Pony meer op achterhand rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carbus

Pony meer op achterhand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 17:37

Hallo,

Ik heb een pony, het is geen ras. Ik rijd haar 3x in de week. Deze pony is eigenlijk van mijn nicht, zij rijdt haar ongeveer 3 of 4 keer in de week. Maar wij hebben samen een probleem. We hebben laatst allebeide wedstrijd gehad waarbij je 2 proeven mocht rijden. Ik had 195 en 199 punten en zij had 178 en 180 punten (mijn nicht rijdt bij de paarden) Maar nu hadden we 4x hetzelfde commetaar. We moesten haar meer op de achterhand rijden. Het is altijd al een probleem geweest omdat ze voor 4/5 op de voorhand is gebouwd en 1/5 op de achterhand. En bij een normaal pony/paard is dat al snel 3/5 om 2/5. Nu was mijn vraag hoe kan ik haar meer op de achterhand krijgen?? Ik train nu met veel overgangen (van stap naar draf, van draf naar stap en heel langzaam ''verzameld'' draven.) Heeft iemand nog meer tips??

Groetes, Cariene

ARCTN

Re: Pony meer op achterhand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:09

Mijn pony is meer op de achterhand gaan lopen door balkjes te draven aan de longeerlijn, stukje bij beetje de balken verder uitelkaar neerleggen. Later heb ik dit onder het zadel gedaan.

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:19

Jouw probleem heb ik ook gehad. Met behulp van veel overgangen en tempowisselingen is het weer goed gekomen. Daarnaast moet je haar van de hand rijden, dus zorgen dat je paard zichzelf draagt en niet gaat leunen op je hand. OK dan!

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 19:26

elisa007 schreef:
Jouw probleem heb ik ook gehad. Met behulp van veel overgangen en tempowisselingen is het weer goed gekomen. Daarnaast moet je haar van de hand rijden, dus zorgen dat je paard zichzelf draagt en niet gaat leunen op je hand. OK dan!

Ja dat denk ik ook dat het probleem is, omdat als ze gaat springen doet ze haar hoofd tussen haar benen (kan het niet uitleggen maar het is wel heel gevaarlijk!!) Ik ga het eens proberen!
Bedankt Haha!

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:54

Aan de impuls werken, erg voorwaarts/actief houden, en niet aan de voorkant rommelen, eerst maar eens actief rijden,dat hoofd komt later wel!

nynke_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:04

mijn pony heeft het ook, ik ben er ook meebezig

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:42

in draf, en dan zelf doorzitten, dan wel aandrijven, maar met je hand tegen houden. net zo lang tot ze de achterhand gebruikt. Knipoog

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:47

Je pony lekker over z'n rug rijden (laag en rond) en op die manier veel overgangen, op allerlei manieren: stap-draf, draf-stap, draf- galop, galop-draf, stap-galop,galop-stap, maar ook schijnovergangen en veel tempowisselingen. Over de 'voorkant' maak je je helemaal geen zorgen. Als je pony eenmaal beter vanuit de achterhand loopt komt de houding (bijna) vanzelf.
Probeer samen met een goede instructeur (die ziet het altijd net even anders omdat hij/zij op de grond staat) dit te oefenen. Het kan best lang duren, maar na verloop van tijd ga je merken dat het werkt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:33

ioontje schreef:
Je pony lekker over z'n rug rijden (laag en rond) en op die manier veel overgangen, op allerlei manieren: stap-draf, draf-stap, draf- galop, galop-draf, stap-galop,galop-stap, maar ook schijnovergangen en veel tempowisselingen. Over de 'voorkant' maak je je helemaal geen zorgen. Als je pony eenmaal beter vanuit de achterhand loopt komt de houding (bijna) vanzelf.
Probeer samen met een goede instructeur (die ziet het altijd net even anders omdat hij/zij op de grond staat) dit te oefenen. Het kan best lang duren, maar na verloop van tijd ga je merken dat het werkt.

Laag en rond lijkt me niet heel verstandig bij een paard wat op de voorhand kukkelt. Zeker niet als ze er niet veel ervaring mee hebt. Ik zou je paard gewoon normaal rijden, en tempowisselingen, balkjes en veel figuren rijden.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:17

lijkt mij dat je pony dan ook te diep loopt met het hoofd?
als je je pony nu eens niet aan de teugel rijdt,
en haarvan achteren opdrijft en dan van voren iets opvangen,
dan zal ze meer in oprichting lopen en alleen een knikje net achter de oren maken, zo zal het minder lijken dat ze op de voorhand loopt?
ik geef maar een gooi zo, mant zou makkelijk zijn als ik een rijfoto van je kon zien!

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:19

san72 schreef:
lijkt mij dat je pony dan ook te diep loopt met het hoofd?
als je je pony nu eens niet aan de teugel rijdt,
en haarvan achteren opdrijft en dan van voren iets opvangen,
dan zal ze meer in oprichting lopen en alleen een knikje net achter de oren maken, zo zal het minder lijken dat ze op de voorhand loopt?
ik geef maar een gooi zo, mant zou makkelijk zijn als ik een rijfoto van je kon zien!

Ja hij loopt ook te diep! Ik zou het toch moeten proberen! en zou wat foto's laten maken! Ben nog niet zo lang lid van bokt. dus moet nog overal foto's van maken!!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:11

XAngel_ schreef:
in draf, en dan zelf doorzitten, dan wel aandrijven, maar met je hand tegen houden. net zo lang tot ze de achterhand gebruikt. Knipoog

PARDON??????
Je paard kan nooit zijn achterhand gebruiken als je hand niet adement is.... Zijn achterbenen hebben dan namelijk geen ruimte om naar voren te gaan en te dragen...
Ik geloof dat jij nog wel een paar lesjes kan gebruiken....

@Ts,
Je kan de achterhand sterker maken, door tempowisselingen overgangen e.d. Als haar achterhand sterker wordt, gaat hij zich vanzelf meer oprichten en beter de achterhand gebruiken. Dit is echt een kwestie van trainen en tijd.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:58

Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Ik probeer niet te veel aan de voorhand te komen. Rijd ook tempowisselingen en overgangen. (en ook ik moet eens nodig balkjes gaan draven) Tong uitsteken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:08

Misschien wat meer zijgangen doen, zodat het achterbeen dragend en buigzaam word zodat hij sterker in de achterhand kan worden, heeft echt tijd nodig, zal niet in 1 week lukken, maar over een paar maanden, na juiste training en gymwerk zal je zeker verbetering moeten zien, heb ej geen les, want je instrictrice zou je toch moeten kunnen vertellen hoe het werkt allemaal??

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:22

Schakelen en (schijn) overgangen rijden, daarvan worden ze voor lekker licht van, en achter actief en dus fijn dragend.