Lana Vivante @ training in de zon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrlOtte

Lana Vivante @ training in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:51

Halloo!! Leuk dat je komt kijken! Doei!

Laan en ik komen juist uit een enorme dip en zijn nu pas terug 2 weekjes goed bezig. Ik rij nu bijna 4 jaar waarvan 2 jaar met Lana, we zijn er nog lang niet, maar we blijven doortrainen!
We rijden geen wedstrijden dus hebben niet echt een niveau, maar neem ongeveer B.
We zijn momenteel bezig met het actief maken van dat achterbeen, de ontspanning en meer sprong in de galop...
Lana is een draver waardoor ze dus bij mij heeft moeten 'leren' galoperen (galop is dus ook heel moeilijk uit te zitten...) , dit lukt nu al aardig en er is al ietwat een zweefmoment, nu probeer ik vooral eerst een goede, ontspannen, 'gesprongen' galop te krijgen, dit lukt het best als ik doorlaat op m'n binnenhand en ondersteun met m'n binnenbeen, hieruit wil ik dan meer op het achterbeen werken... Dit lukt niet altijd even makkelijk en daardoor ga ik raar zitten en gaat Laan lopen...
Omdat mijn lesgever momenteel paarden rijdt in Spanje, hebben we nu een tijd geen les, maar binnenkort gaan we zeker weer actief lessen!

De foto's staan ongeveer op volgorde, maar er zijn hele stukken van de training weggevallen omdat mijn vriendin ondertussen ook bezig was met haar eigen paard... Daarom zijn er ook geen stapfoto's, stappen hebben we uiteraard wel (veel) gedaan!

Nu, genoeg info denk ik, hier de foto's:

1.
Afbeelding

2. fijn achterbeen!
Afbeelding

3. bochtje door
Afbeelding

4. vind ik persoonlijk een heel fijne foto, binnenhand mag iets losser..
Afbeelding

5. heel fijne foto vind ik, achterbeen komt...
Afbeelding

6. hetzelfde
Afbeelding

7. fijn! binnenteugel los, maar dit mag, beter dan dat ik vasthoud! Knipoog
Afbeelding

8. beetje wazig, maar wel fijn!
Afbeelding

9. goede galop, ik moet normaal zitten Bloos!
Afbeelding

10. hier moet ik m'n binnenhand doorlaten, niet verkrampt gaan zitten, en vooral m'n benen zo niet vooruit steken!!
Afbeelding

11. al even uitblazen en belonen
Afbeelding

12. terug drafje, achterbeen komt
Afbeelding

13. galopje andere kant, er is een achterbeen Go jij! Go jij! , ik moet op m'n kont zitten...
Afbeelding

14. hetzelfde, zit nogal verkrampt
Afbeelding

15. uitdraven en belonen, ik vindt dit een zéér fijne foto, losse teugel en toch fijn achterbeen!
Afbeelding

Puntjes Lijst :
*vooruit kijken
*niet verkramt gaan zitten als het even wat slechter gaat
*benen op de plaats houden ( vooral in galop )
*handen rechtop
*niet vasthouden op m'n binnenhand

Dank je voor het kijken!!
Commentaar? Graag!! Maar houden jullie het alsjeblieft wel een beetje lief? Lachen

Groetjes,
Charlotte & Lana. xx

smurffie

Re: Lana Vivante @ training in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:57

Ben jij zo klein of paard zo groot?

nee zonder grappen, Ziet er fijn uit, paardje loopt ontspannen en je rijd erg rustig en fijn Lachen achterbeen is op sommige foto's beter dan andere, die er goed onder blijven rijden Ja
Je handen dragen/recht houden.
Probeer jezelf ook lekker te ontspannen, laat je rug los!
Let ook beetje op teentjes.

Veel succes! Lachen

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:53

Misschien lijkt het achterbeen onder te treden, maar deze zal ook moeten dragen. Je paard loopt veel op de voorhand. Ook op de fotos waar je blij bent met het achterbeen. Het voorbeen zal ook mee naar boven moeten komen... Op foto 4 en 8 wordt hij al wat beter.

