hangen hangen en nog eens hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gertje1

hangen hangen en nog eens hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 00:06

Ik heb een vraag aan jullie
Ik heb Kelvin een drie en een halfjarige die het ongelovelijk doet
hij is al heel ver en alles gaat goed
Alleen als ik met meer dan drie in de bak rij dan is hij gelijk de kluts kwijt en blijft hij hangen en diep lopen mijn instructriece heeft de hele tijd gezecht dat ik hem omhoog moet trekken (normaal heb ik altijd prive les van iemand anders ,dit was een manege les)
Maar omdat ik weet als ik met maximaal drie paarden rij hij echt geweldig rij en hij echt niet hang
vond ik het heel moeilijk en ben ik uit de les gegaan omdat ik weet als ik alleen rij het echt super gaat

Maar ja er moet toch een tijd komen dat hij normaal naar andere paarden doet
(kelvin is echt helemaal van streek en is erg nerveus met andere paarden )

Het hangen is echt niet normaal meer hij loopt daarbij ook heel diep en ik weet even niet wat ik moet doen

ik weet dat hij dit alleen doet uit angst
want als ik alleen rij is hij echt ongelovelijk ontspannen

Mowoah

Re: hangen hangen en nog eens hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:15

Probeer bij die angstige momenten hem aan het werk te houden, zijn aandacht bij jou te houden.

Gelukkig zag je het zelf al in, maar omhoog trekken heeft totaal geen zin. Probeer je handen eens te ontspannen en hem eens goed voorwaarts te rijden, desnoods zet je je handen naar voren zodat hij niet kan gaan hangen, daardoor moet hij op eigen benen gaan lopen en kan hij (bijna) niet meer gaan hangen.

Het is erg lastig, maar bij het nerveuze probleem zou ik gewoon veel kilometers maken, daardoor raakt hij waarschijnlijk steeds meer gewend!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:18

Ik vind het nogal een onsamenhangend verhaal.
Wat doet hij nu precies? In je hand hangen? Met zijn neus op de grond of juist omhoog? Wil hij naar de andere paarden toe of juist niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 06:09

ik vin dhet ook een moeilijk te volgen verhaal Lachen

Maargoed wat ik graag doe bij jonkies als ze gaan hangen is loslaten........... lopen moeten ze op eigen benen, en ze mogen niet op mij leunen Lachen dus ik laat ze heel plotseling los..........

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 07:37

Als ik het verhaal zo lees lijkt het hangen niet zozeer het probleem, want dat doet hij ook niet als je alleen rijdt.
Maar het probleem lijkt me meer dat Kelvin van slag raakt als hij met meerdere andere paarden in de bak is.

Kelvin is een paard van nog maar 3,5 jaar waar je heel tevreden mee bent. Hou dat zo, en ga vooral niet in een hang-gevecht. Want dan zou je hem alleen maar frustreren, en daar kun je zijn hele leven veel last van houden.

Van belang is dus om het voor Kelvin vooral plezierig te houden.

Mijn advies zou zijn om hem heel langzaam aan zonder stress te laten wennen aan omgevingen met meerdere paarden. Bijvoorbeeld door lekker met hem te stappen aan een lang teugeltje. En vooral geen 'dressuur' rijden. Hou het leuk, beloon hem veel, en vertel hem daarmee dat er geen reden is voor stress. Het probleem zal zich vanzelf oplossen.

Ga er niet van uit dat het met een uurtje over is, gun hem de tijd die HIJ ervoor nodig heeft!

En ga gewoon lekker ontspannen met hem rijden als hij zich daarvoor aanbiedt.

Hij is nog zo jong! Wat is nou een maandje (of zo) op een paardenleven? Een investering die zich in jaren dubbel en dwars zal terugbetalen! Haha!

Succes en veel plezier met Kelvin!
Overleg wel even met de instructrice dat je met een ander doel aan 'les' meedoet. Dan begrijpt ze waar je mee bezig bent, en krijg je tenminste daarover geen ruzie. Lachen

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 17:54

bertie schreef:
Als ik het verhaal zo lees lijkt het hangen niet zozeer het probleem, want dat doet hij ook niet als je alleen rijdt.
Maar het probleem lijkt me meer dat Kelvin van slag raakt als hij met meerdere andere paarden in de bak is.

