/achterbeen doen waardoor het in zijn rug begon te trekken.
daar heeft hij ontzettend last van gehad.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:39

Hoe gaat het galopperen aan de longe?? Probeer dat gewoon een poosje te oefenen, telkens kleine stukjes en dan weer terug, als dat lukt met iemand erop aan de longe en telkens consequent zijn, dus de hulp en bij goed aanspringen even belonen. Ik zou er verder nog niet zo'n punt van maken, het dier is nog jong en niet zo lang onder zadel. laat het gewoon een poos de balans vinden in stap en draf en in galop voorlopig aan de longe of idd op rechte stukken in een buitenrit... Knipoog pas als dat allemaal lekker gaat, het uitbreiden met oefenen onder zadel in de bak..

Espiranza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:41

ze moet het log leren denk ik anders moet je echt een keer naar de dierenarts want net als wat er werkt gezecht kan ze ergens last van hebben!!

veel sucses

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:44

Heb ik ook gehad! Gewoon blijven doordoen, zeker niet opgeven. Ze springt uiteindelijk wel correct aan, geloof ik? Dan neem je die bok er voorlopig maar bij.
Als ik het zo lees, heb je doorgezet en je hebt niet laten kennen. Meer kan je voorlopig niet doen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:59

Goh klinkt me bekend in de oren. Uitproberen !!
Gewoon negeren en doorgaan met waar je mee bezig bent, anders wordt het van kwaad tot erger.
Alleen zou ik niet vanuit de middendraf aanspringen maar eerst rustig terug in het basis tempo van je paard en van daaruit opnieuw aanspringen en weer opnieuw en weer opnieuw. En als je in galop zit en je paard bokt meteen vooruit met die handel, dan kan je paard ook niet bokken.
Succes !