probleem: enorm wegdrukken rug en niet nageven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

probleem: enorm wegdrukken rug en niet nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:26

Ja, ik heb een probleem met het mijn verzorgpaard met het wegdrukken van haar rug. Het verhaal;

Ik rijd haar nu ongeveer een jaar. Het is een friese merrie van 14 jaar, als ik het goed heb is ze pas op zeer late leeftijd ingereden ( na haar 10e in elk geval). Daarvoor heeft ze altijd voor de kar gelopen. Na een halfjaar op haar te hebben gereden had ik het idee dat ze eindelijk wat nageeflijk begon te lopen. Dat is een heerlijk gevoel, niet altijd meer haar rug wegdrukken.. Dit heeft maar een korte periode geduurd. Ik denk ook dat ik er niet genoeg mee door ben gegaan, omdat het toen zomer was en ik dus alleen maar lange buitenritten met haar maakte en niet echt trainde Knipoog . Ik had op dat moment les van een mevrouw die alleen maar heel erg wedstrijd gericht bezig is, maar ik rijd geen wedstrijden, dus ben daar mee gestopt. Ik zag het nut er niet zo van in dat als zij met haar kop in de lucht liep, ik moest wijken (wat ze overigens op zich wel kan).

Op dit moment is het zo; Ik maak bijna geen buitenritten meer omdat de studie weer is begonnen en eigenlijk alleen maar ’s avonds dus kan rijden. Ben dus weer volop dressuurmatig bezig. Ik heb ook een nieuwe instructrice, waar ik 1 keer per week samen met de eigenaresse van m’n verzorgpaard (zij met haar andere paard) les van krijg.

Nu het probleem; het is een behoorlijke voorwaartse merrie en nu helemaal in winter gaat niks haar onopgemerkt voorbij. Ik heb haar geen deken op, maar ze heeft bijna geen wintervacht (staat binnen, komen los in de binnenpaddock, geen weide-gang mogelijk met dit natte weer, hopelijk verderop in de winter!) Ze is dus zo ontzettend voorwaarts, en loopt en met d’r kop zo ver in de lucht. Ik maak veel figuren en veel overgangen.

Maar ik zit de heeeele tijd te denken ‘doe nou s je kop naar beneden doe nou ’s rustig!’ het hele uur, denk ik alleen maar daar aan. Dat is echt frustrerend, dat ik niet gewoon lekker rustig dressuur kan rijden. Overigens trek ik haar absoluut niet, ik ben ook geen voorstander ervan om er iets aan te hangen (slof oid) Wel vraag ik wel. Nou en dan na een halfuur rijden, begint ze wat na te geven. Maar het gaat bij haar niet normaal, nee hup kop naar beneden en ze trekt me helemaal het zadel uit. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet, m’n instructrice zegt gewoon vasthouden, maar ik heb daar de kracht (nog) niet voor.

Hier een foto hoe ze loopt (let wel dit was met paardenvoetbal, dus ze was nog extra heet heet Clown )
(ohja ik heb hier een ook een slechte houding, I know Haha! )
Afbeelding

En hier een poging van ‘’ontspannen’’ (in één keer HUP naar beneden, enorm trekken, waardoor ik ook weer voorover val)
Afbeelding

Ik heb overigens door drukte (wedstrijden van instructrice zelf Knipoog ) geen les gehad in drie weken, ik krijg zondag weer les (privéles dit keer)

Wie heeft tips voor mij? Oefeningen etc??
Want elke keer die spanning is gewoon niet meer leuk, en dat gevecht om die teugels!

Iris_Z

Re: probleem: enorm wegdrukken rug en niet nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:55

Kan je haar niet even aan de longe doen voordat je erop stapt? Zodat ze het hete een beetje kwijt is?

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 23:12

Iris_Z schreef:
Kan je haar niet even aan de longe doen voordat je erop stapt? Zodat ze het hete een beetje kwijt is?

