Mond open / tong eruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Mond open / tong eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:40

Heb er best wel even over gedacht om dit hier te plaatsen, maar dan loop je ook de kans op de gouden tip mis natuurlijk Knipoog .

Ik rijd Tristan sinds een klein jaar. Toen ik met hem begon was hij kort weer onder het zadel na een ernstige blessure in zijn hals. Hij kantelde bijna altijd, liep vaak met zijn mond open en tong eruit. Echt 'losrijden' zat er niet in, hij was daarvoor alleen maar bovenin gereden met een strenge, sterke hand. Eigenlijk een dubbel probleem dus, lichamelijk door het herstel na de blessure en in z'n koppie door hoe hij eerder gereden is Ach gut . Langzaam maar zeker durfde en kon hij steeds meer ontspannen, zijn bovenlijn loslaten en wat achter mijn hand aan zakken. Ik heb in het begin heel wat keren alle hoeken van de bak gezien Nagelbijten / Gniffelen, omdat hij zich gewoon geen raad wist met de 'vrijheid' en de lossigheid die hij kreeg.

Nu, een jaar later dus, is hij thuis qua basiswerk eigenlijk heel fijn voor elkaar. We hebben wekelijks les (diegene is ook fysio voor paarden), zijn súper veel aan het gymnastieken, hij is ontzettend fijn in de aanleuning en we hebben nauwelijks nog problemen met kantelen/mond open/tong. Heel soms als we voor hem écht moeilijke dingen doen of de grens opzoeken wil hij nog wel eens even zijn tong langs z'n lippen halen, maar daar blijft het eigenlijk ook bij. We zijn thuis absoluut Z1 klaar Ja.

Maar dan komt het, vreemd terrein.... Het lijkt wel alsof we een half jaar terug in de tijd gaan! Hij blokkeert in de bovenlijn, begint te sperren, heeft de neiging om af te gaan, gaat schrikken van andere paarden en dan komt de tong tevoorschijn. In de proeven mis ik hierdoor controle over de lengtebuiging en hij is eigenlijk continu zijn tong aan het uitsteken (en niet zo'n beetje ook). 2e proef gaat altijd wel beter Ja, maar toch blijft hij rommelen. We zijn een paar keer weggeweest, en nog geen winst gereden (terecht overigens!) maar we eindigen eigenlijk wel netjes in de middenmoot. Zaterdag nog waren we de 2e proef 4e van de 10 met 199 punten. Als ik op de protocollen 1 punt optel voor elke keer dat er 'tong' of 'mond open' staat zou ik ruim op winst uitkomen. Er staan ook altijd genoeg 7ens en ook weleens 8-en op, en heb al meerdere keren 'Fijne proef, jammer van de tong' of iets in die trant als commentaar gehad.

Ik ben absoluut niet zenuwachtig op wedstrijd, maar door de wisselwerking met Tris (je zit echt op een bom voor je gevoel) zal ik best wel iets anders gaan rijden. Maar hem in de weg zitten aan de voorkant is absoluut niet aan de orde. Het lijkt van zijn kant uit wel puur een uiting van spanning (ik vergelijk het maar met iemand die op zijn lip bijt ofzo).
Gisteren zijn we naar ander terrein geweest om een kür te oefenen. Het losrijden heb ik in de buitenbak gedaan, en dat voelde helemaal hetzelfde als op wedstrijd. Later ging hij wel ontspannen (zat er bijna een uur op) en heb ik eigenlijk heel fijn gereden. Toen de binnenbak in, en het was meteen raak; tong eruit. Op die tong na is het beeld verder gewoon goed (lang leve de spiegels én objectieve mensen om me heen), en ik kan er gewoon fijn aan rijden. Hij wordt er niet extra sterk op, blijft goed aan m'n been, kruipt er ook niet achter.

