springen vanuit draf..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

springen vanuit draf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 23:43

HoiiHoii Bokt;

Mijn verzorgpaardje heeft voor mijn komst nooit gesprongen en heeft al een leeftijd van ongveer 8 jaar oud..
In het begin weigerde ze énorm, maar nu gaat het telkens beter.
Vroeger weigerde ze al voor een platte balk op de grond; en gisteren hebben we voor het eerst 90cm gesprongen..
Maar dit vanuit draf
En dat is nu precies mijn vraag.. Is springen vanuit draf wel gezond? Volgens mij niet maar ik heb de proef op de som genomen en haar tijdens het vrijspringen haar zin laten doen, en alle sprongen doet ze uit zichzelf vanuit draf..
Als ze in galop nr de sprong wordt gestuurd, weigert ze of gaat ze op tijd nog over in draf..
Ik voél gewoon dat mijn paard véél liiever en véééél beter springt vanuit draf, maar stel dat we ooit op wedstrijd gaan, we kunnen toch helemaal geen parcour in draf gaan doen???
Hulp Gevraagd Haha!

GrOetjes

xmaddyx

Re: springen vanuit draf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:46

als jij in galop aankomt rijden en ze gaat optijd weer in draf kan je daarna weer aangeloperen en vlak voor de volgende sprong weer in draf. Ik denk dat ze later misschien er wel achter komt dat in galop ook heel handig kan zijn. gewoon oefenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:48

De galop is al een soort sprong, en daarom vinden paarden het fijner om vanuit de galop te springen..
Dus ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is.. Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:06

Jouw paardje had nog nooit gesprongen.
Misschien vind ze het voorlopig nog makkelijker om vanuit draf te springen,
omdat dan de afstand tot de sprong minder erop aan komt.
Past altijd nog wel een pasje bij of af.
Terwijl je in galop als paard zijnde (of als goede ruiter, gaat in ieder geval mijn pet te boven) je
passend op de sprong moet aankomen, dus afstand moet redelijk kloppen.

Kan me zo voorstellen dat dat het probleem is.
Je kan eens proberen om een balk voor de hindernis te leggen, zodat ze daarvoor in draf aankomt
en dan daarover aan gallopeert en precies passend bij de sprong uitkomt.

Maar ik ben dressuur muts, dus kan zijn dat dit allemaal kant nog wal raakt.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:17

Probeer met longeren een balk neer te leggen en haar daar over te laten galopperen, dat is nog niet echt een sprong, maar voor het idee dat in galop ook kan, dan rustig eens een 2e balk erachter (voor een paard in een redelijk beheerste galop ongeveer 3 meter, even kijken of ze uitkomt) en als ze dat braaf doet kun je van de 2e een klein kruisje maken, gewoon rustig opbouwen dat ze gaat snappen dat vanuit galop eigenlijk minder energie kost.
en met een 1e galop balk ervoor zorg je ook dat ze mooi uitkomt voor de sprong zodat ze daar in het begin niet angstig voor hoeft te zijn.
Of oefen met 2/3 lage in-uitjes, dan kan ze niet terug in draf ertussen, zo leert ze ook door te springen, maar als ze nog veel weigert zou ik beginnen met de balkjes. hou t simpel en ga niet te snel.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:50

Vanuit galop gaat het makkelijker , als je ten minste uitkomt, gewoon goed oefenen

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:37

blijven oefenen en inderdaar longeren en dan in galop over een balkje, later onder het zadel dit ook gaan doen.. zo dat ze gewend raakt eraan.. verder er gewoon een btje een spelletje van maken dat het voor haar ook leuk blijft, dus niet teveel focussen op wat ze nog niet kan maar juist op wat ze al wel kan!
succes ermee

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:40

Vanuit galop springen is wel makkelijker.
Ik heb ook een poos een schimmel gereden, maar die was erg heet
en in de galop ging die verschrikklijk hard, daarom werd er besloten
dat ik de hindernissen vanuit draf nam. (Ik rij in een springles) En dat
ging hartstikke goed!!! Hij liep zo ontspannen, sprong heel goed en was
gewoon heel relaxt, iets wat ik toen nog niet kon bereiken als ik vanuit galop
aan kwam rijden..
(ik reed de sprong altijd aan vanuit de draf, en op een gegeven moment sprong die vanzelf
aan, op een heel beheerst tempo.)

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:43

Probeer is net 2 meter voor de sprong nog in galop te komen dit doe ik altijd anders gaat die van mij erlangs ;p

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:48

Het klinkt alsof je paardje inderdaad zeker wil weten goed uit te komen met zijn sprongen.
En dit in draf blijkbaar beter kan dan in galop. Maar dit is goed te oefenen.
Wat wij vaak deden als oefening:
2 balken op grond leggen echt 4 galopsprongen uit elkaar.
En gewoon rechtuit galopperen over die balken en proberen dan 3 galopsprongen te maken tussen de balken, en als het lukt, ook proberen 5 galopsprongen te maken. Dus je paard leren te verruimen en te verzamelen in galop, zonder dat er echt gesprongen hoeft te worden. Ik denk dat dit meer kans van slagen heeft en dat dat springen erbij later een stuk makkelijker zal zijn.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:02

In-uitje(3 mtr) rijden werkt ook, gewoon vanuit draf aankomen. Later kun je er een galopsprong tussen doen. Succes