Gooi dr meestal wel los ja even van te voren Lachen
Ook longeer ik met dubbele lijnen en soms met bijzet.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:35

Het voorwaarts zijn is opzich geen probleem. Deze energie is goed, alleen ze gebruikt het nu nog verkeerd.

Ik ken het probleem, heb ook een bijrijdpaard waarbij het niet allemaal van een leien dakkie gaat om het maar zo te zeggen. Máár, met veel oefenen, geduld en vooral ontspanning komt het uiteindelijk wel.

Ontspanning is ook het eerste dat je nodig hebt. Hoe loopt ze bijvoorbeeld aan een lange teugel? En ik bedoel dan echt boogjes. Ga eens van het "gewone" pad en en rijd veel overgangen en grote voltes aan een lange teugel. Geef dit ook de tijd, het kan best zo zijn dat je soms een half uur zo rijdt voordat ze haar hals loslaat. Het is voor veel paarden gewoon erg moeilijk om zo te lopen omdat ze nog bespiering in de rug missen.

Daarom raad ik je ook aan om te longeren met touwtjes. Touwtjes gewoon lekker losjes, veel overgangen zodat de achterhand er goed onder komt (sterker wordt) en kijken of ze dan wat wil zakken.

Verder raad ik je aan om eens de website www.paardenbegrijpen.nl te gaan lezen en bekijken (filmpjes!) van Marijke de Jong. Veel paarden hebben moeite met nageeflijkheid omdat ze niet rechtgericht zijn. Dit is een aspect waar tegenwoordig in de moderne (wedstrijdgerichte) dressuur te weinig aandacht aan wordt besteed.

En een paard dat zwaar is of dat je met spierballen moet rijden, dat hoort eigenlijk niet. Ook al komt het in de praktijk veel voor (die van mij ook soms hoor).

Hoop dat je iets aan deze info hebt.
Bedenk in ieder geval ten alle tijden goed, als je de achterhand (motor) niet goed voor elkaar hebt gaat de voorkant zeker niet lukken. Balkjes draven is daarom bijvoorbeeld ook een goede oefening.

Veel succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:44

Allereerst: is lichamelijk alles in orde? Zadel ok? (het ziet er uit of het best wel ver naar voren ligt)
Daarna: voor sommige paarden is het gewoon een reflex geworden; contact met de mond = spanning in kaak, nek, rug.
Het is zaak deze vicieuze cirkel te doorbreken. Longeer je weleens? Probeer eens te longeren met een gogue. Deze hulpteugel begrenst je paard zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen, maar laat volledig hals strekken toe als hij maar naar beneden gaat. Hij werkt ontspannen dus in de hand en bij de meeste paarden valt het kwartje dan al snel.

Voor de rest raad ik je echt het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon aan; m.n. de hoofdstukken over de Corrigerend begrenzende hand en verder.
het geeft aan hoe je deze reflex van je paard kunt corrigeren maar ik kan dat hier niet in 3 zinnen samenvatten. Kort gezegd komt het erop neer hoe je je paard vrij eenvoudig kan aanleren dat contact betekent dat hij na moet geven, in plaats van zijn hoofd omhoog doen.

Hoe dan ook, een houding zoals foto 1 moet je hoe dan ook zien te voorkomen omdat je hiermee een onderhals kweekt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:48

Veel friezen hebben spierproblemen in de rug en achterhand
Trainen heeft weinig zin als deze problemen niet eerst opgelost worden
focus je niet te veel op het niet willen nageven, dat werkt juist averechts
maar meer op het rechtrichten dat hoofd komt dan vanzelf
succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:54

