Paard haalt rotstreken uit --- schuld van tuig of medisch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denk jij dat een probleem met een paard meestal komt van medisch probleem of slecht tuig?

Ja
11 (25%)
Nee
33 (75%)

Totaal aantal stemmen: 44

amillia

Paard haalt rotstreken uit --- schuld van tuig of medisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:13

Ik lees heel vaak als iemand een probleem heeft met zijn/haar paard dat er maareens naar de gezondheid gekeken moet worden of dat het zadel ineens niet goed zou zitten. Ik ben het daar niet altijd mee eens omdat een paard wat bij 1 persoon streken uithaalt, maar bij een ander niet wordt er toch veel gezegt dat het paard nagekeken moet worden en het tuig bekeken. maar zouden die andere daar dan geen last van hebben? daarbij mag een paard wat wel iets mankeert nogsteeds je niet stappen, pletten of maar iets willen zien om van te schrikken.

als elk paard met streken iets zou mankeren, dan zou dat een ramp zijn. want dat zouden dan wel heel veel paarden zijn. en vrijwel altijd kun je aan de reacties, bewegingen en eten enzo wel aflezen als een paard wat heeft.

een paard wat chagerijnig reageert op aanraken van de rug zal daar wel last van hebben en een paard wat niet wil eten van z'n mond maar is daar geen sprake van en haalt een paard streken uit als de teugels losrukken gaat men er al half vanuit dat het paard een zere mond heeft, en niet rijtechnisch zoals een ruiter met harde hand of een pony die gewoon onder z'n werk uit wil

beantsje

Re: Paard haalt rotstreken uit --- schuld van tuig of medisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:15

vaak is dat natuurlijk wel zo, dus moet je dat altijd uitsluiten maar het kan wel degelijk een gedragsprobleem zijn.
waarbij de oorzaak dan weer in eerste istantie gezocht moet worden bij de ruiter: onduidelijk/ inconsequent gedrag, niet genoeg leider zijn, teveel vragen, Maar ook psychische problemen veroorzaakt door bijv. te weinig beweging, trauma uiit het verleden enz.

Maar heel weinig paarden zijn van nature vals.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:17

Ik vind dit wel een hele korte optie van mogelijkheden!
Het kan absoluut vanuit tuig of medisch zijn, maar ook vanuit gedrag van de mens.
Of zelf vanuit een ander probleem ...... maar dan praat ik vanuit iets wat er misschien in zijn verleden gebeurt is waardoor een paard een vervelende assocatie heeft.
Dus het niet duidelijk doorgeven van de communicatie.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 22:23

annebe schreef:
Ik vind dit wel een hele korte optie van mogelijkheden!
Het kan absoluut vanuit tuig of medisch zijn, maar ook vanuit gedrag van de mens.
Of zelf vanuit een ander probleem ...... maar dan praat ik vanuit iets wat er misschien in zijn verleden gebeurt is waardoor een paard een vervelende assocatie heeft.
Dus het niet duidelijk doorgeven van de communicatie.

dat was de bedoeling juist Knipoog het gaat allen hierover en een stem op eerder ligt het aan de ruiter valt onder nee

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:50

Ik denk eigenlijk dat er meer problemen komen door miscommunicatie tussen paard en ruiter dan dat het door medische oorzaken komt. Heb iets te vaak gezien dat een paard bij de ene ruiter een complete draak is die praktisch niet te hanteren is en bij een ander zo mak als een lammetje, en die tweede ruiter heeft niet per definitie een harde(re) hand of zo. Ze weten snel genoeg bij wie ze de kantjes eraf kunnen lopen en wie ze makkelijk zand kunnen laten happen en zijn over het algemeen kien genoeg om misbruik te maken van situaties als het ze uitkomt.

Niet passend tuig of anderszins pijnlijke dingen kunnen natuurlijk voorkomen, maar ik denk dat toch het overgrote deel gewoon met onkunde en/ of miscommunicatie te maken heeft. En dat er dus heeeeel veel op te lossen valt met gewoon goed les nemen bij iemand die weet wat hij of zij doet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:30

ok bij deze heb je een stem. Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:46

Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat een paard van nature braaf is, dat er dus een oorzaak is voor zijn gedrag. Er zijn meerdere oorzaken, de meest voorkomende zijn medische problemen, slecht passend tuig, of een niet al te beste ruiter. De eerste twee punten zijn heel makkelijk uit te sluiten, een controle van een fysio en zadelmaker is vaak meer dan voldoende om problemen aan te wijzen als die er zijn. Daarnaast denk ik dat je deze problemen moet uitsluiten voordat je rijtechnisch het probeerd te verbeteren. Mocht het paard lichamelijke blokkades hebben dan kun je als ruiter nog zo je best doen maar echt veel zin zou het niet hebben.

