Ik weet het echt niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zanora1

Ik weet het echt niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 13:18

Hoi Bokkers, allereerst bedankt dat je mijn verhaal even wil lezen.

In januari kocht ik een toen 3-jarige merrie, super braaf niks aan de hand, onder het zadel echt een toppertje. Ik was echt helemaal gelukkig met haar. Naarmate ze ouder werd kreeg ze wat meer streken, als ik naar les ging was ze onder de les super braaf, maar thuis ging het steeds slechter, ik heb hier toen ook een topic over geopend. Ze ging steeds zo hard in draf en ik kreeg haar gewoon niet meer terug. Ik heb een hele hoop tips gehad waar ik zeker ook echt wat aan heb gehad. Ik ben er in de tussentijd een paar keer behoorlijk afgevallen, ze ging dan rennen en behoorlijk bokken. Het ging op een gegeven moment weer wat beter, ik kreeg weer wat vertrouwen ( het vreemde was dat ze op les gewoon ontzettend braaf was) Ik ben op wedstrijd gegaan en zodra ik mijn teugels oppakte ging ze rennen, onder mijn proef ook.. Het was een drama, heb de volgende dag de tandarts gebeld want zolang ik me teugels niet oppakte was er niks aan de hand. Tandarts geweest en der kiezen bijgevijld en daar gingen we weer, ze was weer braaf, wel wat kleine streken maar niet overdreven. Als ik op wedstrijd ging( de wedstrijden waren voor de ervaring verder niks) ging het inrijden prima maar de proef verschrikkelijk, alleen maar rennen. Ondertussen was ze 4 geworden. Ik heb toen een nieuw zadel gekocht omdat die ander toch niet helemaal lekker lag. Ze werd ondertussen steeds dominanter aan de hand, bijten, op je af rennen. Ik ben naar een andere stal verhuist en ben toen echt een paar keer heel boos geworden dat hielp, ze stond ook met andere paarden in de paddock en kreeg daar ook wel een paar keer op der donder van andere paarden. Ik ging weer lekker rijden maar ze bleef zo hard rennen in draf. Ik ben toen weer gaan lessen en die gene zij dat ik mezelf helemaal vast zet en dat haar reactie daarop is rennen. Dus dat was het antwoord op alles, op wedstrijd ben ik zenuwachtig dus zet ik mezelf vast. ( ik rij ondertussen geen wedstrijden meer) Maar nu ontspan ik mezelf en is ze braaf, alleen dan probeert ze wat en dan word ik boos zeg ik bijvoorbeeld nee niet doen dat mag niet op een boze toon en dan is ze helemaal van slag dan gaat ze weer rennen maar ik krijg der niet meer rustig. Ik word dan ook boos dus ik stap af, ga er paar rondjes naast lopen todat we allebei rustig zijn en dan stap ik weer op maar ze blijft rennen ook als ik me schouders helemaal los laat. Soms ben ik niet eens boos geworden maar gaat ze gewoon zo hard,, ik kan haar gewoon niet stoppen, ze blijft ook maar trekken zo hard dat ik gewoon helemaal pijn aan mijn armen heb. De laatste paar weken begint ze daar ook gewoon verschrikkelijk bij te bokken, haar rug is nagekeken en daar is niks mis mee, het zadel past. Ze heeft wel een hele zere mond ze zit ook de hele tijd heel vreemd te doen met haar mond op de poetsplaats, we hebben in haar mond gekeken en ze mist 2 tanden dus ze is nog aan het wissselen, nou heb ik gelezen datje jonge paarden het beste 2 x per jaar naar de tandarts kan doen, dus het kan zijn dat ze last heeft van haar tanden, gisteren wilde ze wel hooi eten maar geen brokken..alsof dat zeer zou doen aan haar tanden, ik ga dus zowieso een tandarts bellen. Maar ik ben er gewoon bang van geworden, ik weet het echt niet meer. ik weet het echt niet meer wat ik nou moet. Ik heb echt het beste met haar voor maar dit werkt zo gewoon niet meer.
Verder komt ze elke dag buiten en rij ik haar om de dag. En heb dus les. Ik wilde zowieso even mijn verhaal kwijt. en heeft iemand tips heeft iemand dit ook meegemaakt?

Alvast bedankt
groetjes Didi

p.s ik geef haar absoluut niet de schuld ik denk dat het ook merendeels aan mij ligt en ben daarom opzoek naar een oplossing ik wil echt het beste voor haar

marianne45

Re: Ik weet het echt niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:34

Ik denk dat ze gewoon het respect kwijt is, en daarbij waarschijnlijk ook nog pijn in haar mond heeft, leer haar weer luisteren door middel van grondwerk enzovoort, en laat iemand naar haar mond kijken...