Natuurlijk weet ik dat we gewoon kilometers moeten maken op vreemd terrein en in de ring, maar ik voel me zo machteloos op die momenten en ergens vind ik het ook gewoon sneu voor Tris. Hij doet het natuurlijk niet voor niks! Ik heb al Bach Rescue Remedy geprobeert, hij leek thuis nog wel wat evenwichtiger maar op ander terrein geen verschil gemerkt. Hij wordt ook regelmatig nagekeken door een fysio en het gebit is ook in orde. In mijn onderschrift staat een link naar foto's, zit er ook eentje bij waar hij net zijn tong uitsteekt Knipoog

Ik hoop eigenlijk ervaringen of tips van mensen te horen die hier ook problemen mee hebben (gehad), want behalve 'gewoon mee blijven nemen en ervaring opdoen' weten we eigenlijk geen opties meer Vriendjes zijn? . En die tijd gun ik hem natuurlijk, maar wie weet waar iemand hier mee op de proppen komt!

midgie

Re: Mond open / tong eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:48

Mond open en tong eruit is puur verzet tegen je hand, zeker als het meer op wedstrijdne gebeurd, dan ben jij waarschijnlijk toch te hard met je hand, je zegt hij is een soort bommetje .

Kun je b.v met het losrijden een kaptoom even onder je hoofdstel doen en daar dan ook teugels aan vast zodat je helemaal niet in zijn mond hoeft te komen op dat moment, als je dan merkt dat hij en jij meer ontspannen gaat rijden pak je de teugel van het bit er weer bij.
Misschien het proberen waard, dan weet je in elk geval wat jij wel of niet fout doet in dat geval.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:01

midgie schreef:
Mond open en tong eruit is puur verzet tegen je hand, zeker als het meer op wedstrijdne gebeurd, dan ben jij waarschijnlijk toch te hard met je hand, je zegt hij is een soort bommetje .

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ik op wedstrijd niet anders ben met mijn hand dan thuis. Tris is overigens een paard dat niet veel pikt, dus zou ik dat wel doen zou ik hélemaal alle hoeken van de baan zien, zeker op wedstrijd. Daarnaast doet hij het ook aan de lange teugel, en net zoveel tijdens bijv. de uitgestrekte stap als tijdens de rest.

midgie schreef:
Kun je b.v met het losrijden een kaptoom even onder je hoofdstel doen en daar dan ook teugels aan vast

Dit mag niet op wedstrijd. Zou misschien wel een keer het proberen waard zijn 'gewoon' op ander terrein. Bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:02

Met losrijden mag het toch wel en voor je de ring ingaat kun je hem eraf halen, is idd het proberen waard, misschien heb je toch zelf onbewust stres en als je een gevoelig paard hebt , voelt hij iedere spier die in jou lichaam gespanenn is,

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:59

Met losrijden mag het ook niet !

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:38

Misschien heeft jouw paard last van haken op zijn kiezen? Hier op stal is het ook voorgekomen gisteren. Die moest uit de sport gehaald worden. Als ik jou was zou ik er ff naar laten kijken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:17

Gebit is in orde (2 weken geleden nog nagekeken), en dan zou hij het niet alleen op vreemd terrein/bij spanning doen Knipoog

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:29

Ik heb Tristan zowel thuis aan het werk gezien en op wedstrijd. Hij komt niet in verzet tegen een te sterke hand, want die heeft Remember echt niet. Volgens mij is het een manier van de spanning ontladen...(Imke had het immers ook op de Olympische spelen). Misschien heeft hij een slechte herinnering aan rijden op ander terrein, en heb je thuis het vertrouwen al weer van hem gewonnen. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel op ander terrein rijden zodat hij leert dat het allemaal goed is en dat hij kan vertrouwen op jou als ruiter ook als hij de omgeving niet meer herkent. Ik denk dat hier dus veel geduld voor nodig heeft, hij is duidelijk voorheen niet fijn gereden, en moet gewoon weer opnieuw alles ervaren. Het is en blijft een rotgezicht die tong eruit, maar stoor je er niet teveel aan. De Bachbloesem zal zeker op den duur wel werken maar heeft tijd nodig om goed zijn werking door te geven. En juist omdat hij het thuis niet meer doet....concludeer het dat het puur spanning is (maar tja wie ben ik).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:55