Je zit best netjes, alleen erg stijf, ben je nerveus tijdens het rijden? Als jij stijf zit is het moeilijk om los te laten voor het paard. Probeer de oorzaak daarvan te vinden en zorg dat iemand je op de grond een paar keer kan helpen met je zit. Misschien een keer zitlessen?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:34

Ik vind het achterbeen nog niet sterk, op de uitdraaf foto hoort je paard ook voorwaarts neerwaarts te gaan en niet naar voor met z'n neus.
Ik zou wat meer gaan schakelen en overgangen rijden zodat hij meer op het achterbeen loopt, hij loopt nu op veel foto's op de voorhand.
Aanleuning mag hier en daar wat beter maar het ziet er wel fijn ontspannen uit!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:42

Paard loopt op zich ontspannen, maar idd erg op de voorhand, schakelen zoals gezegd.
Jij zelf rijdt een beetje met een "kippenkontje" Knipoog je trekt je rug te hol, probeer je bekken wat te kantelen, je zit wel al goed rechtop, maar dan is het net iets mooier, denk aan je pianohandjes.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:04

Ik word hier ook nog niet meteen vrolijk van. Als je paard het achterbeen naar voren plaats, wil dit niet meteen zeggen dat het ook dragend en ondertredend is. Dit zie ik eigenlijk op geen enkele foto. Paard loopt nog erg op de voorhand en geeft niet voldoende na, waardoor je een erg horizontaal beeld krijgt. Zelf zit je wel netjes, let er alleen op dat je op goede been licht blijft rijden en dat je onderbeen mooi aan blijft sluiten. En op de laatste foto mag je paard meer zijn hals laten zakken bij het geven van lange teugel, op de manier waarop het nu gaat ontspant de rug niet genoeg.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:09

ik vind dat je eerlijk gezegt een beetje gespannen op je paard zit.
Probeer te relaxen ook als het even niet goed gaat.
Probeer je handen ook meer recht op te zetten, verder vind ik het er wel leuk uit zien Haha!
Komt vast wel goed!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:17

Het paard is inderdaad nog ver van dragen en aanverwanten, maar toch vind ik deze foto's een heel fijn beeld geven. Paard loopt ontspannen en ontspant de rug ook, komt ook (ik denk op één foto na) geen steun zoeken of leunen op de hand. Dus, ondanks het feit dat het merendeel van het gewicht nog op de voorhand ligt, loopt dit paard ontspannen en op eigen benen, in een lichte voorwaarts neerwaarts houding.
Jij hebt ook een heel vriendelijke hand.
Om te beginnen zou ik de beugels één gaatje korter maken, zo ga je meer evenwicht hebben en je been meer onder je kunnen houden.
Ik zou op deze manier verder werken met het paard maar er stilaan oefeningen instoppen waarbij het de achterhand meer leert onderbrengen en daardoor als vanzelf (dus zonder dat je vooraan moet gaan oppakken) vooraan geslotener en met meer oprichting gaat gaan lopen.
Eén van de dingen die je kan doen is vanuit stap halthouden, enkele passen achterwaarts laten gaan en dan rustig laten aandraven.
Er zijn nog vele andere dingen die je kan doen maar daar zal je instructeur je vast wel bij helpen.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:23

Ik vind dat je op de goede weg bezig bent.

We moeten allemaal ergens beginnen en ik vind dat je haar lekker ontspannen en vrolijk laat lopen. jullie hebben er beiden lol in en daar gaat het uiteindelijk allemaal om! Er is nooit gezegd dat je het Z wilde halen toch?

Blijf dus lekker vooral oefenen. Tuurlijk mag je paardje nog veel meer op de achterhand komen, en moet het je hand meer gaan volgen. Waar jij wel erg aan moet werken is je houding. Ga lekker ontspannen op je kont zitten en sluit je benen aan. Dan gaan ze ook minder richting oren Clown Daarbij mogen ze ook wel een gaatje korter hoor. Wanneer jij ontspannen zit geef je je paard de mogelijkheid haar rug meer te gebruiken waardoor ook haar gang werk zal verbeteren.

Ow jah, en let erop dat je op het goede been lichtrijd

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 11:17

Dankjullie voor de reacties!

@smurffie: ik ben nog vrij klein, maar ik groei nog, zodus Knipoog Bedankt voor je reactie!
@aphrodietje: ik ben me ervan bewust dat het helemaal nog niet is zoals het moet zijn, maar ik ben zeker bereid eraan te werken, heb je soms nog tips om ook dat voorbeen naar voor te krijgen? Ik zit inderdaad niet ontspannen, dit is nog een beetje van die (lange) dip waaruit we komen, die dip kwam voort uit een heleboel persoonlijke problemen, nu het weer beter gaat begin ik het rijden weer leuk te vinden en ik ga er ook zeker aan werken om weer ontspannen op m'n paard te zitten! Zodra m'n lesgever terug is, ga ik ook vragen voor zitlessen, maar aangezien dit nog wel een half maandje duurt zijn alle tips welkom!!
@kinuh: dankjewel voor je reactie! nu wil ik wel nog even zeggen dat voor die uitdraaffoto ik nog een hele fijne rustige galop had, en daarom liet ik haar even uitgalloperen, dan kan ze even lekker hard, en dit vindt ze echt leuk (ik heb alleen een foto van als ik haar heb losgelaten), vanuit die galop ging ze dus over in draf en dat gaf de uitdraaffoto, daarom loopt ze daar ook niet vwnw,maar je hebt gelijk, en ik zal volgende keer eens proberen zó te eindigen!! Lachen
@Balte: Ik ben heel blij met jou reactie, je geeft me nuttige informatie,hier kan ik iets mee doen! Meer tips om te doen zijn welkom aangezien ik nog wel een half maandje zonder instructeur zit! Dankje!
@Merel_Brit: Dankje voor je reactie, ik ga m'n beugels zeker een gaatje korter maken! En ja, meestal ben ik zo geconcentreerd bezig dat ik niet let op welk been ik rijd, ik ga daar vandaag zeker op letten!

