soort sprong bij overgang.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaa

soort sprong bij overgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:07

hoi hoi,

ik heb nog een probleempje.
ik was laatst erg aant oefenen met overgangen.
om ze soepeler te laten gaan. maar ik kwam dus in draf aan rijden op een lange zijde. en stuur rechts, rij naar de a-c lijn toe om daar vervolgens uit de draf halt te houden. vervolgens dan weer in draf. maar van een halthouding naar de draf. maakt ze met haar voorkant een hele sprong de lucht in. ( dit is even overdreven gezegt, maar zo leek het mij wat duidelijker.) hoe kan ik dit verkomen/verminderen?

groetjess. x

Casarell

Re: soort sprong bij overgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:10

Probeer eerst eens om een pas of 2 te stappen, en daarna aan te draven.. zo kan je elke keer wat sneller die overgang rijden en uiteindelijk vanuit halthouden ineens naar draf..

Ik denk dat je teveel in komt waardoor ze het nog niet kan verwerken in haar beweging..

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:13

hey,

heb het zelfde probleem met mijn fries. ook daar ben
ik druk mee aan de gan om vloeiender overgangen te krijgen.
wat bij mij het probleem is, dat ik hem te veel
van voren bij me hou. hij kan het dan niet verwerken.
dat wil niet zeggen dat dat bij jou ook het geval is, maar
je kan proberen om hem meer ruimte te geven van voren.
helpt bij mij wel. natuurlijk heeft hij die sprong 1 2 3 er niet
uit, maar hij wordt er wel soepeler van.

succes ermee.

groetjes Naomi

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:23

Ik ken een haflinger die het ook doet, veel overgangen rijden helpt bij die pony. Misschien niet bij die van jou maar je zou het kunnen proberen. Levi doet het trouwens ook van stap naar draf.

Chaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:52

okee bedankt! ik ga jullie advies is proberen ! (:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:54

Komt wss doordat ze nog niet genoeg balans en spiermassa heeft om zichzelf goed te dragen. Omdat ze het moeilijk vind de achterhand goed onder de massa te zetten en ineens volt weg te draven gooit ze de voorhand omhoog wat het voor de achterhand makkelijker maakt.
Is geen onwil maar gewoon 'onkunde'.
Als je de achterhand blijft trainen zal het vanzelf beter worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:09

Is meesta;l een balans probleem, je zou wat meer zijgangen in stap kunnen doen , zodat de achterhand dragender en soepel en buigzamer gaat worden, heeft wel even tijd nodig , zoieta krijg je niet in 1 week voor mekaar, gewoon een paard maandjes voor uit trekken en dan zal jij en je paard daar zeker erg veel profijt van hebben,

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:19

Zorg dat het paard vertrekt vanuit de achterhand. Ook van halt naar stap, ga dit eerst oefen, halt, 3 stappen actief stappen en draven. Wanneer de achterkant sterker wordt en je dit oefent zou dit beter moeten gaan.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:43

gewoon veel overgangen rijden en je pony alert houden. Rijd alle gekke figuren die je zelf kan bedenken. Beetje inhouden bij de overgang kan ook helpen

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:57

Komt het misschien ook doordat je zelf "ineens" de (om het zo maar te zeggen) de benen erin trapt en dat ie dan vooruit schiet? heb ik namelijk zelf ook wel eens gehad, dan verwachten ze het niet en duw je er ineens hard in, het kwam ook omdat ze dan nog onervaren zijn. maar probeer je been licht aan te leggen en dan de druk vergroten. Eerst een pasje stap is ook geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:02

Mijn paard heeft dit ook, maar het is nu al vele malen minder als in het begin!

Het is idd een balansprobleem, ik probeer gewoon haar op haar eigen benen te laten lopen, en het wordt echt steeds minder!
Ik zou me er niet teveel op focussen, want dan wordt jij alleen maar meer gespannen!

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:59

Het probleem van dat sprongetje is meestal dat je paard op dat moment niet goed voorwaards is. Als hij goed voorwaards is en goed op je been reageert zou hij dat niet moeten doen. Dus inderdaad veel overgangen rijden en zorgen dat hij goed voor je been is (dus beetje streng zijn, drijven is aandraven).

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:06

Het kan ook zijn dat je paard niet voldoende door de hals en de rug is bij de overgang, komt hij tegen de hand bij het aandraven? Probeer van halt naar stap en houd het paard door de hals, evt wat stelling vragen. Het kan ook zijn dat je paard de kuithulp interpreteert als de hulp voor galop aanspringen? Duidelijk zijn in je hulpen.