4-jarige Exploit merrie sinds augustus zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

4-jarige Exploit merrie sinds augustus zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:25

Hier enkele fotos van Evita. Evita is vier jaar en ik heb haar in augustus zadelmak gemaakt.

Evita is geen makkelijk paard. Ze spant zich heel makkelijk op en is moeilijk te kalmeren. Ze ziet of hoort vanalles en wil alsmaar sneller en sneller gaan draven. Ik heb het soms moeilijk om haar ontspannen te laten lopen.

Begin september hebben we een klein wedstrijdje gereden, maar het was een ramp. Evita was veel te gespannen.

Graag wat commentaar en tips op de foto's!

Afbeelding
Afbeelding
[img] http://www.mijnalbum.nl/Foto-NCJS7VCS.jpg[/img]
Afbeelding

Afbeelding
--->hier voor de derde keer op haar rug

Afbeelding
Afbeelding

Orchidee21

Re: 4-jarige Exploit merrie sinds augustus zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:32

mijn eerste vraag is wat je op de eerste paar foto;s op je hoofd heb. Verder is het paardje best mooi om te zien. Ondanks dat ze druk is, probeer haar voorwaarts te rijden en wees niet te bang dat ze te hard gaat. Ze moet leren lopen op eigen benen. Vaak als jonge paarden te hard gaan wordt er aan de teugels getrokken wat zo;n jong dier nog niet begrijpt. Tevens word de pas daar niet mooier van. Ze gaan opgekropt lopen (dribbelen) Lekker gaan rijden, geen druk van wedstrijden erop zetten als je haar nog niet onder controle hebt. succes

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:47

Susy_Q schreef:
mijn eerste vraag is wat je op de eerste paar foto;s op je hoofd heb. Verder is het paardje best mooi om te zien. Ondanks dat ze druk is, probeer haar voorwaarts te rijden en wees niet te bang dat ze te hard gaat. Ze moet leren lopen op eigen benen. Vaak als jonge paarden te hard gaan wordt er aan de teugels getrokken wat zo;n jong dier nog niet begrijpt. Tevens word de pas daar niet mooier van. Ze gaan opgekropt lopen (dribbelen) Lekker gaan rijden, geen druk van wedstrijden erop zetten als je haar nog niet onder controle hebt. succes

eum wat ik op mijn hoofd heb is een muts met oorflapjes:d gewoon omdat het koud was hoor, niet voor de show:d

idd ben even niet vanplan om wedstrijden te rijden, maar de eigenaares wou haar graag een op een merriekeuring een proefje laten meelopen, en eigenlijk heeft ze er wel eens deugd van had, allowel ik haar niet zo ontspannen kreeg daar.

en idderdaad, hoe meer je haar wil tegen houden met je buitenteugel hoe harder ze loopt en hoe meer ze zich opspant. Ik zal dus moeten proberen om haar met mijn lichaam tegen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 06:29

Op zich vind ik dat ze wel mooie ruime passen maakt.
Vooral op de eerste twee foto's.
Ik denk wel dat het nog wat te vroeg is om wedstrijden te gaan rijden.
Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:01

Daar zit idd nog wel heeeel wat spanning in..
Heb je wel goed les?
Kun je zelf wel dit paard wat leren? Anders zou het niet onverstandig zijn, wekelijks een goed ruiter erop te zetten, die haar wel over de rug kan rijden en wat bij kan schaven. Zodat jij vervolgens met dat werk aan de slag kan.

Vind het een aansprekend dier om te zien, maar rijtechnisch word ze nu gewoon niet goed gereden, sorry. Maar zo komt het beestje nu eenmaal niet tot zijn waarde.

Ik denk dat als je voor een goede trainer/begeleider/ruiter zorgt, je nog ver kunt komen met dr.

Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:04

Ik ga met crossmonster mee........... ik moet eerlijk zeggen dat ik het er niet goed uit vind zien........

Het is een correct paard, dus zou nu veel beter in balans moeten lopen, veel meer op eigen benen.......

Ik denk ook dat je hier een goede instructeur bij moet zoeken

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:15

Ik ga een beetje mee met wat de rest zegt.
En ik wil toch nog even kwijt dat ik het echt een zeer stom idee vind om een paard wat net onder het zadel zit al op een keuring te rijden onder de man.
ALs je zegt dat de ontspanning al ver te zoeken is dan is zoiets wel het laatste wat je moet doen.

