Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Denise_Perla schreef:Ik heb dit zelfde probleem met mijn 6jarige merrie.
Die tip van jou ga ik zeker proberen.
Als ik nog een truucje heb gevonden zal ik hem melden
Mallodie schreef:Ja klopt mallodie!!!Ik heb dit probleem ook gehad en soms nog met mijn 5-jarige ruin .
Ik heb les gekregen van een duitse dressuurlerares , ik moest hem echt superhard vooruit rijden zodat hij niet kón hangen , en veel tempowisselingen . Toen hij hier goed op reageerde ging het echt beter , ik dacht steeds dat ik een harde hand hd , maar dit bleek niet zo te zijn . Hij was echt lui .
Haar tip was echt vooruit rijden , hij moet op zijn eigen benen lopen en niet op jouw handen .
Lichtjes contact houden en been eraan , hij buigt na een tijdje vanzelf en was heel licht in de mond .
Misschien ligt jouw probleem al wat dieper dan het mijne ?
Groetjes , x
Egni schreef:Gevaar van het lang en laag rijden met zo'n paard is dat hij alsnog lekker op de voorhand kan kachelen, aangezien hij je hand als 5e been gebruikt zal hij toch meer moeten gaan zitten. Focus in ieder geval op de achterkant houden, schakelen als volgt; (zorg dat hij in arbeidsdraf altijd actief is) en terug naar de bijna stap, als je denkt dat je genoeg terug bent gereden nog iets verder terug. Dit terugrijden doe je op een korte ophouding, eerst wel heel duidelijk, in combinatie met je zit zodat je later kan terugrijden op alleen zit waardoor je al minder in de hand zal hebben. Dan hand openen, en heel licht been geven, niet teveel (!) want dat krijg je waarschijnlijk gelijk weer terug in je hand. Deze schakeling ook heel veel toepassen in galop (galop veel gaan gebruiken) en zorg steeds bij het eruit rijden dat je eigenlijk alleen je hand opent en een hele korte kuithulp geeft. Niet te dol eruit rijden dus, vervolgens in je verzamelde draf/galop goed aan je zit houden en gelijk weer deze schakeling inzetten. Dit zal je wel op elke zijde zeker een keer of 4 moeten doen, dan zal hij wel lichter worden. Helemaal licht zal waarschijnlijk niet lukken, sommige paarden geven nou eenmaal meer aanleuning als de ander.
Goede oefening is ook om hem te leren "klein" aan te draven/dribbelen. Op het moment dat hij echt gaat zitten voorzichtig je hand openen en hem volgen met je zit. Activiteit onderhouden met je been.
sansan schreef:
Egni schreef:sansan schreef:
Beste Egni,
Hij geeft idd na als ik hem verzamel,hoe kleiner hij draaft de meer hij los van de hand komt. Dit paard heeft een heel fijne galop! daarin is hij super verzameld en blijft nadat hij los door het lijf is mooi rond zonder druk op mijn hand. Maar zodra ik de overgang naar de draf rijd hangt hij direct weer. Ik weet dat er nog veel geduld en werk in zit maar hoop dat het me gaat lukken. Jij zegt dus...klein blijven draven en steeds de lat verleggen???
Bedankt! hier heb ik wat aan
Eyck schreef:Heb hier ook wel last van.
Klein draven dus, maar hoe voorkom je dan dat het een sukkeldrafje wordt?
Best een lastig stukje om doorheen te komen zeg, maar ik denk dat als je hier eenmaal doorheen bent, je ineens een heel stuk verder bent.

Egni schreef:Eyck schreef:Heb hier ook wel last van.
Klein draven dus, maar hoe voorkom je dan dat het een sukkeldrafje wordt?
Best een lastig stukje om doorheen te komen zeg, maar ik denk dat als je hier eenmaal doorheen bent, je ineens een heel stuk verder bent.
Door dat kleine schakelen in je draf wek je steeds weer activiteit op. En als hij wacht en loslaat kan je natuurlijk snel meer activiteit en meer naar voren gaan werken, zolang hij dan maar los en licht blijft.
Egni schreef:Je moet je eigen schouders en armen laten meeveren tov de mond. De hoeveelheid aanleuning die je hebt is echt verschillend per paard, maar het moet in ieder geval te regelen zijn vanuit je zit en been. (driepunts verbinding) Dus je moet altijd vanuit zit en been je paard lang, laag, rond, opgericht kunnen instellen, net wat je wilt.