AnnaN1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:23

Ik vind het leuke foto's, maar ik zou je beugels een paar gaatjes korter doen, zodat je niet zo nadrukkelijk 'staat' bij het lichtrijden. En ik heb het idee dat je je handen af en toe erg vastzet. Succes!

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:59

voorbeen is een gevolg van ondertredend achterbeen. Dus, wat er al gezegd is, schakelen, stukjes terugrijden. Op je zit, dan je hand ontspannen of hij in het zelfde tempo blijft en daarna weer een paar pasjes oprijden. Let op dat je die schakelingen klein houdt. Dit kan in stap draf en galop. Alles heeft zn tijd nodig, en het ziet er echt niet slecht uit, maar probeer wat luchtiger te rijden en ga zo door...

dat vanuit het achterwaarts wegrijden in draf lijkt me nog een te zware oefening. Begn met kleine schakelingen op de rechte lijn. Als je dit met een constante hoofdhalshouding kan ga je er overgangen bij maken en pas als dat heel goed gaat kun je je aan die achterwaarts oefening wagen.

succes

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:01

Ja, ik bedoelde natuurlijk in eerste instantie vanuit achtwaarts gaan weer wegstappen, zat met mijn gedachten blijkbaar al bij de volgende stap Knipoog Chachatju, ik stuur je bij gelegenheid nog wel een pb met mogelijke oefeningen, mocht ik het vergeten, geef je maar een gil Knipoog

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:33

let er goed op dat je je binnen teugel niet loslaat! als je op beide teugels geen druk hebt staan, is het ook een stuk moeilijker voor het paard om echt nageelelijk en aan de teugel te gaan lopen, succes ermee! Knipoog

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:25

hee,
doe de teugels maar een stuk korten dan kan je ze een stuk beter op de plaats houden en dan hangt de binnen teugel ook niet steeds los!! en op een op een teugel kan een paard ook nooit goed nagefelijk lopen en kan hij zich niet ontspannen.
Probeer jezelf ook lekker te ontspannen, laat je rug los!
Let ook beetje op teentjes.

Veel succes!

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:29

ik ga met de bovenstaande reacties mee, ik heb alleen nog aan te merken dat ik zie dat je op sommige foto's op het verkeerde been lichtrijd.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:37

Leuke draver, kan lekker ontspannen lopen.
Ik ga ook met het bovenstaande commentaar mee...

Hahaa, die paarden op de achtergrond van foto 2. Clown

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:02

Ik ga mee met het bovenste commentaar ,
Ik heb soms de indruk dat je "te" recht wil zitten , waardoor je niet meer gemakkelijk zit ,
Ga dus vooral meer ontspannen op je paard zitten
Zal ineens al een stuk beter zitten

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:30

kleine toevoeging, een paard kan prima nageeflijk lopen op slechts een buitenteugel.

Uiteindelijk ga je op 2 teugels rijden, als je verder gevorderd bent in de opleiding in het rechtrichten.

Want nageeflijkheid krijg je van achter naar voren, dus is het nauwelijks van belang of je met 1 of 4 teugels rijdt. Zolang je maar van achter naar voor verbinding houdt.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:59

Nou, dat is voor mij geheel nieuwe informatie. Een paard kan op 1 teugel prima nageeflijk lopen??? Ben het hier absoluut niet mee eens, als een paard alleen nageeft op 1 teugel loopt dit paard gewoon scheef en houdt of aan de ene kant de boel enorm vast, of wil aan de andere kant geen aanleuning aannemen. Natuurlijk komt dit bij jonge paarden vaak voor en ga je er meer aandacht aan besteden naarmate je verder komt in het rijden, maar hoe het ook is, een paard dat maar op 1 teugel nageeflijk is, is scheef en dus niet correct in de aanleuning.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:34

een paard richt je recht tussen je benen, en natuurlijk moet hij los laten in zn kaken... maar een paard is niet per defenitie scheef.

Ik snap ook wel dat je op twee teugels rijden wil, maar vaak is dit in het begin nog teveel gevraagd en ga je van achter naar voren rijden krijg je vanzelf contact op beiden teugels...dat bedoel ik