Verder loopt het paard mooi alleen vind ik dat hij van voren teveel word vast gehouden, ondersteun hem zelf wat minder zodat ze meer op eigen benen moet gaan lopen, verder kun je aan het kijkerige en de spanning weinig doen, vooral ervaring opdoen en vertrouwen winnen.
Veel doen met haar zodat ze leert dat jij wel zorgt dat alles goed komt en verder is het natuurlijk een paard wat krap 3 maanden onder het zadel is en daar kun je nou eenmaal niet teveel van verwachten en de een is sneller dan de ander.

Ben benieuwd naar je volgende HAW over een tijdje, neem wat hulp want iemand langs de kant ziet vaak weer andere dingen, succes Knipoog

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 08:33

maar meestal krijg ik haar wel rustig draven en ontspannen naar beneden maar zodra ze iets heeft gehoord of gezien begint ze weer te blazen en zich op te spannen:d en dat kan dan zo voortduren voor 5minuten vooraleer ik haar weer rustig krijg.

Ik probeer altijd voordat ik haar rij om ervoor te zorgen dat de piste volledig vrij is van gevaarlijke monsters.

Misschien komt het omdat ze drachtig is voor mei?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:01

Tja, mijn eerste indruk: te snel te veel. In augustus zadelmak gemaakt en dan 2 a 3 weken later al een 'wedstrijdje'? Ook vind ik het onverantwoord dat je 1. zonder cap rijdt op een net zadelmak paard. 2. Voor de 3e keer erop en dan (dito zonder cap) in de gang van de stallen op je paard? Dit had heel erg fout kunnen gaan. Paard op zich laat leuke bewegingen zien, dus vooralsnog lekker op eigen benen laten lopen, voor niet teveel willen begrenzen, veel binnen hoefslag. Zien dat je je paard goed aan je zit- en beenhulpen kunt krijgen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:14

ik vind het inderdaad ook behoorlijk onverantwoord zonder cap erop te gaan zitten en ook nog eens in stal, maar goed dat risico loop je zelf.

daarnaast denk ik dat je veel aan ontspanning moet gaan werken. Op geen enkele foto zie ik namelijk ontspanning, bespannen in bovenlijn en loopt onder je vandaan. Probeer aan ontspanning te werken door lekker voorwaarts te rijden en haar hierbij neerwaarts te laten lopen. Probeer haar aan het werk te zetten door een afwisselende training en dan komt die ontspanning vanzelf.
Daarnaast misschien idd verstanding om instructie erbij te vragen.

Daarnaast ben je zelf geloof ik ook onzeker als ik lees dat je de bak eerst 'monstervrij'maakt. Door zelf zo onzeker te zijn hierin geef je ook een signaal op je paard af (als je erop zit dan) paard moet ook gewoon wennen en leren niet van alles te schrikken.

verder denk ik wel leuk paard! veel succes nog!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:44

Eerst en vooral leuke merrie:). Wat betreft rijtechnisch. Je ziet idd zo de spanning. Maar er valt zeker aan te werken. Dat je haar op spannende momenten (geluid, beweging) niet onmiddelijk ontspannen krijgt is eigelijk normaal. Eerst proberen haar rustig te krijgen in normale situaties. Eens ze leert hoe ze op haar gemak kan worden gesteld kun je dit gaan uitbreiden naar de meer spannende situaties. Een paard kan niet ontspannen lopen als hij niet vooruit komt, dus je kan eraan werken haar voorwaarts te rijden. Ook tempowisselingen kunnen hier handig zijn om iets meer controle te krijgen op haar tempo. Probeer haar aan het werk te zetten en de situaties waar je weet dat ze zal schrikken voor te zijn, door haar bv extra aan het werk te zetten. zelf zou ik haar wat lager rijden. volgens mij is het niet slecht als ze op jonge leeftijd meegaan op keuring/concours. Zo leren ze ook omgaan met drukte, lawaai,... dus ik vind het nu niet echt een probleem dat ze naar die keuring gegaan is. doe ik vaak ook met jonge paarden. zeker bij clubwedstrijden enzo. kan zeker een leuk paard worden iig. geduld en werken aan die ontspannenheid.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 19:00