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 13:36

marianne45 schreef:
Ik denk dat ze gewoon het respect kwijt is, en daarbij waarschijnlijk ook nog pijn in haar mond heeft, leer haar weer luisteren door middel van grondwerk enzovoort, en laat iemand naar haar mond kijken...

Er komt zowieso iemand naar haar mond kijken. Maar aan de hand heeft ze wel respect.

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:45

Citaat:
Ze werd ondertussen steeds dominanter aan de hand, bijten, op je af rennen. Ik ben naar een andere stal verhuist en ben toen echt een paar keer heel boos geworden dat hielp, ze stond ook met andere paarden in de paddock en kreeg daar ook wel een paar keer op der donder van andere paarden. Ik ging weer lekker rijden maar ze bleef zo hard rennen in draf.

Ik denk eerlijk gezegd dat het hier al mis gegaan is, dat ze nu aan de hand lijkt te luisteren hoeft niet te betekenen dat ze dat ook echt doet...

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 13:47

hoe bedoel je? want aan de hand kun je er gewoon alles mee, wandelen langs de weg dan is er niks aan de hand

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:50

Ik bedoel dat je juist nog meer oefeningen zou moet gaan doen, bijv. achterwaarts en nog meer van dat soort oefeningen, op deze manier heel consequent blijven en dan pas weer eens onder het zadel het doen, en vooral ook goed longeren en heel duidelijk en concequent zijn.. Anders zou ik het ook niet weten...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:52

Heeft er wel eens een ander op jou paard gereden? Wat gebeurde er toen?

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:53

Ik zou me ook eens gaan verdiepen in het grondwerken. Het rijden alleen in de les doen, en verder laten rusten. Soms komt het door grond werk helemaal goed. Weer even de verstandhouding tussen ruiter en paard recht trekken. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze aan het puberen slaat en die gewoon fases zijn? Heel veel succes iig. Lachen

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 13:54

En wat voor grondwerk dan precies want ik heb daar echt helemaal geen verstand van..

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:55

Dat kun je natuurlijk ook zelf even opzoeken bij de wiki ofzo..

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:04

Ik ging ook al zoeken op internet maar dacht misschien weten jullie er meer van.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:21

ik weet niet wat voor een ervaring je hiervoor hebt gehad qua jonge paarden? Ik heb namelijk het idee dat dit paard je ontzettend voor de gek houdt. Als ik dit zo hoor heeft paard geen zin in werken en onttrekt zich hierdoor door hard te gaan draven.
Ik weet niet of je al goede instructie hierbij hebt? (vooral iemand die zelf veel ervaring heeft met jonge paarden?) Als je iemand erbij hebt die veel ervaring daarbij heeft kan je daarbij helpen met vele verschillende tips.Misschien dat diegene af en toe eens zelf op het paard gaat zitten om te kijken of paard het dan ook doet?
Ik zou vooral proberen veel overgangen te gaan rijden. Als ze het op een rennen zet probeer dit consequent aan te pakken door bv haar te dwingen rustig te draven (voltes rijden, gebroken lijntjes, vanalles) Haar goed aan het werk zetten hierbij. Ook het maken van schijnovergangen, vanuit draf haar terugnemen totdat ze bijna stap is en vanuit hier weer stukje voorwaarts. Het werk zo afwisselend mogelijk houden, en vooral het paard aan het werk houden. Ik denk dat dat veel zal helpen. Eerlijk gezegd zal grondwerk wel helpen, maar is niet de oplossing omdat ik denk dat ze vooral ohz niet aan het werk wil. Ze zal dan de eerste keren na het grondwerk wel even beter zijn, maar dan al snel in het oude vervallen. Ik zou zelf de oplossing zoeken ohz.

Veel succes hierbij!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:25

Ik zeg ho!

Zoals ik dat lees is dit niet het probleem van het dier, maar van de ruiter. Het dier reageert daar gewoon op, en dat wordt vaak verkeerd gezien (als dominatie).

Je hebt te maken met een zéér sensibel dier wat heel erg op jou reageerd.
Nu even lastig, maar straks kan je dat goed gebruiken Haha!
Probeer met rijden eens als een 'zoutzak' te gaan zitten en de voorkant los te laten. Nu naait ze er tussen uit (en voelt jouw hand in dr mond wat ook nog eens niet fijn is en dus nog meer reden geeft om te gaan rennen..), maar als ze merkt dat er niks aan de hand is, komt ze vanzelf wel weer terug. Jij moet je alleen focussen op ontspannen zitten de beweging volgen.. en je stem laag en zwaar gebruiken.

