'scheef' paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

'scheef' paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 12:43

Ik ben even benieuwd naar de oplossingen die de bokkertjes voor mijn 'probleem' hebben:

sinds een maand of 2 hebben mijn moeder en ik een eigen (4 jarig, ingereden) paard, beestje is stikfijn ingereden en pakt écht álles superaan!
ze heeft in het begin wat last gehad van dr tandjes, tandarts is geweest en ze loopt als een zonnetje! linksom is mijn zwakke kant, hou ik makkelijk teveel vast en ze loopt er toch al met stukken superfijn op. Rechtsom daarintegen zwabbert ze nog veel, gooit haar kont naar binnen en heeft ze moeite met buigen..

het probleem komt pas écht naar voren in de galop: linksom gaat die al met stukken nageeflijk en met fijne buiging.. rechtsom gooit ze haar kont enorm ver naar binnen, dr hoofdje bijna tegen het schot aan maar ze gaat wel rechtuit. Toch is ze best fijn te sturen met je benen Ja het valt me op dat ze het maar aan 1 kant heeft, ze valt ook makkelijk uit de galop terwijl ze dat juist heel graag doet en het tempo ligt duidelijk hoger dan linksom. let wel: het is nog een jong paard, ze is wat dat betreft haar balans nog erg aan het zoeken (maar waarom gaat linksom dan met zoveel meer verbetering dan rechtsom?) les komt & is er, daar hoeven jullie je echt niet druk om te maken Knipoog

wat zouden jullie doen?

stigandi

Re: 'scheef' paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:17

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:23

Wat je zelf controleren kunt: Zet je paard op een harde, vlakke ondergrond neer, met zowel beide voor- als achterbenen naast elkaar. Ga er nu recht achter staan, met je borst tegen de staart, en ga met je linker hand naar de linker heupknobbel en rechter hand naar de rechter. Deze heupknobbels moeten zowel even hoog, als even ver van je verwijderd zijn. Als dit niet het geval is, is je paard scheef en met rijden alleen los je dat nooit op.
Bel dan een goede fysio/osteopaat en laat er dan wat aan doen!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:24

Inderdaad paard recht richten Ja . Ik doe dit volgens de AdB manier, misschien is dit ook wat voor jouw paardje. Ik zou haar nog niet nageeflijk vragen, maar eerst rechtrichten, ze laat het vanzelf merken als ze recht genoeg is. Als je aan het rijden bent voel je dan gelijke druk op de teugels? Of laat houdt ze een kant iets vaster/losser?
Als ze rechtgericht is kan zij haar rug beter ontspannen en zal ze vanzelf gaan nageven (lichtjes, nog niet helemaal). Dan zou ik pas verder gaan met het nageeflijk vragen.

Je kan bijvoorbeeld halve voltes gaan rijden, steeds ombuigen zodat ze gelijke druk op de teugels krijgt. Je kan ook een rechte lijn uitstippelen, en haar steed corrigeren als ze daar vanaf gaat.

Het kan inderdaad ook iets medisch zijn, maar ik zou dit zeker ook een poging geven!
Succes! het komt vast wel goed!

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 15:26

als ze écht 'scheef is' zou je het toch ook linksom moeten merken?

als je haar op de volte zet (ruimer maken, kleiner maken) buigt ze al best fijn in, maar de draf en galop heeft ze tot nu toe gewoon minder moeten doen dus dat snapt ze allemaal nog niet zo goed denk ik

@noekje: een rechte lijn is heel mooi, maar niet voor een dier dat nog niet die balans heeft - ze zoekt die rechte lijn meer op door middel van het schot, als je haar op de middellijn zet is ze dat 'gevoel' kwijt en begint ze standaard rond die lijn te 'zwabberen' (waarbij ze goed reageerd op correctie, maar waarbij ik vind dat ik iets vraag waar ze nog niet 100% aan toe is)

ze is ook nog niet érg lang onder het zadel - toch zeker wel een jaar maar daarbij is ze niet regelmatig 'gebruikt' maar heeft ze lange perioden van rust gehad tussendoor Lachen ik wil dus zeker niet overvragen

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:36

ik denk dat haar rechterachterbeen nog te zwak is om bijvoorbeeld bij de galop het gewicht goed te kunnen dragen, daarom zet ze het naast haar zwaartepunt, en komt haar achterhand dus naar binnen.
Dan zou ik haar steeds weer stelling naar binnen vragen, haar buitenste schouder goed begrenzen, veel voltes (en eventueel wijken in de volte als ze dat kan) en veel overgangen om het been sterker te maken.

