Ja, mijn paard is beter in zijn lijf geworden, heeft meer bovenlijn bespiering gekregen omdat hij nu zijn hele lijf op een ontspannen manier kan gebruiken.
Massage is leuk, maar dat kan na 1 keer rijden al weer weg zijn. Massage kan je zelf ook, kijk maar eens goed wat ze doet, koop desnoods een boekje en dat spaart je veel geld uit.
Vergeet niet dat het paard niet meer zo jong is, er nooit wat mee gedaan is en de korte tijd dat ze bereden is geweest is alleen haar onderhalsspier getraind geweest door de thiedemann. Nu een paard opstarten die niet meer onder de 10 jaar is, vergt meer tijd en meer opbouwtijd. Als ze ook al niet goed is ingereden dus eigenlijk niet goed weet wat correct aan de teugel lopen is, wordt dat best moeilijk. Stijfheid is al een reden om het bit vast te pakken omdat het voor het paard niet prettig is als er dingen worden gevraagd die hij niet omdat zijn spieren het niet aankunnen. Ik zou heel veel gaan stappen en in de stap gaan loswerken. Ik doe ook na een lange rustperiode bij mijn paard die van nature stijf is, heel lang instappen, al snel een half uur!! en dan doe ik veel buigoefeningen in stap en pas na een half uur gaat hij goed stappen, is hij aktief, laat hij zijn rug los en reageert hij helemaal op het been en kan ik de teugels nagenoeg los laten. Maar ik ben dan na zo een half uur ook afgebrand, want ik moet heel hard werken. Resultaat is wel een los paard. Als ik te snel ga draven, draaft hij onder mij uit, drukt zijn rug weg en maakt zich sterk. Hij vind het heel erg moeilijk en weet gewoon dat hij sterk is.
Hij staat nu al weer 3 maanden stil, maar binnenkort ga ik weer beginnen, dan weet ik al weer dat ik eerst veel moet longeren om hem conditie te laten krijgen, spieren te laten groeien en als ik er op ga, eerst alleen maar stappen, balkjes, veel voltes, kleine voltes, hele kleine voltes, tempowisselingen in de stap, halthouden en aanstappen, allerlei dingen om hem aan het werk te houden, maar wel in stap en dan pas na een half uur even 10 minuten draven en dan pakt hij het meteen op. Ik heb gewoon een stijve knol die heel snel de handdoek in de ring gooit en een heel bonk spieren is als hij niet wil
, veel rijden en niet te lang, niet te moe maken, niet te veel doorgaan als het goed gaat en voor voldoende rust tussendoor zorgen. Mijn paard is 15 ook geen jonkie meer.