Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Afstappen doe ik niet, ik probeer haar gerust te stellen en laat de teugels lekker los zodat ze wel de ruimte heeft om naar voren te gaan en te kijken. Desnoods blijf ik 5 minuten zo staan, uiteindelijk gaat ze toch wel lopen. Als ze loopt te klieren is het een ander verhaal dan krijgt ze gewoon op der kop maar als ze echt bang is vind ik dat ze wel even de tijd mag nemen om die enge 'hindernis''te overwinnen

)
. Meestal probeert je paard aan 1 kant om te draaien. Voorkom dat om juist tegenovergestelde teugel erbij te houden. Ik denk dat de anderen ook veel goede tips hebben gegeven. Het is even uitproberen wat bij jouw paard past. Meestal ben je zelf onzeker en niet overtuigend genoeg. Je moet dus ook voorkomen als je afstapt dat je paard iets in de gaten heeft. Doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Als je paard achteruit gaat, leg je er waarschijnlijk teveel druk op. Adem even goed uit, maak je zwaar. Meestal ga je zelf al gespannen zitten en trek je de teugels strakker aan. Daarmee trigger je hem nog meer. 
Vrijdag probeerde ik dus toen er een trekker aankwam om hem een oprit op te sturen en wachten tot de trekker voorbij was, alleen probeerfde ie toch om te draaien en toen dat dus niet lukte ging ie weer achteruit. de oprit had aan twee kanten water en het scheelde echt niks of we waren een meter naar beneden gedondered dat water in, zijn achterbeen gleed al weg... de trekker stopte vlak voor de oprit waar wij stonden en toen ik alleen maar hem weer naar voren wilde sturen werd ie kompleet gek. en ja dat eindigde op de grond.
En ik ben echt niet ban om te vallen, en dan ook echt niet maar wel dat er iets met het paard gebeurt.