Paard steigert en loopt achteruit als de bak dichtgaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Paard steigert en loopt achteruit als de bak dichtgaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 09:51

Heej,
Ik heb een probleempje met mijn paard, als ik aan het rijden ben, en er zijn andere paarden in de bak, is hij er altijd super bang voor dat ze bij hem weggaan.
Nou vroeger deed hij altijd steigeren bokken en achteruit lopen als er een paard weggaat, maar dat is al minder geworden.
Alleen gisteren was ik alleen met hem in de bak aan het rijden, doet mijn zus even de poort dicht en begint hij weer!
Steigeren bokken en keihard achteruit! Ik probeer hem dan meestal af te leiden door hem onderin te laten lopen, maar als hij achteruit gaat lukt me dat niet.
Ook als hij weer een beetje gekalmeerd is, en de bak is dicht, dan wilt hij toch van ieder geluidje gaan rennen, en meestal geeft hij dan ook nog een enorme bok.
Iemand misschien wat tips hiervoor??

amillia

Re: Paard steigert en loopt achteruit als de bak dichtgaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:45

mischien kun je iemand in de bak laten staan die je vanaf de grond helpt in dat soort situatie's en uiteindelijk als je paard inziet dat het zinloos is kan je weer gewoon rijden

brazilll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:46

daar heb ik dus ook af en toe last van Boos!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 11:50

Ja dat is het juist met die knol van mij, die blijft doorgaan wat je ook doet. Nu heeft hij het dus een tijdje niet gedaan, maar hij is weer begonnen. Weet jij misschien of het goed is dat ik hem eerst een half uurtje laat longeren/??

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:59

De aandacht van je paardje is op dat moment niet meer bij jou. Je zal hem dus werk moeten geven waardoor hij zich op jou en het werk gaat concentreren. Ik zou daar aan werken met een instructeur.
Het achteruit lopen proberen voor te zijn door hem voorwaarts te houden. Ook steigeren en bokken lukt minder goed als je je paardje voorwaarts en aan het werk houdt. Laat een instructeur je helpen.

Waarom denk je dat longeren helpt? Mocht het gedrag uit frisheid zijn kan het wel eens helpen eerst te longeren, maar zoals je beschrijft ligt de oorzaak meer bij het 'alleen' moeten rijden, en paarden die weggaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:26

IK denk dat j eheel erg aan het vertrowuen tussen jou en het paard moet gaan werken, ga los/grondwerk doen,
Bokken en steigeren is vlucht gedrag.
Als je b.v eerst een de hand wat werk doet in de bak, zodat je hem op zijn gemak kan stelling wat gebeurd er dan??

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:20

midgie schreef:
IK denk dat j eheel erg aan het vertrowuen tussen jou en het paard moet gaan werken, ga los/grondwerk doen,
Bokken en steigeren is vlucht gedrag.
Als je b.v eerst een de hand wat werk doet in de bak, zodat je hem op zijn gemak kan stelling wat gebeurd er dan??

Ik heb ongeveer 1 maand hem los moeten laten lopen in de bak in verband met zijn tanden. Dat ging allemaal goed zo, hij kwam ook al was er geen longeertouw gewoon in de volte om mij heen lopen.

Nee, helpt niet.. Verdrietig Hij blijft bezig als de deur dichtgaat. Ik ben ook een keer afgestapt omdat het heel erg was. Maar dat is gelukkig al lang geleden ..

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:31

Kelly_ann schreef:
De aandacht van je paardje is op dat moment niet meer bij jou. Je zal hem dus werk moeten geven waardoor hij zich op jou en het werk gaat concentreren. Ik zou daar aan werken met een instructeur.
Het achteruit lopen proberen voor te zijn door hem voorwaarts te houden. Ook steigeren en bokken lukt minder goed als je je paardje voorwaarts en aan het werk houdt. Laat een instructeur je helpen.

Waarom denk je dat longeren helpt? Mocht het gedrag uit frisheid zijn kan het wel eens helpen eerst te longeren, maar zoals je beschrijft ligt de oorzaak meer bij het 'alleen' moeten rijden, en paarden die weggaan.

Het is meestal als ik erop stap, dan gaat de bak ook meestal dicht en ben ik nog niet echt aan het werk. Ik probeer hem dan eerst rustig te laten lopen, en dan onderin. Maar als hij in de achteruit gaat kan ik eigenlijk niet meer met hem werken want hij luisterd naar geen van de hulpen meer. De instructeur zegt vooruit drijven. Maar dat helpt dus niet.

Ik denk dat hij er misschien wat rustiger word, en dan snapt dat het niet eng is. Want hij doet het alleen in het beign. Maar hij heeft heel erge verlatingsangst, een keer was hij in de wei en gingen andere paarden weg, was hij bijna over het prikkeldraad gesprongen als ik hem niet had tegengehouden!! En sinds dien doet hij ook rare dingen in de bak. Maar ik ga proberen of hij maandag nog steeds doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:07

Ja is dan toch een kwestie dat hij jou gaat vertrouwen als hij samen met jou is,
Is het niet zo dat jij ook gespannene ben als hij dat doet en voor je erop gaat denkt van als hij maar niet bokt of steigert??

