Pony rukt teugels uit handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Pony rukt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 16:38

Mijn pony heeft dit nu al zolang als ik me kan herinneren (7 jaar)...

Als ik gewoon met haar rijd heeft ze dit niet, als ik aan de teugel rijdt ook niet maar vanaf het moment dat ik haar aan het uitstappen ben of aan het wandelen ben rukt ze vaak de teugels uit mijn handen door haar hoofd heel snel naar beneden te doen. Dit is uiteraard niet aangenaam en ik rij vaak zonder handschoenen...

Ik straf haar dan door haar flink te laten doorstappen (benen geven) of eens een kordate "Hey!" te roepen, maar dit heeft geen effect Boos! Hoe vaak ik het ook doe ze blijft het doen (en meermaals per wandeling)

Weet iemand hier een oplossing voor?

Alicia2u

Re: Pony rukt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:40

wanneer zijn de tanden voor het laatst nagekeken?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 16:47

Alicia2u schreef:
wanneer zijn de tanden voor het laatst nagekeken?

ze worden elke 6 maanden nagekeken Lachen dus daar ligt het zeker niet aan Lachen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:17

niemand die een oplossing weet?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:20

Dat snap ik eerlijk gezegd niet... Ik weet wel dat 't KAN komen van te weinig meegeven met je handen, maar aangezien 't bij gewoon rijden niet zo is zal dat 't niet zijn. Ik zou een tik met de zweep geven (mocht ze dan gaan draven, maar niet uit, het is een reactie) Ik hoop dat je er iets aan hebt, anders zou ik 't ook niet weten! Succes!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:37

berdien85 schreef:
Dat snap ik eerlijk gezegd niet... Ik weet wel dat 't KAN komen van te weinig meegeven met je handen, maar aangezien 't bij gewoon rijden niet zo is zal dat 't niet zijn. Ik zou een tik met de zweep geven (mocht ze dan gaan draven, maar niet uit, het is een reactie) Ik hoop dat je er iets aan hebt, anders zou ik 't ook niet weten! Succes!

ok bedankt Lachen

ja idd ik vind het ook raar dat ze het alleen doet bij wandelen en uitstappen... want dan heeft ze 9/10 genoeg ruimte om haar hoofdje laag te houden en als ik dan mijn teugels eens wat korter heb bij het wandelen rukt ze die gewoon uit mijn handen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:40

Misschien toch maar eens de handschoentjes proberen? Dan wordt het in ieder geval minder makkelijk voor je paard om de teugels uit je handen te rukken. Flink vooruit rijden lijkt mij een hele goede, vreemd dat dat niet werkt Bloos

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:43

ze is gewoon gewend om met uitlopen lange teugel te hebben
niettoestaan, evt tik geven en weer even aan het werk zetten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:21

Narya schreef:
Misschien toch maar eens de handschoentjes proberen? Dan wordt het in ieder geval minder makkelijk voor je paard om de teugels uit je handen te rukken. Flink vooruit rijden lijkt mij een hele goede, vreemd dat dat niet werkt Bloos

als ik met handschoenen rijd doet ze het nog hoor Tong uitsteken en ja dan laat ik haar goed doorstappen maar na 5-10 min doet ze het weer opnieuw

Lynn_Nikita schreef:
ze is gewoon gewend om met uitlopen lange teugel te hebben
niettoestaan, evt tik geven en weer even aan het werk zetten

Ik geef haar idd bij het uitstappen altijd lange teugel maar die gebruikt ze nooit helemaal op (ze loopt nooit met haar hoofd laag over de grond ofzo)
En als ik aan het wandelen ben is het moeilijk om haar dan aan het werk te zetten... Als ik ze dan eventjes aan de teugel rijd en haar dan terug een gestrekt nekje laat hebben rukt ze de teugels terug uit mijn handen
Oh en als ik haar gwn met een halstertje "rijd" of wandel dan doet ze dit ook niet

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:46

mijn fjordje deed dat ook
dacht dat met terugtrekken zou stoppen, maar nee hoor... (toen was ik trouwens nog dom en onwetend)
maar iemand had me ooit de oplossing geboden:
als hij trekt: handen sluiten.
zo blokkeer je zn beweging
en dit heeft bij mij geholpen Lachen
ik hoop bij jou ook

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:48

Zou het kunnen dat ze de aanleuning mist? Loopt ze goed op eigen benen normaal gesproken?
Ik weet het niet hoor.. is zomaar iets dat in me opkomt, aangezien ze het met kortere teugelvoering dus niet doet.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:39

Hoe geef je aan dat je aan het uitstappen bent?
Gooi je de teugels (deels) los? Of ga je zelf een beetje relaxt zitten? Of geef je dan geen hulpen meer die je met gewoon rijden wel geeft?