Elke keer als er wat is, moet je terug naar de rust. Desnoods stap je af als je merkt dat je kwaad wordt, stap je even aan de hand zodat je weer tot rust komt, en je paard ook. Geef haar het gevoel dat er niks aan de hand is, ookal kook jij van woede.. het is echt zaak dat je dit niet overbrengt op je paard!! Kom jij zelf niet tot rust, stap dan niet opnieuw op, maar ga wat anders met haar doen.. stukje laten grazen of zo..

Paard is een fijn paard zo te lezen, maar vraagt wel enig gevoel en respect..
Als je die handleiding kent, kan je ermee lezen en schrijven..

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:26

Als ik het verhaal zo lees is het eerste wat in mij opkomt dat je te snel te veel bent gaan doen. Je paard heeft volgens mij geen enkel plezier in het werk. Mijn bijna 4 jarige bokt ook en gaat er ook vandoor gaan als ik te veel van hem vraag. Te veel is in zijn geval al om de dag rijden. Vandaar dat ik het afwissel met longeren e.d.

Daarnaast snap ik dat het goed bedoeld is om ervaring op te doen op een wedstrijd maar als je je paard thuis niet eens de bak rond kan sturen snap ik niet wat je op een wedstrijdtrein doet. Heeft je instructrice hier niks over gezegd? Het lijkt me eerder een traumatische ervaring voor jullie beide.

Ik geloof inderdaad dat jij erg gespannen op je paard zit. Dat zou ik denk ik ook doen als het een soort van tikkende tijdbom is. Maar dat maakt het natuurlijk allemaal niet makkelijker.

Aangezien je alles al heb laten controleren zou ik er niet vanuit gaan dat er iets lichamelijks aan de hand is. Wat zegt je instructrice er over als je dit verhaal verteld? Heeft zij geen ideeen over hoe je dit aan kan pakken?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:31

Zelf zou ik als ik in jouw schoenen stond even een periode van zeg 3 maanden gewoon 3x in de week lesnemen en buiten de lessen om zelf niet rijden.
Dit omdat je zegt dat ze in de les braaf is. Ik denk zelf dat het een soort gewoonte is geworden om zo te rennen, want dan word jij bang en gaat niet meer met haar aan het werk.

In de les word jij meer bezig gehouden en krijgt je paard waarschijnlijk geen tijd om dat soort fratsen uit te halen. Echter als je langere tijd alleen met les erop gaat en ze wél iets doet tijdens de les kan je instructeur hier direct op in spelen zo misschien het probleem samen met jouw oplossen.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:32

Citaat:
Ik heb namelijk het idee dat dit paard je ontzettend voor de gek houdt. Als ik dit zo hoor heeft paard geen zin in werken en onttrekt zich hierdoor door hard te gaan draven.

Een paard houdt je niet zomaar voor de gek. Over het algemeen zijn jonge paarden juist leergierig! Het feit dat het paard zich dus aan het werk wil ontrekken heeft te maken met dat ze geen plezier heeft in het werk, overbelast wordt of gewoon niet begrijpt wat er van haar gevraagd wordt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:36

Nou ik ken zat jonge paarden die geen zin in werken hebben.. Als ze de mogelijkheid krijgen gaan ze de ruiter lekker voor de gek houden. Vooral bij onervaren ruiters met jonge paarden is dit toch echt 9 van de 10 keer het geval.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:38

femmefatale1 schreef:
Ik zeg ho!

Zoals ik dat lees is dit niet het probleem van het dier, maar van de ruiter. Het dier reageert daar gewoon op, en dat wordt vaak verkeerd gezien (als dominatie).

Je hebt te maken met een zéér sensibel dier wat heel erg op jou reageerd.
Nu even lastig, maar straks kan je dat goed gebruiken Haha!
Probeer met rijden eens als een 'zoutzak' te gaan zitten en de voorkant los te laten. Nu naait ze er tussen uit (en voelt jouw hand in dr mond wat ook nog eens niet fijn is en dus nog meer reden geeft om te gaan rennen..), maar als ze merkt dat er niks aan de hand is, komt ze vanzelf wel weer terug. Jij moet je alleen focussen op ontspannen zitten de beweging volgen.. en je stem laag en zwaar gebruiken.

Elke keer als er wat is, moet je terug naar de rust. Desnoods stap je af als je merkt dat je kwaad wordt, stap je even aan de hand zodat je weer tot rust komt, en je paard ook. Geef haar het gevoel dat er niks aan de hand is, ookal kook jij van woede.. het is echt zaak dat je dit niet overbrengt op je paard!! Kom jij zelf niet tot rust, stap dan niet opnieuw op, maar ga wat anders met haar doen.. stukje laten grazen of zo..

Paard is een fijn paard zo te lezen, maar vraagt wel enig gevoel en respect..
Als je die handleiding kent, kan je ermee lezen en schrijven..