Ik zou lekker ontspannen gaan rechtrichten aan de hand en het paard op deze manier leren hoe het moet , juist vanaf de rug is dat vaak veel moeilijker zeker als je het zelf niet snapt en het paard al helemaal niet,
Als je op deze manier verder rijd, dan krijgt het paard echt problemen in zijn rug enz.
Ook is een fries vaak duwend en die beweging moet dragend worden vergt tijd en geduld en techniek, maar als je een goeie instructrice heb dan moet zij jou dat kunnen uitleggen en vooral de eerste paar lessen in stap , gewoon veel stappen en ontspannen en als dat lukt een stapje verder.
Gewoon dan maar ook even geen paardenvoetbal doen, totdat het paard aan de juiste hulpen is.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:04

beantsje schreef:
Voor de rest raad ik je echt het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon aan; m.n. de hoofdstukken over de Corrigerend begrenzende hand en verder.
het geeft aan hoe je deze reflex van je paard kunt corrigeren maar ik kan dat hier niet in 3 zinnen samenvatten. Kort gezegd komt het erop neer hoe je je paard vrij eenvoudig kan aanleren dat contact betekent dat hij na moet geven, in plaats van zijn hoofd omhoog doen.

Klinkt ook heel interessant. Op bol.com is alleen een 2e handsexemplaar te vinden. Weet jij waar je het nog meer kunt kopen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:31

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:32

midgie schreef:
Ik zou lekker ontspannen gaan rechtrichten aan de hand en het paard op deze manier leren hoe het moet , juist vanaf de rug is dat vaak veel moeilijker zeker als je het zelf niet snapt en het paard al helemaal niet,
Als je op deze manier verder rijd, dan krijgt het paard echt problemen in zijn rug enz.
Ook is een fries vaak duwend en die beweging moet dragend worden vergt tijd en geduld en techniek, maar als je een goeie instructrice heb dan moet zij jou dat kunnen uitleggen en vooral de eerste paar lessen in stap , gewoon veel stappen en ontspannen en als dat lukt een stapje verder.
Gewoon dan maar ook even geen paardenvoetbal doen, totdat het paard aan de juiste hulpen is.

Dat was eenmalig hoor een keertje voor de lol Knipoog

Ik ga even op die site van Sigrid kijken.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:37

beantsje schreef:
Allereerst: is lichamelijk alles in orde? Zadel ok? (het ziet er uit of het best wel ver naar voren ligt)
Daarna: voor sommige paarden is het gewoon een reflex geworden; contact met de mond = spanning in kaak, nek, rug.
Het is zaak deze vicieuze cirkel te doorbreken. Longeer je weleens? Probeer eens te longeren met een gogue. Deze hulpteugel begrenst je paard zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen, maar laat volledig hals strekken toe als hij maar naar beneden gaat. Hij werkt ontspannen dus in de hand en bij de meeste paarden valt het kwartje dan al snel.

Hoe dan ook, een houding zoals foto 1 moet je hoe dan ook zien te voorkomen omdat je hiermee een onderhals kweekt.

Lichamelijk alles in orde, zadel is nogal een probleem. Deze is aangemeten, maar niet hoog genoeg van achter. Ze heeft een zeeeer ingevallen rug (veel veulens gehad én te weinig spieren) Ik gebruik op dit moment een Korrektor om het van achter op te hogen. Boommaat ed is wel goed.

Coque heb ik totaal geen ervaring mee, vind zo'n ding maar een beetje eng met al die touwtjes enzo Tong uitsteken

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:42

@ Sigrid, aan de lange teugel (als ik gewoon helemaal los laat) loopt ze helemaal met een gestrekte hals , volgens mij pakt ze dan ook het bit vast. Draven met losse teugel gaat bijna niet in draf, dat vindt ze zo moeilijk! Ze gaat dan echt zwalken Clown en naar binnen vallen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:46

Elmira schreef:
m’n instructrice zegt gewoon vasthouden

Op die manier weet je JUIST zeker dat ze nog vervelender (stugger en banger) gaat worden in haar mond! Neem aan dat we een deel van het verhaal missen? Anders zou ik op zoek gaan naar een andere instructrice. Een goed contact met de mond van je paard is de basis om ergens te kunnen komen in de dressuur..