zitake schreef:
Eerst en vooral leuke merrie:). Wat betreft rijtechnisch. Je ziet idd zo de spanning. Maar er valt zeker aan te werken. Dat je haar op spannende momenten (geluid, beweging) niet onmiddelijk ontspannen krijgt is eigelijk normaal. Eerst proberen haar rustig te krijgen in normale situaties. Eens ze leert hoe ze op haar gemak kan worden gesteld kun je dit gaan uitbreiden naar de meer spannende situaties. Een paard kan niet ontspannen lopen als hij niet vooruit komt, dus je kan eraan werken haar voorwaarts te rijden. Ook tempowisselingen kunnen hier handig zijn om iets meer controle te krijgen op haar tempo. Probeer haar aan het werk te zetten en de situaties waar je weet dat ze zal schrikken voor te zijn, door haar bv extra aan het werk te zetten. zelf zou ik haar wat lager rijden. volgens mij is het niet slecht als ze op jonge leeftijd meegaan op keuring/concours. Zo leren ze ook omgaan met drukte, lawaai,... dus ik vind het nu niet echt een probleem dat ze naar die keuring gegaan is. doe ik vaak ook met jonge paarden. zeker bij clubwedstrijden enzo. kan zeker een leuk paard worden iig. geduld en werken aan die ontspannenheid.

aah eindelijk eens redelijke commentaar Haha!

heb gehoord van Emmanuel dat Exploits altijd een beetje moeilijker zijn om rustig te krijgen. Hij rijdt namelijk Exploit- zelf en veel Exploit-merries brengt hij uit op nationale en internationale wedstrijden. Ik heb eens met hem gepraat en hij stelde me een beetje gerust. Hij zei dat hij ze enkele uren voor de wedstijd begint nog eens moet rijden om ze rustig te krijgen op parcour, en dat de jonge Exploits altijd moeilijk te kalmeren zijn. En Evita haar moeder was dan nog een volbloed ook:d dus dat maakt het nog extra moeilijk.

Ik zal me idd moeten fixeren op haar ontspanning en niet gefrustreerd graken als dat wat moeilijker gaat dan met andere jonge paarden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:25

Idd gefrustreerd raken is het slechtste dat je kunt doen,zeker bij zo'n paarden. Klinkt als ideale combinatie exploit x volbloed haha. maar het lukt wel hoor. gewoon rustig aan doen. niks forceren. en idd veel rijden Lachen

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:33

mijn merrie is ook zo'n heet hoofd! ben nu zadel mak aan het maken, en is ookbij alles afgeleid, ze ziet en hoort alles!!
probeer het paard voor te zijn. heel veel afwisselen zodat ze niet de tijd en de kans krijgt om iets te zien.
succes!

Anneke01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:34

't ziet er idd gespannen uit. Maar het is ook een jong paardje dat nog veel moet leren. Naar aanleiding van wat je over het paard zegt, moet je er ook heel veel geduld mee hebben.
Miss is het slim om een aantal keren in de week het paard te longeren met een halsverlenger of gogue. Dan loopt ze toch een paar keer in de week ontspannen waardoor ze onder het zadel waarschijnlijk ook meer ontspannen gaat lopen.
In elk geval veel succes met je paard.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:47

Ziet er ardig uit!
maar probeer je handen dichter bij elkaar te houden , goed achterover zittn en soms als je denkt nu ben ik het zat een keiharden tik op zijn bil geven hij zal dan misschien heel hard gaan maar dan kan die zijn ei kwijt!!

succes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:59

Ik heb ook zo'n bommetje gereden, welliswaar al 7 maar ook heel snel heet en gespannen! Ga geen bakmonsters uit de weg, ze went er maar aan! Praat met dr..geef dr eens wat meer vrijheid van voren, ik vind je er zelf ook vrij krampachtig op zitten...geef het paard lucht en ga zelf zitten! Overgangen rijden, hou haar bezig, stel haar gerust!

Edit: linnie een paard dat zo gespannen is moet je geen tik gaan verkopen! Waarom? Dit paard moet leren ontspannen..als je dr een tik verkoopt zal ze idd gaan vluchten en dan ben je nog verder van huis! Zo'n paard mag eerder bijna in slaap vallen dan gaan lopen..rust dat is wat nu belangrijk is daarna komt de rest!

Felinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:04

het is een heel erg mooi dier om te zien zo.
als ze iets te hard gaat, niet teveel gaan trekken aan die teugels.
dat gebeurd vaak als paarden net zijn ingereden.
niet goed.
probeer haar dan maar harder te laten draven (dat doet ze uit zichzelf al dus dat tempo aan houden) en onder controle houden.
nogmaals; een heeel mooi paardje!

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:51

linnie28 schreef:
Ziet er ardig uit!
maar probeer je handen dichter bij elkaar te houden , goed achterover zittn en soms als je denkt nu ben ik het zat een keiharden tik op zijn bil geven hij zal dan misschien heel hard gaan maar dan kan die zijn ei kwijt!!

succes

hoho Duivel ik denk dat dat een heel slecht idee is van jouw!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:25

Ik vind het er nog niet zo slecht uitzien hoor. Leuk paardje, mooie gangen!
Dat gespannen zijn wordt vast wel minder als ze verder doorgereden is. Gewoon goed blijven oefenen en les nemen.
Lekker veel figuren rijden en niet teveel aan de teugels komen, dan leert ze goed op eigen benen te lopen en zal ze vast op den duur beter gaan lopen.

Alleen vind ik het wel levensgevaarlijk dat je in een stal op een jong paard stapt en dan ook nog zonder cap.
Wij hebben altijd geleerd dat je nooit op een paard moet gaan zitten in een stal en al helemaal niet als ie niet beleerd is. Als zo'n beest dan in paniek raakt ben je nergens.
Maar goed, het is wel je eigen risico maar ik wilde je toch even waarschuwen. Een ongeluk zit soms in een klein hoekje.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:05

aisie schreef:
Dat gespannen zijn wordt vast wel minder als ze verder doorgereden is. Gewoon goed blijven oefenen en les nemen.
Lekker veel figuren rijden en niet teveel aan de teugels komen, dan leert ze goed op eigen benen te lopen en zal ze vast op den duur beter gaan lopen.

Alleen vind ik het wel levensgevaarlijk dat je in een stal op een jong paard stapt en dan ook nog zonder cap.
Wij hebben altijd geleerd dat je nooit op een paard moet gaan zitten in een stal en al helemaal niet als ie niet beleerd is. Als zo'n beest dan in paniek raakt ben je nergens.
Maar goed, het is wel je eigen risico maar ik wilde je toch even waarschuwen. Een ongeluk zit soms in een klein hoekje.

ja maar toch nog liever in de stal, waar ze niet op hol kan slaan met mij erop, (btw daar voelt ze zich veilig tussen alle andere paarden) dan in de piste. wat moet je doen als je er alleen voor staat?? Er niet aan beginnen zal ik dan als antwoord krijgen Haha!
Nee, ik had al lang door dat Evita me er nieg ging afbokken, ze was totaal niet bang met mij op haar rug door de gang

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:02

lolokanarie schreef:
aisie schreef:

ja maar toch nog liever in de stal, waar ze niet op hol kan slaan met mij erop, (btw daar voelt ze zich veilig tussen alle andere paarden) dan in de piste. wat moet je doen als je er alleen voor staat?? Er niet aan beginnen zal ik dan als antwoord krijgen Haha!
Nee, ik had al lang door dat Evita me er nieg ging afbokken, ze was totaal niet bang met mij op haar rug door de gang

En wat als je paard uitglijd en valt? Dit is mij namelijk overkomen met een jong dier en in het ziekenhuis konden ze mij vertellen dat wanneer ik geen cap op had gehad ik niet meer geleefd had..dus ik zou er niet zo makkelijk over denken als ik jou was..maargoed dit is toch tegen een muur praten..ooit komt boontje wel om zijn loontje Lachen

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:43

hoe kom je erbij dat een paard in stal niet op hol kan slaan
zou maar is nadenken kan wel degelijk en de gevolgen zijn dan vaak niet te overzien !!!!!!!!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:22

Moderatoropmerking:
Letten jullie op dat je wel ontopic blijft? Op HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend rijtechnisch commentaar kunt plaatsen.
Probeer ook een beetje te letten op de toon van de reactie die je post. Via internet komt een reactie al snel 'bot' uit de hoek. Uiteraard is het toegestaan om je mening te geven, maar alleen met voldoende respect richting de topicstarter.