Hier ben ik het helemaal mee eens... wilde precies hetzelfde opschrijven... Mijn merrie is ook nog niet zo lang onder het zadel en wil ook graag rennen om onder het werk uit te komen.. bovenstaande oplossing werkt...

Het vergt enorm veel geduld... Elke weer terug naar de basis... Maar de vooruitgang (ookal is het maar een halve ronde) is er een...! Succes hoor..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:38

ik denk ook dat je te hard van stapel loopt....
in de les lopt ze wel lekker maar thuis niet,lijkt mij dat je zelf ontspannerder bent als je instructeur er bij is.
geen biks meer eten maar wel hooi kan van het wisselen komen doordat er b.v. een dop op de kiezen is blijven zitten maar kan ook op een maagzweer duiden.
verder ga ik vooral met femmefatale1 mee Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:39

Citaat:
In de les word jij meer bezig gehouden en krijgt je paard waarschijnlijk geen tijd om dat soort fratsen uit te halen.

Ik denk er anders over..
In een les rijdt ze ontspannen, omdat het daar wel goed gaat (mede door de hulp van instructrice natuurlijk). Daardoor ontspant het paard, en laat ze zich rijden.
Thuis is TS heel onzeker, gaat zichzelf aanspannen, paard voelt dat en voila.. de bom barst weer.

Feitelijk gewoon een cirkeltje.. en dat cirkeltje moet doorbroken worden.
Aan de TS dus om anders te gaan reageren op dr paardje.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:41

Winkie schreef:
Citaat:
Ik heb namelijk het idee dat dit paard je ontzettend voor de gek houdt. Als ik dit zo hoor heeft paard geen zin in werken en onttrekt zich hierdoor door hard te gaan draven.

Een paard houdt je niet zomaar voor de gek. Over het algemeen zijn jonge paarden juist leergierig! Het feit dat het paard zich dus aan het werk wil ontrekken heeft te maken met dat ze geen plezier heeft in het werk, overbelast wordt of gewoon niet begrijpt wat er van haar gevraagd wordt.

Klinkt heel logish, maar toch ben ik het eens met femmefatale1. Een jonge pony van een meisje die ik ken is aan het puberen en zit ook zo rond de 3,5/4 jaar. Hij wordt niet overbelast, er word niks moeilijks gevraagd en hij vind zn streken erg leuk want hij krijgt zo precies wat hij wil. Pubergedrag dus. Het meisje kent niks van consequent zijn en pakt hem dan ook niet aan. Hij bokt haar er steeds vaker af en dat wordt beloont met stoppen. Als ze les heeft heeft hij deze streken ook wel maar minder omdat ze gelijk goed wordt aangepakt door dr instructrice. Ook op de grond heeft hij amper respect en slaat naar iedereen die bij hem in de buurt komt.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:41

Roos_s schreef:
Nou ik ken zat jonge paarden die geen zin in werken hebben.. Als ze de mogelijkheid krijgen gaan ze de ruiter lekker voor de gek houden. Vooral bij onervaren ruiters met jonge paarden is dit toch echt 9 van de 10 keer het geval.

Waarom hebben ze dan geen zin om te werken? Dat heeft toch een oorzaak? Als een paard plezier heeft in z'n werk, snapt wat er gevraagd wordt en niet wordt overbelast wil een paard heus wel voor je werken.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:44

karakter??? Kan genoeg hengsten opnoemen die het karakter -> niet braaf/niet meewerkend/lastig/dominantie meegeven aan nakomelingen. Zo zijn nakomelingen van Jazz bijvoorbeeld vaak totaal niet geschikt voor recreanten. Kan nog een legio van andere hengsten opnoemen
Idd in sommige gevallen is er een andere oorzaak, maar zoals ik dat hier in dit geval lees is het de onervarenheid de oorzaak (trouwens geen aanval richting TS)

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:45

Wacht eerst af wat de tandarts je gaat vertellen, kan heel goed zijn dat het bit tegen de tanden ligt, of in ieder geval iets anders in haar mond wat het moeilijk/pijnlijk voor haar maakt.

Misschien, tijdelijk, bitloos proberen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:47

Citaat:
Ik denk er anders over..
In een les rijdt ze ontspannen, omdat het daar wel goed gaat (mede door de hulp van instructrice natuurlijk). Daardoor ontspant het paard, en laat ze zich rijden.
Thuis is TS heel onzeker, gaat zichzelf aanspannen, paard voelt dat en voila.. de bom barst weer.

Feitelijk gewoon een cirkeltje.. en dat cirkeltje moet doorbroken worden.
Aan de TS dus om anders te gaan reageren op dr paardje.

Ja en hoe doe je dat? Met hulp van buitenaf!

Het is zo makkelijk gezegd dat je anders moet reageren. Zelf heb je vaak niet eens in de gaten dat je anders reageert namelijk.

edit typfout
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 30-10-08 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt