luie zaniro @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefjuhhh

luie zaniro @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 16:56

hallo,
ik heb begin vorige week een nieuw camera gekocht en ben maar eens op foto jacht gegaan, dus heb hem vandaag gebruikt. zaniro en ik zijn eerst samen met mijn zusje en haar pony een stukje gaan wandelen. toen we terug kwamen van het wandelen ben ik nog even gaan rijden.

zaniro is een 4 jarige kwpn-er en ik heb hem al weer 5 maanden. we zijn nu heel erg bezig met het laten reageren op het been. zoals jullie al lezen in mijn "titel" is hij liever lui als moe. zodra ik met het zadel aan kom lopen begint hij al te zuchten en te hangen. zoals altijd was hij vandaag dus ook weer lui en heb evenlater toch maar even het spoortje erbij gepakt. we krijgen één keer per week les en dat gaat goed. hebben jullie misschien nog wat ideetjes om een paard meer door te laten lopen. zodra ik hem namelijk aanspoor zet hij een paar stappen harder en valt hij meteen weer terug naar het vorige tempo.

kijken is reageren Haha!

samen wandelen
Afbeelding

rijden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en als laatste nog een mooie hoofdfoto Knipoog
Afbeelding

Serafina80

Re: luie zaniro @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:00

Wat een gaaf paard!

Wat je misschien kunt doen ik heel veel overgangen rijden. Stap-draf-stap-draf-galop-stap-halthouden-stap etc. Dan gaat je paard actiever reageren op je been. Bij mij helpt het in ieder geval!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:02

Je paard is niet aan je been. Dit los je niet op door met een spoortje te gaan rijden. Zoals Japadour zegt, veel overgangen rijden. Maar ook tempowisselingen (draf, middendraf, draf, rustige draf, draf, middendraf) rijden. Houd hem bezig, zorg dat je geen rondje rijd zonder dat je iets doet. Let ook op je benen, 1x been is reactie, anders 2x been, nog geen reactie schop/zweep!

Je paard is niet lui, jij bent lui dat je hem niet aan je been maakt! Knipoog

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:04

ja, ik rij eigenlijk nooit met sporen maar ik was het gewoon ff beu maar ik zal het gaan proberen door overgangen te gaan rijden.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:09

Vee overgangen rijden en tempowisselingen zoals hier boven al werd gezegt Lachen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:11

ten eerste , wat een leuk diertje, wel wat klein, is het een paard of nog net een pony?

Maakt m niet minder leuk hoor Haha!

Maar goed, het rijden, ik krijg het idee dat zadel niet lekker ligt, jij en zadel komen wel erg ver boven de rug uit heb ik het idee.
Verder ziet ie er niet lui uit, wellicht inderdaad dat ie van het been af is.
Wat verstandig zou zijn, is er zo nu en dan je instructrie (mits die goed kan sturen) erop laten rijden, zodat ie hem wat scherper maakt, dan kun jij leren hem scherp te houden Knipoog

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:12

Jou paard lijkt echt sprekend op mijn leasepaard..ik dacht eerst dat het hem was. Echt bizar. Verward

Ik zou als ik jou was gewoon overgangen gaan rijden, dan gaat hij vanzelf actiever worden en ontspannen.

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:20

bedankt voor de berichtjes!
crossmonster: het is een paard van 1.63 en ja ik zat het ook te overwegen om er iemand anders een paar keer er op te laten rijden, die er meer reed mee weet.

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:21

cletjee schreef:
Jou paard lijkt echt sprekend op mijn leasepaard..ik dacht eerst dat het hem was. Echt bizar. Verward

Ik zou als ik jou was gewoon overgangen gaan rijden, dan gaat hij vanzelf actiever worden en ontspannen.

bedankt voor de reactie heb je misschien een foto van jou leasepaardje?

Kadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:41

Heey zus van me

Ja, hij was inderdaad sloom zo als altijd:S
Maar hij blijft een knappe jonge Tong uitsteken

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:52

haha dankje:P assie

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:58

Hij toont niet lui op de foto's.

Ik zou je sporen afdoen, en heel maar dan ook echt heel erg veel overgangen rijden. stap, draf, stap, middenstap, draf, middendraf. Ook in de galop. Zodra je voelt dat hij terug komt in tempo schakel je naar voor. Zorg ervoor dat je niet elke pas die hij zet hoeft te drijven, test hem af en toe op je been. Reageert hij niet is een tikje met de zweep. Wakker houden dat paard. Veel figuren rijden, ook in figuren kan je schakelen.

Met een spoor bereik je helemaal niks.

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:01

dat is juist het probleem ik ben juist alleen bezig met aan te sporen zodra ik dat niet meer doe staat hij dan ook egt letterlijk stil.. ik ben dus zowiso al de hele tijd bezig, maar ik ga proberen meer tempo wisselingen te maken. en figuren is misschien ook wel een goede tip. bedankt voor de reactie!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:15

Hoii
Eerst en vooral , leuk paard !
Toen ik met Luna begon was ze ook erg lui aan het been ,
Vooral de eerst hulp zacht houden, want als ik dat niet deed kreeg ik al direct protest ,
Daarna , als ze op die zachte hulp niet reageert een tik van de zweep erbij geven , Niet hard gewoon dat ze weet dat ze moet gaan.
Heeft bij de mijne ontzettend goed geholpen, soms verschiet ik nu zelfs van op welke iniminie hulpen ze al reageert!