Wat voor dingen doe je om hem zelfverzekerd en meer vertrouwen te geven??
Ga b.v eens aan de dubbelen lijnen werken in de bak en ga in de men positie lopen, dan loopt hij voorop en leert hij dat hij de leiding van jou krijgt, dat helpt ook erg als voor bereidend werk voor het rijden,
B.v volte en dan erachter gaan lopen, als je merkt dat hij onrustig word zet je hem weer op de basis volte, zo kun je ook eens naar buiten gaan en een schrik parcour neer zetten, vlaggen , tonnen noem maar op.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:33

Vraage- doet hij dit ook als je ernaast loopt? Longeren ofzo? Dat haal ik er niet helemaal uit. Misschien helpt het al als je eerst met hem loopt en met zijn teugel rammelend aan zijn bit zijn aandacht bij je kan houden (tenzij je oefeningetjes weet voor aan de hand). Als hij door wandelen of longeren eerst zijn rust kan hervinden dan zou ik dat vooral doen. Het heeft ook niet echt zin om elke keer met hem te moeten vechten. Als je het eromheen werkend kan oplossen dan is dat toch prima? Je hoeft niet altijd de confrontatie aan te gaan hoor! En zeker met verlatingsangst, dat is heel moeilijk "af te leren".

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:41

grnodwerk doen, speel met hem als je alleen met hem bent, maak het leuk, een appeltje, wandelen in de bak, druk er af, stapje voor stapje, zorg dat hij jou zo leuk vindt dat hij niet ebzig is met zijn angst. Dus heel banaal: Afleiding. en elke keer belonen als hij eht goed doet, brokje geven, aai, met je stem, etc.
Hou vol, dit is kwestie van volhouden en blijven geloven dat het echt beter zal gaan, neit vermijden, elke dag een half uurtje doen.
Als het dier meer op jou vertrouwt, kun je de confrontatie meer aangaan met andere paarden erbij. Succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:57

Citaat:
Ik denk dat hij er misschien wat rustiger word, en dan snapt dat het niet eng is. Want hij doet het alleen in het beign.

Dat gaat denk ik niet werken. Als je hem namelijk rustig wil krijgen ben je zelf wat afwachtend, hij is niet bij de les en tijdens het 'kalmerend stappen' heeft hij als het ware alle tijd om om zich heen te kijken en in paniek te raken. Je geeft hem dan ook alle tijd om om zich heen te kijken en afgeleid te worden.

Voorwaarts oplossen, misschien kun je beginnen met een vlotte draf en veel voltes en achten rijden. Dan krijg je hem waarschijnlijk beter op jouw gericht en gelijk even bij de les. Misschien in het begin duurt het even, maar waarschijnlik kun je het later gewoon afbouwen en wordt het minder.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:30

Staat je paard wel eens los in de bak en dat de bak dan afgesloten is? En wat doet hij dan?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:14

monsera schreef:
Staat je paard wel eens los in de bak en dat de bak dan afgesloten is? En wat doet hij dan?

Ja, gaat langs deuren rennen. Maar ik heb de oorzaak van het probleem al gevonden, hij had die week biks gekregen en dat heeft een vreselijke werking op hem Bloos

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:31

HIhi....goh, dat herken ik echt niet....wat kan sommige biks rare dingen doen met je paard heh! Maar is het probleem dan meteen helemaal opgelost? Da's mazzel hebben! Blij dat je er toch vrij snel achter bent. Maarre, al die leuke tips van hier....toch leuk om te doen hoor!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:49

Elpharo schreef:
HIhi....goh, dat herken ik echt niet....wat kan sommige biks rare dingen doen met je paard heh! Maar is het probleem dan meteen helemaal opgelost? Da's mazzel hebben! Blij dat je er toch vrij snel achter bent. Maarre, al die leuke tips van hier....toch leuk om te doen hoor!

jaa .. het is een hyper knol die van mij Bloos
Jaa , nog een beetje trainen en het is er helemaal uit Haha!
Jaa bedankt nog !!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:55

dat heeft mijn paard een tijdje gehad en mij mij hielp het vlak voordat iemand weggaat op een kleine volte zetten en gewoon voorwaarts en andere oefeningen ook zo veel mogelijk achter elkaar aan zodat hij geen tijd heeft om te denken. en dat steigeren het klinkt mischien hard maar vroeg of laat wordt het te gevaarlijk en klap je een x achterover dus omdat te voorkomen moet je hem met de achterkant van de zweep tussen de oren slaan en dat 1 x en nooit weer

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:38

Naja, gelukkig dat je nu de oplossing hebt gevonden! Knipoog
Maar stel dat hij het weer gaat doen, dan zou ik toch eerst eens een keertje proberen of een kwartiertje aan de longe laten stappen invloed heeft.... proberen kan geen kwaad! Knipoog
Succes nog! Lachen
Xx

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:55

jaa Lachen harstikke bedankt allemaal !