Ik geloof niet dat een paard zijn tong gaat uitsteken en open doen als hij spanning heeft, lijkt echt puur verzet als ik het allemaal zo lees.
Ja imke had het ook, is dat een vrijbrief, Imke haar paard komt dus ook in verzet tegen de hand van haar .
Het is zeker een rot gezicht die tong, dus de opdracht van de ruiter is uit die mond te blijven , zeker een wedstijd ruiter hoort te weten dat je een paard niet op het bit rijd.
En als de conclusie is dat hij het thuis niet doet , is de ruiter dus gespannen en reageert het paard daar op, paarden spiegelen heel erg namelijk.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 07:25

midgie schreef:
dus de opdracht van de ruiter is uit die mond te blijven

Hoe verklaar je dit dan? Overigens gooit hij hem nooit over het bit. Het is eruit, hij draait een krul, en hup weer naar binnen.

Afbeelding

En dat ik zondag van buitenbak (mét andere paarden) naar binnenbak (alleen) ga en het eerste dat hij doet zijn tong eruit gooien is? Was geen wedstrijd, dus ik had écht geen spanning die hij over kon nemen.

midgie schreef:
Ik geloof niet dat een paard zijn tong gaat uitsteken en open doen als hij spanning heeft, lijkt echt puur verzet als ik het allemaal zo lees.

Tris is een verhaal apart, je had hem eigenlijk moeten zien toen ik hem net ging rijden, en hoe hij nu loopt. Hij zat van top tot teen vast, en die spanning uitte zich door af te gaan en te rommelen in de aanleuning. Nu is hij los in het lijf, begint vertrouwen te krijgen en gaat dus nog maar weinig af, maar op spannende/moeilijke momenten grijpt hij toch terug op oude gewoontes lijkt het wel. Het zit in zijn lijf weer goed, nu in zijn koppie nog.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:59

Het is echt jammer van het beeld want het is voor het oog rustig op wedstrijd Pling
Alleen ja jammer dat die tong het beeld dan zo kan verstoren.
Misschien een paarden fluisteraar erbij halen Bloos

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:07

Je rijd met S en T , heb je eerder al eens geprobeerd met 1 bit te rijden??
Denk toch dat de spanning uit jou lichaam komt, je zit ,( is misschien ene moment opnamen) zelf ook behoorlijk gespannen op je paard zoals ik dan aan jou hoding kan zien, je zegt het was geen wedstrijd, maar toch anders dan anders , of rij je altijd in wedstrijdkleding;-)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:17

Het is denk ik spanning maar niet door jouw. Hij heeft denk ik meer de spanning in zijn hoofd. Denk dat wij dat niet kunnen achterhalen. Zins kort geef ik mijn paard voor en onder het rijden pepermunt. Hij doet die tong altijd maar een klein stukje maar doordat hij nu moet kauwen om het pepermuntje weg te krijgen wordt het voor hem weer normaal om zijn tong in het midden te houden. Bij hem is het een aanwensel , zijn tong ligt ook in rust naar die kant(dus zonder bit) Voor een wedstrijd kan je ook primeval om rustiger te worden geven.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:24

Het kan ook nog een stukje stereotiep gedrag zijn. Sommige paarden gaan weven als stalondeugd, anderen luchtzuigen, maar je hebt ze ook die met de tong gaan spelen.

Als ze gespannen zijn kunnen ze hun aangeleerde verslavinkje ook gaan gebruiken.

Wij hebben een paard dat een luchtzuiger was, ondanks dat ie nu buiten staat met vriendjes en hooi, pakt ie af en toe het hek nog vast, maar dat is alleen als hij het 'even niet meer weet'. Het is dus eigenlijk net als een peuk opsteken in stess situaties.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:28

probeer eens een losse lepel of een lepelbit. mijn pony had dit ook, maar bij haar hielp het helaas niet