_Sigrid_ schreef:
Ontspanning is ook het eerste dat je nodig hebt. Hoe loopt ze bijvoorbeeld aan een lange teugel? En ik bedoel dan echt boogjes. Ga eens van het "gewone" pad en en rijd veel overgangen en grote voltes aan een lange teugel. Geef dit ook de tijd, het kan best zo zijn dat je soms een half uur zo rijdt voordat ze haar hals loslaat. Het is voor veel paarden gewoon erg moeilijk om zo te lopen omdat ze nog bespiering in de rug missen.

Dit lijkt mij een hele goede tip!

Waarschijnlijk is je paard niet goed aan je zit. Probeer daarom te oefenen dat je haar wél op je zit kan terugrijden, dit kan je het beste met je instructrice overleggen hoe je dat aan gaat pakken. De tip van Sigrid goed in gedachten houden! Gewoon met een los teugeltje proberen op je zit terug te rijden.
Als ze zo haar hoofd naar beneden trekt als jij haar nagevelijk probeert te rijden, is ze dan nog wel voorwaarts?
Probeer haar in ieder geval de ruimte te geven zodat het geen hangpartij wordt en ze stug in haar mond wordt.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:54

Elmira schreef:
@ Sigrid, aan de lange teugel (als ik gewoon helemaal los laat) loopt ze helemaal met een gestrekte hals , volgens mij pakt ze dan ook het bit vast. Draven met losse teugel gaat bijna niet in draf, dat vindt ze zo moeilijk! Ze gaat dan echt zwalken Clown en naar binnen vallen.

Ze kan toch als ze los loopt ook overeind blijven als ze draaft?
Probeer je teugels zóver los te laten dat je geen contact (in ieder geval geen druk!) op haar mond uitoefend.
Zodra ze het bit vastpakt, eerst weer ruimte geven aan de voorkant zodat ze los laat.
Probeer haar te leren hoe ze normaal het bit aan moet nemen. Ik denk dat ze het vertrouwen in het bit mist als ik dit zo hoor, probeer daarom altijd met een hele gevoelige hand te rijden. Denk er daarnaast om dat je noooit (wat er ook gebeurd) aan haar mond gaat leunen, probeer je evenwicht goed op je beugels zoeken!

Het kan wellicht makkelijker zijn om aan de longe te oefenen met bijzets, zodat je niet ook nog op jezelf hoeft te letten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:57

Elmira schreef:
Lichamelijk alles in orde, zadel is nogal een probleem. Deze is aangemeten, maar niet hoog genoeg van achter. Ze heeft een zeeeer ingevallen rug (veel veulens gehad én te weinig spieren) Ik gebruik op dit moment een Korrektor om het van achter op te hogen. Boommaat ed is wel goed.

Dan lijkt me dat daar (een deel van) het probleem ligt. Een zadel dat niet goed ligt, verdeelt de druk ook niet goed over de paardenrug. Bovendien gaat een zadel dan van achter klapperen. En dat bij een paard dat toch al een holle (=zwakke) rug heeft. Gegarandeerd dat een paard de rug dan wegdrukt! Door het gebruik van een corrector laat je het zadel weer voorover kiepen, waardoor hij van voren weer gaat drukken en waardoor jij ook weer een verkeerde balans in het zadel krijgt.

Mijn tip: investeer een keer 100 euro (of als het jouw zadel niet is; overleg met de eigenaar) en laat het zadel door een goede zadelmaker (dus eentje die de rug van het paard ook opmeet) goed passend maken.

Mijn paardje had dit ook een beetje, wilde niet nageven en dat is nu echt een wereld van verschil.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:33

@ Beantsje, het zadel ligt goed. Hebben meerdere mensen naar gekeken! Er is een zadelmaker geweest, maar is geen zadel te vinden in haar ''maat'; enorm breed, en zeer ingevallen rug. Door de corrector ligt hij precies goed, als ik die niet gebruik, klapt hij achterover. Door die corrector wordt hij een beetje opgehoogt van achter.