Veel succes!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:11

Ieder paard is van nature scheef. Zoek maar eens informatie op over een links of rechtsgebogen paard en kijk of je het herkent. Zo aan je omschrijving te lezen heb je een linksgebogen paard. Buigt makkelijker linksom dan rechtsom. Mijn paard is ook 'scheef' is linksgebogen. Ik oefen veel met hem aan de dubbele lijnen en hierdoor is er al een stuk verbetering opgetreden, maar het kost veel tijd Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:55

Idd recht richten en vooral veel geduld en tijd daar in steken,
Zijgangen aan de hand doen.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl heel eerlijke manier van trainen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:09

Als alle lichamelijke ongemakken uitgesloten zijn dan is het rechtrichten de enige manier.
Rijden met stelling en contra-stelling, veel rechte lijnen rijden met recht hoofd (focus op een punt en voel wat je paard doet, niet kijken dus). Enne zelf onafhankelijk en in evenwicht op je paard zitten.
Vaak is het een combinatie van onbalans, gewoonte, onvoldoende spiersterkte, onjuiste oprichting en verzameling. Het is dus niet 1 puntje wat je even aan moet pakken

Vaak is het ook nog een teken van zwakte. Dus trainen onder de man, aan de hand (lange lijnen), longeren altijd met twee lijnen en conditiewerk. Alles natuurlijk afgewisseld met voldoende rust om te herstellen en te verwerken.

Wat ook helpt is de ene dag links en de andere dag rechts opstijgen Pling en afstijgen ook natuurlijk. Ik merktte bij mijn paardje dat hij zijn rug helemaal wegdrukte als ik links opsteeg. Zo erg dat het zadel scheef lag. Nu stijg ik op alle twee de kanten op en af en hij weet dat nu op allebei de kanten goed op te vangen.

Het belangrijkste in je training is iemand op de grond die ziet wat er gebeurt en jou dit goed kan doorgeven zodat je er wat aan kunt doen. Vaak sluipt er bij de ruiter ook bepaalde gewoonten in waardoor een paard niet recht loopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:12

Judith_VB schreef:
Als alle lichamelijke ongemakken uitgesloten zijn dan is het rechtrichten de enige manier.
Rijden met stelling en contra-stelling, veel rechte lijnen rijden met recht hoofd (focus op een punt en voel wat je paard doet, niet kijken dus). Enne zelf onafhankelijk en in evenwicht op je paard zitten.
Vaak is het een combinatie van onbalans, gewoonte, onvoldoende spiersterkte, onjuiste oprichting en verzameling. Het is dus niet 1 puntje wat je even aan moet pakken

Vaak is het ook nog een teken van zwakte. Dus trainen onder de man, aan de hand (lange lijnen), longeren altijd met twee lijnen en conditiewerk. Alles natuurlijk afgewisseld met voldoende rust om te herstellen en te verwerken.

Wat ook helpt is de ene dag links en de andere dag rechts opstijgen Pling en afstijgen ook natuurlijk. Ik merktte bij mijn paardje dat hij zijn rug helemaal wegdrukte als ik links opsteeg. Zo erg dat het zadel scheef lag. Nu stijg ik op alle twee de kanten op en af en hij weet dat nu op allebei de kanten goed op te vangen.

Het belangrijkste in je training is iemand op de grond die ziet wat er gebeurt en jou dit goed kan doorgeven zodat je er wat aan kunt doen. Vaak sluipt er bij de ruiter ook bepaalde gewoonten in waardoor een paard niet recht loopt.

Rechte lijnen en het hoofd recht is geen onderdeel van het rechtrichten zeker in de basis niet, juist pas als een paard recht gericht is kun je rechtuit rijden in balans.
Ik zou ook aanraden om aan beide kanten op te leren stappen , maar dan met een krukje , want je paard word niet recht door aan beide kanten op te stappen en aan het zadel te hangen, is misschien goed voor het zadel, maar de rug van je paard gaat er aan.

Vraag me af of sommige ruiters echt wel weten wat rechtrichten is en waarom het zo belangrijk is??

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:25

midgie schreef:
Judith_VB schreef:

Rechte lijnen en het hoofd recht is geen onderdeel van het rechtrichten zeker in de basis niet, juist pas als een paard recht gericht is kun je rechtuit rijden in balans.
Ik zou ook aanraden om aan beide kanten op te leren stappen , maar dan met een krukje , want je paard word niet recht door aan beide kanten op te stappen en aan het zadel te hangen, is misschien goed voor het zadel, maar de rug van je paard gaat er aan.

Vraag me af of sommige ruiters echt wel weten wat rechtrichten is en waarom het zo belangrijk is??

Nee recht wordt een paard niet van beide kanten opstijgen, maar de eenzijdige zware piekbelasting op spieren en skelet wordt zo wel veel beter verdeeld. En als je geen rechte lijnen loopt met je paard weet je ook niet hoever je bent.
Misschien weten veel meer ruiters dan jij denkt wat een rechtgericht paard betekent alleen leiden er meer wegen naar Rome. Voor jou werkt het ene voor een ander is dat weer wat anders. Er is geen standaard methode bij paardrijden want elk paard, elke ruiter is uniek en de combinatie daarvan helemaal.
Hoeveel goeroes er ook zijn op wat voor vlakken dan ook. Haal eruit wat voor jou en je paard past en niet laten initimideren door degene die het hardste schreeuwt.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:16

Een rechtgericht paard kan links en rechts even goed inbuigen.
Op rechte lijnen plaats je de schouders recht voor de achterhand. Op de buitenhoefslag rij je dus schouder voor. Bij het rechtrichten, is het belangrijk om vooral op de schouders te letten en niet zozeer het hoofd.
Gelukkig beginnen steeds meer ruiters te beseffen hoe belangrijk een recht gericht paard is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:56

[quote="Judith_is[/quote]

Dus verkloot je hem aan beide zijde, ja is ook een manier om recht te richten als je die weg naar Rome bedoelt.
Pak gewoon een krukje als je paard je lief is zou ik zeggen en richt hem recht op een goeie manier.
Er is wel een basis dus standdaard methode om een paard recht te richten.
Wat goeroes doen moeten ze zelf weten, maar die richten hun paard echt recht op dezelfde manier.
Het gaat verder niet om goeroes , maar het gaat om de natuurlijk balans van een paard zo te verandere dat ze ons op een goeie manier kunnen dragen en niet hun lichaam en benen blesseren , wat helaas maar al te vaak gebeurd in paarden land, valt me echt heel erg op dat er heel veel mensen zijn die niet weten wat recht gericht is en b.v schouder voor en traver als kunstjes zien voor op wedstrijd.
Gelukkig gaan er steeds meer mensen bewuster paardrijden en dus ook op de techniek letten.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:36

En wat al eerder aangegeven werd, kijk eens op de site van paardenbegrijpen, van Marijke de Jong. Zij heeft veel ervaring in het rechtrichten, heeft ook al wat mensen daarin opgeleid die verantwoord les daarin kunnen geven. Misschien is er wel een instructeur bij jou in de buurt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:22

Ik zie dat de TS in etten leur woont, er zijn hier ook rechtricht instructrice in de buurt, b.v Angela Remie is ook Ridder in de rijkunst.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:59

Judith_VB schreef:

Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Wat btreft dat iedereen zegt veel voltes rijden, NIET DOEN het paard is pas 4 jaar en dit is een aanslag op de hoeven en dit treedt dus na lange tijd ook door in de benen, als je een goede smidt hebt kan deze zien dat jij heel veel voltes rijdt ook al heeft het paard ijzers. En het is idd. heel belangrijk dat er iemand op de grond staat en kan zien of jij misschien wel de verkeerd zit want dat is tochwel een nadeel met een jong paard wat door iemand anders ingereden is, Want "stel dat" jij of iemand anders die erop rijdt, zelf scheef zit dan kan dit paard ook nooit recht gaan lopen, vraag anders eens of iemand jou wil filmen tijdens het rijden: op de rechte lijn, in de bochten, als je een volte inzet, en ga daarna eens met je instructrice kijken wat die er van zegt over je houding of iemand anders en kijk zelf ook heel goed en wees niet bang om zelf commentaar te geven. Want als de ruiter niet recht zit zal het paard dit proberen te corrigeren.

gr

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:05

midgie schreef:
[quote="Judith_is

Dus verkloot je hem aan beide zijde, ja is ook een manier om recht te richten als je die weg naar Rome bedoelt.
Pak gewoon een krukje als je paard je lief is zou ik zeggen en richt hem recht op een goeie manier.
Er is wel een basis dus standdaard methode om een paard recht te richten.
Wat goeroes doen moeten ze zelf weten, maar die richten hun paard echt recht op dezelfde manier.
Het gaat verder niet om goeroes , maar het gaat om de natuurlijk balans van een paard zo te verandere dat ze ons op een goeie manier kunnen dragen en niet hun lichaam en benen blesseren , wat helaas maar al te vaak gebeurd in paarden land, valt me echt heel erg op dat er heel veel mensen zijn die niet weten wat recht gericht is en b.v schouder voor en traver als kunstjes zien voor op wedstrijd.
Gelukkig gaan er steeds meer mensen bewuster paardrijden en dus ook op de techniek letten.[/quote]