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:02

Mijn paard doet precies hetzelfde. Al vanaf het moment dat ik haar gekocht heb. Ze gooit hem er niet over, maar er uit aan de rechterkant ze rolt hem op en laat hem bungelen. Ook aan de lange teugel en ook als ik er niet opzit, maar er naast sta nog. Inmiddels weet ik dat ze het niet op gebroken bitten heeft, ik rij haar dan ook met een ongebroken bustrens en dan gaat het prima. Laatst had ik haar weer even op een gebroken bit om te kijken hoe het gaat, maar meteen weer mis. In rust zonder bit in de mond zit de tong ook altijd naar rechts. Hij komt er dan net niet uit. Tandarts komt regelmatig, maar kan niets bijzonders ontdekken. Osteopaat kijkt er ook geregeld naar. De dierenarts heeft er naar gekeken. Zelf ben ik sportmasseur voor paarden dus ze wordt ook geregeld gemasseerd. Soms denk ik dat de lagen aan de rechterkant van haar mond gevoeliger zijn om wat voor reden dan ook.

Misschien helpt het je om een tijdje met correctie bit te rijden en toch eens te kijken of een ander bit verschil maakt. Het is gewoon een lastig probleem. Bij jouw paard is het waarschijnlijk toch een groot deel spanning gezien hij het thuis niet ( meer ) doet. De enige tip die ik heb is proberen de gewoonte te doorbreken. Misschien kan je eens naar de wedstrijd zonder mee te doen, maar dan wel rijden op het losrij terrein met een correctie bit en vervolgens weer eens met je gewone optoming en dan kijken hoe het gaat? Wel wat omslachtig, maar als er in je buurt veel wedstrijden zijn, wellicht de moeite waard.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:43

Ik denk idd uiting van spanning, een aanwenning van hemzelf.

Zelf geef je eigenlijk de oplossing al, kilometers maken. Zal toch wel een keer minder worden, zou alleen best een poos kunnen duren hoor. Aangeleerd gedrag is niet zomaar weg. Ik weet niet of je teveel met andere bitten zou moeten gaan rijden, geeft weer spanning erbij. Kan je niet elke week een keer naar les ofzo op een vereniging? Denk dat je echt veel op ander terrein moet gaan rijden.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:48

Mijn paard doet dit ook maar goed dit is een draver dus weer een heel ander ras, dit doet ze overgens alleen als ze gespannen is dan komt ie er uit en beweegt ze hem wat en dan gaat hij er weer in.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:26

midgie schreef:
Je rijd met S en T , heb je eerder al eens geprobeerd met 1 bit te rijden??

Yep, heb hem in het begin gewoon op trensje gereden, eigenlijk tot hij goed genoeg was om er S&T in te hangen. Op S&T loop hij overigens fijner en pakt hij een constantere aanleuning Ja.

midgie schreef:
je zegt het was geen wedstrijd, maar toch anders dan anders , of rij je altijd in wedstrijdkleding;-)

Die foto was wel op wedstrijd, maar jij gaf aan dat het komt omdat ik in zijn mond zit en deze foto bewijst juist het tegendeel. Het zinnetje eronder ging over zondag, toen zijn we gaan oefenen en was alleen de overgang van buiten naar binnenbak al genoeg om zijn tong tevoorschijn te toveren.

kohtje schreef:
Zins kort geef ik mijn paard voor en onder het rijden pepermunt. Hij doet die tong altijd maar een klein stukje maar doordat hij nu moet kauwen om het pepermuntje weg te krijgen wordt het voor hem weer normaal om zijn tong in het midden te houden. Bij hem is het een aanwensel , zijn tong ligt ook in rust naar die kant(dus zonder bit) Voor een wedstrijd kan je ook primeval om rustiger te worden geven.

Pepermunt is hij gek op en krijgt hij ook vaak voor het rijden, tussendoor eigenlijk niet, kan ik weleens proberen! Bedankt!

Arabesk schreef:
Het kan ook nog een stukje stereotiep gedrag zijn. Sommige paarden gaan weven als stalondeugd, anderen luchtzuigen, maar je hebt ze ook die met de tong gaan spelen. Als ze gespannen zijn kunnen ze hun aangeleerde verslavinkje ook gaan gebruiken.

