Ik rijd momenteel een 4-jarige appaloosa merrie, zelf ingereden (de 5e inmiddels) en op zich gaat het super. Na de zomervakantie begonnen met inrijden (1 à 2x per week) en intussen doet ze braaf stap, draf, galop, figuren, halthouden en binnenstelling lukt ook al.
Af en toe accepteert ze alleen mijn hand niet (schudt met haar hoofd als ik aan de teugels kom en probeert me naar voren te trekken bij het halthouden), maar dat is wanneer ze last heeft van haar wisselende tanden (dit is nagekeken). In dat geval ga ik met een touwhalster rijden.
Ongeveer 2 weken geleden ontdekte ze een trucje, iedere keer dat ik op de rechterhand galoppeer stopt ze in een bepaalde hoek (altijd dezelfde) en krijg ik haar de bocht met geen mogelijkheid om. Ik moet haar dan omdraaien en weer opnieuw wegrijden.
Geen been, teugel, zweep of mens in de hoek (loopt ze gewoon omver) krijgt haar in 1 keer erdoor. Dit is echt alleen op de rechterhand in galop. Het gebeurt ook als ik een volte maak bij de E/B, dan schiet ze me op een bepaald punt in de volte gewoon weer de hoek in.
Ik galoppeer nu iedere keer tot nét voor het punt waar ze me weer 'ontsnapt' en probeer dat punt steeds iets verder uit te rekken. Maar iedere keer als ik iets verder ga doet ze haar 'trucje' weer.
Weten jullie een manier om dit op te lossen?