Het kan zijn dat het in één van deze punten zit. Probeer eerst eens na te gaan wat uitstappen precies betekend, oftewel: wat doe je anders dan als je gewoon aan het trainen bent?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 01:29

jefenny schreef:
mijn fjordje deed dat ook
dacht dat met terugtrekken zou stoppen, maar nee hoor... (toen was ik trouwens nog dom en onwetend)
maar iemand had me ooit de oplossing geboden:
als hij trekt: handen sluiten.
zo blokkeer je zn beweging
en dit heeft bij mij geholpen Lachen
ik hoop bij jou ook

daar zou ik altijd veel te laat voor zijn in een seconde heeft ze de teugels uit mijn handen gerukt...

diphranil schreef:
Zou het kunnen dat ze de aanleuning mist? Loopt ze goed op eigen benen normaal gesproken?
Ik weet het niet hoor.. is zomaar iets dat in me opkomt, aangezien ze het met kortere teugelvoering dus niet doet.

Ik denk het niet want als ik ze gewoon rijd met een halstertje doet ze het niet...

_iDj_ schreef:
Hoe geef je aan dat je aan het uitstappen bent?
Gooi je de teugels (deels) los? Of ga je zelf een beetje relaxt zitten? Of geef je dan geen hulpen meer die je met gewoon rijden wel geeft?

Het kan zijn dat het in één van deze punten zit. Probeer eerst eens na te gaan wat uitstappen precies betekend, oftewel: wat doe je anders dan als je gewoon aan het trainen bent?

Ik stop geleidelijk aan met ze aan de teugel te rijden en dan krijgt ze idd heel de teugel voor uit te stappen, maar als ik ze dan om een of andere reden (zoals bijvoorbeeld iemand ontwijken of gaan wandelen) een stukje korter neem dan rukt ze ze terug uit mijn handen. Ze moet toch nog altijd goed doorstappen zelfs al ben ik aan het uitstappen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:52

Hoe rij je haar aan de teugel?
Want je zegt als je met halster rijd dat ze het niet doet, du skan zijn dat je haar teveel en te hard in haar mond behandelt,
Probeer het eens bitloos en puur op je zit te rijden,
Kan ook een balans probeelm zijn, vaak als ze zo trekken lopen ze ook gelijk op de voorhand ,
Dus denk dat de fout toch bij jou ligt,
Ook nooit terug trekken, je kan hem met een kleine ophouding met een teugel en wat been proberen omhoog te krijgen en b.v op een kleine volte gaan lopen, stelling vragen en zo het achterbeen eronder laten stappen, dan zal hij ook niet hangen, maar dat moet ook allemaal vanuit je zit en met indirecte teugel hlp, vooral niet op het bit rijden.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:01

de aanhouder wint, met handschoentje rijden om tegen te gaan dat je toch pijnlijke handen kan krijgen en haar VOOR proberen te zijn. elaxed blijven maar probeer het patroon van je pony te doorbreken door proberen aan te voelen wanneer het gaat gebeuren. Op dat moment direct een tik met de zweep en benen erbij. wanneer de reactie in jouw ogen positief is, belonen. Dit stug en consequent volhouden totdat ze het helemaal niet meer doet.

note; je hoeft haar niet ferm te slaan met de zweep maar een duidelijk gebaar geven dat je daar niet meer van gedient bent.

Succes!!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:50

Volgt ze je hand wel normaal als je haar lange teugel geeft?
Ik denk net als midgie dat je kritisch moet kijken naar de manier waarop jij haar aan de teugel rijdt.
Heb je al geprobeerd om voordat je de teugels korter pakt, eerst wat been te geven? Op die manier activeer je haar eerst van achteren en komt ze wellicht zelf ook al wat omhoog met haar hoofd.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 12:27

midgie schreef:
Hoe rij je haar aan de teugel?
Want je zegt als je met halster rijd dat ze het niet doet, du skan zijn dat je haar teveel en te hard in haar mond behandelt,
Probeer het eens bitloos en puur op je zit te rijden,
Kan ook een balans probeelm zijn, vaak als ze zo trekken lopen ze ook gelijk op de voorhand ,
Dus denk dat de fout toch bij jou ligt,
Ook nooit terug trekken, je kan hem met een kleine ophouding met een teugel en wat been proberen omhoog te krijgen en b.v op een kleine volte gaan lopen, stelling vragen en zo het achterbeen eronder laten stappen, dan zal hij ook niet hangen, maar dat moet ook allemaal vanuit je zit en met indirecte teugel hlp, vooral niet op het bit rijden.

Ik ben echt niet ruw in haar mond, want als je eventjes met de teugel speelt loopt ze meteen aan de teugel...
En op wandeling moet ze van mij ook nooit aan de teugel lopen, zit er nooit spanning op de teugel (ja misschien als er een auto aankomt dan zorg ik dat ik ze kan tegenhouden als ze schrikt) maar ze doet het uit het niks...