Hier ben ik dus ook een beetje 'bang' voor. Ben er thuis 3/4 jaar mee bezig geweest om hem rustig te krijgen, kun je nagaan hoeveel km's we dan nog moeten maken op vreemd terrein Clown

Mienky_23 schreef:
probeer eens een losse lepel of een lepelbit. mijn pony had dit ook, maar bij haar hielp het helaas niet

Dat zal niet veel uitmaken, degene voor mij heeft echt álle bitten al geprobeerd, incl. vastsnoeren en nog wat minder 'schappelijke' oplossingen Lips are sealed

morelia schreef:
Misschien helpt het je om een tijdje met correctie bit te rijden en toch eens te kijken of een ander bit verschil maakt. Het is gewoon een lastig probleem. Bij jouw paard is het waarschijnlijk toch een groot deel spanning gezien hij het thuis niet ( meer ) doet. De enige tip die ik heb is proberen de gewoonte te doorbreken. Misschien kan je eens naar de wedstrijd zonder mee te doen, maar dan wel rijden op het losrij terrein met een correctie bit en vervolgens weer eens met je gewone optoming en dan kijken hoe het gaat? Wel wat omslachtig, maar als er in je buurt veel wedstrijden zijn, wellicht de moeite waard.

Een correctiebit hebben we wel ergens, zou dat zoveel uitmaken? Gezien iemand anders alles qua bitten al uitgeprobeerd heeft denk ik niet dat daarin de oplossing zit eerlijk gezegd. Maar het is het proberen een keer waard! En inderdaad de gewoonte doorbreken, ik hoop binnenkort mijn E te hebben en dan gaat het binkie te pas en te onpas mee hoor *LOL*

Egni schreef:
Denk dat je echt veel op ander terrein moet gaan rijden.

Dat staat inderdaad al op de planning!

Iedereen bedankt voor het meedenken, heb er er in ieder geval al wat fijne tips, bevestiging en stof tot nadenken van gekregen!

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:39

Dit topic hou ik even in de gaten ! Mijn paard doet het sinds kort ook Lachen zo ineens uit het niets soms alleen een klein randje soms gooit hij zijn tong ineens naar buiten!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:44

Emmaar schreef:
Misschien heeft jouw paard last van haken op zijn kiezen? Hier op stal is het ook voorgekomen gisteren. Die moest uit de sport gehaald worden. Als ik jou was zou ik er ff naar laten kijken.

uit de sport? normaal gaan de haken eraf en verder sporten maar

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:59

juist een zachter bit wil wel helpen,
bv met een grotere tong boog,

probeer eens een k en k correctie bit
of een myler (kan later ook in combi met een s en t)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:25

Remember, doet hij het op alle bitjes die je inhangt? Wat doet ie met bijv. een bit met een tongspeeltje eraan, of een lepelbitje?
Heb je met buitenrijden hetzelfde probleem of is het alleen op wedstrijd?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:33

Nu het topic weer leven in geblazen heeft gekregen kom ik ook maar weer Haha! !

Vorige week zaterdag wedstrijd gehad, Indoor Bodegraven. Met tribunes, rode draperingen, hekjes, bloemstukken, noem alles maar op. 's Avonds ook nog kür gereden, volle bak, en wat denk je? Geen 1x z'n tong eruit, hij was de enige 's avonds die normaal langs de tribune ging zonder blikken of blozen en hij nam als een heer zijn applaus in ontvangst Lovers

Heb eigenlijk niets anders gedaan dan anders, maar het probleem lijkt vooralsnog dus opgelost! Nu maar hopen dat het zo blijft, maar al met al was het een zéér goede ervaring voor mijn zelfvertrouwen die 2 rondjes daar ROFL Haha!

Uriëlle, ander bit maakt niet uit, dat heeft degene voor mij allemaal al geprobeerd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:16

Ik zat eens na te denken over dat je zei dat degene voor je alle bitjes heeft geprobeerd. Er is natuurlijk 1 heel groot verschil, diegene reed heel anders (anders had je het thuis ook nooit op kunnen lossen), dus het is heel goed mogelijk dat het voor jou wel werkt omdat jij heel anders rijdt. Dan voelt het voor je paard toch ook immers heel anders. Kan me namelijk voorstellen dat als je rijdt met een heel harde hand alle soorten bitten pijn doen.. Hoe dan ook veel succes! (en fantastisch dat die wedstrijd goed ging!)