Kelvin is een paard van nog maar 3,5 jaar waar je heel tevreden mee bent. Hou dat zo, en ga vooral niet in een hang-gevecht. Want dan zou je hem alleen maar frustreren, en daar kun je zijn hele leven veel last van houden.

Van belang is dus om het voor Kelvin vooral plezierig te houden.

Mijn advies zou zijn om hem heel langzaam aan zonder stress te laten wennen aan omgevingen met meerdere paarden. Bijvoorbeeld door lekker met hem te stappen aan een lang teugeltje. En vooral geen 'dressuur' rijden. Hou het leuk, beloon hem veel, en vertel hem daarmee dat er geen reden is voor stress. Het probleem zal zich vanzelf oplossen.

Ga er niet van uit dat het met een uurtje over is, gun hem de tijd die HIJ ervoor nodig heeft!

En ga gewoon lekker ontspannen met hem rijden als hij zich daarvoor aanbiedt.

Hij is nog zo jong! Wat is nou een maandje (of zo) op een paardenleven? Een investering die zich in jaren dubbel en dwars zal terugbetalen! Haha!

Succes en veel plezier met Kelvin!
Overleg wel even met de instructrice dat je met een ander doel aan 'les' meedoet. Dan begrijpt ze waar je mee bezig bent, en krijg je tenminste daarover geen ruzie. Lachen

dank je ik ga het zeker proberen
Ik rij altijd met mijn vriendin (en haar paard ) in de bak ik moet zeggen als hij naast haar loopt dan is er niets aan de hand en is hij heel lief hij staat ook met paarden te knuffelen als je stil staat en hem laat reuken aan andere
het probleem is als ze langs galoperen of draven dan vind hij het (denk ik ) eng zijn oren gaan strak in zijn nek en hij probeerd aantevallen
Het hangen deed hij de gehele tijd in de les ik kan hem geen lange teugel geven omdat hij dan gaat aanvallen hoe meer teugel hij krijgt hoe erger het wordt

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:56

ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik kan begrijpen dat in 'paardentaal' gezien, het best eng/bedreigend kan zijn als er veel paarden om je heen galopperen/ draven. Snap je wat ik bedoel? dat hij nog niet doorheeft dat die paarden helemaal niets met hem te maken (hoeven) te hebben en gewoon hun eigen ding aan het doen zijn..
Wilde het even zeggen dat je er dus rekening mee kan houden hoop dat je snapt hoe ik het bedoel ik kan niet altijd even goed uitleggen .. Knipoog

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 22:17

Eternalty schreef:
ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik kan begrijpen dat in 'paardentaal' gezien, het best eng/bedreigend kan zijn als er veel paarden om je heen galopperen/ draven. Snap je wat ik bedoel? dat hij nog niet doorheeft dat die paarden helemaal niets met hem te maken (hoeven) te hebben en gewoon hun eigen ding aan het doen zijn..
Wilde het even zeggen dat je er dus rekening mee kan houden hoop dat je snapt hoe ik het bedoel ik kan niet altijd even goed uitleggen .. Knipoog

Ik snap wat je bedoel

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:46

Hmm dan is het meer dat je paard zijn aandacht niet meer bij jouw heeft als hij langs andere paarden moet. Daar zou ik erg aan gaan werken. Zorg ervoor dat hij het zo druk met jouw heeft, dat hij geen tijd meer heeft op de rest te letten.

Als hij probeert te hangen, rijd je hem naar voren. Houd je handen op zijn plek, trek niet terug, maar geef hem ook niet meer ruimte.

Rijd veel overgangen en wend maar eens af op andere plekken dan normaal. Voltes verkleinen en weer vergroten etc...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:07

Verbaas me er over dat je instructrice zegt dat je hem omhoog moet trekken, dat is niet de oplossing lijkt me.
Je moet hem voorwaarts rijden en er rekening mee houden dat hij nog jong en bangig is!