Maar goed, in het geval dat alles lichamelijk goed is met het paard moet de ruiter in kwestie aan zichzelf gaan werken en dat is vaak een stuk moeilijker. Ook omdat mensen de nijging hebben om de oorzaak bij iets anders te willen leggen, daarom zie je soms ook mensen die hele medische trajecten met hun paard aflopen in de hoop een medische oorzaak te vinden, maar naar zichzelf kijken doen ze niet. Daarom zie je ook vaak het advies op bokt om je paard na te laten kijken, het is een stuk minder confronterend dan als je zegt dat je niet goed genoeg rijdt, of dat je hem verkeerd rijdt.

Maar een lichamelijke check up ben ik altijd voor, want ook een paard dat gewoon een passend tuig heeft kan lichamelijk pijn hebben omdat bv zijn ruiter verkeerd zit, te ruw is, hem scheef rijdt etc. Een paard kan wel een mooi zadel hebben die speciaal voor hem op maat is gemaakt, maar als er dan vervolgens een ruiter op zit die elke pas op zijn rug knalt en totaal geen balans heeft, dan kan het paard alsnog rug pijn krijgen. Daarom altijd kritisch naar jezelf blijven kijken Ja (of er voor zorgen dat iemand anders kritisch naar je kijkt door les te nemen)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:07

Denk dat een belangrijke factor namelijk diegene die erop zit vaak de veroorzaker is. Omdat het niet leuk is dit te horen wordt er naar mijn idee te vaak naar een medische/tuig mankement gezorgt ipv naar zichzelf te kijken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen dat zadels echt niet passen of medisch, maar vaak wordt diegene die erop zit vergeten en makkelijk de schuld op het paard of iets anders geschoven...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:03

Tja, het vervelende is dat je niets aan het rijtechnische en/of omgangsprobleem kunt doen als het ongewenste gedrag inderdaad een medische achtergrond heeft. Je kunt als ruiter nog zo je best doen, als het paard ergens pijn heeft (hetzij door een lichamelijk probleem, hetzij door het tuigage) en het is mans genoeg om dat te laten merken, dan kom je nergens. Wat mij betreft kun je niet vaak genoeg zeggen dat bij problemen eerst lichamelijke oorzaken uitgesloten moeten worden voordat je rijtechnisch aan de slag kunt.

Wat betreft de meest voorkomende oorzaak van ongewenst gedrag durf ik geen uitspraak te doen. Ik zie iets te vaak dat een paard niet onwillig blijkt te zijn, maar dat het zadel gewoon knelt of het bit in het gehemelte prikt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:12

Heb je er weleens aan gedacht dat het ook weleens aan de persoon kan liggen als het dier bij de een wel 'vervelend' doet en bij de ander niet?

Paarden spiegelen veel meer dan veel mensen denken. Daar komt bij dat wij als mens de partij met de meeste hersens zijn. Dus als je niet weet hoe je met het gedrag van je paard om moet gaan, bedenk er dan één i.p.v. met je vinger naar het paard te wijzen. Dat is onze taak in het geheel.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:39

BBreedveld schreef:
Heb je er weleens aan gedacht dat het ook weleens aan de persoon kan liggen als het dier bij de een wel 'vervelend' doet en bij de ander niet?

Paarden spiegelen veel meer dan veel mensen denken. Daar komt bij dat wij als mens de partij met de meeste hersens zijn. Dus als je niet weet hoe je met het gedrag van je paard om moet gaan, bedenk er dan één i.p.v. met je vinger naar het paard te wijzen. Dat is onze taak in het geheel.

Daar ben ik het mee eens. En paarden zijn vaak ook slimmer dan mensen denken. Een bepaald gedrag licht ook 9 van de 10 keer bij de ruiter en niet bij het paard.
Ik vind dat je eerst naar de situatie moet kijken: "ja het paard bokt" dus er is wel iets met z'n rug ..
terwijl ik zat paarden zie bokken die van voren kort en in de krul gehouden worden, flink vooruit 'gedreven' worden (om het maar zacht uit te drukken) en vervolgens een tik krijgen. Of ze begrijpen de aanwijzingen gewoon niet, maar wordt wel 'gestraft' want 'hij luistert niet'
Maar een paard kan ook bokken uit vervelende ervaringen. Heeft een paard lang met een niet passend zadel gereden, en je legt er een goed passend zadel op wat lekker ligt, betekend dat niet dat het vervelen meteen over is. Soms duurt het even dat een paard echt doorheeft dat hij índerdaad geen last meer heeft.

