Wanneer/waarom vragen jullie je paard door?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Wanneer/waarom vragen jullie je paard door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:37

Ik denk dat de titel wel duidelijk is.
Waarschijnlijk hebben jullie ook nog andere opties dan mijn poll aangeeft, maar deze hoor ik regelmatig terug.
Andere dingen zijn ook welkom.
Ik wil graag weten wanneer je je paard doorvraagt.

Ter discussie:
Wanneer kun/mag je je paard doorvragen?

Edit: graag je mening (theoretisch) onderbouwen!
Laatst bijgewerkt door mirkip op 02-11-08 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

amber1980

Re: Wanneer/waarom vragen jullie je paard door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:44

Wanneer nodig, om hem iets duidelijk te maken. Dit mag natuurlijk niet bij het gerinkste

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:01

Als je paard niet luistert, waarom zou je anders doorvragen... Wanneer je een oefening uitvoert, en jij geeft de juiste hulpen, maar je paard begrijpt je/ luistert niet vraag je meer. Natuurlijk moet je niet grof worden, wel duidelijker. Tot dat je paard doet wat je vraagt. Lachen
Houd het redelijk wat je verlangt! Van een paard wat nog nooit zijgangen heeft gedaan, kun je niet verwachten dat hij in een keer perfect zijn passen maakt. Tong uitsteken

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:11

Ik rij nu een 5jarige merrie, is heel erg kijkerig, ziet werkelijk alles tot de kleinste details en blijft ook kijken tot het weg is..Als ze dan haar hals erop zet en niet meer nagefelijk te rijden is, of weer eens gigantisch afgeleid is, waardoor ze niet aan het werk blijft, dan vraag ik een keer door. Dit om te zorgen dat ze bij haar werk blijft en snapt dat ze wel mag kijken, maar niet moet BLIJVEN kijken..Het is er namelijk eentje die erg snel leert en het dus ook snapt als ze afgeleid is, ik een keer doorvraag en ze daarna weer oplet. Dan hoef ze van mij nog niet eens meteen weer nagefelijk te zijn, als ze maar oplet en de dingen doet die ik vraag. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:58

Als ik zeker weet dat het terecht is. Wanneer ik namelijk op onterechte momenten doorvraag in bijv. stelling, heb ik daar een paar keer rijden last van. Ik moet er dus echt heel erg zeker van zijn dat hij het gevraagd kan én snapt, en als hij dan nog niet laat zien wat ik van hem zou willen, dan pas vraag ik hem door. Maar hij straft me erg snel af als ik hem een paar keer onterecht doorvraag, dus ik ben er wat dat betreft behoorlijk voorzichtig mee.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:07

als het met iets simpels is zoals gewoon z'n aandacht bij hetw erk houden. en hij schrikt telkens onnodig om dingen wat normaal ook altijd gebeurd dan word ik natuurlijk niet na 1 x boos kan gebeuren. maar als het meerdere keren gebeurd begint het tog wel erg vervelend te worden!

Maar ik ben echt geen dressuur mens dus met dressuur is het meestal zo niet aan de teugel lopen, hoefd het ook niet. Tuurlijk zet ik nog wel even door maar als het echt niet wil dan maar niet Vork

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:13

Ik rijd aangespannen, en het komt voornamelijk aan het begin van de training nog wel eens voor dat er totaal geen concentratie is bij het paard. Ik verwacht niet van mijn paard dat als ik de leidsels aanneem deze gelijk snapt wat ik wil. Maar als ik aanvoel dat ze laks word dan ga ik inderdaad doorvragen. Dus eigenlijk oefeningen doen die veel concentratie vergen. Dit werkt in de meeste gevallen erg goed.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:31

Ik vraag door wanneer ze er een potje van maakt.
Het is een slimme tante en soms zet ze mij bij het minste of geringste al buiten spel..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:55

Ik vraag niet meer door. Wel gedaan, maar dat werkt niet voor mij. Gewoon licht contact en actief rijden, dan komt hij vanzelf wel.
Lukt het niet vanzelf, dan doe ik waarschijnlijk iets anders fout (niet genoeg aan het been, verkeerd zitten). Ik moet echt goed vanuit achter blijven denken, zodra ik van voor ga zitten prutsen krijg ik het nooit voor elkaar.

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:02

er is geen bepaalde regel wanneer je je paard doorvraagt, vraag hem door als je denkt dat dat nodig is, en op de moment dat hij/zij niet luisterd of blokkeerd

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:05

ik vraag mijn paard zo goed als nooit door, ik rijd hem ook niet rond op mijn handen Lachen. Meestal doen mensen het inderdaad wanneer een paard vast pakt of iets dergelijks!