Nerveus buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangii

Nerveus buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 16:24

Mijn verzorgpaard is erg nerveus buiten. Dus als ik met haar van het erf afloop (aan het halster) word ze erg nerveus, gaat de hele tijd kijken (oortjes naar voren),stilstaan en hinniken naar alles. Maar als je dan omdraait om weer terug te gaan dan kan ze niet wachten en wilt ze zo snel mogelijk naar huis. Ik kan ook niet omlopen want ze staat op een dijk.

Juangii

Re: Nerveus buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:07

Iemand??

Loves_xyoup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:20

Mmmm... michien kan je telkens naar de dingen toe gaan die ze eng vind??

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:27

Schrik training in de bak.
Je pony is bijv. bang voor een zeil (ik noem maar wat). En zeil neerleggen en eraan laten ruiken, en eronderdoor gaan, heb ik vandaag gedaan. En dan steeds meer dingen erin wat ze eng vind.
Edit:
Het zeil hing over de rand van de bak, en 3 palen met 2 balken.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:28

Het vaak met haar doen en wat ik al las kijken wat ze eng vind en dat met haar oefenen. Succes .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:29

Niet naar huis omdraaien tot ze een beetje rustig is. Als ze nerveus is over iets en je draait meteen om geef je toe aan haar angsten. Dan denkt ze meteen dat het terecht is om naar huis te gaan. Laat haar bijvoorbeeld lekker grazen zodat ze buiten gaat associeren met eten/leuke dingen. Als ze teveel haast heeft om naar huis te gaan en ze loopt je voorbij, zet haar dan achteruit. Grote kans dat je dan een tijdje bezig bent en steeds moet herhalen maar dat is altijd nog beter dan dat het paard je meesleurt naar huis.

Schriktraining is idd ook een idee. Maar veel paarden voelen zich veiliger in de bak waardoor ze daar veel meer relaxed zijn. Verwacht dan ook niet dat je paard niet meer schrikt van een zeil als je buiten bent. Ook al heb je dat in de bak geoefend, buiten blijft t.a.t. anders voor ze. Als voorbereiding is het wel handig om mee te nemen.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:31

veel gondwerk met haar buiten doen.
Zodat ze de aandacht bij jou houd en op jou gaat vertrouwen.
Als ze jou voorbij loopt draai jij je gelijk om en loopt de andere kant weer op,dan eens naar links dan een naar rechts enz enz
gewoon de standaart oefeningetjes.
het heeft mij echt super geholpen Knipoog

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:48

Je kan ook eens een paar rondjes ernaast lopen buiten en dan steeds heel erg belonen als ze langs iets loopt wat ze eng vind. Of in de bak wat zeilen, stenen enz. neerleggen en ermee oefenen. Eest vertrouwen winnen van je pony;)

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:50

Je paard naar die dingen toe laten gaan wat ze eng vindt. Elke keer een klein stukje verder totdat ze het op een gegeven moment gewend is. Schriktraining is inderdaad ook een goeie tip!

Succes ermee!

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:06

Maar het probleem is dat ik niet weet waar ze bang voor is! Grondwerk ben ik mee bezig.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:29

Wordt je zelf ook nerveus als je met haar gaat wandelen? Misschien dat je het onbewust zelf spannend vindt, of op je paard reageert en dat je haar gedrag daardoor juist versterkt. Veel oefenen en niet reageren op haar gedrag. Gewoon zelf rustig blijven, diep in-en uitademen. Gewoon doorlopen en je blik richten op waar je naartoe gaat. Laat zien dat je een goede leider bent, dat er niks is om bang voor te zijn en dat ze op jou kan vertrouwen. Succes ermee.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:25

misschien is het een idee dat als je merkt dat ze nerveus wordt gewoon veel tegen haar praten, al gaat het nergens over, zodat ze je stem hoort en wat vertrouwlijker is
als je dan denkt dat ze neigt echt nerveus te worden gewoon rustig neenee zeggen op een manier dat ze denkt van oo het mag niet! maar niet boos klinken.. misschien een idee?

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:41

hanneke1 schreef:
misschien is het een idee dat als je merkt dat ze nerveus wordt gewoon veel tegen haar praten, al gaat het nergens over, zodat ze je stem hoort en wat vertrouwlijker is
als je dan denkt dat ze neigt echt nerveus te worden gewoon rustig neenee zeggen op een manier dat ze denkt van oo het mag niet! maar niet boos klinken.. misschien een idee?

Praten is vaak niet verstandig, omdat je hiermee eigenlijk de angst van het paard bevestigd, vooral als je op een kalmerende toon tegen ze gaat spreken. Wat je wel kunt doen is neuriën. Hiermee houdt je je eigen ademhaling ook laag in je buik en dat werkt wel kalmerend.