Maar dat neemt niet weg dat er inderdaad veel paarden zijn die pijn hebben en daarom niet helemaal lekker lopen onder het zadel. Want er zijn ook zat mensen die meteen een vinger uitwijzen naar het paard, of gewoon radeloos zijn en niet weten wat ze er mee aanmoeten omdat ze al 'zo vaak en zo goed les hebben gehad en de problemen gewoon niet overgaan!'
En die mensen vergeten door te kijken dat er ook wel eens iets met het gebit of met de rug aan de hand kan zijn. Of een zadel gewoon niet past. Mijn instructeur zei altijd tegen mij: "het overgrote deel van de bokproblemen wordt veroorzaakt door een slecht zadel of pijnlijke rug, het grootste deel van de rest wordt vaak veroorzaakt door de ruiter"

Een 'vervelend' paard kan veel oorzaken hebben, maar ik ben van mening dat een paard het doet om iets aan te geven, of dat nu pijn is of omdat de ruiter er verkeerd mee omgaat. En dus niet omdat het paard het leuk vind om de ruiter te pletten, of eraf te bokken. Een paard is een dier en redeneert over het algemeen niet, die gaat gewoon zijn instict achterna.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:10

Medisch of slecht passend tuig zal wellicht vaak een oorzaak zijn. Ik denk alleen dat je de belangrijkste vergeet: de ruiter Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:23

Ik denk dat pijn en communicatiestoornissen de twee grootste problemen zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:41

er lopen zo vreselijk veel paarden met een niet of slecht passend zadel, het dier zou daar niet goed mee kunnen lopen. De ruiter kan niet goed zitten en zit paard in de weg. Dit lokt vaak verzet uit. Ook pijn kan verzet uitlokken. Maar echt streken dus in de maling nemen van ruiter licht eerder aan de verhouding ruiter/paard.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:52

veel ruiters kijken eerst naar de prijs van tuig of medicatie... In plaats van of het past of echt nodig is.
Een zadel MOET gewoon nagekeken worden door een zadelmakerij. Zowel op het paard als naast het paard. Zoveel mensen kopen blindelings een zadel. Nog maar niet te vergeten hoofdstellen die lijken te passen maar in werkelijkheid op 3 plekken knellen. Vaak achter de oren op de neus en onder bij de kin.
slecht bijgehouden leer. niet opgevulde kussens, te smalle of te brede bomen, te ver over de lendenen, te dicht op de schoft. Allemaal dingen waar veel mensen met tuig geen rekening houden.

Nog zoiets mensen die de singel nooit schoon maken. Wat gaat schuren kriebelen, of zelfs echtte wonden gaan veroorzaken waardoor Jawel! het paard zomaar ineens gaat bokken of met de rug bol gaat lopen om van de singeldruk af te komen.

Peesbeschermers die te strak zitten, of vol zand wat schuurt. waardoor ze ook kriebelig of rillerig worden.

Een paard wat mijn zijn hoofd of staart constant scheef loopt word vaak gecorrigeerd met "hulpmiddelen" in plaats van naar de rug/hals en dergelijke.

Zoveel paarden worden zo fout gereden door de mens. Dus ik kies voor ja en nee.. Het is onze schuld dat ons paard soms medicatie/hulp mis en daardoor streken uit gaat halen.

Ik vind dit een beetje een moeilijke stelling want ten eerst haalt een paard geen rotstreken uit.
Ze zijn hoogstens erg fris/blij of hebben vaak een probleem.

Voorbeeldje: een paard van een vriendin van mij steigerde vaak als je hem bij elkaar wou rijden.
beest is naar alle ruiters gebracht die corrigeer werk deden, maar liep uit op niks.
Toch maar terug naar de kliniek voor meer fotos, wat bleek: Een scheur in zijn heupbeen. Ontzettend pijnlijk. En het maar een rotbok noemen! Nou heeft het beest 3 maand rust om te kijken of het ooit nog wil genezen. tja even wat verder doorzoeken en je komt er ook lijkt mij..

Zo heel verhaal Clown

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:47

Een paard is imo 9 van de 10 maal te meewerkend van karakter om moeilijk te doen. En ik ben er wel van overtuigd dat heel veel paarden rondlopen met slecht passend tuig en lichamelijke mankementen. Dat daarnaast de handigheid en kundigheid van de ruiter mee speelt lijkt me eigenlijk vrij logisch.... meestal zijn ze onlosmakelijk van elkaar verbonden.
Hoe vaak je wel niet die flauwe kul hoort van 'hij doet het niet' Rolleyes

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:26

M.i. kan dat allerlei oorzaken hebben: medisch, verkeerd passend tuig, verkeerde benadering eigenaar etc.