Edit, hier heb ik al eens een topic over gehad:
[HAR] Help.. Problemen met onderleggers (ophogen zadel)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:39

Ik zou ook absoluut níet gaan vasthouden wat je instructrice zegt... Paard wint altijd, is tig keer sterker dan jij bent.

Ik zou voorlopig weinig aandacht besteden aan "echt dressuren" maar als doel van training ontspanning hebben. En daar zijn hier al zat tips voor gegeven Lachen

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:42

Heino schreef:
Ik zou ook absoluut níet gaan vasthouden wat je instructrice zegt... Paard wint altijd, is tig keer sterker dan jij bent.

Ik zou voorlopig weinig aandacht besteden aan "echt dressuren" maar als doel van training ontspanning hebben. En daar zijn hier al zat tips voor gegeven Lachen

Met vasthouden bedoelt ze, paard mag niet aan mijn handen komen, niet aan mijn handen trekken, niet de teugels uit mijn handen trekken!
Nou weet ik het ook niet meer zo goed, ik bedoel het paard mag toch niet de teugels uit jouw handen trekken? Ik trek niet terug hoor maar ik houd mijn handen op m'n plaats. Hoe moet ik dat dan anders doen??

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:30

Paard mag idd niet de teugels uit jouw handen trekken nee Lachen Misschien, als je zorgt dat ze nergens aan kán trekken, houdt ze ermee op? Werkt niet bij ieder paard, maar misschien bij de jouwe net wel Lachen

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 20:08

Heino schreef:
Paard mag idd niet de teugels uit jouw handen trekken nee Lachen Misschien, als je zorgt dat ze nergens aan kán trekken, houdt ze ermee op? Werkt niet bij ieder paard, maar misschien bij de jouwe net wel Lachen

hoe bedoel je, met lange teugels werken zodat ze niet kan trekken of anders? Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:38

wat jouw instructrice bedoelt, is dat je je paard moet begrenzen. Het moeilijkste daarvan is, dat elke cm nageven van je paard ogenblikkelijk beloond moet worden met 'nageven' van jouw hand. Ik zet nageven tussen aanhalingstekens omdat je niet echt nageeft maar omdat je ook niet trekt, wordt meteen het contact veel lichter.

Dit is de rijkunstig begrenzende teugel. Alleen is het verschrikkelijk moeilijk om paarden die het nog niet, of niet meer snappen, bij te brengen dat het zo werkt. Blijkbaar is er een vicieuze cirkel ontstaan waarbij het paard druk op de teugel associeert met trekken en daarom meteen alles vastzet. Daarom staat in het boek dat ik eerder genoemd heb, een hoofdstuk over de corrigerend begrenzende teugel. Echt, het proberen waard om hier eens mee te experimenteren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:08

Elmira schreef:
Heino schreef:

hoe bedoel je, met lange teugels werken zodat ze niet kan trekken of anders? Lachen

Dat wat Beantsje hierboven heel goed kon verwoorden en ik niet Tong uitsteken

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:02

Nou ff een update, ik heb gister weer gereden. Daarvoor twee keer aan de longe gewerkt met bijzet. Dan doe ik kwartier 'los' aan de longe, dan kwartier met bijzet en dan weer 10 minuten zonder bijzet zodat haar spieren lekker warm en los zijn.

Gister met rijden ging het wel oké. Ik heb veel met lange losse teugel gewerkt, vooral in stap. Draf ging nog niet echt.. Zo vond het echt heel erg moeilijk en wou zoveel mogelijk aan de hoefslag kleven. Ik had nog een tip van een andere bokker gekregen (via pm Knipoog ) om over de binnenhoefslag te gaan rijden. Dit heeft ook echt wel geholpen, zo leert ze meer op eigen benen te staan en niet te hangen op mij of te leunen op de hoefslag.

Zondag as heb ik weer privéles Lachen