Montignac schreef:
de aanhouder wint, met handschoentje rijden om tegen te gaan dat je toch pijnlijke handen kan krijgen en haar VOOR proberen te zijn. elaxed blijven maar probeer het patroon van je pony te doorbreken door proberen aan te voelen wanneer het gaat gebeuren. Op dat moment direct een tik met de zweep en benen erbij. wanneer de reactie in jouw ogen positief is, belonen. Dit stug en consequent volhouden totdat ze het helemaal niet meer doet.

note; je hoeft haar niet ferm te slaan met de zweep maar een duidelijk gebaar geven dat je daar niet meer van gedient bent.

Succes!!

Bedankt, zal dit vandaag proberen Lachen

_iDj_ schreef:
Volgt ze je hand wel normaal als je haar lange teugel geeft?
Ik denk net als midgie dat je kritisch moet kijken naar de manier waarop jij haar aan de teugel rijdt.
Heb je al geprobeerd om voordat je de teugels korter pakt, eerst wat been te geven? Op die manier activeer je haar eerst van achteren en komt ze wellicht zelf ook al wat omhoog met haar hoofd.

Het is net als ze lange teugel heeft dat ze die uit mijn handen rukt, als ik haar aan de teugel rijd of als ik met haar aan het draven, galloperen of instappen ben doet ze dit niet! En van mij moet ze met uitstappen even goed doorstappen als tijdens het rijden...

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:44

Je moet haar niet doorlaten stappen, op het moment dat ze trekt, maar zo veel been geven dat ze er bij wijs van spreken in galop vandoor schiet.. Soms is daar even een flinke trap voor nodig, ze moet leren dat dit niet mag, vaak is zo'n abrupte overgang maar een paar keer nodig en dan weten ze het wel...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:37

marianne45 schreef:
Je moet haar niet doorlaten stappen, op het moment dat ze trekt, maar zo veel been geven dat ze er bij wijs van spreken in galop vandoor schiet.. Soms is daar even een flinke trap voor nodig, ze moet leren dat dit niet mag, vaak is zo'n abrupte overgang maar een paar keer nodig en dan weten ze het wel...

Zal ik proberen, bedankt!

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:54

Mijn pony doet het zelfde, vooral als we uit de les naar huis lopen dan moet alles snel snel snel,, en dan trekt hij egt altijd die teugels uit mijn handen, ook tijdens het wandelen en uitstappen, dus ben ook blij met de tips

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:09

laat je ook even weten of het beter gaat?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:20

Heb je het wel eens bitloos geprobeerd??
Kan ook zijn dat het paard pijn in zijn mond heeft, zeker als er terug getrokken word, het gedeelte waar het bit ligt is het gevoeligste deel van een paarden lichaam, dus kan me voorstellen dat als je dan ook nog terug gaat trekken dat het erg , heel erg pijnlijk is,
Misschien wat meer bewust gaan rijden, kan zijn dat bij lange teugel het bit pijnlijk op de lagen ligt en bij kortere teugel meer de pijn door de tong kan weg nemen, dus wees eens bewust met wat je doet met je eigen handen en verdiep je eens in dat gedeelte, heel veel mensen zijn zich niet bewust van wat een bit doet en als je daar meer over gaat leren, dan ga je echt heel bewust rijden en dat scheelt soms een jas, doe voor jezelf en voor je paard eens een soort onderzoekje
Sucses

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:00

Ik zou het in ieder geval niet toelaten , hij profiteerd een beetje , je bent niet te hard in je handen want dan zou hij zich ook verzetten tijdens de training !
Je moet zorgen dat op het moment wanneer hij de teugels wegtrekt , er een onaangenaam gevoel komt voor hem : tikje met zweep , klein snokje in de mond (klein he ! :p maar hij moet verschieten en denken van 'oei dit is echt niet leuk') Als hij hier niet op reageert dan doe je het iets harder, hardere tik ofzo

Paarden denken dan dat ze dit gevoel zelf oproepen door hun getrek , spreken mag je dan best ook niet doen , dan krijgen ze aandacht en dat mag ook weer niet .

Gewoon een onaangenaam gevoel koppelen aan zijn gedrag , het moet wel DIRECT gebeuren als hij trekt anders verstaat hij het niet . Dit werkt echt wel Lachen na een paar keer zal hij het al heel wat minder doen !
Veel succes ermee ! x

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:04

Myn pony dee het ook heel irritant..als hij het doet dn geef je telkens 2 tikken met de zweep op zijn hals!!
bij mij hield hij zoo op!
maar zorg wel dt hij daarvan niet harder of gaat draven!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:34

ze gooien niet in een keer hun hoofd naar beneden, dat zou veel te pijnlijk zijn. nee, pony's met dit probleem vehogen eerst de druk langzaam en maken zich steeds sterker en gooien dan hun hoofd omlaag. dit kun je voorkomen door te zorgen dat je pony licht is je hand is, en als je voeld dat er meer druk op de teugels komt, al is het maar een beetje, geef je een halve ophouding. want zowel je pony als jij voelen amper dat er meer druk komt maar dat is waarom het je pony lukt