Dit slaat echt noch wal noch kant, wat betreft die blessures. Weet je wel hoe een paard deze blessures oploopt door paarden van 3 jaar oud na dat ze zadelmak gemaakt zijn meteen volop aan de gang tegaan en meteen nageefelijk te laten lopen. Het zou ok eigenlijk verboden moeten worden in de B-proeven,die geschikt zouden moeten zijn voor jonge paarden, op rechtrichten en nageefelijkheid
te beoordelen. Want je kan een paard dat niet in balans is deze dingen niet leren zorg eerst maar eens dat het paard in alle gangen zijn eigen gewicht kan dragen voordat er hieraan begonnen wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:21

@ daffie1986 Wat slaat nog kant nog wal??
Blesurres krijg je ook door fouetn training, verkeerd spiergebruik

Idd een 3 jarige opwedstrijd vind ik ook niet kunnen, daar hoor je eigenlijk nog niet eens op te zitten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:40

midgie schreef:
@ daffie1986 Wat slaat nog kant nog wal??
Blesurres krijg je ook door fouetn training, verkeerd spiergebruik

Idd een 3 jarige opwedstrijd vind ik ook niet kunnen, daar hoor je eigenlijk nog niet eens op te zitten.

Dat je een paard VERKLOOT door m op de rechte lijn te rijden en dat ie daardoor die blessures krijgt d.m.v. het volgens jou niet recht kunnen richten op deze manier, terwijl er op die site van paardenbegrijpen duidelijk wordt aangegeven dat er wordt begonnen met voltes en als dit goed gaat wordt er uitgebuwd naar schouder binnen, schouder voor en alles waarmee het paard zich in de schouder en hals moet buigen. En wat de blessures betreft ben ik er heilig van overtuigd dat hier de fokkerij ook zijn steentje aan heeft meegedragen want waarom kwamen er vroeger bijna nooit paarden voor met peesblessures of OCD, en nu vindt je er op elke stal wel 1 van beide.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:31

daffie1986 schreef:
midgie schreef:
[quote="Judith_is

Wat voor kruk je er ook bij pakt er blijft altijd een piekbelasting bestaan bij het opstijgen. Mijn mening is dat je dat dan beter kunt verdelen over beide kanten dan dat je constant aan die ene kant blijft op en afstijgen. Of jij moet je elke keer in het zadel laten hijsen door een kraan Clown .

En wat de leeftijd van een paard ook is, blessures ontstaan door overbelasting. Alleen door gedosseerde training kun je de grenzen hiervoor verleggen. Dat moet dan wel een training zijn die past bij de leeftijd, bouw, opleidingsniveau (van paard én ruiter) en natuurlijke aanleg.

Je kunt je training pas uitbreiden als je paard de basis onder de knie heeft. En die basis is altijd in een (naar africhtingsniveau) juiste oprichting/verzameling (zowel horizontaal als verticaal) met een recht paard in alle gangen.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 15:40

sjongejonge, het is wel weer een 'fijne' discussie aan het worden in dit topicje..

ik ben niet op zoek naar les, maar had achteraf gezien dit topic beter bij discussie kunnen plaatsen omdat ik eigenlijk ergens al het idee had dat het hier op uit zou draaien - niet slecht bedoelt t.o.v alle reacties hier.. Lachen

ik was benieuwd naar wat de bokkertjes zouden doen met een 4 jarig paard dat in feite evenveel ervaring heeft als een 3 jarige (als je het bekijkt inclusief ruiter), tuurlijk.. opstappen aan allebei de kanten is altijd leuk maar of het echt iets met rijtechnisch te maken heeft? Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:50

Ja ach dat is met bokt, geeft altijd zoveel aanleiding tot discussies Knipoog
Maar denk dat je de belangrijkste tip al hebt gehad , het rechtrichten, du sje paard zijn balans veranderen zodat hij jou beter kan dragen en niet meer zwabbert.
Maar als je al les hebt zou je instructrice daar wel de oplossing voor weten en ook het advies rechtrichten geven lijkt me??

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:48

zou een beetje achterlijk zijn om geen les te nemen, maar omdat iedereen áltijd overal een andere oplossing voor heeft was ik érg benieuwd uit welke hoeken de wind nog meer zou komen waaien - imo is aan de andere kant opstappen iets heel anders dan rechtrichten en daar gaat de discussie nu meer over Clown

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:02

Ik wacht op iets minder algemene tips maar meer gericht op welke hulp, oefening waar, wanneer en zo?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:04

amanda2 schreef:
Ik wacht op iets minder algemene tips maar meer gericht op welke hulp, oefening waar, wanneer en zo?

Wat voor tips wil je horen buiten de algemenen om??
Rechtrichten is toch al een oefening , de belangrijkste lijkt me in alle momenten van de training??