Vandaag heb ik op mijn Friese merrie gereden van 4 jaar. Ze is nu bijna 5 maanden onder het zadel. De laatste tijd ben ik de galop wat meer aan het trainen. Zo ook vandaag.... Ze vindt de rechtergalop erg moeilijk en daarom rijd ik haar vaak richting de middendraf om haar van daaruit te laten aanspringen. Ze springt ook vaak verkeerd aan op de rechterhand. Vandaag had ik de galop ook geoefend. Maar nu begon ze elke keer een beste bok af te geven wanneer ik haar de hulp gaf. Ze wou niet aangalopperen. Of ze gaf eerst een bok af en daarna sprong ze aan in de galop. Op een gegeven moment werd het zelfs zo erg dat ze tijdens de draf stil ging staan en begon te trappen/ bokken. Ik heb toen even niet meer de galop meegepakt, maar alleen gewerkt aan de ontspanning. Daar was niks mis mee. Ze liep goed door haar lijf en was lekker los. Toen wilde ik een paar passen verruimen. Maar wanneer ik been gaf, begon ze weer te staken en ging ze weer trappen/ bokken. Uiteindelijk toch verruimt zonder te trappen/ bokken en daarna goed beloond. Ik heb toen nog de galop geprobeerd. Ze sprong vervolgens twee keer goed aan. Wel gaf ze nog een keer een trap (draaide kont naar binnen deed kop de lucht in en gaf een trap).
Wat kan dit zijn geweest? Aan het zadel kan het niet liggen, want het zadel is nieuw, helemaal op maat gemaakt. de tandarts is een paar maanden geleden ook geweest.