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:49

heey bedankt voor je reactie, maar bij mijn paard ligt het toch iets anders op de zweep reageerd hij niet egt alleen als ik hem egt een harde mep verkoop en het is nogal een eigenwijze als hij iets niet wilt dan gebeurd het ook niet.. toch bedankt voor je reactie!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:11

Hoi, mijn mening is probeer vooral los te blijven in je armen en elk juiste gedrag/reactie te belonen. Reageert je paard op een voorwaartse hulp, beloon dit dan door onmiddellijk je benen eraf te houden en goed mee te geven in je bewegingen, desnoods verlichte zit en vooral teugelvrijheid geven. Probeer ook misschien eens wat ze doet op je stem en aan de longeerlijn. Het is natuurlijk nog een jong dier en zo te zien erg onzeker en nog helemaal niet in balans. Probeer echt zo min mogelijk met zwepen en sporen te doen want daar stomp je hem/haar erg mee af. Als je een zweep gebruikt geldt beter 1x een goede tik als ze een beenhulp negeert dan 3x een zachte of oneindige beenhulpen. Anders krijg je zelf een erge slordige stijl en maak je je paard nog onzekerder. Vooral heel consequent blijven. Wat ik uit de foto's opmaak is dat jullie elkaar gewoon nog niet zo goed begrijpen/aanvoelen. De overgangen en tempowisselingen die al genoemd zijn vind ik ook een hele goeie tip. En wat me ook slim lijkt is om in het begin niet te lang achter elkaar te rijden en stoppen met rijden op het moment dat je voelt dat je paard wel voorwaarts is en reageert en langzaamaan opbouwen. Misschien issie gewoon ook nog niet zo in conditie. Vingers aflikken voor de rest vind ik het een leuk dier om te zien, succes!

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:19

heey piezze ten eerste bedankt voor je reactie! hij deed eerst alles heel goed op geluid ik hoefde maar draf te zeggen en hij begon meteen aan te draven maar van onze instructrice moesten we het zonder geluiden gaan doen en dat ging op het begin wel goed maar nu daald het steeds verder af en op stem reageerd hij nu niet meer.. als hij goed rijd rij ik meestal maar een kwartiertje dat hij kan zien dat hij het vandaag goed gedaan heeft.. maar ik ga je tippen uitproberen!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:34

Probeer losser te zijn van voren, en zelf meer in balans te zitten. Je blijft met je bovenlichaam achter in de beweging, dan is het heel moeilijk voor zo'n jonkie om lekker naar voren te lopen.

En waarom je stem niet gebruiken?? Als hij dat beter begrijpt zou ik daar gebruik van maken!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:43

eefjuhhh schreef:
cletjee schreef:

bedankt voor de reactie heb je misschien een foto van jou leasepaardje?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=991042
In dat topic taan wat foto's van hem Haha!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:25

ik moet zeggen dattie m.i. behalve dan de kleur er niet echt op lijkt, deze 4 jarige is wat grover en heeft wat meer "kont". Sigaar

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:37

Mijn paard is ook vreselijk lui, wat ik nu doe, been is weg, niet weg, dan kan hij een tik met de zweep verwachten, ik hoef dat nu maar 3 keer te doen als ik rij en dan let hij wel op hoor Tong uitsteken Dus inderdaad duidelijk, concequent en heel veel overgangen. Het is wel zo dat als je hem dan een oplawaaier geeft met de zweep, je dan direct daarna je been eraf moet houden, en zodra je bijv weer op de lange zijde komt, je moet controleren of hij dan wel reageerd.. Succes ermee, want het is een erg leuk beest om te zien Haha!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:03

ja heel veel overgangen,en bijv zo verzameld draven dat hij byna stapt en in ene keer in de middendraf gas erop lekker actief maken Knipoog vooral draf galop overgangen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:42

hoi, ja draf galop overgangen daar wordt de mijne altijd super actief van op je been. In galop aanspringen ziet ze eigenlijk al als een beloning op zich. Ik rij nou steeds zonder zweep en sporen en ik drijf haast niks. Maar ik weet zeker dat er ook echt hopeloze paarden zijn die echt met geen mogelijkheid voorwaarts worden. Volgens mij moet je die volstoppen met haver oid Pling Huilen Haha!

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:06

hey piezze we zijn nu ook bezig met haer te bij te voeren en sinds gister kwam het wel een beetje in werking hij was al wat vlotter en veel meer oplettend, voor het rijden washij iets te enthausiast en maakte nog wat bokken. mrjaa ik zie hem liever wat actiever dan zo lui.

cletjee: jou leasepaard heeft wel ongeveer het zelfde hoofdje maar voor de rest zie ik ook niet echt overeenkomsten alleen de kleur ja;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:20

Iets meer bix geven of mueslie ofzo.. Maar veel overgangen en schijnovergangen zouden toch ook moeten werken lijkt mij?